Steek er dan geen geld of moeite of tijd in. Het is pure verspilling.
Die elco alleen al zal erg duur zijn, en kan nauwelijks voor iets anders dienen.

En, eveneens kort door de bocht, zonder onvriendelijk te willen zijn en met de gebruikelijke voorbehouden, maar als u "die blauwe componenten op het front" niet herkend als transformatoren dan durf ik het niet aan hier technisch verder aan mee te werken.

Mijn advies zou zijn u hieruit terug te trekken.

Laat "de baas" maar kiezen wat hij wil en waar hij zijn geld aan uitgeeft, en lig daar niet van wakker. Men kan anderen hun overwegingen nu eenmaal vaak niet overzien.
CO topics worden goed gevonden door zoekmachines, allicht zit daar in de toekomst voor een ander eens waarde in.

Op zaterdag 30 maart 2024 11:57:34 schreef Paulinha_B:
Steek er dan geen geld of moeite of tijd in. Het is pure verspilling.
Die elco alleen al zal erg duur zijn, en kan nauwelijks voor iets anders dienen.

Valt mee hoor.

Een 2700µF 450v elco is 5cm diameter, 10cm hoog (grofweg de maten van die in dat apparaat).
Bij mouser kost die in bulk €22. Stel dat ie per stuk dubbel zo duur is, dan zit je alsnog onder de 50 euro. Ik vind dat zeer redelijk.

Verder ben ik het er mee eens - als je niet in staat bent om ieder component in dit ding te herkennen, dan kun je het maar beter aan een ander over laten.

Zolang het apparaat daadwerkelijk de HDD's correct wist, is het wellicht een rip-off/afzetterij, maar geen bedrog.

Zelf geëtste printen vind ik geen slecht iets, zolang er maar wel een coating op de koperzijde zit. Dat kan je vanaf hier niet ziet.

Alles ziet er gewoon uit als een apparaat dat in zeer kleine series is gemaakt. Dat hoeft verder niet een probleem te zijn.

Het software gebeuren heeft niet te maken met het apparaat, maar met het verifiëren op een externe computer dat de HDD daadwerkelijk gewist is.
Overigens betekent het feit dat de HDD zichzelf niet kan lezen, niet per definitie dat je niet met een elektronenmicroscoop (doet de AIVD bij mechanisch vernietigde HDD's in de meest extreme gevallen van waardevolle data) de boel nog kan lezen.
Maar daarom zijn er verschillende 'vernietigingsniveaus' te krijgen. De meest eenvoudige is gewoon de HDD zichzelf laten formatteren.
Bijzonder effectief maar serieus tijdrovend is de hdd formatteren en vervolgens meerdere keren met een specifiek bitpatroon vullen en legen. Daarom kom je ook wel op bulk erasers uit die er voor moeten zorgen dat je een HDD in een paar minuten voldoende "leeg" kan hebben, dat een basis-crimineel of low level bedrijfsspion niets meer er mee kan.

Voor staatsgeheimen - tsja. Ik zou toch echt voor fysieke vernietiging gaan. Met een acetyleenbrander en een goeie afzuigkap heb je volledige garantie dat er geen enkele bit meer overblijft, en da's ook effectief voor SSD's, USB sticks en papyrus-rollen :+

Er zit, volgens de handleiding die ik kan vinden, een soort pc ingebouwd.
Je sluit een toetsenbord en vga monitor aan op het geval.
Daar kan ook van alles mee mis zijn.
Ik zie het ook als een kansloos project, zeker omdat TS zeer marginale kennis blijkt te hebben ( op zich helemaal niet erg maar begin dan niet aan een complex en potentieel gevaarlijk apparaat al dit, het is geen defecte lichtdimmer of zo).
Dit gaat dan straks - zoals meerdere topics- verder in kapot repareren, als je lukraak componenten gaat aanwijzen als "kanshebbers" zonder te weten wat het is zal dit nooit lukken.
Eerlijke tip aan TS, zoek een technicus die dit wil aannemen en uitzoeken.
Zet eventueel een oproep in V&A maar stop zelf met verder zoeken.
Straks blijkt de IGBT defect, en die heeft iets mee gesleurd in de ondergang. hoe wil je dat uitzoeken / meten als je niet eens een printtrafo herkent?
Ik wil ook absoluut niet onvriendelijk zijn maar juist TS tegen zichzelf beschermen!

Zolang het apparaat daadwerkelijk de HDD's correct wist, is het wellicht een rip-off/afzetterij, maar geen bedrog.

Vernietigen is iets anders dan wissen. Als het veld sterk genoeg is om de servo signalen te wissen dan is de disk praktisch onherstelbaar defect.

Maar eens; ik was mogelijk wat (te) kort door de bocht. Ik stel mij zo voor dat de markt voor deze apparaten hem er in zit dat de verantwoordelijk ICT-er met gekamde haren en in een nette kantooromgeving zelf vlot oude disks kan vernietigen.
Een hamer, pons of kolomboormachine zijn dan gewoon niet praktisch, en uitbesteden geeft weer een hoop extra gedoe.

Ik heb het frontpaneel nog wat verder kunnen openen.

Er zit niet zo veel op, en zeker geen PC met VGA kaart!

Die blauwe componenten zijn inderdaad transfo's, dat zag ik ook wel.

Er zit vooral veel china spul in.
Op de print een china brugcel naast de grote transformator met 9V secundair.
Onderaan een heel klein printje, dat met een micro-usb kabel naar vooraan gaat, waar er een barcode scanner kan op aangesloten worden.

Verder nog 2 witte IC's.

Aan de rechterkant, waar de netstekker zit, heb je een grotere gelijkrichter, ook china stuff, die zoals iemand voorheen al zei, gewoon gebruikt wordt om die elco op te laden.

Verder zit daar echt niet veel electronica in. echt niet.

Heeft TS dan een ander type dan de aangegeven DEG020CL?
In deze folder staat "ingebouwde netwerkpoort" en windows 10 software, cloud etc.
Dan moet er echt wel iets inzitten wat dat allemaal regelt.
In een andere handleiding las ik dat er een vga en keyboard aan konden worden gekoppeld.
Het lijkt er heel sterk op dat het apparaat van TS een eenvoudiger type is?

klopt niet.

Er is een software bij die op een aparte pc staat, en die pc communiceert via usb met het printje op dit apparaat.

De software op de pc is om te wenen, het is enkel een scherm waar je de gegevens van de disk kan invullen om later je certificaat te printen.

anders doet dit niks: geen sturing, geen diagnose, niks.

Het apparaat werkt ook zonder die software.

[Bericht gewijzigd door steve c op (11%)]

Ik begin me nu wel af te vragen of ie ook werkt met correct werkende HDD's. Omdat er in staat, dat ie bedoeld is voor defecte hdd's. Die dus bij voorbaat al niet leesbaar zijn door de computer.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (19%)]

Op zaterdag 30 maart 2024 13:17:09 schreef steve c:
klopt niet.

Er is een software bij die op een aparte pc staat, en die pc communiceert via usb met het printje op dit apparaat.

De software op de pc is om te wenen, het is enkel een scherm waar je de gegevens van de disk kan invullen om later je certificaat te printen.

anders doet dit niks: geen sturing, geen diagnose, niks.

Het apparaat werkt ook zonder die software.

Ook die USB zal toch ergens mee moeten communiceren in het apparaat.

Dat zie je op die foto (4de foto van laatste reeks)

er zit een piepklein printje in, onderaan op het moederbord (welja, laat ons dat zo noemen)

dat rode dingetje, met véél hotglue... (daar hebben ze ook niet op bespaard)

wel, van dat rode printje heb ik een micro usb losgemaakt, en als ik die volg, komt die vooraan het toestel uit, en gaat naar de pc.

Op zaterdag 30 maart 2024 13:45:23 schreef steve c:
Dat zie je op die foto (4de foto van laatste reeks)

er zit een piepklein printje in, onderaan op het moederbord (welja, laat ons dat zo noemen)

dat rode dingetje, met véél hotglue... (daar hebben ze ook niet op bespaard)

wel, van dat rode printje heb ik een micro usb losgemaakt, en als ik die volg, komt die vooraan het toestel uit, en gaat naar de pc.

Het is dat je het zegt, ik had dat niet als een usb aansluiting gezien door de hobbybob lijm ;)
En dan weten we nog niet wat dat usb ding doet...
Het zal toch ergens mee moeten communiceren, of genereert het alleen een data stamp in de software :?

wel, dat ding is volgens mij een interface die met de pc communiceert.

Op het moederbord zelf, zit dus niet veel, behalve die 2 Ic's en voor de rest wat weerstanden, 4 kleine dioden, de 2 trafo's, een relais en wat connectoren.

Aan de rechterkant van de flightcase zie ik dus die brugcel, en daarboven een witte blok, met de + van de elco eraan gevezen, en aan de andere kant de ingang van de spoel eraan gevezen. De uitgang van de spoel gaat dan naar de - van de elco.

Die witte blok heeft onderaan een schema, maar ik moet hem eraf halen om te zien wat het is...

Op zaterdag 30 maart 2024 13:53:56 schreef steve c:
wel, dat ding is volgens mij een interface die met de pc communiceert.

Op het moederbord zelf, zit dus niet veel, behalve die 2 Ic's en voor de rest wat weerstanden, 4 kleine dioden, de 2 trafo's, een relais en wat connectoren.

Aan de rechterkant van de flightcase zie ik dus die brugcel, en daarboven een witte blok, met de + van de elco eraan gevezen, en aan de andere kant de ingang van de spoel eraan gevezen. De uitgang van de spoel gaat dan naar de - van de elco.

Die witte blok heeft onderaan een schema, maar ik moet hem eraf halen om te zien wat het is...

Waarschijnlijk de thyristor / mosfet die de spoel aanstuurt.
En die dus ook eerste verdachte is.

Op zaterdag 30 maart 2024 11:41:11 schreef Aart:
Om het op uw uitnodiging kort door de bocht te stellen: Het is mijns inziens rotzooi, grenzend aan oplichting. Kijk naar die zelf-geetste print. Kom op. Het houd maar niet op.
Het lijkt in een hobbykamer gemaakt te zijn om geld te kloppen uit een behoefte van mensen en bedrijven die geen inhoudelijke kennis van zaken hebben. Het zou voor iedereen beter zijn als dat niet zou gebeuren.

Een flightcase is een flightcase, geen behuizing. Normaal wordt er een aparte 19" behuizing in geschroefd, waar dan de techniek netjes in gemonteerd is.

Ook ik sluit me hier bij aan.

Ik snap niks van dat hele ding en alles erom heen. De site is slecht. Het bestaat uit één pagina nutteloze informatie wat bij elkaar gesprokkeld is door een stagiaire bij een reclamebureau. Nergens is beschreven op welke wijze gecontroleerd wordt of de data echt onherroepelijk is vernietigd.
We leven in 2024. Niemand gebruikt nog harddisks en wat er rondzwerft is nu al antiek. Gezien de huidige economische en technische toestand zou ik een wegenbouwer lief aankijken en vragen of hij met zijn stoomwals over mijn harddisks wil rijden.

Precies omdat mensen geen HDD's meer gebruiken, moet je een manier hebben om de data die er op staat te vernietigen voordat je ze weggooit ;)

Je zou er nog van staan kijken hoeveel HDD's er nog in enterprise gebruikt worden. Maar die hebben vast betere datadestructiemethodes (3x woordwaarde!), bijvoorbeeld enkel geëncrypteerde data op schijf zetten (en de sleutel niet op dezelfde schijf als de data).

BTW. die sales offices van Youwipe zijn ook lachen. Lijkt lekker professioneel, maar het adres in NL doet in spare parts voor boten. Op het adres in Zwitserland zit dan weer een bedrijf wat petjes maakt. Ik weet niet of die petjes ook met cerificaten komen.

20240401 update

Ik heb vandaag die grote elco veilig verwijderd (na 3 dagen rust en ontladen met 2K)

Heb in zijn plaats een 450 V 8 microfarad elcootje gezet.

Dan toestel laten cyclus draaien, en hij doet het zonder error.

Grote elco op multimeter zakt naald heel langzaam naar 1K.

Ik zie ook hoe veilig het toestel gemaakt is.

230V staat rechtstreeks op de Greatz brug, zonder zekering.
+ en - van de brug gaan zo maar naar de elco.

Dapper van de 'fabrikant'!
Gelukkig heb je nog een 16A zekering in de groepenkast.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (13%)]

Nu, back on topic...

Die Neanderthal electronica is dus tevreden met mijn radio elcootje van 8 microfarad...
Dit genereert natuurlijk een piepkonijn-EMP'tje, maar hij gaat niet direct in error zoals met de grote elco...

Zo hebben we toch al een beetje richting in onze denkpistes of niet ?

Test de elco op de eerder genoemde eigenschappen, zou ik zeggen. Blind vervangen is geen garantie op een goede werking van het apparaat. Die kans is er wel, maar het blijft een gok.

De inrush van zo'n grote elco is vrij hoog. Hoe hoog kunnen sommige hier zelfs berekenen.

Het zou kunnen dat de zekering daardoor zo hoog moet zijn dat hij eigenlijk niet zinvol meer is omdat hij dan groter moet worden dan die in de meterkast. Ik heb een paar jaar terug iets soortgelijks gerepareerd (Maar dan nog veel heftiger) op 3 fase en ik moest een externe inschakelvertraging maken (Naast de interne) alleen om het ding aan te kunnen zetten. Nu zaten daar veel meer en veel grotere elco's in maar als ik het goed herinner zat daar ook geen zekering in.

Het zal wel opgelost zijn maar het is ook mogelijk dat het nu goed gaat omdat de stroom laag blijft. Jammer dat je die elco niet kunt testen. Met je DMM weerstand meten is tamelijk zinloos. Zelfs capaciteit meten is zinloos want de foutmelding kijkt blijkbaar niet naar de capaciteit. ESR zal het ook niet zijn.

Het enige wat hier het geval kan zijn, en ik vaker bij dit soort dikke jonges op hoge spanning heb gezien, is dat die elco doorslaat bij een bepaalde spanning. Dat kun je testen maar is een veel te link klusje voor een leek zonder geschikte apparatuur. Beter gewoon vervangen. Desnoods door een aantal kleinere 450V versies parallel. Maar blijft een prijzig grapje.

Toch denk ik dat er nog ergens meer electronica zit. Mogelijk in SMD aan de onderkant van dat PCB. Of ergens goed afgeschermd uit het zicht. Als er een PC via USB aan hangt moet er toch ergens iets zitten wat met die PC communiceert. Dat kan gewoon niet anders. Edit, dat was dus al gevonden, er zit een Arduino achtig pcbtje opgelijmd. Wat een klungel constructie.

Als dat echt een 8mF elco is dan zou die groter en capaciteit zin dan de 6800µF (6.8mF) Mits m= Millie = 1/1000 niet verward is met µ = micro = 1/1000000

Overigens kan je die ook niet 'zomaar' even laden. Die hebben een oplaadvertraging omdat anders je 16A automaat in je groepenkast best nog wel eens zou kunnen trippen op de oplaadpiek.

Ik zei toch microfarad?