Je zoekt eigenlijk een oplossing voor een onbestaand probleem.
En dan dit nog. Zo’n draaiveldmeter vertelt je Links of Rechts. Je moet dus al over de kennis beschikken wanneer een motor nu links of rechts draait, iets wat m.i. weinig DHZer en zelfs menig vakman niet weet. Dan zit je nog met het feit dat die slijpmachine aan beide zijden een aseinde heeft.
Je zal daar maar met je Fluke van 350€ even indruk willen maken op de buurman om tot de conclusie te komen dat die slijpsteen van 60€ nog fout draait
.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Als je verneemd dat ie de verkeerde op draait, wel direct stoppen en ompolen. het rechtse en linkse bevestigingsdraad zit er niet voor niks op.
Bij bepaalde machines zoals grote koelmacines staat in de montage handleiding ,dat je het draaiveld vooraf moet controleren om te voorkomen dat bepaalde bevesigingen kunnen loslopen.
Wat ik dus even niet vat is de volgende situatieschets en ik leg het even simpel uit dus niet afmaken op de woordkeuze..
Feit:
- De aderkleuren van de kabels zijn correct aangesloten op L1, L2, L3 van de stekkers, stekkerdozen en ingang schakelaar (R,S,T) van de slijpmolen.
- Levering is een rechts draaiveld en de draairichting van de slijpmolen is normaal (zie tekening).
Onbekende:
- Draairichting aansluiting op de meterkast (nog niet gemeten).
- Of de gele fase aders van de slijpmolen correct aangesloten zijn op de schakelaar uitgang respectievelijk U,V,W.
Wat ik mij afvraag:
- Wanneer ik het draaiveld niet meet in de groep met een meter en de gele aders van de slijpmolen gewoon (willekeurig) aangesloten laat op de schakelaar en de slijpmolen draait de goede richting. Kan ik er dan van uitgaan dat de fasevolgorde/draaiveldrichting correct is aangesloten in de groep?
- Of kan het zo zijn dat een verkeerd aangesloten draaiveldrichting weer correct kan worden door een tevens verkeerde aansluiting van de gele aders van de slijpmolen op de schakelaaruitgang?
- Of is het beter het draaiveld te meten aan de meterkast, dit correct aan te sluiten en indien de slijpmolen dan de verkeerde richting draait, de gele aders om te wisselen op de schakelaaruitgang (U,V,W)?
Ipv de slijpmolen als draaiveldrichtingmeter te gebruiken.
Mijn vrees is dus wanneer de slijpmolen de juiste richting draait, zonder te meten met een draaiveldrichtingmeter, het draaiveld toch fout is wanneer ik er een draaitichtinggevoelige machine aansluit ipv de slijpmolen. (Dit ivm de onzekere positie van de gele aders op U,V,W op de schakelaar).
Misschien space ik hem nu maar ben toch echt benieuwd!
Zoals ik al zei zoek je een oplossing voor een onbestaand probleem.
Men probeert je hier in verschillende bewoordingen uit te leggen dat er niet zoiets bestaat als 'juiste geleidervolgorde'
Het enige wat belangrijk is, is dat die slijpsteen de correcte draairichting heeft.
Bang voor een draaiveld
Maar wel zo kort aanstrippen dat de aders de 2e schroef volgens mij niet eens halen, en dan begin ik niet eens over hulzen
Op zondag 3 maart 2024 12:58:27 schreef DK:
Bang voor een draaiveld
Maar wel zo kort aanstrippen dat de aders de 2e schroef volgens mij niet eens halen, en dan begin ik niet eens over hulzen
Ik heb de 2 aders losgehaald voor de foto en omdat ze omgewisseld zaten en om adereindhulzen erop te zetten zoals ik bij de rest heb gedaan. Dus niet zo snel.. En daarbij, ik heb de machine zo gekocht en heb het juist de schakelaar eruit gehaald om te controleren en hulzen te plaatsen.
Op zondag 3 maart 2024 12:19:09 schreef New Beetle:
Zoals ik al zei zoek je een oplossing voor een onbestaand probleem.Men probeert je hier in verschillende bewoordingen uit te leggen dat er niet zoiets bestaat als 'juiste geleidervolgorde'
Het enige wat belangrijk is, is dat die slijpsteen de correcte draairichting heeft.
Maar wanneer de slijpsteen wel goed draait kan dat dan komen door een omwisseling van de gele fase draden aan de schakelaar icm een omgekeerd draaiveld aan de meterkast, of visaaversa?
Want in de slijpmotor zelf is lijkt mij wel bepaald welke gele ader U, V en W moet zijn?
[Bericht gewijzigd door Def110 op (22%)]
mvdk
Golden Member
Toch nog even een extra aanvulling: het is aan te bevelen om als er meerdere 3 fase wcd's aanwezig zijn, deze allemaal op dezelfde manier aan te sluiten.
In het geval het maar bij dat ene wcd blijft: als je meerdere machines op dat ene wcd aansluit, de richting aanpassen in het aansluitsnoer van de betreffende machine. Met uitzondering van een apparaat/machine wat je leent, huurt, of wat dan ook. Maak daar een verloopsnoer voor waarin je de draaiïng maakt.
Edit:
Want in de slijpmotor zelf is lijkt mij wel bepaald welke gele ader U, V en W moet zijn?
Nee, de motor heeft geen idee van wat er in de buitenwereld gebeurt. Die kijkt alleen maar naar het draaiveld wat er op z'n eigen klemmetjes word aangeboden. En heeft geen weet van of de eerste aansluitklem verbonden zit met welke ader in de straatkabel dan ook.
[Bericht gewijzigd door mvdk op (29%)]
Op zondag 3 maart 2024 13:04:30 schreef mvdk:
Toch nog even een extra aanvulling: het is aan te bevelen om als er meerdere 3 fase wcd's aanwezig zijn, deze allemaal op dezelfde manier aan te sluiten.
In het geval het maar bij dat ene wcd blijft: als je meerdere machines op dat ene wcd aansluit, de richting aanpassen in het aansluitsnoer van de betreffende machine. Met uitzondering van een apparaat/machine wat je leent, huurt, of wat dan ook. Maak daar een verloopsnoer voor waarin je de draaiïng maakt.
Helemaal mee eens, dat wil ik dus ook voorkomen, vandaar ook mijn vraag ove de gele aders en UVW. Ik wil alle kabels en aansluitingen uniform houden anders is het eind zoek.
In de machine/schakelaar/kabel/stekker maakt het geen donder uit.
Als al je WCD's hetzelfde veld hebben kun je alle machine's op alle plaatsen inprikken zonder vreemde dingen. De meeste bedrijven houden er een (eigen) standaard op na, bijvoorbeeld alle WCD's hebben een rechts draaiveld.
Of L3 daarbij aan de U van de motor hangt, who the fnurk cares.
Op zondag 3 maart 2024 13:09:38 schreef Sine:
In de machine/schakelaar/kabel/stekker maakt het geen donder uit.Als al je WCD's hetzelfde veld hebben werken kun je alle machine's op alle plaatsen inprikken zonder vreemde dingen. De meeste bedrijven houden er een eigen standaard op na, bijvoorbeeld alle WCD's hebben een rechts draaiveld.
Of L3 daarbij aan de U van de motor hangt, who the fnurk cares.
Dat is dus wat onduidelijk is, Ik dacht dat bij een juist veld vanaf de meterkast t/m de ingang van de schakelaar van de slijpmolen het draaiveld alsnog omgedraaid zou kunnen worden wanneer de draden van de motor niet op de juiste plaats in de U, V of W zaten. Mijn inziens is de fasevolgorde vanuit de motor bepaald voro de juiste draairichting.
En zo dus nog niet het juiste draaiveld m.b.v. de slijpmolen kon worden bepaald.
mvdk
Golden Member
Als met "slijpmolen" de slijpsteen uit het tekeningetje bedoeld word, aan zo'n ding kun je direct zien oftie goed draait of niet. Eigenlijk voor alles waarbij de draairichting zonder moeilijke ingrepen zichtbaar is, is het gebruik om even kort te controleren of het ding juiste richting draait.
Bij een machine of apparaat waarbij dat niet zo simpel te testen is, moet op het klemmenbord draaiveld aangegeven staan. En dat moet je dan voor en bij het aansluiten met een draaiveldmeter controleren.
En dan komt ook het signature van een forumlid om de hoek kijken: meten is weten, maar je moet wel weten wat je meet. 
Edit:
Ach, wat testman allang gezegd heeft.
Op zondag 3 maart 2024 00:08:49 schreef testman:
een slijpsteen? kwestie van proberen, als die de verkeerde kant op draait is er niks aan de hand, draai 2 fasen om en klaar.een draaiveldmeter geeft links of rechts veld aan doordat jij met de pennen op L1-L2-L3 meet.
[Bericht gewijzigd door mvdk op (23%)]
Gewoon zo een stekker er aan zetten. Iedereen blij 
https://www.elektramat.nl/kopp-cee-contactstop-5-polig-400v-6h-16a-ip4…
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Als ik het allemaal goed heb gelezen, dan maakt de topicstarter zich niet teveel zorgen om de slijpmolen; het inzicht is wel degelijk aanwezig dat die eenvoudig genoeg kan worden omgekeerd.
De bezorgdheid lijkt eerder te liggen bij het later aansluiten van nog verdere apparaten, waar de draairichting kritisch is, en niet zo eenvoudig om te keren. Daarom kijkt zij/hij uit naar een soort van standaard, zodat het nu goed is voor de slijpmolen maar ook morgen voor de bijkomende apparatuur.
Maar als ik dat verkeerd heb - het is niet allemaal even duidelijk - dan wordt er inderdaad een oplossing gezocht voor een niet-bestaand probleem. Dat is altijd lastig zoeken...
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (16%)]
Op zondag 3 maart 2024 13:13:32 schreef Def110:
[...]Dat is dus wat onduidelijk is, Ik dacht dat bij een juist veld vanaf de meterkast t/m de ingang van de schakelaar van de slijpmolen het draaiveld alsnog omgedraaid zou kunnen worden wanneer de draden van de motor niet op de juiste plaats in de U, V of W zaten. Mijn inziens is de fasevolgorde vanuit de motor bepaald voro de juiste draairichting.
En zo dus nog niet het juiste draaiveld m.b.v. de slijpmolen kon worden bepaald.
Misschien helpt dit
Manier van aansluiten:
__U__V__W (R S T)
a) L1 L2 L3
b) L1 L3 L2
c) L2 L3 L1
d) L2 L1 L3
e) L3 L1 L2
f) L3 L2 L1
Als aansluiting a de correcte draairichting als resultaat heeft dan is dit ook zo voor c en e
Als aansluiting b de correcte draairichting als resultaat heeft dan is ook zo voor d en f
Op zondag 3 maart 2024 14:05:42 schreef Paulinha_B:
De bezorgdheid lijkt eerder te liggen bij het later aansluiten van nog verdere apparaten, waar de draairichting kritisch is, en niet zo eenvoudig om te keren. Daarom kijkt zij/hij uit naar een soort van standaard, zodat het nu goed is voor de slijpmolen maar ook morgen voor de bijkomende apparatuur.
Ik kan mij uiteraard compleet vergissen maar ik denk dat de TS denkt(dacht) dat een motor de fasen exact in de volgorde L1,L2,L3 aan de aansluitingen U,V,W moet aangeboden krijgen voor een bepaalde draairichting.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Kijk je een paar dagen niet....
Inderdaad een oplossing zoeken voor een niet bestaand probleem.
Iedere 3f machine is altijd een (klein) risico dat ie de verkeerde kant opdraait.
L1 L2 L3 is alleen een aanname voor de volgorde, of het overeen komt met de volgorde in de opwekker (centrale, generator, inverter) is van geen en nul belang.
Wat enige belang heeft is het draaiveld, dat kan je standaardiseren op rechts als je een mooie draaiveldmeter hebt (heb ik, gebruik ik zeer zelden), maar als je slechts een machine hebt, gewoon aansluiten en in geval van verkeerde kant twee draden omwisselen.
En dan de 'zure' reactie, deze dame hier doet dit soort werk voor haar inkomen en heeft al voldoende ellende gezien van goedwillende DHZ'rs gezien om ook te zeggen, als je de vragen stellen moet moet je het aan een pro overlaten.
Ergo, 230/400V is geen speelgoed, als je niet weet waarmee je bezig bent, afblijven.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Ik kan mij uiteraard compleet vergissen maar ik denk dat de TS denkt(dacht) dat een motor de fasen exact in de volgorde L1,L2,L3 aan de aansluitingen U,V,W moet aangeboden krijgen voor een bepaalde draairichting.
Hm, ja, dat zou ook best kunnen, jawel. Dan is het al helemaal een onbestaand probleem.
@hieronder: sterkstroom is niet mijn kopje thee, maar ik zou denken dat er niet meer verkeerd kan gaan dan dat er een motor verkeerdom draait, of dat er zekeringen/automaten uitvliegen. De topicstarter gaat niet zelf een driefasennetwerk aanleggen, tenslotte. Dus verregaand akkoord.
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (31%)]
M.i. niks fout om iets te ondernemen zonder over de nodige kennis te beschikken, doen we allemaal wel eens. De denklogica van een leek, ook al is die compleet fout is vaak heel interessant en verfrissend. Geeft je een ander perspectief.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Navragen is juist heel goed en verstandig, dat moeten we niet afschrikken.
Ik denk ook dat er een kleine spraakverwarring is en ben het eens met Paulinha_B:
Op zondag 3 maart 2024 14:05:42 schreef Paulinha_B:
Als ik het allemaal goed heb gelezen, dan maakt de topicstarter zich niet teveel zorgen om de slijpmolen; het inzicht is wel degelijk aanwezig dat die eenvoudig genoeg kan worden omgekeerd.
De bezorgdheid lijkt eerder te liggen bij het later aansluiten van nog verdere apparaten, waar de draairichting kritisch is, en niet zo eenvoudig om te keren. Daarom kijkt zij/hij uit naar een soort van standaard, zodat het nu goed is voor de slijpmolen maar ook morgen voor de bijkomende apparatuur.Maar als ik dat verkeerd heb - het is niet allemaal even duidelijk - dan wordt er inderdaad een oplossing gezocht voor een niet-bestaand probleem. Dat is altijd lastig zoeken...
Volgens mij wil de TS zijn slijpmachine gebruiken als draaiveldmeter, voordat hij andere apparatuur aansluit. En maakt TS zich zorgen of die slijpmachine wel naar rechts draait bij een rechtsdraaiend veld.
(Als ik dat even zo ‘in mag vullen’)
Anyway.
Als er in die machine eens draden omgewisseld zijn, maakt op zich niet uit. Zo lang ‘ie bij een rechtsdraaiend veld maar naar rechts draait. Of UVW nu op L1 L2 L3 zit of op L2 L3 L1 of op L3 L1 L2. De volgorde bij al die rijtjes is 1,2,3. Waar je begint maakt niet zo uit, je kunt immers ook de stekker iets later inpluggen / schakelaar iets later overzetten. (6,67 miliseconden later, zegmaar, uitgaande van 50 Hz en 3 fasen)
Maar als je de machine inprikt en hij draait de goede kant op, weet je niet of je een rechts- of linksdraaiend veld hebt. Als je de machine naar rechts ziet draaien kan het dat je een rechtsdraaiend veld hebt en de machine bedraad is voor een rechtsdraaiend veld. Of je hebt een linksdraaiend veld en de machine is daar ooit op aangepast.
Ik denk dat dat is wat de TS bedoeld.
Daarbij is me niet duidelijk of de TS weet dat L1 L2 L3 en L2 L3 L1 en L3 L1 L2 dezelfde fasevolgorde is en dus niet uitmaakt. Inmiddels waarschijnlijk wel, omdat voorgaande posters dat ook uitleggen, maar toch. Daar zit denk ik deel 2 van de spraakverwarring.
Dus nog ff op een rijtje:
Er zijn 2 mogelijkheden. links of rechts. Er zijn 6 mogelijke volgorden van de 3 fasen. Daarvan zijn er dus 3 links en 3 rechts.
Je kunt ze in een kringetje lezen, dus L1 L2 L3 is hetzelfde als L2 L3 L1 en L3 L1 L2. En L3 L2 L1 is hetzelfde als L2 L1 L3 en L1 L3 L2.
Dus als L1 L2 L3 rechts is, zijn L2 L3 L1 etc dat ook. En L3 L2 L1 en varianten zijn dan links.
Helpt dat? (Of half, want je weet nog niet hoe je machine bedraad is, tenzij je die kunt testen op een net waarvan bekend is dat het rechtsdraaiend of linksdraaiend is).
Mijn kennis van driefasennetten is trouwens vrijwel geheel theoretisch. (Wel eens een prakticum gehad en mijn kookplaat zit op 3 fasen al gebruikt ‘ie 2 fasen van de 3 en een nul).
mijn kookplaat zit op 3 fasen al gebruikt ‘ie 2 fasen van de 3 en een nul).
Krijg je dan links- of rechtsdraaiende soep ?
Op zondag 3 maart 2024 16:53:31 schreef Lucky Luke:
Volgens mij wil de TS zijn slijpmachine gebruiken als draaiveldmeter, voordat hij andere apparatuur aansluit. En maakt TS zich zorgen of die slijpmachine wel naar rechts draait bij een rechtsdraaiend veld.
De TS wil dus dit volgens jou
- Met een draaiveldmeter de fasen als L1 L2 L3 markeren voor een Rechts draaiveld onafhankelijk wat die in werkelijkheid zijn.
- De slijpmolen dan rechttoe-rechtaan L1->U L2->V L3->W aansluiten en de respectievelijke draairichting als Rechtsom markeren
- Dan ervan uitgaan dat alle machines die ook zo worden aangesloten ook rechtsom draaien.
Is dat wat je bedoelt?
Of misschien zelfs dit:
- De fasen gewoon met de natte vinger van links naar rechts (of omgekeerd) als L1,L2 en L3 markeren
- Slijpmolen rechttoe-rechtaan aansluiten
- Draait die slijpmolen in de juiste richting dan verklaar je dat als rechts draaiveld
- Draait die fout dan verander je de fasemarkering en doe je stap 1-3 opnieuw
- Dan ervan uitgaan dat alle machines die ook zo worden aangesloten ook rechtsom draaien.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op zondag 3 maart 2024 12:19:09 schreef New Beetle:
Zoals ik al zei zoek je een oplossing voor een onbestaand probleem.Men probeert je hier in verschillende bewoordingen uit te leggen dat er niet zoiets bestaat als 'juiste geleidervolgorde'
goed punt, want de schroeven van V lijken al goed blauw aangelopen te zijn.
die stekker met keerbare fasen pennen is een goede oplossing, ware het niet dat er ook zijn die zoiets aan een ymvk van een verplaatsbaar apparaat schroeven welke dus op gegeven moment een fase mist, maar de pkz had er geen last van want die zat er ook geen in.