Anoniem
In mijn audiofiele stroomgroep en een andere wijze van afscherming op kabels.
Nu wil ik een diode in een zijtak van de aarde gaan maken, maar welke waarden zou zo'n diode moeten hebben?
Moet je dan een 220V diode gaan zoeken?
Evdbrink; neem het mijn zeer geachte collegae niet kwalijk dat zij wat ironische opmerkingen plaatsen.
Een aantal doorgewinterde CO'ers hebben een speciaal gevoel voor humor.
Overigens heb ik een elektrotechnische opleiding en zelfs daarmee ontbreekt mij de kennis uw vraag te begrijpen laat staan te beantwoorden.
Een ietspietseltje betere uitleg van het probleem zou kunnen zorgen voor gewenste adviezen.
Anoniem
Sommige kabels hebben afscherming. Deze afscherming zit direct op de aarde.
Er zit ook afscherming in een zelfbouw stekkerblok. Ik wil niet dat de aarde van de kabels richting het stekkerblok gaat
Toen zat ik te denken om er een diode tussen te zetten, zodat de stroom niet de verkeerde kant op kan gaan.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Heel kort: Nee. Wisselspanning. De aarde gaat sowieso niet echt ergens heen, anders dan de beweging die er al is, tenzij je een andere planeet of ster dichtbij brengt of zo.
We hebben niet alleen een apart gevoel voor humor, maar ook een afkeer voor onzin. Kabeltjes met pijltje erop en zo.
Omdat het een wisselspanningsnet betreft, zal een diode alleen maar stromen in één richting tegenhouden. Is dus geen oplossing voor uw probleem, de aardes zullen nog altijd 50% van de tijd verbonden zijn met elkaar.
Patrick de Zeester
Golden Member
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Met wat pech werkt die diode op een heel andere manier, als AM detector. Als er DC op je aarde staat en deze spanning ook nog hoger in spanning dan de nul of zelfs fase van je huis installatie (anders kan er geen stroom lopen) dan is er iets goed mis.
Stroom loopt van een punt met hogere spanning naar een punt met lagere spanning. Dus om stroom vanaf de aarde naar je installatie te laten lopen moet de spanning van die zijtak hoger zijn dan je aarde zelf en die twee moeten weer hoger zijn dan de spanning op de kast (als daar de aarde aan vast zit). En dat is hij nooit. Is hij dat wel dan is er iets fout en fungeert de aarde niet meer als veiligheid, een heel gevaarlijke situatie.
Daarnaast werkt een diode qua tegenhouden niet voor wisselstroom
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op vrijdag 22 maart 2024 13:43:06 schreef Evdbrink:
Er zit ook afscherming in een zelfbouw stekkerblok. Ik wil niet dat de aarde van de kabels richting het stekkerblok gaat
Toen zat ik te denken om er een diode tussen te zetten, zodat de stroom niet de verkeerde kant op kan gaan.
Een diode werkt alleen voor gelijkstroom. Bij wisselstroom richt hij gelijk, wat juist weer voor nieuwe problemen kan zorgen. De enige manier om met 100% zekerheid te voorkomen dat er stroom door aard- en massa-aansluitingen gaat lopen (aardlussen), is door isolatietransformatoren te gebruiken. Helaas beïnvloeden die zelf het geluid ook weer. Problemen met aardlussen kun je beter oplossen door kabels kort te houden, doordacht te leggen, te experimenteren. Of zoals in professionele audio door symmetrische verbindingen (XLR) te gebruiken die minder last hebben als er onverhoopt stroom door de afscherming loopt.
Op vrijdag 22 maart 2024 13:50:34 schreef RP6conrad:
Omdat het een wisselspanningsnet betreft, zal een diode alleen maar stromen in één richting tegenhouden. Is dus geen oplossing voor uw probleem, de aardes zullen nog altijd 50% van de tijd verbonden zijn met elkaar.
Je moet ook twee diodes in serie gebruiken die je tegengesteld aansluit, dan scheid je die voor 100% van de tijd.
Welk type diode hangt van de rest van de installatie af: voor apparatuur uit bijv. Japan dien je een Esaki diode te gebruiken. Voor apparatuur uit het westen een Gunn Diode.
OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
Op vrijdag 22 maart 2024 12:38:12 schreef Evdbrink:
In mijn audiofiele stroomgroep en een andere wijze van afscherming op kabels.Nu wil ik een diode in een zijtak van de aarde gaan maken, maar welke waarden zou zo'n diode moeten hebben?
Moet je dan een 220V diode gaan zoeken?
Even los van waarvoor aarde bedoeld is en hoe het werkt; waar komt je idee vandaan dat de aarde maar één richting op mag??
Wat is precies het probleem dat je wilt oplossen?
Patrick de Zeester
Golden Member
Op vrijdag 22 maart 2024 14:49:08 schreef OPTOdesign:
Wat is precies het probleem dat je wilt oplossen?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als je een diode tussen de netsnoeraarde wou zetten: niet doen, is levensgevaarlijk!
(kapot gaan diode resulteert in geen beveiliging meer op onder spanning staande behuizing en kabels)
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Als je brom hebt en geen transformatoren wil gebruiken, dan kun je proberen om in de massa van de lijnniveau audio aansluitingen een serieweerstand van 100 Ohm op te nemen. Zo heb je veel minder last van het aardlus probleem.
Op vrijdag 22 maart 2024 13:53:04 schreef Patrick de Zeester:
Volgens mij is dit wat je zoekt:
[bijlage]
Voor optimale werking wel 2x per week water geven.
Dat is niet goed hoor,er moet een diac in,geen diode...
Een aarde MOET aan 2 kanten aangesloten zijn, anders werkt het niet, en krijg je een gevoel van schijnveiligheid.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
@Benadski: en als je dan een probleem hebt waarmee de fase aan de behuizing komt te liggen, heb je geen veiligheidsaarde, EN met ruim 500W dissipatie heeft die weerstand je huis in brand gestoken. Lijkt je een uitstekende oplossing!
OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
Op vrijdag 22 maart 2024 15:34:40 schreef mel:
[...]Een aarde MOET aan 2 kanten aangesloten zijn, anders werkt het niet, en krijg je een gevoel van schijnveiligheid.
Geen aarde is dan beter. Maar dat geeft weer andere risico's.
[Hele topic]
Wat een leuke* oplossingen allemaal inmiddels zonder het precieze probleem te weten 
*incl. goede maar ook gevaarlijke en nutteloze...
Anoniem
Gevaarlijk onderwerp 
Ik wordt wel vaker uitgelachen om mijn testen 
Bij een interlink zit de afscherming aan de zendende kant aan de stekker.
De rommel die op de afscherming terecht komt, wordt dan afgevoerd naar de aarde.
Nu hebben wij het anders gedaan. De afscherming zit met een los draadje direct op de aardedraad in het stopcontact.
Het stekkerblok is ook afgeschermd en die wil ik ook gaan verbinden met de aarde.
Als het klaar is, gaan we eens luisteren of we wat gaan merken.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com