steve c
When all else fails, there is always my big hammer...
Goedemiddag allen
We hebben hier op het werk een Degauser van Youwipe DEG-20CL
Dit toestel dient om harddisken te vernietigen met certificaat.
bij het insteken van een disk, druk je op een knop en dan laadt het systeem zich op om vervolgens met een knal een magnetische puls van 20.000 Gauss te produceren.
Sinds paar weken, gaat hij in error net voor de degausing stap, en doet niks meer. Begint gewoon te biepen met rood lichtje aan.
zo ziet hij eruit:
https://youwipe.com/docs/Degausser_Module_DEG20CL.pdf
Toestel is buiten garantie. De fabrikant vraagt hallucinante bedragen voor reparatie.
Vraag:
1. Is er iemand die hier iets over weet, en eventueel een troubleshooting tip kan geven.
2. Welke componenten zouden hierin door slijtage naar het walhalla kunnen zijn vertrokken ?
Graag jullie deskundige meningen
groeten
steve
[Bericht gewijzigd door steve c op (14%)]
Ik zou beginnen met het afdoen van metalen sieraden, en vervolgens het ding eens openschroeven en kijken hoe het werkt, en waar je voorzichtig mee moet zijn.
Werkt het ding op een hoge spanning? Ontlaadt ie zichzelf netjes als je de stekker er uithaalt? Zit er een elcobatterij in? Contactors/relais? Zijn er dingen verkleurd of verkoold door warmte?
Pas met enig inzicht over hoe zo'n ding werkt, kan er wat gezegd worden over of er wat slijt. In principe slijten elektromechanische onderdelen en elco's, maar een set flinke elco's moet veel langer dan 10 jaar mee gaan, mits binnen specs gebruikt (maximale ontlaadstroom een dingetje?)
Een wilde gok is dat er een bank elco's in zit, en dat ie de oplaadtijd meet om de conditie daarvan te controleren. Als de elco's uitgedroogd zijn, is die tijd te kort - elco's moeten vervangen worden om slechte wisprestaties te voorkomen. Als de elco's elektrisch lek zijn, is de oplaadtijd te lang of moet ie continu bijladen, en zal er ook onvoldoende energie beschikbaar zijn. En wellicht worden de elco's te snel ontladen waardoor ze al na enkele jaren defect beginnen te raken, en het hele ding nu weigert.
Maar dit is wilde speculatie omdat er dus geen info is over de werking, en of het ding uberhaupt slim genoeg is om dit soort tests te doen.
Als het ding op gevaarlijke spanningen werkt, kan het ook zijn dat er ergens een veiligheidsschakelaar raar doet. Niet overbruggen maar vervangen, die dingen zitten er niet voor niets.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Zelfs als de spanning niet heel hoog is, zijn de stromen die de elco's produceren uitermate gevaarlijk. Denk aan dingen als een ring die verdampt en daarbij een vinger amputeert, of aan rondvliegend roodgloeiend metaal dat in je oog terecht komt.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (16%)]
Precies. Als er een elcobank in zit, draag dan ook altijd een beschermbril. Een goeie van polycarbonaat beschermt zowel tegen UV straling van een eventuele vlamboog, als tegen de spetters metaal.
Ik ben nu wel reuzebenieuwd naar wat er in zit. Zowel uit technische interesse, als de reden waarom de fabrikant zoveel geld vraagt voor reparatie.
Wat is overigens veel?
steve c
Ja, dat is nu net mijn insteek.
Ik zou graag eerst eens voorzichtig over brainstormen vooraleer ik er ook maar 1 vijs uit draai...
Ik heb ontzettend veel ontzag voor dit ding...
Maar misschien kunnen fotos van de ingewanden helpen, dus zal ik het toch moeten openmaken.
Zal deze binnenkort eens uploaden.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Stay tuned
Dat hallucinante bedrag zal zijn omdat het apparaat aan strenge eisen moet voldoen wegens dat certificaat gedoe. Lijkt mij dat je gedoe kan krijgen met de geldigheid van je certificaten als je het zelf fixt.
Wat ook nog kan is dat het apparaat detectie heeft voor openen. Eenmaal open geweest, doet hij het dan sowieso niet meer(bricken). Die kans lijkt mij aanwezig ivm de kennelijk ingebouwde certificaat-server.
[Bericht gewijzigd door harry64 op (34%)]
steve c
Het zit gewoon in een flight case met papieren seals erop.
Ik ben er mee thuisgeraakt. Heb het 100 km meegesleurd op de trein en te voet.
Ik maak asap de fotos.
Dat dacht ik zonet...
Ben bezig dat ding aan het proberen openmaken.
Ze hebben het binnenwerk op een paar panelen gemonteerd en daarna er de flightcase rondgemaakt, die overal is aan elkaar gezet met revetten.
Heb hier al mogen boren en sukkelen, maar ik kan niet alles wat binnenin zit verwijderen.
Heb wel paar foto's kunnen maken.
Vooraleer ik deze op deze topic zet, vraag ik nog hoe jullie in 2024 de foto's opladen. Gebruik ik nog steeds het "uploadarchief" ?
[Bericht gewijzigd door steve c op (59%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
steve c
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Als ik het zo lees zou ik het toch maar door de fabrikant laten doen. Wat rekenen ze hiervoor ? Daarnaast is het je eigen geld niet. De organisatie vond het blijkbaar belangrijk genoeg om zo'n duur ding te kopen. Als jij het verder molt (die kans is groot) of brickt moeten ze er nog 1 kopen.
Verder niet doen vanwege:
- Ten eerste ivm de certificering, tenzij je daar weinig waarde aan hecht.
- Ten tweede omdat ik de indruk heb dat je niet genoeg van electronica weet om in dit soort gevaarlijke toestellen te werken. Dit is geen leuke hobby project.
- Ten derde begrijp ik dat er de kans is dat er anti-temper maatregelen zijn genomen. Openmaken is dan al genoeg om het ding permanent te brikken. Dan wordt het pas echt duur.
Aan de andere kant, als ik in jou schoenen stond, zou ik het ook niet kunnen laten om in ieder geval eens erin te kijken (nadat mijn baas toestemming heeft gegeven zodat ik niet voor evt brick of andere schade opdraai.
steve c
Ik heb de backpanel kunnen losmaken, en de revetten van het achterste chassisdeel.
Daar zit een joekel van een elco met een grote aluminium constructie, waar binnenin een plat metalen stuk zit met 2 draden.
De spoel zit vooraan op het toestel en is gemonteerd in een soort gleuf waar je de harddisk moet inschuiven.
Alvast hier enkele foto's. Alles zit goed vast met kabelspanners en revetten, is moeilijk om allemaal los te maken. Maar we kunnen al eens piepen naar wat er inzit.
@Fred101: je hebt gelijk, het is puur uit nieuwsgierigheid dat we dit openmaken met akkoord van de baas. De bedoeling is eens zien of we het aan de praat zouden krijgen, om intern te gebruiken zonder certificering.
De firma heeft al een nieuwe besteld, maar we vonden het zonde om deze op de sloop te gooien.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
(nevenopmerking voor wie het zich afvraagt: "revetten" is ZuidNederlands, eigenlijk "rivetten", zoals zo vaak overgenomen uit het Frans, Nederlands = "klinknagels")
En "backpanel" zou best wel eens kunnen staan voor "rugpaneel" 
Overigens begrijp ik niet waarom er zo'n duur en complex en geheimzinnig apparaat nodig is. Slijpschijf erdoorheen zou ik denken, en foto's bij wijze van certificaat?
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (42%)]
steve c
Inderdaad, ik bedoelde rivetten.
degene die ze in dit toestel gebruiken zijn aluminium rivetten, waarmee bepaalde componenten aan de houten flightcase zijn gemonteerd.
Op volgende foto zie je op de achtergrond met een blauw kruis aangeduid, die gleuf waar de disk in moet vanaf de voorkant (foto erna)
Rechts zie je een kleine plaat met wat electronica. Veel meer zit daar niet in.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Nee, je bedoelde klinknagels!
Maar meer dan ooit heb ik vraagtekens bij het hele concept van dit apparaat en de bijhorende "certificaten". Is dit niet een gevalletje van "verkopen van gebakken lucht", bouwende op de - op zich wel terechte - bezorgdheid over vertrouwelijkheid van gegevens?
Op vrijdag 29 maart 2024 20:39:20 schreef Paulinha_B:
Nee, je bedoelde klinknagels!
Ik zie vooral poprevetten ofte popnagels 
Op vrijdag 29 maart 2024 20:39:20 schreef Paulinha_B:
Nee, je bedoelde klinknagels!Maar meer dan ooit heb ik vraagtekens bij het hele concept van dit apparaat en de bijhorende "certificaten". Is dit niet een gevalletje van "verkopen van gebakken lucht", bouwende op de - op zich wel terechte - bezorgdheid over vertrouwelijkheid van gegevens?
Nou,als ik naar de klanten kijk..die kopen meestal geen gebakken lucht.
Fototipje: gebruik in plaats van de cameraflits, een of twee bureaulampjes om het onderwerp van licht te voorzien. De flitsinstelling raakt vaak van de rel van reflecterend metaal.
Paulinha_B
Honourable Member
als ik naar de klanten kijk..
... dan zie ik bedrijven / organisaties die niet echt gebrek aan budget hebben, en groot belang hechten aan certificaten, liefst met gouden lettertjes en veel indrukwekkende barcodes en kleine lettertjes. Niet te vergeten een referentie naar ISO-9002 en andere gebakken lucht.
Zeer terecht verwijst de topicstarter in zijn onderschrift naar een grote hamer ... 
Het instrument gaat niet gewoon als een 19" apparaat de kist uit? Nee dus.
En verder. Tsja. 3D printen is overal. Het is een pluspunt dat ze ESD veilig verpakkingsafval hebben gebruikt om de elco te monteren 
Alle kans dat het het aantal klappen in een Arduino bijhoud en het na 10k gewoon weer eens tijd is om te betalen.
steve c
Ok, maar hebben we nu al een idee wat er electronisch mis zou zijn ?
Zou ik die grote elco eens losmaken ? die hangt toch maar vast met wat spanbandjes....
Misschien om eens te zien welke waarden er op staan ?
Toch vertrouw ik ook meer op de schredder van @peter112.
En mijn eigen systeem van de "haakse harddisk".
Ik span ze in de bankschroef en dan met een of 2 enorme meppen met de voorhamer zijn de haaks
Of ik heb er zelfs twee 
Ik vraag mij serieus af of die magnetische puls werkelijk alle platen wist.
En met een SSD zal het al helemaal lastig worden.
Tenzij die magnetische puls de elektronica kapot maakt.
Ik ga ook wel een beetje mee met het gebakken lucht idee.
Ik ben wel heel benieuwd wat er aan het apparaat mankeert!
Paulinha_B
Honourable Member
Zou ik die grote elco eens losmaken ?
Eens kijken kan nooit kwaad..! Ik zou hem zelfs durven lossolderen en dan aan een stevige kwaliteitstest onderwerpen. Is de capaciteit teruggelopen? Lekstroom te hoog geworden?
Want elco's hebben nu eenmaal niet het eeuwige leven, zelfs niet bij gebruik binnen alle opgegeven limieten.