Vooral voor olie niveau is het heel belangrijk om 3 weergegeven niveaus te hebben: te veel olie in de motor kan overdruk veroorzaken en de motor beschadigd raken!
Daarom is her voor de olie sensor specifiek gekozen voor 3 niveaus: 'te weinig', 'genoeg' en 'te veel'. Hetzelfde dus al de grensmarkeringen op een oliepeilstok.
Voor de olieniveau indicatie dient dus de middelste LED groen te zijn, bij de laagste sensorweerstand rood en bij de hoogste sensor weerstand oranje (of ook rood, want in principe is ook te weinig olie echt niet goed voor de motor.)
[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op (27%)]
Op dinsdag 19 maart 2024 10:07:28 schreef MNM(tm):
Vooral voor olie niveau is het heel belangrijk om 3 weergegeven niveaus te hebben: te veel olie in de motor kan overdruk veroorzaken en de motor beschadigd raken!
Daarom is her voor de olie sensor specifiek gekozen voor 3 niveaus: 'te weinig', 'genoeg' en 'te veel'. Hetzelfde dus al de grensmarkeringen op een oliepeilstok.Voor de olieniveau indicatie dient dus de middelste LED groen te zijn, bij de laagste sensorweerstand rood en bij de hoogste sensor weerstand oranje (of ook rood, want in principe is ook te weinig olie echt niet goed voor de motor.)
In mijn geval is het iets anders. De olie zit in een apart reservoir en de olie wordt dmv een olie pomp naar de carb geleid. In het reservoir is er nooit sprake van ‘te veel’ olie. Sommige mensen halen het reservoir ook weg bij dit type jet motors en maken mix fuel. De oliepomp draait helaas namelijk constant met dezelfde hoeveelheid olie voor lage rpm als hoge met als resultaat dat de motor bij idle best wat rookt.
Gevaar met meng smering is dat wanneer er getankt moet worden er vergeten kan worden om olie toe te voegen.
Op woensdag 20 maart 2024 12:06:53 schreef SquadronMarc:
In mijn geval is het iets anders. De olie zit in een apart reservoir en de olie wordt dmv een olie pomp naar de carb geleid.
Aha, een dry sump systeem?
Heb je dan geen pijl glas op je olietank?
Ik denk dat TS de mix olie voor de mengsmering bedoelt.
Het is blijkbaar een tweetakt.
Drysump is voor de motorolie.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Tweetakt, leikt mij ook;)
Ik heb ooit een ultralichtvliegtuigje geweten met een tweetakt van Rotax, daar zat ook zo'n automatische mengsmering op met aparte tanks voor benzine en olie.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Klopt 2 takt jet motor in zodiac ProJet 350
Boven stuur zit nu nog dat kapotte display. Dat ga ik vervangen door carbon plaatje met daarin 3 meters (snelheid, fuel en voltage) en een rode led voor overheat temp.
De "Summertime" heeft best een degelijke "reddingssloep" 
Is een originele dispay sparepart geen betere keuze?
Op woensdag 20 maart 2024 20:31:29 schreef OXO:
De "Summertime" heeft best een degelijke "reddingssloep"
Is een originele dispay sparepart geen betere keuze?
Nah, op eBay 2e hands 300-450 en nieuw rond de 800. En dan mss over jaartje weer issues.
Op zaterdag 23 maart 2024 00:15:31 schreef K7Jz:
Was na het afbetalen van "Summertime" je geld op voor een nieuw displaytje

KGE
Golden Member
Op maandag 18 maart 2024 18:10:45 schreef benleentje:
Wel een LM324 gebruiken omdat die ook tot 0V kan meten.[bijlage]
Of nog beter een LM339 (comparator) die is er voor gemaakt om te vergelijken en de output naar massa te schakelen (open collector)
Op zaterdag 23 maart 2024 00:15:31 schreef K7Jz:
Was na het afbetalen van "Summertime" je geld op voor een nieuw displaytje
Ja man, armoede
En dan mss over jaartje weer issues.
Overal hetzelfde dus.... ze zorgen wel dat je blijft consumeren.
Was na het afbetalen ...
Afbetalen? Neejoh... dat doen we toch gewoon cash 
Ja man, armoede
Maar wel alle dagen zon, hier alle dagen regen... 
Suc6 met het project, ik kom wel eens langs als het klaar is

Nou we zijn een paar weken verder en alle onderdelen voor mijn project zijn gearriveerd en geïnstalleerd.
Ik ben compleet afgestapt van mijn gewenste ‘oplossing’ voor mijn probleem.
De oude fuel tank sender had eigenlijk maar een output van 3 ‘led’ standen die misschien feller of zwakker zouden gaan branden. Op een 50 liter tank vind ik een uitlees stand van 3 posities eigenlijk veels te weinig. Een soort onwetende variabel van ong. 17 liter is nogal wat, zeker gezien we met onze rib op zee varen. De oude sender heb ik eruit gehaald en vervangen voor een nieuwe waarop een meter aangesloten is die precies aangeeft hoeveel er in de tank zit.
Een aanbevolen display eerder in dit draadje had ik ook besteld en na ontvangst aangesloten op de olietank. Dit werkte, echter is het display van zo’n kwaliteit dat wanneer er een plens water over de console heen zou komen dit display gelijk stuk zou zijn. Om daar nou een gat voor te maken in de console leek me geen goed plan. Ten alle tijden als we gaan varen met de rib moet ik de hoofdschakelaar aanzetten en zie ik het oliereservoir. Daarom laat ik een meter hiervoor maar wezen voor wat het is.
In het originele Yamaha display werd ook de snelheid aangegeven. De sender hiervan zit verstop ergens in de jet en ik zou niet weten of deze ook zou werken. Gelukkig zijn er ook gps snelheidsmeters te koop die veel betrouwbaarder zijn dan waarschijnlijk het radar wieltje in de jet.
Waar het Yamaha display zat heb ik een carbon plaatje gemaakt en daar de fuel tank meter, accu spanning en een ledlamp voor engine overheat geplaatst. Helaas was de ruimte te klein om daar ook de snelheidsmeter te plaatsen dus die ging op een andere plek.
Alles werkt en het resultaat ziet er best fraai uit. Mocht 1 van de meters kapot gaan dan is vervang8ng simpel. Afleesbare snelheid is betrouwbaar en afleesbare fuel tank inhoud is wat er in de tank zit. Ik ben blij. Dank nogmaals voor al jullie input.