Hoi Allemaal,
Ik kwam dit forum tegen en hoop dat iemand hier is die mij kan helpen.
Ik heb een bootje maar daar is het display van kapot en een nieuwe is helaas veels te duur. De sensoren werken nog wel.
Wat belangrijk is dat ik het niveau van de olie en brandstof kan aflezen.
Op het oorspronkelijke lcd display werd dit aangegeven door een paar streepjes.
Nu wilde ik het display vervangen door een plaatje en daarop een paar ledlampjes doen die de balkjes op het display vervangen.
Ik heb geen idee hoe ik een bepaalde weerstandswaarde kan gebruiken als een soort schakelaar die het ledlampje aanstuurt.
Ik hoop dat iemand een schema kan tekenenen met de juiste componenten die ik dan kan bestellen en solderen.
Ik heb een tekening gemaakt met de sensor werking en waarden.
Alvast heel erg bedankt voor de moeite.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Welkom op dit forum, Marc! De illustraties bij uw vraag zijn erg nuttig. Twee suggesties, toch:
* plaats een advertentie in onze rubriek "vraag en aanbod"
* geef uw woonplaats aan in uw profiel, en misschien ook een e-adres
Overigens: wordt het te produceren schema dan opgebouwd op gaatjesprint, of dient er ook een printje getekend?
Sukses gewenst!
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Een simpele VU meter is daar wellicht voor te gebruiken: https://www.canakit.com/10-led-stereo-vu-meter-kit-ck106-uk106.html
Op zondag 17 maart 2024 13:09:20 schreef SquadronMarc:
Ik kwam dit forum tegen en hoop dat iemand hier is die mij kan helpen.
Ik heb een bootje maar daar is het display van kapot en een nieuwe is helaas veels te duur. De sensoren werken nog wel.
Hier kun je niet zomaar een led mee aansturen, de sensor geeft een bepaalde weerstand bij een bepaalt niveau.
Met bijvoorbeeld een paar opamp's of een controller zou dat kunnen.
Of het idee van Arco kan ook natuurlijk, dat is vrij simpel.
Met een controller en bijvoorbeeld een display kun je het maken zoals je wil, maar dan moet je wel kunnen programmeren.
Je zou zelfs een akoestisch alarm kunnen geven (bijvoorbeeld om de minuut) bij een bijna lege tank, alles is mogelijk. 
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
@Arco: Is dat geen overkill? Er worden 2+3 leds gevraagd, geen 5+5. Maar werken zal het wel, ja.
@Lambiek: een cpu is al helemaal overkill, het lijkt me overduidelijk dat de topicstarter het veel simpeler ziet. Maar ook dit is technisch mogelijk en haalbaar, ja, dat wel.
Overigens zie ik in het schema niets analoogs, de "opnemers" zijn toch allemaal "aan/uit"? Of nee, wacht, er lijkt zowel analoog als digitaal in te zitten. Beetje verwarrend.
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (10%)]
Op zondag 17 maart 2024 13:59:41 schreef Paulinha_B:
@Lambiek: dat is al helemaal overkill, het luikt me overduidelijk dat de topicstarter het veel simpeler ziet. Maar ook dit is technisch mogelijk en haalbaar, ja, dat wel.
Wat de TS vraagt gaat niet zo simpel, die sensor heeft maar twee draden. Je moet dus de weerstand waarde gaan gebruiken die de sensor afgeeft bij een X niveau. En daar ga je niet zo simpel een paar ledjes mee aansturen in combinatie met een paar weerstanden.
Dan krijg je dus al snel zoiets.
Bedankt voor de reacties,
zou het graag zo simpel mogelijk hebben. er hoeft geen printplaat gemaakt te worden alleen een schema zodat ik de onderdelen zelf kan bestellen en solderen.
Bijvoorbeeld bij de fuelsensor, sensor geeft 0 ohm af dan branden er 3, 100ohm af dan branden er 2, 300 ohm dan brand er 1 en bij bijv 700 ohm brand er geen 1 led lamp.
Oh ja, ik ben best een leek en geen idee wat controllers doen en wat opamp is 
[Bericht gewijzigd door SquadronMarc op (11%)]
Op zondag 17 maart 2024 14:09:30 schreef SquadronMarc:
Oh ja, ik ben best een leek en geen idee wat controllers doen en wat opamp is
Zie mijn laatste post, daar staat een voorbeeld.
Paulinha_B
Honourable Member
ik ben best een leek en geen idee wat controllers doen en wat opamp is
Dat meende ik al te ruiken, tussen de regels
. Daarom mijn twee aanbevelingen. Enige vorm van dienstverlening is sowieso vandoen.
je zou met een VU meter en een spanningsdeler wat kunnen maken, maar dit is oldskool.
een arduino nano eraan, sensor inlezen, map regeltje en je bent er al.
ik heb dit gedaan in mijn oldtimers om het brandstof en temperatuur niveau in liters en °C weer te geven.
stel allemaal zoveel niet voor.
die blauwe potentiemeters heb ik nog toegevoegd voor het calibreren
een arduino nano is al heel basic, die heeft enkel 3-9V nodig om te werken (zal wel aanwezig zijn op de boot).
voor de rest hang je een paar weerstanden eraan en je sensoren. de rest is code.
je kan dat op print maken
of gewoon aan losse draden. op deze foto zit het ingewerkt in een lege knop behuizing.
in mijn pickup ligt dat printje gewoon los in het dashboard.
ook met mini display eraan
je kan dan kiezen om leds aan te sturen, of zelf gewoon weer een display.
display: iets van 2€ ofzo
arduino nano: 1,5-2€
wat weerstandjes en draadjes...
geen losse IC's of andere electronica nodig.
daarna heb ik het zelf werkende gemaakt op een LPG installatie zodat ik daar ook de liters kon aflezen ipv 3 leds aan die lpg schakelaar.
als het een normale sensor is die bv 0-90ohm weergeeft, kun je er ook gewoon een auto brandstofmeter aan koppelen
helaas zijn het geen normale zenders. Daar zat ik ook nog aan te denken om nieuwe zenders in de tanken te plaatsen en dan de standaard meters.
Ik dacht alleen dat het misschien met de huidige zenders ook op te lossen zou kunnen
Als je het echt héél simpel wilt hebben: vind de goedkoopste multimeter op internet of action (€10-20) en lees de weerstandswaardes af, tabelletje uitprinten, schakelaar voor olie of benzine meten, klaar 
Ik ken het nu al uit mijn hoofd: 0Ω is alles vol 100 voor olie is al oppassen en 300 voor benzine is snel gaan tanken.
Dag Squadronmarc,
Is het display "kapot" in de zin van mechanisch beschadigd/gebroken? Of is het display niet of heel moeilijk af te lezen? Bij LCD instrumenten die veel daglicht krijgen kan de polariserende folie op het LCD zijn werking kwijtraken. Kun je testen door een (polaroid) zonnebril voor het display te houden,90 graden draaien en kijken of je nu wel beeld hebt. Deze folie is te koop.
Gr. Douwe
Ik dacht alleen dat het misschien met de huidige zenders ook op te lossen zou kunnen
Dat is ook op te lossen, maar je hebt er nu eenmaal iets bij nodig. 
Als je het zelf niet kunt, moet je het aan iemand vragen.
Hier bijvoorbeeld.
met een beetje geluk kan je een spanningsdeler maken, en zo een li-ion laadstatus printje aan koppelen.
maar dat wordt in praktijk dan meten en spelen

wel de 3draads versie zoeken dan. dan zijn er 2 voor voeding en de 3de om het niveau te meten
@K7Jz, hahaha dat is het simpelste inderdaad
@B.D. helaas helemaal kapot, behuizing was helemaal plastic gelast, heb geprobeerd om warm te maken en te openen maar helaas, corrosie op printplaat etc etc. Displays blijken ook snel stuk te gaan. Tegenwoordig koop je op ALI hele mooie speedometers met gps. Alleen nu nog die oil en fuel sensors tackelen
@fcapri, als ik het goed begrijp dan arduino nano een programmeerbaar printplaat die je aan je pc kan koppelen en waar je de invoerwaarden kan programmeren wat de output doet. Dus dan voor elke tank een arduino (2 dus)
Op zondag 17 maart 2024 14:26:19 schreef Lambiek:
[...]Dat is ook op telossen, maar je hebt er nu eenmaal iets bij nodig.
Als je het zelf niets kunt moet je het aan iemand vragen.Hier bijvoorbeeld.
goed plan dat ga ik doen, klein probleem is dat we nu eerlijk in Spanje aangemeerd liggen dus zal dan daarheen verzonden moeten worden
Als je het echt héél simpel wilt hebben: vind de goedkoopste multimeter op internet of action (€10-20) en lees de weerstandswaardes af, tabelletje uitprinten, schakelaar voor olie of benzine meten, klaar 
Ik ken het nu al uit mijn hoofd: 0Ω is alles vol 100 voor olie is al oppassen en 300 voor benzine is snel gaan tanken.
Iets meer knuselwerk, maar dan heb je iets wat gewoon op je boordaccu draait:
https://www.amazon.de/-/en/Digital-Voltmeter-Voltage-Display-Motorcycl…
€6 op amazon en dan kan je gewoon spanning op de sensor zetten via een weerstand. Bijvoorbeeld:
Pluspool 1-> sensor 2-> weerstand van 680Ω 3-> Minpool
Voltmetertje sluit je aan op je accu en de derde draad op '2->' dus tussen weerstand en sensor. Bij een volle tank lees je dan de accuspanning af.. bijvoorbeeld 12V, daarna zo'n 11V, 9V bij halve tank en bij een lege tank lees je 5V.
Paulinha_B
Honourable Member
klein probleem is dat we nu eerlijk in Spanje aangemeerd liggen dus zal dan daarheen verzonden moeten worden
Of vaar door naar Portugal
...
Dus dan voor elke tank een arduino (2 dus)
Nee, een enkele Arduino kan gemakkelijk de beide taken vervullen. Maar zoals reeds gezegd, er moet dan wel geprogrammeerd worden, en een printje ontworpen en gemaakt.
Ik blijf er overigens bij
* dat de aan/uit op de opnemers met kop en schouders het simpelste is, en het dichtste blijft bij de originele toestand. Al dat analoge gedoe is nergens voor nodig. Iedereen staart zich blind op de analoge opnemer (pennen 1/2 van de opnemers, blijkbaar), ik kijk naar de schakelaars op 3-4-5, ik wed dat het die zijn die ook totnogtoe steeds gediend hebben. En tot volle tevredenheid.
* dat de topicstarter maar eens beter een verzoek post in "vraag en aanbod", een suggestie die trouwens reeds werd herhaald.
Mag ik even nog sterker uitvallen? Een PLC -- of erger -- voorschrijven
waar een min-of-meer discrete schakeling het prima zal doen, is waanzin.
"Iedereen" grijpt tegenwoordig maar naar "Arduinos", "Raspberries",
e.w.d.m.z., ook al is de te bereiken functionaliteit lachwekkend
eenvoudig. Het zijn vaak paardemiddelen, waar wel eens wat voorzichtiger
mee mag worden omgesprongen.
Maar wat voor schakeling (simpel of complex) je ook gebruikt: er 2 van
nemen, voor 2 invoeren, is zo gek nog niet. Het omgekeerde heet namelijk
een "single point of failure", en op een boot wil je die toch niet
hebben?
Op zondag 17 maart 2024 14:35:03 schreef SquadronMarc:
@fcapri, als ik het goed begrijp dan arduino nano een programmeerbaar printplaat die je aan je pc kan koppelen en waar je de invoerwaarden kan programmeren wat de output doet. Dus dan voor elke tank een arduino (2 dus)
een arduino is een micro computer. maar als je brandstofsensor een beetje standaard is, zou ik gewoon een auto benzinemeter nemen hoor. 0-90ohm, 0-180ohm, 180-0ohm... allemaal standaard.
oliemeter is misschien ook een standaard sensor
https://www.amazon.com.be/-/en/Universal-Indicator-Adjustable-Resistan…
aftermarket is meer dan genoeg te vinden.
voor een arduino moet je code hebben programmeren. stel op zich weinig voor, maar het begin aanleren duurt wel even.
hier is een compleet voorbeeld hoe ze een 'voltmeter' hebben gemaakt en uiteindelijk het resultaat op een display zetten.
dit is ongeveer wat jij nodig hebt.
https://how2electronics.com/interfacing-0-25v-dc-voltage-sensor-with-a…
als je niet meer dan 5V wil meten (met je sensors dus), kan je zonder dat extra printje met die schroefconnectors. de sensor komt dan direct op je arduino. alleen met 2 sensoren
bij mij meet die arduino dus de spanning op de voltmeter van de auto, de spanning op de temperatuur meter.
via een berekening zegt die dan:
4,5V van de benzinemeter komt overeen met 38Liter
8.7V van de temperatuurmeter is 63°C.
die waardes moet jij dus in praktijk meten (tank leeg, meten, tank vol, meten en die waardes programmeren.
mijn arduino ging dan ook de resterende kilemeters eruit berekenen, die had nog een klokje staan, verschillende display modes.....
hoeveel je er ook maar bij wilt programmeren.
je kan het ook simpel doen en zeggen:
als je meer dan 1V meet, zet een ledje aan
als je meer dan 2V meet, zet het 2de ledje ook aan
als je meer dan 3V meet, zet het 3de ook aan
als je meer dan 4V meet, zet je de 4de led ook aan
zeg je nu
liter = map(0,4,0,5). dan komt 0V overeen met Oliter en 4V komt overeen met 5liter.
meet de arduino dan 2,2V, dan heb je in bovenstaande dus 2ledjes, maar met een display kan die zeggen 2,75liter
Op zondag 17 maart 2024 14:44:26 schreef Paulinha_B:
Nee, een enkele Arduino kan gemakkelijk de beide taken vervullen. Maar zoals reeds gezegd, er moet dan wel geprogrammeerd worden, en een printje ontworpen en gemaakt.
printplaat maken niet echt nodig, een nano zit op een print.
een serieweerstand en je sensor met een draad aan een input, een paar leds met serieweerstand aan de outputs (of display met 4 draadjes op I2C)
meer dan dit is het niet
@fcapri snap het idee alleen de uitvoering en realisatie snap ik nog niet helemaal. Het liefst wil ik de output op de ledlampjes hebben en nog mooier zou zijn als het lampje wat in het bereik van de weestandswaarde harder of zachter gaat branden.
Zou U het misschien tegen een vergoeding willen maken op de manier zoals u beschreef maar dan met output ledlamp?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op zondag 17 maart 2024 13:59:41 schreef Paulinha_B:
@Arco: Is dat geen overkill? Er worden 2+3 leds gevraagd, geen 5+5. Maar werken zal het wel, ja.
Ja, 5 leds niet gebruikt, da's vreselijk zeg... 
Er wordt iets simpels gezocht en dat is dit...
Paulinha_B
Honourable Member
"Simpel" kan voor verschillende mensen verschillende betekenissen hebben... Het lijkt mij overduidelijk dat zelfs dit moduultje - inderdaad simpel genoeg voor u, en voor mij - boven het petje van de topicstarter gaat. Zoals ik het lees wordt er uitgekeken naar iets dat zo dicht mogelijk bij het origineel staat. En dat is ook best haalbaar. Nogmaals, als ik het allemaal goed begrijp.