Ik heb een videobel waarmee ik mijn poort kan openen, oa met een 'ID card'.
Op de foto is het de blauwe.

Ik heb er meer nodig en kocht er bij Ali, maar die werken niet. Het zijn de gele.

Met een NFC reader op de telefoon geven die gele wel een reactie. Zie 2de foto.

Maar welk moet ik nu kopen die op de bel werken, of hoe kan ik dat weten?

je bel moet eerst worden geleerd dat deze tag gebruikt kan worden. tijd terug zo'n rfid systeem vervangen en dat moest een tijdje naast elkaar gebruikt worden nog. de nieuwe tags gaven geen reactie op de oude lezers en andersom ook niet. toch konden ze op beide systemen werken, maar dan moesten de unieke codes worden toegevoegd aan het systeem, waarna je ze kon toewijzen aan iemand en welke deuren je dan kon openen ermee.

Als ik een niet toegewezen blauwe in buurt van de bel houd, piept hij 3x. Bij een toegewezen 1x en gaat de poort open.
Met de gele is er helemaal geen reactie.

De gele geeft wel reactie op de telefoon, de blauwe niet. Ik denk dat de gele niet de juiste zijn. Kan dat? Welke dan wel?

Bij dezelfde winkel waar de videobel vandaan komt misschien?

Ik heb ervaring met NFC Nederland. em4200 125Khz blauw.

Maar je moet eerst weten welk type geschikt is voor jou deurbel want er zijn er ook die met andere frequentie werken

NFC bestaat volgens mij niet in 125kHz, maar is 13.56MHz...

kijk eens op NFC Nederland daar staat duidelijk 125Khz

Ik lees duidelijk dit op de site van NFC-Nederland

https://www.nfc-nederland.nl/wp-content/uploads/2019/03/NIEUW-LOGO-DEF-RGB-Schild.png :

Ik denk dat @fatbeard concretere informatie kan geven

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (14%)]

Die EM4200 tag is RFID, geen NFC... (dat het bedrijf NFC heet, maakt het nog geen NFC tag... :+ )

die rfid tags zijn niet zomaar bruikbaar onderling. heb een tros allerhande van die tags met allerhande afkomst welke geen reactie geven als ik een controller met lezer aansluit. toch zijn er ook die wel een reactie geven maar mn test systeempje doet er niks mee. dat zou ook niet mogen natuurlijk.

Die zijn er in 125 kHz en 13 mHz zoals als gezegd.
Als die gele reageren op de telefoon zijn die 13 Mc en die blauwe dus 125 kHz.
Ik heb 125 kHz zat liggen in diverse kleuren.
PM maar even als ik kan helpen.

En je moet ze uiteraard wel even inleren in de bel.

Het klopt dat de em4200 nog geprogrammeerd moet worden met een systeem, bij ons een programmeer unit t.b.v. wandlezer NA00474

Er zijn ook apps voor de telefoon waarmee de tags kunnen worden gelezen/geschreven. Verder geen ervaring mee.

https://www.d-logic.com/nfc-rfid-reader-sdk/software/nfc-rfid-mobile-a….

Ben ook nog niewsgierig naar deurbel welk type??

Op maandag 6 mei 2024 10:17:14 schreef RAAF12:
Er zijn ook apps voor de telefoon waarmee de tags kunnen worden gelezen/geschreven. Verder geen ervaring mee.

https://www.d-logic.com/nfc-rfid-reader-sdk/software/nfc-rfid-mobile-a….

Voor een paar euro een lezer met een USB aansluiting bij ome Ali.
Kan je de code gewoon inlezen in bv excel.
Ook hier de 125 kHz of 13 MC uitvoering kiezen, of een die op beide werkt.
Die "kastjes" die op de deurpost gemonteerd worden hebben een Wiegand interface.
Die is 2 draads en kan je aan veel apparaten koppelen, volgens mij ook aan een arduino.

Er bestaan lezers die zowel 125kHz als 13.56MHz kunnen lezen, maar daarmee ben je er (soms) niet: een 13.56MHz tag geeft zijn UID en verder nix, daar moet je om vragen (met het juiste protocol en sleutel).
Er bestaan ook 125kHz tags die zo werken, maar die worden steeds zeldzamer.

Een Wiegand interface heeft twee lijnen: D0 en D1. Deze lijnen zijn in rust hoog, een bit wordt gevormd door een korte negatieve puls.
Op de D0 lijn komen alleen nullen voorbij, op de D1 lijn alleen enen.
Ook hier is er weer een addertje (of meer) onder het gras: er zitten pariteitsbits in het bericht (waarvan de lengte NIET is gestandariseerd).
De meest gebruikte methode is een even pariteit over de eerste helft van de bits en een oneven pariteit over de laatste helft (kan ook andersom zijn, heb de documentatie niet bij de hand), deze worden als eerste en laatste bit verstuurd. Bij een oneven aantal bits doet het middelste bit voor allebei mee.
Er bestaan ook complexere systemen met foutcorrectie-bits, dat hangt van de lezerfabrikant af.

Een ander veel voorkomend tweedraads interface in deze wereld is het CLK/DTA interface: de ene lijn geeft klokpulsen en de andere de data, geldig op de neergaande flank van de clock. Hoe die data is gecodeerd is (uiteraard) weer een ander verhaal: een veel gebruikte methode is Magstripe Track II.
Daarin wordt gebruik gemaakt van 4-bits codes en een pariteitsbit om de cijfers 0-9 en een aantal besturingscodes te coderen.

Op maandag 6 mei 2024 09:53:13 schreef ehl:
Het klopt dat de em4200 nog geprogrammeerd moet worden met een systeem, bij ons een programmeer unit t.b.v. wandlezer NA00474

Dit soort systemen (i.e. de RFID tags) bevatten in de kleinste versie 1k byte (of was het bit?) aan data. Dat is dan onderverdeeld in sectoren en per sector kan de data beveiligd worden met een wachtwoord.

Dus het deurslot kan zeggen: Mag ik sector 5 lezen, het wachtwoord is XXYYZZ!
en de kaart komt dan met "AABBCC", waar het slot dan van weet dat er 1 check gepasseerd is.

Op deze manier kan je bijvoorbeeld voorkomen dat iemand met een RFID reader zomaar een tag kan copieren en zich later toegang kan verschaffen. De "copieer installatie" heeft als het goed is wachtwoord XXYYZZ niet en kan dan dus sector 5 niet copieren.

Maar de simpelste slotensysteem hebben deze beveiliging niet: Gewoon "kaartID 123456789abc" mag het slot openmaken. Dan moet je een kaart kopen waarvan je het ID mag schrijven (minder dan een euro op aliexpress) en voila kaartje gecopieerd! Of met RIFD kapabele telefoon een virtuele copie van de kaart maken en je bent binnen.

Om te experimenteren heb ik nog kompleet systeem Asia teco s2-em
hiermee bouw je kompleet systeem met programmeren tag lezen en schakelen
https://nl.aliexpress.com/item/4000592611152.html?src=google&src=g…

[Bericht gewijzigd door ehl op (72%)]

Dat ding heeft een paar nadelen.

1) Het buiten-ding heeft de controle over de deur.

Dit betekent dat degene die ongeauthoriseerd naar binnen wil, het ding demonteert, een paar draadjes doorverbind en de deur gaat open.

De juiste architectuur is dat er een domme lezer buiten hangt die doorgeeft: "kaart 1234 gespot" en binnen de elelctronica die "1234? Ah die mag naar binnen! "

2) Je weet dus niet of deze gevoelig is voor de (id-) copieer-actie uit m'n vorige bericht.

Ik heb een tijdje een mailinglist voor beveiligings lekken gemodereerd. Als je dan een "lek" doorstuurt naar een klein clubje "testers" met de vraag: Is dit lek echt, of lult die gast maar wat uit z'n nek? Dan kan je heel goed iets van 7x "Nope, hij lult uit z'n nek" krijgen en 3x: Inderdaad, ernstig lek, groot probleem!

Hieruit concludeer ik dat het lastig is om de veiligheid in te schatten. Als 1 iemand het niet voor mekaar krijgt om een systeem te hacken, wil dat nog niet zeggen dat het niet kan. Deze valkuil heeft al velen gevangen.

In het onderhavige geval zijn er zeker mensen op deze wereld die het niet voor mekaar krijgen om een RFID kaart gecopieerd te krijgen, of de juiste draadjes te verbinden. Die zullen zeggen: "hartstikke veilig", maar dat is het niet.

En nu heb ik snel twee mogelijke hack-routes uit de handleiding gehaald, maar er kunnen best nog een zwik andere mogelijkheden zijn.

Wat denk je van een nog simpelere hack: Het schijnt dat in veel toets paneeltjes een gewoon reedrelais zit. Kwestie van een sterke magneet erlangs op de juiste plaats en voila, binnen.

Ja, die had ik ook gevonden, nog voordat ik op "Posten" drukte van voorgaande bericht.

De hint dat het geen reed relay maar een gewoon relais is (waarbij sterke magneet ook werkt) is dat er NO, NC en COM aansluitingen zijn voor het deurslot.

wat dacht je van afluisteren van de datalijnen en die boodschap gewoon herhalen?

Ja, dat is een zwakheid van alleen een kaart lezen, zelfs met de "smarts" veilig opgeborgen.
Maar een data-replay is al weer veel lastiger dan wat draadjes doorverbinden.

Ook de replay voorkomen vergt verdere maatregelen.