Condensatoren van proton d1200 worden heet to dat de zekering eruit viegt

Hallo,ik heb een proton d1200 eind versterker,dit is een dual mono versterker.
Er zitten links 2 120v 15000uf condensatoren paralel met een eigen trafo,en rechts ook,van de rechtse wordt er 1+- 40c graden,en de ander +- 50c.
Van de linkse worden ze allebij veel heter,de een rond de 55c en bij de ander loopt de temp op tot 85c en dan springt ook de zekering kapot.De cap die 85c is geworden is dan ook kapot,want ook al is deze afgekoeld,doet deze de zekering weer kapot springen.het voltage wat op de caps staat is 110v,en uit de gelijk richters komt ook alleen maar 110v dc, dus dat is goed denk ik.De condensatoren hoeven ook geen belasting te hebben doormiddel van muziek te draaien,ze worden zo al veel te heet.

Misschien weet een van de techneuten hier waar ik het moet gaan zoeken

110v zetten op een 120v elco is erg krap, je moet dan wel goede elco's met low-esr hebben...
(of 160v elco's als die te vinden zijn)

Zo een condensator hoort helemaal niet warm te worden laat staan heet. Als ze dat wel doen dan zijn ze versleten. Dus ook die nog nog 50 graden worden zijn al versleten maar nog niet zo erg als die anderen.

Ze moeten allemaal vervangen worden.

Als de versterker jaren niet gebruikt is kan het zijn dat de condensatoren nog moeten formeren. Ze hoeven dan niet kapot te zijn.

Ze moeten wel goede 'ripple' eigenschappen hebben; bij hoger volume kan die behoorlijk oplopen (en dus de elco opwarmen).
(dat ze opgesloten zitten tussen 2 straalkacheltjes is ook al niet de beste woonomgeving voor elco's...)

[Bericht gewijzigd door Arco op (30%)]

Een condensator kan alleen maar heet worden door rimpelstroom, of door lekstroom.

Rimpelstroom zonder geluid kan alleen als ergens stroom loopt, dan moet er ook iets warm worden. Anders is het toch lekstroom.

A; het zijn nieuwe caps
B; de oude zijn van dezelfde waarde.
En c;deze configuratie is orgineel,en heeft altijd goed gewerkt.
Deze versterkers staan bekend om het hoge vermogen dat ze kunnen leveren.

Hij heeft altijd goed gespeeld,tot dat ik op een dag muziek draaide op n zacht tot normaal volume,toen sprong dd zekering eruit.
Ik heb toen een condensator verwijderd die heet was,en dus in dit geval kortsluitte zodat de zekering sprong.met een cap minder speeld hij ook maar ze worden nog steeds alle 3 55c.
Als ik er een nieuwe bij zet op de plek waar de kapotte zat,loopt ook weer bij die de temp weer op tot 85c terweil hij tog in paralel staat met de andere

staan ze echt parallel of heb je 2x een symetrische voeding voor de versterkers? dan staan ze dus niet parallel, maar op het ene punt waar ze aan elkaar hangen is tevens de ground van de amp. let dus op de polariteit.

tevens kan de gelijkrichter deels stuk zijn waardoor de elco het warm krijgt.

thans is de amp 37 jaar oud, kan me indenken dat er wat onderhoud nodig is, losse solderingen van jarenlange warmte in componenten zijn geen zeldzaamheid..

Op zaterdag 16 maart 2024 16:14:07 schreef Audiobertje:
A; het zijn nieuwe caps
B; de oude zijn van dezelfde waarde.
En c;deze configuratie is orgineel,en heeft altijd goed gewerkt.

Heb je er nieuwe condensators in gezet en de nieuwe blijken heet te worden en de zekering te laten springen?

Of deden de oude dat ook al?

Is de polariteit correct?
Welk merk/type zijn de nieuwe condensators en waar zijn ze gekocht? (Farnell / mouser / ebayexpress)
Of lagen ze al een tijd in voorraad?

Elko verkeerd om van deze grote kan een flinke knal geven.

Welk merk en type zitten er nu in, ik mag hopen niet van ome Alie.

Goede condensatoren in deze range en spanning kosten tegenwoordig wel een centje. bv Nichicons LNR2C153MSE 15000UF @160V
https://www.digikey.nl/en/products/detail/nichicon/LNR2C153MSE/3930033

Voor de rest zijn ze meestal slecht leverbaar of je moet hele trays of pallet afnemen.

Zijn de gelijkrichters al eens aan de tand gevoeld?
Er loopt een fikse stroom door de elco's, anders worden ze niet warm. Kan dus zijn dat ze met AC gevoed worden. In het geval van schakelende voedingen als belasting, kan de ESR veel te hoog zijn.

Op zaterdag 16 maart 2024 16:14:07 schreef Audiobertje:
A; het zijn nieuwe caps

Een condensator in deze toepassing hoort niet warm te worden zelfs geen 40 graden.
Ik vermoed dat de nieuwe condensator de 110V al te hoog vinden en intern al zijn doorgeslagen.

Je kan proberen om ze te formeren totdat ze net wel de spanning aankunnen maar of dat op de lange termijn ook blijft werken dat denk ik niet.

Formeren doe je door ze op 120V of hoger aan te sluiten met een grote weerstand ertussen zodat er maar heel weinig stroom kan lopen. En dat dan ze een paar uur of een dag te laten staan.
https://www.uploadarchief.net/files/download/formeren_elcos.pdf

Iemand op ebay bied deze aan en laat ze in zijn land(Australie)speciaal maken omdat ze in dit formaat met deze capaciteid niet te verkrijgen zijn.
Op de foto heb ik in t blauw de cap's getekend,int geel de sporen,en in het zwart rood de opolaiteid gezet die op de printjes staat waar deze op gesoldeerd zitten

Sorry bij vorige stond aan de linkse kant de +- verkeerd om

er staat ook op 5000uf 120V, wat ook wel klopt aan het formaat te zien. 15000 uf bij 120V is in dit formaat niet haalbaar. anders zou ik eens onder die sticker kijken wat er onder staat..

Ik heb ze zelfs getest met n capaciteidmeter,en ze hebben zelfs n capaciteid van 16000uf

Net als Buzzy was mijn eerste gedachte bij lezen van de klacht, dat er een gelijkrichter in kortsluiting ligt.

Of condensatoren verkeerdom?

Over de 110V op een 120V condensator: niet ideaal want binnen de laatste 10% van de werkspanning. Maar zolang de spanning niet kan oplopen bij bijvoorbeeld een hogere netspanning, zullen ze wel een paar jaar heel blijven.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (54%)]

Bij mij uit stopcontact komt nu 223v,dus dat moet geen probleem geven.ik heb hem nu 20 min aan staan onbelast,en een cap is nu 37gradenc en een 33c en een 24c

En hij trekt nu zonder muziek 0,2 a uit t stopcontact

Ik meet nu ook n paar ceramische condensatoren op 60 graden bij de in en uitgang

Dan heb je last van oscillaties verwacht ik. Ceramische condensatoren moeten zo goed als koud blijven.

Hoe meet je die temperatuur ?>

Gewoon met n infrarood thermometer,en nie zo'n goedkoop ding dan hè.
Maar ik heb nu de oude condensator teruggezet,en die wordt helemaal niet warm,dus ik denk dat de nieuwe nie zo'n goeie zijn

Of infrarood van elders reflecteren.