hobbyelektro
zoeken tot het werkt en dan nog zoeken
De dochter heeft een draadloze koptelefoon van JBL live660NC, deze is net buiten garantie en laad niet meer op.
Dus het ding eens open gemaakt en de batterij extern opgeladen. Hier zit een li-ion accu in van 3,7V 750mAh en heb er 600mAh kunnen in laden. Dus lijkt de batterij nog ok.
Na de print te inspecteren zag ik mogelijk een aanslag rond IC 'U8', dus heb ik de print gepoetst, geprobeerd te reflowen maar toch wil de koptelefoon niet opladen.
Op het ic U8 staat EV4D en eronder 2KF1, dit is een DFN10 behuizing. Maar op beide nummers vind ik niets nuttig terug.
Dan maar verder gekeken wat er nog op de print zit en hieruit een schema proberen op te schetsen. Hier zitten 3 IC's U7, U8 en U28.
U7: CS5801T , dit is een overvoltage en overcurrent protector voor li+ accu's
U28: SGM3157, dit is een bidirection analoog switch, dus een soort gestuurde wisselschakelaar.
U8 gaat heel waarschijnlijk een stand alone li-ion charge management zijn.
Als ik op google ga zoeken is het meest compatiebele IC dat ik kan terug vinden de MCP73833/4.
Toch kan ik dit ic volgens mij niet gebruiken hier, omdat dat IC op pin 1 en 2 de VDD aankomt. Maar op de print komt de VDD enkel op pin 1 aan en op pin 2 zitten 2 weerstanden naar massa.
Op pin 1 van U8 meet ik 5V, op pin 7 en 8 meet ik 3,85V (van de accu), maar deze laad niet bij.
De rode led (LED4) licht ongeveer 1 minuut op en gaat dan uit, toch komt er geen lading bij in de batterij.

Hier het schema zover ik heb kunnen schetsen wat er ronde de batterij en het laden gebeurt.

Hier een foto waar je bovengenoemde componenten ziet

Hier de achterzijde van de print

Hier heb ik beide foto's over elkaar laten lopen zodat ik de banen beter kon volgen zonder 10 talle keren de print om te draaien en zo draadbreuk te voorkomen.
Heeft iemand een idee welk IC 'U8' is of welk alternatief ik hier kan gebruiken?