Ik heb hier een koffie machine die defect is geraakt door een zwevende Null (3Fase installatie). Ik heb de print plaat gedemonteerd en fysiek gecontrolleerd zag nils verbrand oid. de condensator leek me een beetje bol, kan iemand dit bevestigen aan de hand van de foto's?
Omdat mijn multimeter kwijt was kon ik nils meten. Ik ga ervan uit dat de zekering(T4A) is doorgebrand, kan het kwaad als ik deze vervang voor een T5A ?
Wat moet ik nog meer doormeten of controleren?
Foto's:
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op zondag 10 maart 2024 23:25:29 schreef Janballeman:
Ik heb hier een koffie machine die defect is geraakt door een zwevende Null (3Fase installatie). Ik heb de print plaat gedemonteerd en fysiek gecontrolleerd zag nils verbrand oid. de condensator leek me een beetje bol, kan iemand dit bevestigen aan de hand van de foto's?Omdat mijn multimeter kwijt was kon ik nils meten. Ik ga ervan uit dat de zekering(T4A) is doorgebrand, kan het kwaad als ik deze vervang voor een T5A ?
Ja die smelt nog later door bij een foutsituatie, niet doen dus maar testen met een seriegloeilamp!
Wat moet ik nog meer doormeten of controleren?
Begin altijd met de voeding te checken, daar ben je mee bezig dus dat is goed.
- zichtbare schade (ontplofte componenten)
- zekering(en)
- vermogens fet's in sluiting.
- Hoge DC spanning op de bufferelko ...µf/400v
- Lage DC spanning op de secundaire elko's (bijv 5v, 12v, 24v oid.)
- voedingsspanning op enkele ic's (voor de pinnen, raadpleeg de datasheets)
etc.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
die elco is idd gaar, wrs grepen de varistor en zekering hier wat laat in. evengoed hoeft er niet veel stuk te zijn, al vaker gehad dat de zekering, varistor en 2x primaire elco vervangen genoeg was.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik zie ook een van de donkerblauwe schijfjes waar een stuk af is. Zou een VDR kunnen zijn al vind ik de plaats op de print een beetje raar. Dat is even een onzekere factor in het verhaal.
Normaalgesproken houd ik in dit soort gevallen een simpele vuistregel aan die me zelden in de steek laat: Als de zekering heel is (is belangrijk, dus toch doormeten) dan zou ik in eerste instantie volstaan met de elco vervangen en het apparaat testen. Omdat de zekering heel is, is een serielamp niet nodig.
Is de zekering stuk, zal er het nodige in sluiting liggen. Met een beetje geluk was het alleen die VDR, maar om het zeker te weten zal je wel meer moeten meten.
Zou het apparaat dan weer werken, zie ik nog een 4n7 Wima MP3 papiercondensator. Voor een duurzame reparatie moet je die sowieso vervangen door een gelijkwaardige MKT of MKP condensator.
testman
Op maandag 11 maart 2024 01:25:26 schreef maartenbakker:
Ik zie ook een van de donkerblauwe schijfjes waar een stuk af is. Zou een VDR kunnen zijn al vind ik de plaats op de print een beetje raar. Dat is even een onzekere factor in het verhaal.Normaalgesproken houd ik in dit soort gevallen een simpele vuistregel aan
Zou het apparaat dan weer werken, zie ik nog een 4n7 Wima MP3 papiercondensator. Voor een duurzame reparatie moet je die sowieso vervangen door een gelijkwaardige MKT of MKP condensator.
de blauwe schijfjes zijn wel varistoren, maar zitten op een uitgang zo te zien. de gele bij de ingang maakt meer kans op een defect.
de rifa zou ik lekker laten, is een mp3 model waar ik nog geen ellende mee heb gehad.
Roland11
Golden Member
Het groepje van 3 varistor bij elkaar, betreft 2 stuks die op de gelijkspanningsuitgang voor het maalwerk staan (op deze print kunnen 2 maalwerken worden aangesloten) - daar zal niks mis mee wezen.
De 3de zou ik wel checken, daar staat gewoon netspanning overheen wanneer het relais tenminste is aangetrokken.
De gele varistor staat wel rechtstreeks op de ingangsspanning, die zou kapot kunnen zijn. Als je geluk hebt is het enige wat je moet vervangen deze varistor (indien defect) en de T4A zekering.
Roland11
Golden Member
Op maandag 11 maart 2024 00:28:52 schreef vergeten:
een diode, in serie met een NTC?
checken!!
[bijlage]
Klopt. Staan in serie met die dikke condensator, over deze componenten staat de netspanning. Deze componenten moet de OP dus ook maar even checken.
Ik heb nu een multimeter met diodestand(met piep geluid).
Zojuist metingen gedaan aan:
- alle elco's = 0v overal
- zekering = defect
- Gele varistor = goed
- zwarte NTC = goed
- varistor cd472m(naast de gele) = geen verbinding.
- 3x s14k275 varistor(blauwe) = geen verbinding defect?
- 2x gelijkrichter = goed
- wima 4n7 = geen verbinding & 0v
- g1uy = piept in beide richtingen.
Wat kan ik het beste dus gaan vervangen?
Roland11
Golden Member
De ene keer zeg je bij een doorgemeten varistor "goed", dan weer "geen verbinding" en tenslotte "geen verbinding, defect?".
Bedoel je dat je in al deze gevallen hetzelfde hebt gemeten, een weerstand hoger dan pak-em-beet 0,5 mOhm MOhm?
Dan zou ik zeggen: allemaal in orde.
Overigens, de "varistor cd472m(naast de gele)" is een condensator, geen varistor.
De diode S2M (die je "g1uy" noemt) is verdacht, zou normaliter maar in 1 richting moeten piepen. Uitsolderen en nogmaals meten op de print voor de zekerheid - om vast te stellen of de kortsluiting op de print zit of dat de diode defect is.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op dinsdag 12 maart 2024 17:34:37 schreef Roland11:
De ene keer zeg je bij een doorgemeten varistor "goed", dan weer "geen verbinding" en tenslotte "geen verbinding, defect?".
Bedoel je dat je in al deze gevallen hetzelfde hebt gemeten, een weerstand hoger dan pak-em-beet 0,5 mOhm?
D'r zijn er niet veel die een weerstand van 100mOhm, een harde kortsluiting en 0.5mOhm van mekaar kunnen onderscheiden.
Of bedoel je soms 0.5MOhm? 
testman
een varistor die ohms wel goed meet kan met voeding erop toch alsnog doorslaan. immers heeft het ding zn werk gedaan, de verhouding van grootte varistor en zekering waarde kan zorgen dat de varistor het wel overleeft. er kan immers ook 290V op gestaan hebben en geen 400V, dan stijgt de voeding minder snel op.
Het merk van de elco zegt al genoeg: PET. deze is lek en zeer waarschijnlijk de oorzaak van klappen zekering. Maar wel met de originele waarde om de veiligheid te waarborgen. Testen IDD met een 100W gloeilamp in serie zonder verwarming er op uiteraard!!
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Onderdelen kun je alleen goed testen als je ze uitsoldeert. Anders meet je alles wat er aan parallel staat. Je kunt wel in situ meten als je precies weet wat je moet meten.
In jou geval twijfel ik gezien de beschrijving van de resultaten, nogal of je wel weet wat je meet.
- Elcos 0V: geen idee wat je daar mee bedoeld. Die dingen hebben capaciteit en ESR
- Gele varistor = goed, Deze moeten oneindig meten op de werkspanning. Alleen de weerstand meten zegt niks. Ze kunnen best tot bv 5V goed zijn maar niet meer op de werkspanning. Als ze short zijn, zijn ze zeker dood.
- varistor cd472m(naast de gele) = geen verbinding. ????? bedoel je open ? Zie mijn eerdere opmerking over MOVs Edit: dat is een condensator
- 3x s14k275 varistor(blauwe) = geen verbinding defect? Zie ook hierboven
- 2x gelijkrichter = goed Heb je dit met de diode test en in twee richtingen gemeten ?
- wima 4n7 = geen verbinding & 0v Dat is een condensator, zie punt 1
- g1uy = piept in beide richtingen. Geen idee wat een g1uy is.
MOVs en ceramische condensators hebben grofweg het zelfde uiterlijk, het kunnen varistors of condensators zijn.
Is die zwarte radiale zekering nog goed of is dat de zekering die je gemeten hebt ?
Optos kun je alleen uitgesoldeerd op een breadboard testen om te kijken of ze hun current ratio nog halen maar ze zijn zelden kapot. In situ meet je de LED meestal rond de 1V in de diode mode. De tor kant meet je dan open.
Op de foto's zie ik onder de kleine elco's geen exemplaren die bol staan. De grote zwarte elco heeft bovenop een plastic inlegplaatje. Die plaatjes bollen bijna allemaal en is geen indicatie voor een defect. Dan zou je het plaatje moeten verwijderen voor controle. Je kunt het ook lichtjes indrukken, dan veert het gewoon terug. De vlek naast de letters PET is een klodder gemorste lijm.
Jammer dat het belang van het merk en modelnummer weer eens niet ingezien wordt. Vaak kunnen er gewoon schema's gedownloaded worden en die geven weer meer info over wat er gesneuveld zou kunnen zijn.
Die gele varistor heb ik ook in Ohmstand gemeten deze geeft 0.015k aan
Die 3 blauwe daar geven de 2 naar de koffie molen toe 1.3k en die ene geeft ook ongv 0.015k aan
Die lijst hiervoor had in gemeten in diode stand en de elcos in DC Volt stand.
De dikke elco lijkt idd niet defect.
Die diode S2M kan ik eruit solderen meten en vervangen.
Als jullie mij aangeven wat ik het beste kan vervangen dan ga ik die bestellen en vervangen.
De zekering is idd kapot, oorzaak van alles is dus een zwevende Null bij een 3Fase installatie.
Lijst voor nieuwe componenten.
- Zekering T4A
- Varistor gele
- 1x s14k275
- S2M
Als ik dit vernieuw en de boel weer aansluit kan het zijn dat er iets niet goed is? Bij de sonos was alleen de zekering en varistor vervangen voldoende. De sonos zat op de zelfde 3f installatie.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op dinsdag 12 maart 2024 21:52:32 schreef Janballeman:
Die gele varistor heb ik ook in Ohmstand gemeten deze geeft 0.015k aan
Die 3 blauwe daar geven de 2 naar de koffie molen toe 1.3k en die ene geeft ook ongv 0.015k aan
Dan zijn ze waarschijnlijk kapot. Tenzij er iets aan parallel zit met een lage weerstand. Daarom meet je dit soort dingen uitgesoldeerd.
Die lijst hiervoor had in gemeten in diode stand en de elcos in DC Volt stand.
De dikke elco lijkt idd niet defect.
Elco's in de Vdc stand meten is nogal zinloos. Zoals gezegd, meet de capaciteit en DF(ESR). Elco's die bol staan zijn mors dood, lang daarvoor zijn ze al aan vervanging toe. Kortom, bol is dood, niet bol is goed of slecht, dat kun je alleen meten (capaciteit nog voldoende en dissipatie factor of desnoods ESR nog voldoende laag, zie datasheet) Bij twijfel beter vervangen.
Als jullie mij aangeven wat ik het beste kan vervangen dan ga ik die bestellen en vervangen.
Daar valt weinig zinnigs over te zeggen. Ik heb hier een voeding liggen waar ook iets dergelijks is fout gegaan. Daar zijn alle zekeringen, IGBTs, diodes, 4 spanningregelaars, 2 pwm regelaars en de processor stuk. Geen zichtbare schade maar alle MOVs, keramische (smd) condensators en elco's zijn goed.
Als ik dit vernieuw en de boel weer aansluit kan het zijn dat er iets niet goed is?
Yep, dit soort dingen zijn compleet onvoorspelbaar, van alleen de MOVs en zekering tot bijna alles. Repareren is niet simpel. Je kunt met random vervangen geluk hebben dat je per ongeluk alle kapotte onderdelen vervangt of pech en je maakt het probleem groter.
Mijn elektronica kennis is beperkt, helaas.
Seriegloeilamp moet een 100w gloeilamp bestellen, nu is alles bijna led 
Kan iemand mij helpen met het vinden van de cm472 ?
En de gele varistor ervoor 385v 585
Ik ga zoveel mogelijk componenten bestellen en dan aan iemand die verstand heeft van elektronica laten repareren.
Misschien is het handiger dat je de gene die verstand van electronica er eerst naar te laten kijken, geeft een ander licht op de zaak. Ik vermoed niet dat bovengenoemde onderdelen (behalve zekering) defect zijn, het moet een halfgeleider zijn als de elco nog goed is.
Op woensdag 13 maart 2024 17:56:18 schreef smd:
Misschien is het handiger dat je de gene die verstand van electronica er eerst naar te laten kijken, geeft een ander licht op de zaak. Ik vermoed niet dat bovengenoemde onderdelen (behalve zekering) defect zijn, het moet een halfgeleider zijn als de elco nog goed is.
Als TS opgeeft wat het merk en het model is, is er misschien een schema te downloaden. Dat kan helpen....
Een steegje in een grote stad vinden kan met vragen, maar met een kaart lukt het beter
Update:
Iemand heeft erna gekeken en grofweg zijn deze onderdelen defect. Maar om 100% te weten moeten deze eruit en getest worden. Daarnaast kan het zijn dat na vervanging van deze onderdelen de andere zijde ook problemen heeft de microchips die normalitaire geprogrammeerd moeten worden.
Dus conclusie nieuwe kopen omdat reparatie waarschijnlijk duurder wordt.
Hier een foto:
Als je al deze onderdeeltjes koopt ben je grofweg 20-30 Euro kwijt, een print kost ronde de 200-300 Euro, wat is goedkoper?? En ik geloof niet dat dat allemaal stuk is....
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."