Hallo,

Ik heb toevallig van iemand een Victron lader gehad. Nu wil ik deze gebruiken voor mijn scooter accu voor de winter maar ook voor eventueel 12V projectjes.

Echter weet ik niet of ik deze zomaar kan aansluiten op een accu vanwege de stroom. Heb geprobeert om een handleiding te vinden op basis van type nummer maar helaas.

Kan ik deze lader aansluiten aan een 12v accu ik twijfel ivm 6 ampere om hem direct aan te sluiten. Of moet ik een 12v lampje in serie aansluiten om de stroom te bepreken?

(zie bijlage specs)

Alvast bedankt
Hemant

Een lader gebruiken "voor projectjes" zou ik niet doen als je niet precies het gedrag van die lader weet.

Een normale voeding daar staat bijvoorbeeld op: "12V 1A".
Daarmee wordt bedoeld: "12V, max 1A" Of dus: "12V 0..1A".

Hier staat "12V" maar er wordt bedoeld: "Voor 12V accus, 14.4V" of zoiets. In ieder geval NIET 12V +/-5% wat je van een gewone 12V voeding verwacht.

Er staat "6A", dat kan best "max 6A" zijn, maar als het een beetje een "slimme" lader is, dan doet ie soms ook even "0A" om te kijken wat de open klemspanning van je accu ondertussen is. Je project gaat dan gewoon "uit".

En een (Victron!) lader zou zomaar een "reverse polarity protection" kunnen hebben. Dan schakelt ie pas in als ie IETS van een correct aangesloten accu detecteert....

De gemiddelde lader is niet geschikt als voeding (tenzij je precies weet wat er in zit. Zo had m'n vader een acculader die ik open heb gehad. Daar zat een trafo, diodebrug en een stroommeter in. Dan WEET je wat er inzit en kan je hem eventueel als voeding gebruiken, wetende dat er beperkingen zijn. Zo was de spanning dus niet afgevlakt. De elektronica die je op aansluit gaat 100x per seconde even "uit". Jammerdan. Maar motoren draaien prima hoor!).

PS: PSC126 van Victron bestaat niet, lijkt google me te vertellen.

Bijzonder dat er onder de naam Victron en PSC126 niets te vinden is, blijkbaar hebben ze deze ingekocht bij Lindmark Electric.

Van een andere Lindmark Electric lader vond ik deze handleiding:

http://www.danbritas.dk/upload/pdf/el243%20manual%20engelsk.pdf

En daar geven ze in aan dat een 6 Ampere lader geschikt is voor accu's van 6Ah en hoger.

Een 6A lader zou ik gebruiken voor accus vanaf 20Ah. Liever niet kleiner. Scooter? Hmm. Zou best wel eens kleiner dan 20Ah kunnen zijn.

(Veel loodaccus mogen met C/4 geladen worden. Een 20Ah accu met 5A. Een 12Ah scooteraccu dus met 3A. Veel mensen hier zeggen dat je het datasheet van de accu er bij moet halen. Klopt. Maar vaak komt daar dan precies die C/4 of iets daar "dichtbij" uit. Een enkele accu is gemaakt voor een "rare toepassing" en dan kan het wel anders zijn. Maar "VEEL loodaccus".... )

[Bericht gewijzigd door rew op (75%)]

Hoi,

De scooter heeft een 12V 8A accu erin, dus deze lader is niet geschikt tenzij hij zeft de stroom aanpast?

de stroom verkleinen met een 12v lampje is dat wat of weer prutswerk.

Hemant

Als de accu niet te ver ontladen wordt, regelt de accu zelf de stroom wel.
Problemen beginnen als de accu ver ontladen is, dan kan de laadstroom (veel) te hoog worden...

Gebruik als voeding *kan* als je geen exacte stabiele spanning nodig hebt. (varieert tussen ca. 13.6 en 14.8v)

O.k.

Is er in de schakelingen een geschikte tekening voor het maken van een accu lader specifiek voor scooters met beveiliging tegen overladen.

Ik heb namelijk meerder accu's voor scooter en alarm centrale als resevere staan mooste zou zijn om een lader te hebben die automatisch uitschakelt als de accu geladen is dan kan ik de weer tijdelijk wegzetten.

Hemant

Zet er een Ampere meter tussen en een Voltmeter over en je kunt zien wat er gebeurt.

In de praktijk is het zo met die kleine(re) lood(gel) accu-tjes dat de klemspanning snel oploopt bij grotere stromen (door de relatief hoge inwendige weerstand) en dat de lader dan ook al snel minder stroom gaat leveren.

Meten is weten.

Het probleem is dus dat als je een niet geschikte lader hebt voor deze accus, dan gaat het jaren goed, totdat je op een dag je licht aan laat en volgende ochtend: Accu leeg!

Dan denk je er niet meer aan dat deze lader eigenlijk niet geschikt is en pleur je hem gewoon op de lader en gaat naar bed. Je wordt dan wakker van de sirenes van de brandweer... (of niet!).

En hetzelfde geldt voor de "stroommeter-strategie". Nu, of de eerste paar keer, meet je de stroom, constateert, gaat prima en vervolgens heb je de meter ergens anders nodig en gebruik je hem zonder de meter: Gaat altijd goed. Totdat op een dag... zie hierboven.

Voor twee tientjes heb je een geschikte lader:
https://www.bol.com/nl/nl/p/12v-2a-accu-druppellader/9200000108639311/

Is er in de schakelingen een geschikte tekening voor het maken van een accu lader specifiek voor scooters met beveiliging tegen overladen.

Als je zelf wat wil maken google dan maar op PB137

Voor kant en klaar op CTEK XS 0.8

Hoi,

Ik heb die Victron lader even gemeten met de 12v accu eraan.

Ik meet op de polen van de Victron 13.82V, als ik de stroom meet met de accu eraan komt er maar 0.01A binnen via die Victron dat lijkmt me veel te weinig wat de accu vraagt.

Als ik de Victron meet met een 12V lampje dan krijg ik 0,5A.

Hemant

Als de accuspanning zonder lader 12.7v of hoger is direct na laden dan is de accu vol: er valt niks meer te laden
(de accu bepaalt dan hoeveel stroom 'ie wil hebben, niet de lader)

Ah o.k.

Vreemde accu geeft interdaad 12.8V aan maar na 1 dag staat ie weer op 10,5V.

Is dan een van de 6 accu cellen stuk en kan ik afscheid nemen.

Hemant

Als ze onderhoudsvrij is kun je een defecte cel niet opsporen door het sg van het zuur te meten.
Batterij na 1 dag leeg:
-Als ze niet aangesloten is? Defect
-Aangesloten en normaal sluipverbruik? Versleten
-Aangesloten en abnormaal hoog sluipverbruik? Je hebt weer wat te doen...

Kan een passende lader met 'regeneratiestand' hier nuttig zijn?

Hoi,

de batterij loopt inderdaad leeg onbelast binnen een dag weer op < 10.5V.
Waarschijnlijk inderdaad de een van de cellen stuk.

Ik heb heir ook nog een Nimh batterij liggen van mijn boormachine die krijg ik met geen mogelijkheid geladen. Als ik de polen meet dan geeft ie 15.4 volt aan de batterij lader zegt dat ie vol is echter zodra ik er een lampje van 12v aanhang en de spanning meet komt ie op 0.0.

Laad ik de battaerij onbelast staat voor 5 min en meet ik de spanning weer dan staat ie weer op 14.4 volt meteing na 24uur ook op 14.4 volt iemand enig idee wat daar mee aan d ehand is?

hemant