Vooreerst sorry voor opnieuw een deurbel-topic, ik merk dat er al redelijk wat gepasseerd zijn. Echter vind ik niet exact waar ik naar op zoek ben.. 
De situatie: zoals velen wil ik m'n bestaande digitale 12VAC gong aansluiten aan een nieuwe Eufy Dual 2 Pro. Volgens de specs zou die zowel met mechanische als digitale gongs overweg moeten kunnen.
Ik heb vrij recent 2 nieuwe digitale gongs parallel geschakeld, daarom wil ik ze behouden. Maar, zelf met 1 gong werkt m'n schakeling niet helemaal:
- de videodeurbel doet wat die moet doen, video werkt, hij laadt op, hij laat de gong ringen
- echter, eens iemand op de deurbel drukt, blijft die gong eindeloos af gaan tot ik de schakeling helemaal uit zet
Online & op dit forum vind ik allerlei zaken die ik kan proberen, zoals een relais in serie of een diode in parallel, tot zelf hele kits er tussen, maar niet specifiek iets voor dit probleem.
Ik ben ook in contact met een tech persoon van Eufy, echter probeerde die me eerst af te wimpelen met te zeggen dat 'het niet compatibel is', zonder zelf de specs te weten. Nu zegt die dat de deurbel enkel op 16-24VAC deftig werkt, met minstens 30VA power. Maar dan snap ik niet waarom de bel wél werkt, maar gewoon niet het gewenste effect heeft?
In bijlage de mogelijke schakelingen van m'n gong, ik gebruik schakeling C, met dus een 12VAC transfo vanuit m'n kast.
Iemand een idee wat ik het beste doe, of een zinnige verklaring voor dit?
Alvast heel erg bedankt!!
Sven
Bedankt voor de snelle reactie!
Interessant, voorbeeld H was de enige die ik niet snapte, vooral omdat ik niet weet wat dat symbool betekent tussen beide draden.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op zondag 25 februari 2024 12:58:12 schreef Sven_Vl:
Bedankt voor de snelle reactie!Interessant, voorbeeld H was de enige die ik niet snapte, vooral omdat ik niet weet wat dat symbool betekent tussen beide draden.
Dat is dus de bel... 
Ah ok, hehe..
Makes sense, aangezien het gaat over een 'paralelle schakeling'
Dus maw, dat gaat over een 2e gong parallel, want het bakje zélf is de eerste gong.
Als ik die volgens H aansluit, dan lijkt m'n bel gewoon geen stroom te krijgen.
Is het m'n blauwe of bruine draad die moet binnenkomen op =/~? Momenteel is het de blauwe, maar vermoed niet dat het uitmaakt in deze schakeling?
Er staat bij H wel: 'alles anders dan 8-12VAC'?
[Bericht gewijzigd door Sven_Vl op (18%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Volgens H moet werken...
Wat kleuren betreft: wij kunnen moeilijk zien welke kleur je waarvoor hebt gebruikt...
even een foto gemaakt van alles, en de draden er tussen gezet. De paarse lijn is dus de wit/groene in de foto.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op zondag 25 februari 2024 14:04:03 schreef Sven_Vl:
Als ik die volgens H aansluit, dan lijkt m'n bel gewoon geen stroom te krijgen.
Klopt, daar zit dan (bij H) je beldrukker tussen.
Hum. En als je dat aanpast kom je bij D uit waar nadrukkelijk bij staat dat parallelschakeling van gongs niet mogelijk is. Ik vraag me dan af waarom niet. Mogelijk iets met de inductiepiek van de andere gong. (Dan zou daar netjes een blusdiode over moeten. Maar het is zo vervelend als je dan alsnog je ‘slimme’ bel opblaast als daar iets mee misgaat).
Er is heus wel een ‘bellentussenzetding’ te maken waarmee alles op alles aan te sluiten valt, maar dat wil dan ook weer voeding.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de trafo is niet heel ruim, 2 gongs nemen al meer weg als die aankan. en idd heeft een slimme bel doorgaans 15-24V nodig van een trafo die meer als de standaard NL beltrafo aan stroom kan leveren. de 12V die de jouwe levert lijkt leuk, maar omdat de bel ook oplaad zakt die spanning al een stuk in door de kortsluitvaste werking van de trafo.
Arco
Special Member
Situatie 'H' geldt zo te zien alleen voor batterij en 230v versies, niet voor de 8-12vAC versie.
Griezelige bel trouwens: in plaatje 'G' staat er netspanning op de beldrukker... 
Ik denk dat wanneer de gong terugvalt (als je de knop loslaat) dat deze een piek geeft die dat ding laat denken alsof er weer wordt gedrukt.
Je kan even uitpluizen of die schakelingen met batterijen of 230V voeding misschien een beter resultaat geeft.
Omdat het AC is schud ik niet zomaar even iets met een blusdiode uit mijn mouw, misschien met bruggelijkrichter of slechts 2 diodes.
Je kan wel iets met een klein relais verzinnen maar dan komt er weer een voeding bij denk ik.. Zolang de gong en de beltrafo zijn aangesloten op die Eufy denk ik dat de Eufy het verschil niet ziet tussen drukker of terugvallende gong (stroompiek).
Op zondag 25 februari 2024 16:44:21 schreef Arco:
Griezelige bel trouwens: in plaatje 'G' staat er netspanning op de beldrukker...
Niks mis mee!
Er staat duidelijk aangegeven dat deze schakeling alleen gebruikt mag worden bij 230V-drukknoppen. Ik mag helpen hopen dat de lokale elektriciën dit soort drukknoppen ook voor 230V bedraad heeft.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (11%)]
Op zondag 25 februari 2024 16:16:10 schreef testman:
de trafo is niet heel ruim, 2 gongs nemen al meer weg als die aankan. en idd heeft een slimme bel doorgaans 15-24V nodig van een trafo die meer als de standaard NL beltrafo aan stroom kan leveren. de 12V die de jouwe levert lijkt leuk, maar omdat de bel ook oplaad zakt die spanning al een stuk in door de kortsluitvaste werking van de trafo.
Bedankt, zelf nadat de batterij volledig opgeladen is, heb ik hetzelfde fenomeen. En met een ruimere trafo krijg ik dan problemen met de gong neem ik aan, gezien op het plaatje enkel 8-12 staat vermeld?
Op zondag 25 februari 2024 16:56:50 schreef K7Jz:
Ik denk dat wanneer de gong terugvalt (als je de knop loslaat) dat deze een piek geeft die dat ding laat denken alsof er weer wordt gedrukt.Je kan even uitpluizen of die schakelingen met batterijen of 230V voeding misschien een beter resultaat geeft.
Omdat het AC is schud ik niet zomaar even iets met een blusdiode uit mijn mouw, misschien met bruggelijkrichter of slechts 2 diodes.
Je kan wel iets met een klein relais verzinnen maar dan komt er weer een voeding bij denk ik.. Zolang de gong en de beltrafo zijn aangesloten op die Eufy denk ik dat de Eufy het verschil niet ziet tussen drukker of terugvallende gong (stroompiek).
Bedoel je het volgende:
- Eufy wordt ingedrukt, triggert de gong
- de gong valt terug, Eufy dénkt dat de drukknop wordt ingedrukt
- daardoor zou de gong weer gaan, etc etc
Kan denk ik niet, want anders zou de wifi-gong ook afgaan, en zou ik dus ook signaal krijgen in m'n app. Dat gebeurt dus niet, het lijkt alleen maar alsof ik continu op de knop zou drukken.
Bedankt allemaal voor de reacties!
Op zondag 25 februari 2024 12:25:46 schreef Sven_Vl:
Online & op dit forum vind ik allerlei zaken die ik kan proberen, zoals een relais in serie of een diode in parallel, tot zelf hele kits er tussen, maar niet specifiek iets voor dit probleem.
Het is niet zo moeilijk.
Als niets werkt doe je het volgende:
Parallel aan de bestaande gong(s) sluit je een 12V-wisselspanningrelais aan, afhankelijk van de gebruikte trafospanning.
De nieuwe gong sluit je aan volgens schema C.
Het contact 'Tür/door 1' vervang je door een maakcontact van je relais. Dan moet het werken.
Bedankt!
Dit is wellicht duidelijke taal voor velen, maar voor mij nog niet, sorry.
Bedoel je zo iets zoals het schema in bijlage?
En is dat dan vb dit te kopen: https://rpower.be/product/relais-met-5-stekkers/ (staat wel niet duidelijk bij dat je van 12->24 kan gaan, is gwn 24v relais)
[Bericht gewijzigd door Sven_Vl op (47%)]
Tekening is niet goed en ik begrijp het niet.
Heb je nu twee transformatoren?
Één van 12V en één van 24V?
Tot nu toe ging ik er vanuit dat alles op één transformator van 12V was aangesloten.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (29%)]
Nee hoor, ik dacht dat je dit bedoelde als oplossing.. maar niet dus 
Ik heb maar 1 trafo, 12v, en de gong werkt naar het schijnt enkel op 8-12v terwijl die deurbel volgens de fabrikant 16-24v nodig heeft.
Ik dacht dus dat je dat bedoelde met die wisselrelais: dat er 2 aparte circuits zijn, eentje van 12 & eentje van 24v, en dat die van 24v eigenlijk die 12v gaat schakelen. Zoals een optocoupler denk ik dan?
Kan je jouw scenario iets beter beschrijven of in een schema gieten aub?
Waarvoor dank!
Trouwens, nog iets anders: op m'n gong heb ik nog een knopje gevonden, 'continuous vs trigger'. Met de oude deurbel werken beide identiek/perfect. Met de nieuwe deurbel:
- bij continuous gaat de gong dus continu af vanaf de eerste keer aanbellen
- bij trigger gaat de gong eenmalig af, en daarna werkt het niet meer.. als ik de schakeling even doorbreek & terug herstel, kan ik weer 1x drukken, daarna niet meer.
Heel vreemde zaken allemaal...
Sven
Dat relais lijkt me niet geschikt en die tekening is erg lastig te begrijpen.
Ik vind niks meer vreemd. Het is namelijk altijd (na lang zoeken):"Ooh dit dingetje zat niet zus of zo
" Zeker om dit 'eventjes' op te lossen via een forum erg lastig. Niemand weet namelijk precies hoe die EUfy en die gong in elkaar steekt, over die andere gong weten we ook niks, bijvoorbeeld dat knopje was dat de oude of nieuwe gong?
Je kan het beste de allerkleinste stapjes maken die mogelijk zijn, dingen vervangen, loshalen, aanbellen, proberen, ander draadje vast, ander aansluitschema (je hebt een hele rits mogelijkheden). Probeer eens een ander kabeltje met een drukknopje. Drukknop in serie met trafo of juist niet een ander belletje of 12v lampje dat je misschien kan testen. Batterijen erin, 230V aansluiten.
Als die gong blijft gaan, kan je dan ook proberen één draadje van alleen die gong los te maken?
Die hele Eufy is ook niet op de foto's te zien klopt dat? Wat is dat kastje met die grote sleufschroeven en dat groenige spul erin?
Je kan natuurlijk jezelf ook even afvragen of je niet een raar soort oplossing zoekt voor een onbestaand probleem. Tenzij je een heel groot pand hebt, heb je doorgaans geen twee gongen nodig.
+---------------+ Drukknop +------------+
| | bruin ______ | |
| transformator |________________0 0_____________________| Bestaande |
| | | | | gong(en) |
| |___________ | ______________ | __________| |
| | blauw | | | | | |
+---------------+ | | | | +------------+
| | | |
| | | |
| | +-------+
| | | ~ ~ |
| | | | Gelijkrichter
| | | + - |
| | +-------+
| | | |
| | 85 | | 88
| | +--------+
| | | |
| | | Relais |
| | | |
| | +--------+
| |
| |
+---------------+ | |
| =/~ |________| |
| Nieuwe | |
| gong 8/12V |____________| Relais maakcontact
| | ______
| C1 |_________________________0 0___
| | 30 87 |
| C2 | |
| | |
| V |________________________________|
| |
+---------------+
De transformator, drukknop en bestaande gongs zijn er al.
Toegevoegd wordt het relais die je gevonden hebt, een gelijkrichter en de nieuwe gong.
Ik hoop dat je dit schema snapt
Ik zou die nieuwe bel ook een eigen voeding geven.
Zoals @testman ook zegt, de spanning zakt waarschijnlijk flink in met die 2 andere gong gevallen.
Het relais zoals @ohm pi tekent moet prima werken verder.
Het lijkt wat misinformatie of een ingetrokken functie om nog oude gongen te laten klinken. Er staat helemaal niks in de manuals:
https://manuals.coolblue.nl/d7/eufy-video-doorbell-dual-2-pro-met-home…
deze lijkt erop maar is hem niet, die S330 wordt namelijk ook genoemd op de secures.nl site die je noemt.
https://d2211byn0pk9fi.cloudfront.net/spree/accessories/attachments/83…
Ik zie in die gebruiksaanwijzingen geen spoor van "oude bellen" of externe bellen. Het idee is volgens mij dat je de beltrafo rechtstreeks op de Eufy aansluit. Je ziet geen enkele afbeelding van een bel of gong.
De Eufy kan dan lekker opladen met de draadjes die er al zaten, heel prettig. Het is echter de bedoeling dat de Eufy basestation (niet op jouw foto's) dan lekker draadloos gaat rinkelen en opnemen als er iemand belt.
Hij kan niet via de twee draadjes aan de deur ook nog een gong laten rinkelen denk ik. Heel misschien dat het op een vreemde manier werkt in serie met een simpele bel met spoel maar die digitale gong van jouw zal nog lastig worden. Ik zie het ook nergens staan in de manual.. Misschien was dit ooit het idee en staat daarom zo op websites ("werkt alleen met klassieke deurbel") Mogelijk hebben ze het na veel gedoe weggehaald uit de handleiding.
@ohm pi : je schema kan misschien wel werken, maar die "drukknop" is dus eigenlijk die EUfy camerabel die probeert op te laden van de trafo en ik weet niet of hij daadwerkelijk echt (goed) kortsluit als er iemand drukt.
Dit allemaal gezien hebbend: zou ik aansluit manier B proberen. De gong wil dan 'stroom' van de trafo, de Eufy staat dan in serie en hopelijk gaat die dan laden en sluit hij genoeg kort om de digitale gong te laten rinkelen. Het kan zelfs zo zijn dat een tweede ouderwetse bel parallel aan de digitale gong helpt om de Eufy beter op te laden en kleine laadstroompjes niet de digitale gong aktief te laten houden.
Edit: op tweakers schrijft er wel iemand dat zijn oude 'ding dong' veel eerder klinkt dan de 'Homebase'. Het lijkt dus wel te kunnen, maar of het met dat digitale ding ook lukt is de vraag.
Waarom geen eigen voeding (bel trafo) voor de eufy?
Met oplossing B moeten er weer batterijen in.
En als relais kan je er ook een voor 12 volt ac nemen ( dus wisselspanning spoel), dan kan de gelijkrichter vervallen.
De oplossing met relais heeft naar mijn mening de enige kans van slagen.
Op woensdag 28 februari 2024 23:13:18 schreef revado:
Waarom geen eigen voeding (bel trafo) voor de eufy?
Met oplossing B moeten er weer batterijen in.
En als relais kan je er ook een voor 12 volt ac nemen ( dus wisselspanning spoel), dan kan de gelijkrichter vervallen.
De oplossing met relais heeft naar mijn mening de enige kans van slagen.
Die Eufy beldrukker is dus een digitaal wifi camera kastje met knopje. Het ding kan je ook gewoon opladen met USB en ongeveer 6 maanden gebruiken. Het rinkelen gaat via een wifi basestation.
Als je die zijn eigen voeding geeft dan laadt dat vast prima op maar dan heb je helemaal geen signaal meer naar je 'oude bellen'.
Ik denk dat een simpele oude bel/gong werkt omdat de Eufy dan kan 'snoepen' via de spoel en zichzelf kortsluit als er iemand aanbelt.
TS heeft echter een digitale gong waarbij waarschijnlijk de Eufy zoveel laadstroom gaat trekken na het bellen (camera wordt opgestart, WIFI gaat lopen) dat de digitale gong blijft gongen..
De "normale aanpak" lijkt dus:
Alleen de Eufy met zijn digitale "basestation" gong.
Blijkbaar is er door Eufy een poging gedaan om oude aanwezige bellen te laten werken met de Eufy. Bijkomend voordeel: de consument schroeft de beldrukker los en sluit de Eufy aan op 8VAC in serie met rinkelspoel. Nul installatiewerk in huis. De "base station" is immers draadloos.
Op woensdag 28 februari 2024 22:57:45 schreef K7Jz:
ohm pi : je schema kan misschien wel werken, maar die "drukknop" is dus eigenlijk die EUfy camerabel die probeert op te laden van de trafo en ik weet niet of hij daadwerkelijk echt (goed) kortsluit als er iemand drukt.
Nee, dan gaat 'mijn' schema niet werken. Dat schema kan alleen werken als gebruik gemaakt wordt van een standaard waaibomendrukknop. Als de nieuwe Eufy gong een nieuwe eigen Eufy drukknop nodig heeft, dan wordt het voor mij heel moeilijk of onmogelijk om iets te verzinnen.