Goedemorgen forumleden,
Ik ben nieuw hier en zal mij even voorstellen.
Mijn naam is Bert ik ben sinds 2 jaar met pensioen, 70 jaar en bouwkundige van beroep geweest.
Ik woon in den Oever sinds twee jaar.
Maar mijn vraag is de volgende.
Mijn huis wat ik gekocht heb twee jaar geleden ben ik geheel aan het verbouwen.
V.w.b. de elektrische installatie installeer ik alles noodgedwongen zelf.
Mijn installateur heeft geen tijd 
Maar ik heb stroom op alle (bruine) fasedraden maar noch de stopcontacten nog de lichtschakelaar doen het.
Dit terwijl in de naast gelegen badkamer wel alles het doet.
Kan het misschien ook ontstaan doordat de lasdoppen niet meer nieuw zijn of is dit onzin?
Van multimeters heb ik totaal geen verstand en van elektra alleen wat ik nodig heb tot nu toe 
Ik hoop dat er een oplossing is?
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Goedemorgen en welkom.
Dit klinkt als een rotte verbinding ergens.
Nu zijn er in de DHZ winkels steeklasdoppen verkrijgbaar van een discutabele kwaliteit, ik heb die dingen al vaker uitgefikt gezien.
Ik zou eerst de centraaldoos pakken waar je verdeelt richting de wcd's en lichtschakelaar en kijken of je op de voedende draad wel prik hebt.
Zoniet, de voedende draad volgen naar de volgende centraaldoos en daar het ritueel vervolgen.
Systematisch werken, dan komt ie eruit.
En probeer van je installateur een paar doosjes goede steeklasdoppen te begaan, (Wago bv) en loop om de bouwmarktzooi heen.
Ik zit ff niet in de buurt nu anders had ik er wel even een paar uurtjes voor vrij gemaakt.
Op zondag 24 maart 2024 11:34:42 schreef Koender:
Maar ik heb stroom op alle (bruine) fasedraden maar noch de stopcontacten nog de lichtschakelaar doen het.
D
Als de nuldraad (blauw) ergens is onderbroken zal een eenvoudige spanningzoeker nog steeds aangeven dat er spanning aanwezig is.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Mocht je er niet uitkomen Bert, vanaf 5 april beschik ik weer over vervoer*, dus kan je ergens bijstaan.
*] we zijn onderweg van D naar A, en de auto's staan nog in D, die komen 4 april weer in A.
Nu hebben we alleen een fiets.
Op zondag 24 maart 2024 12:03:22 schreef John1963:
[...]Als de nuldraad (blauw) ergens is onderbroken zal een eenvoudige spanningzoeker nog steeds aangeven dat er spanning aanwezig is.
Ah, even snel overheen gelezen..
De blauw mag -nooit- 230V geven, dus de kans dat de rotte dop in de blauwe zit is aanwezig
[Bericht gewijzigd door Jinny op (44%)]
Het lijkt inderdaad of je ergens een slechte verbinding hebt. Je zegt dat je wel overal een actieve fase hebt. Dan lijkt het er op dat je ergens een onderbroken nul leiding hebt.
Maar hoe heb je dat gemeten? Als je met spanningszoekers( zo'n schroevendraaier met een lampje er in) of met van die goedkope multimeters in de weer bent. Stop daar dan in godsnaam mee.
Voor een leek zijn deze apparaten gewoon onbruikbaar en gevaarlijk. Voor een pro eigenlijk ook maar die weet als het goed wel hoe zo'n apparaat werkt en wat de beperkingen zijn.
Koop liever zoiets als dit: tweepolige spanningstester
Dit kost wel geld ja, maar kan je uiteindelijk zeer veel besparen.
Om de fout te vinden kun je met deze meter gaan kijken waar die zit. Jinny heeft al een tip gegeven. De centraaldozen (Deze zitten meestal in het midden van de kamer in het plafond) zijn de hoofd knoop punten. Vanuit de meter kast gaan er kabels naar de centraaldozen. En van de centraaldozen worden de kabels verdeeld naar de verschillende stopcontacten in de ruimte. Uitzonderingen is bekabeling in lange gangen, en trappenhuizen enzo.
Met je tweepolige spanningsmeter ga je nu gewoon kijken in welke centraal dozen je nu wel of juist geen spanning hebt. Zeer grote kans dat je ergens inderdaad een uitgefikte steeklasdop tegenkomt. Als je de fout gevonden hebt zet dan wel alle spanning af voordat je lasdoppen enzo los gaat prutsen.
Op zondag 24 maart 2024 11:34:42 schreef Koender:
Goedemorgen forumleden,
Ik ben nieuw hier en zal mij even voorstellen.
Mijn naam is Bert ik ben sinds 2 jaar met pensioen, 70 jaar en bouwkundige van beroep geweest.
Ik woon in den Oever sinds twee jaar.
Maar mijn vraag is de volgende.
Mijn huis wat ik gekocht heb twee jaar geleden ben ik geheel aan het verbouwen.
V.w.b. de elektrische installatie installeer ik alles noodgedwongen zelf.
Mijn installateur heeft geen tijd
Dit terwijl in de naast gelegen badkamer wel alles het doet.
Kan het misschien ook ontstaan doordat de lasdoppen niet meer nieuw zijn of is dit onzin?
Van multimeters heb ik totaal geen verstand en van elektra alleen wat ik nodig heb tot nu toe
Ik hoop dat er een oplossing is?
Ik weet niet hoe je de spanning op de bruine draden gemeten hebt, maar een spanningszoeker geeft wel eens verkeerde info. Het beste sluit je op een wandcontactdoos een lampje aan, en wel een normale gloeilamp. Meet nu nog eens met de spanningszoeker. Als er op de bruine en de blauwe draad gemeten wordt zijn er twee kansen.
Als de spanningszoeker op beide polen van de wandcontactdoos brandt (met aangesloten lamp), zit er een onderbreking in de blauwe draad..Je kunt die draad proberen te volgen via de lasdozen naar de meterkast. Op het punt waar de spanningszoeker uitblijft zit waarschijnlijk ook de onderbreking.
In het andere geval, als de spanningzoeker niet meer brandt op de beide polen van de wandcontactdoos, is de bruine draad onderbroken en zoek je op dezelfde manier.
Met een spanningszoeker krijg je niet altijd de juiste info, omdat die zo weinig stroom opneemt, dat die bij enige kabelcapacitet al kan oplichten.
Denk ook aan de groepsschakelaar in de meterkast (of aardlekschakelaar). Die schakelt beide draden gelijktijdig uit. Daar kan dus ook nog wat mee mis zijn.
Met het testlampje kun je ook op de aansluitingen voor en achter de schakelaar testen.
De ouderwetse lasdoppen, die je op een draadverbinding draait, geven mits juist gemonteerd nooit problemen. De moderne insteeklasdoppen zijn wel werkbesparend, maar niet altijd zonder problemen. Als de veerkracht eruit is, kunnen draden losraken of slecht contact maken.
Zelf gebruik ik ze nooit. Hoewel KEMA goed gekeurd vind ik het potentiële brandbommetjes.
Hartelijk dank voor jullie reactie's.
Inmiddels heb ik zo,n twee polige tester besteld en ik hoop dat daar een beschrijving bij zit.
Want jullie weten het ongetwijfeld wel, bouwkundigen hebben weinig of geen verstand van elektra.
Vraag mij niet waarom want dat zou ik echt niet weten.
Ik zal de lasdoppen vervangen door een stel goede.
En de techniek van het opdraaien van oude lasdoppen beheers ik niet whaha dus ben aangewezen op de moderne.
Mvrgr.Bert
Ook een puntje, groepenschakelaars.
Als je nog een groepenkast hebt met zekeringen en groepenschakelaars, van die rode witten.
Wat vaak gebeurt tijdens verbouwingen dat er rotzooi tussen de contacten komt.
Hierdoor kun je een fase, nul of zelf beide missen.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Jinny
Golden Member
Op zondag 24 maart 2024 13:00:34 schreef Koender:
Want jullie weten het ongetwijfeld wel, bouwkundigen hebben weinig of geen verstand van elektra.
Vraag mij niet waarom want dat zou ik echt niet weten.Mvrgr.Bert
is het wel verstandig dat je aan installaties werkt ?
voor het veilig werken en het veilig maken van installaties is toch wel enige kennis nodig .
niet weten hoe een multimeter werkt en hoe draai lasdoppen moeten worden gebruikt , doet mij vermoeden dat het veel beter is een installateur te zoeken of iemand die er verstand van heeft .
ik heb genoeg geknoei aan installaties gezien tot het gevaarlijke aan toe ( elektrocutie / brand )
Ik heb inmiddels wel enige kennis van de elektrische (huis) installatie opgedaan, dus dat is het probleem niet.
Het probleem heb ik inmiddels verholpen, want ik heb vergeten om de blauwe draad aan te sluiten.
Deze zat verstopt achter andere draden (5 x) in de centraaldoos in het plafond.
Een installateur heb ik gevraagd of hij het wilde doen (ieder zijn vak toch) maar deze had echt geen tijd.
De jongens hebben het heel erg druk.
Ik weet ook wel hoe ik draai lasdoppen moet gebruiken,maar kan deze zelf niet maken.
Volgens mij worden die ook door niemand meer gebruikt.
Zelfs een elektricien maakte gebruik van de moderne lasdoppen.
Mvrgr.Bert
En dat vergeet ik nog te melden.
Ik heb een splinternieuwe groepenkast die uiteraard door de installateur is aangebracht.
Dat is trouwens ook een eis.
mvrgr.Bert
Op zondag 24 maart 2024 18:41:42 schreef Koender:...door de installateur is aangebracht.
Dat is trouwens ook een eis.
Nou, nee. Dat mag in principe iedereen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op zondag 24 maart 2024 18:44:25 schreef GJ_:
[...]Nou, nee. Dat mag in principe iedereen.
het komt ook voor dat dhz'ers alles zelf maken in een huis, maar de groepenkast mag de elektrieker dan wel komen vervangen. als je dan eens rondkijkt in die half verbouwde woning is t bijna janken wat een braswerk. fornuisgroep die uit 1 ymvk 3x 2,5 bestaat EN uit een flexbuis 3x 2,5. of op willen lassen middenin de vloer van de slaapkamer. maak gewoon een nieuw stuk leiding zeg..
Op zondag 24 maart 2024 18:39:57 schreef Koender:
Zelfs een elektricien maakte gebruik van de moderne lasdoppen.Mvrgr.Bert
Het levert zeker een montage tijdwinst op. Ook schakelaars en wandcontactdozen hebben tegenwoordig vaak insteek contacten. Ik installeer niet voor klanten, maar in mijn kennissenkring heb ik toch al een paar van die instekers gezien die gesmolten waren.....
In mijn huis komen ze er niet in.
testman
Op zondag 24 maart 2024 22:31:10 schreef buzzy:
[...]
Het levert zeker een montage tijdwinst op. Ook schakelaars en wandcontactdozen hebben tegenwoordig vaak insteek contacten. Ik installeer niet voor klanten, maar in mijn kennissenkring heb ik toch al een paar van die instekers gezien die gesmolten waren.....
heb gesmolten klemverbindingen gezien waar 630A doorheen ging, evengoed worden die railkasten ook steeds gemaakt en voor nog veel hogere stromen ook. de las is het probleem niet, de draden verkeerd strippen of wat geoxideerd insteken en zet een storing maar vast op de kalender ergens in de komende 40 jaar. vergelijk het maar met een draailas te slap opdraaien of een schroefverbinding niet goed aandraaien.
Ik heb inmiddels wel enige kennis van de elektrische (huis) installatie opgedaan, dus dat is het probleem niet.
Dan heb je dus onvoldoende kennis, want:
Het probleem heb ik inmiddels verholpen, want ik heb vergeten om de blauwe draad aan te sluiten.
Deze zat verstopt achter andere draden (5 x) in de centraaldoos in het plafond.
Iedereen die aan elektrische installaties werkt hoort te weten dat er een fase en nul aanwezig moeten zijn. Als de nuldraad "verstopt" zit, ga je net zo lang zoeken tot je hem gevonden hebt en daarna pas verder.
Jinny
Golden Member
[...]
Insteek/draaidop fight in 3, 2, 1..........
Jinny
Golden Member
maar in mijn kennissenkring heb ik toch al een paar van die instekers gezien die gesmolten waren.....
Het grootste probleem zijn de doet het zelverts die rommel bij de bouwmarkt kopen.
Dat -is- rommel.
Steek er een 2.5qmm in en je trekt het er zo weer uit.
Dat red je bij de Wago's die ik gebruik echt niet.
Maar die zijn dan ook een klappie duurder dan de bouwmarktzooi... (bruto)
En wat draailassen aangaat, ook daar heb ik de meest idiote storingen meegemaakt, tot een 60W gloeilamp die uitging moment koelkast aanslaan.
Draailassen maken is een kunstje apart, ik beheers het, een hele hoop mensen (ook elec's) niet.
Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Ik ken drie draailassen van hebben gezien, maar ik denk dat je eerst de gestripte aders in elkaar draait en dan het bundeltje netjes afknipt waarna je de dop er op draait, zodanig dat geen enkele ader achterblijft en het resultaat zodanig is dat de spiraal in de dop netjes om het bundeltje zit, zo ver dat het bundeltje en net doorheen steekt. Ik vind het wel een mooie verbinding met heel wat meer contactoppervlak dan een steekdop.
Jinny
Golden Member
En het is meer werk, en dat netjes in elkaar draaien wordt vaak niet gedaan.
Ik heb ze gezien waar er gewoon drie draden naast elkaar gehouden werden en de dop erop gedraaid.
Een beste ruk aan de draad en het ligt los.
Dan heb ik meer vertrouwen in -goede- steeklassen.
Draaidoppen is een handigheid die je inderdaad moet beheersen.
Ik heb het op de LTS geleerd, en wee als ze niet netjes waren.
En heel belangrijk, voor zowel steek als draaidoppen, NOOIT hergebruiken.
Wegmikken en een andere pakken.
Ik gebruik ook wago en dat zit vast.
Maar op een plek waar trillingen kunnen zijn maak ik net zo lief een paar draailassen, doosje groene conex doppen ligt altijd in de auto.
En niet die zwarte hoedjes van de bouwmarkt gebruiken, die lijken te veel op de foto hieronder 
Die rode of grijze steekdoppen van de bouwmarkt zijn ook echt zooi!
testman
Op maandag 25 maart 2024 17:01:51 schreef revado:
Draaidoppen is een handigheid die je inderdaad moet beheersen.
Ik heb het op de LTS geleerd, en wee als ze niet netjes waren.
En heel belangrijk, voor zowel steek als draaidoppen, NOOIT hergebruiken.
Wegmikken en een andere pakken.
Ik gebruik ook wago en dat zit vast.
Maar op een plek waar trillingen kunnen zijn maak ik net zo lief een paar draailassen, doosje groene conex doppen ligt altijd in de auto.
En niet die zwarte hoedjes van de bouwmarkt gebruiken, die lijken te veel op de foto hieronder
Die rode of grijze steekdoppen van de bouwmarkt zijn ook echt zooi![bijlage]
de groene conex staan op t werk nog steeds ondanks dat 2 dozen tegenwoordig veel jaren meegaan. op later semi onbereikbare plaatsen met hoge continu stromen zeker aan te raden. had onlangs een blister lasdoppen van een huismerk van de bouwmarkt in handen bij een klant, maar dat waren toch echte wago 221.
bijkomend nadeel bij conex tegenwoordig is dat je in een centraaldoos vlot 8 voudige lasdoppen nodig hebt. bij een conex kun je dan al snel 2 of 3 doppen in serie gaan zetten wat verre van handig en ruimte besparend is.