Ik heb een oude Isolatietester Metrawatt Metriso 500. Het apparaat is lang niet gebruikt, maar nu doet hij het niet goed meer en ook het meetlampje in de probe gaat niet aan. De meetspanning is nog maar iets van 200V in plaats van 500.
Mogelijk heeft in het boekje van de meter ook het schema gestaan. Je raad het al, dat boekje is er niet (meer).
Heeft iemand het schema van de meter, dan ben ik ook geholpen.
Het moet de Metriso 500 zijn zonder verder toegevoegde letters. Het toestel heeft maar drie meetbereiken.

heb je er al een nieuwe batterij ingezet? een oude batterij met slechte Ri kan weleens de reden zijn dat de meter geen 500V meer haalt. heb je de uitgang eens ohms gemeten? kan zijn dat een component gaar is en de weerstand te hoog is om nog 500VDC te halen.

Is de batterij nog goed?

Edit: testman was mij al voor :)

[Bericht gewijzigd door revado op (44%)]

Als de batterij goed is denk ik dat er een condensator lek kan zijn waardoor de spanning weglekt en niet hoger word dan 200V. Maar het kan ook viezigheid zijn.

Ik voed de meter op het ogenblik met een labvoeding, dus batterijen kunnen het niet zijn. De inwendige weerstand van de voeding is laag en de verbindingssnoeren ca 20 cm.
Het is niet mijn gewoonte om op voorhand van alles uit te wisselen om te hopen dat het dan weer werkt. Een mogelijkheid is back engineering. Dat kost vermoedelijk minder tijd dan enkele uren gissen en gokken...
Kijk, ik zou kunnen beginnen met het trafootje uit te wisselen, dat is vermoedelijk een niet verkrijgbaar onderdeeltje en heeft dun draad en gaan wel eens stuk.
Zo'n veronderstelling is evenveel waard, als er vanuit te gaan dat er een condensator stuk is. Daarom is fouten eruit meten en vervangen wat stuk is mijn lemma. Heeft iemand het schema, dan zou dat dus prachtig zijn.

denk niet dat het ding veel onderdelen bevat. heb de moderne meggers ook al diverse van hersteld. vaak de driver van de trafo die stuk gaat bij megger zelf of een fetje, bij een fluke 1520. ook batterij houders of testsnoer bussen die gammel zijn.

de meter kan weinig stroom leveren, 1mA oid. als ik ze test met een dmm van 10Mohm impedantie klopt de spanning die eruit komt doorgaans prima.

Op dinsdag 7 mei 2024 18:12:34 schreef testman:
denk niet dat het ding veel onderdelen bevat. heb de moderne meggers ook al diverse van hersteld. vaak de driver van de trafo die stuk gaat bij megger zelf of een fetje, bij een fluke 1520. ook batterij houders of testsnoer bussen die gammel zijn.

de meter kan weinig stroom leveren, 1mA oid. als ik ze test met een dmm van 10Mohm impedantie klopt de spanning die eruit komt doorgaans prima.

De meter waarmee ik de spanning meet heeft een Ri van 10 M Ohm.

ik zou kunnen beginnen met het trafootje uit te wisselen,

Als de trafo defect is komt er geen spanning uit. Aangezien er ca 200V uitkomt moet de trafo goed zijn.

Ik heb zelf oom veel met dit soort meters gewerkt en als kabel erg lang is of er zit een defect in de kabel dan loopt dat spanning soms ook maar op tot 200V. Er is dus in de meter ergens teveel lekstroom en de zeer waarschijnlijk de condensator.

Op Radiomuseum kan je wel het schema van de metriso 1000 krijgen zal waarschijnlijk niet veel afwijken.

https://www.radiomuseum.org/r/metrawatt_metriso_1000v.html

Gr.F_S

Op dinsdag 7 mei 2024 20:10:42 schreef benleentje:
[...]Als de trafo defect is komt er geen spanning uit. Aangezien er ca 200V uitkomt moet de trafo goed zijn.

Ik heb zelf oom veel met dit soort meters gewerkt en als kabel erg lang is of er zit een defect in de kabel dan loopt dat spanning soms ook maar op tot 200V. Er is dus in de meter ergens teveel lekstroom en de zeer waarschijnlijk de condensator.

Als de kabel erg lang is. maakt dat weinig uit. De
kabelcapaciteit telt niet mee, er wordt immers met gelijkspanning gemeten en een kabel die oké is heeft doorgaans een vrijwel oneindig hoge weerstand tussen de aders onderling.

[Bericht gewijzigd door buzzy op (16%)]

Op dinsdag 7 mei 2024 20:51:31 schreef F_S:
Op Radiomuseum kan je wel het schema van de metriso 1000 krijgen zal waarschijnlijk niet veel afwijken.

https://www.radiomuseum.org/r/metrawatt_metriso_1000v.html

Gr.F_S

Het is wel een ander schema, maar vermoedelijk ook wel overeenkomsten. Mijn meter meet bijv. alleen met 500 Volt

Ik denk dat het 500V stuk bij jou vergelijkbaar is, toestellen zijn uit dezelfde tijd dan zullen ze waarschijnlijk ook vergelijkbaar opgebouwd zijn.

Gr.F_S

kabelcapaciteit telt niet mee, er wordt immers met gelijkspanning gemeten

Omdat er met gelijkspanning word gemeten telt de kabelcapaciteit juist wel mee. Bij erg lange kabels kan de capaciteit zo groot zijn dat meter die niet opgeladen krijgt. Weet ik uit eigen ervaring.

Heb je het meten van de open klemspanning, dat op allen 3 de bereiken gecontroleerd?
Het kan best zijn dat elke bereik zijn eigen spanning heeft omdat ook elke bereik een andere maximum weerstand kan meten.

Het meetbereik in stand 1 is laag en dat zou zelfs ook max 50v kunnen zijn.

Daarna zou je ook gewoon een 100k ohm weerstand kunnen pakken en kijken wat de meter ervan maakt.

De spanning blijft gelijk, met de schakelaar wijzig je alleen de weerstand schaal.
Ik heb zelf de 1000V versie en die werkt idem alleen heb je daar een aparte schakelaar voor verschillende spanningen.

Gr.F_S

Op dinsdag 7 mei 2024 21:52:10 schreef benleentje:
[...]Omdat er met gelijkspanning word gemeten telt de kabelcapaciteit juist wel mee. Bij erg lange kabels kan de capaciteit zo groot zijn dat meter die niet opgeladen krijgt. Weet ik uit eigen ervaring.

Toch de theorie er nog maar eens op nazien.
Als de "capaciteit" niet opgeladen wordt, is er gewoon een lek!

Als de "capaciteit" niet opgeladen wordt, is er gewoon een lek!

Uit ervaring op het testen op 2500V met kabels tot 200 meter lang. 2500V volgens specificaties van de kabel en in opdracht van shell.

Een meter met net iets te weinig vermogen lukt het niet om de kabel tot 2500V op te laden. Een fysiek iets groter meter en met een iets groter vermogen lukt het wel om tot 2500V te komen en geeft daarna 1 tera ohm aan.
1 tera ohm noem ik geen lek dus wat mij betreft is dat gewoon kabel capaciteit

Als je het allemaal zo verschrikkelijk goed weet waarom begin je dan eerst over het vervangen van een trafo?

als ik TS goed begrijp hangt er nog geen kabel aan de meter, behalve de testprobe.. dus lengte etc doet niet echt terzake.

Op dinsdag 7 mei 2024 23:24:13 schreef benleentje:
[...]
Als je het allemaal zo verschrikkelijk goed weet waarom begin je dan eerst over het vervangen van een trafo?

Omdat er bijdragen waren van lieden die het apparaat niet gezien, en er ook niet in gemeten hebben, toch opperen dat "de condensator" lekkage vertoont. Mensen die zo repareren zijn voor mij sloperateurs. Ik gaf dus de hint om eerst maar eens met de ongrijpbare onderdelen te beginnen zoals de trafo......
Voor velen zijn dat moeilijk te testen items en dus zal het daar wel aan liggen. Condensatoren zijn toch ook altijd slecht?
Overigens zal een condensator met een oneindig grote capaciteit nimmer tot de volledige spanning worden opgeladen.
Andere condensatoren die lekvrij zijn, zullen met welke stroom dan ook, opgeladen worden tot de spanning die aangeboden wordt.
(Principieel raakt de condensator nooit vol, omdat de stroom nadert tot nul, maar die waarde nooit bereikt.)

Waar heb je het allemaal over, zeg. Als jij geen foutzoek-metingen en schema's doorgeeft, dan forceer je dat mensen beginnen bij de meest basic oplossingen van de problemen. Alleen de uitgangsspanning meten noem ik geen foutzoeken.

Had jij gezegd 'Ik meet 200v aan de uitgang van de trafo met de rest van de schakeling geheel afgekoppeld' dan ligt die zaak weer helemaal anders.

Veel isolatietesters hebben ergens over de hoogspanning een condensator staan. Als ze oud genoeg zijn, een papiercondensator. Grote C nodig? elco. Papiercondensatoren worden slecht -> altijd testen of vervangen. Dat is een heel redelijk vermoeden gezien de leeftijd van het testertje.
Elco's zijn 50/50 en zijn dus ook het meten waard op deze leeftijd.

Trafo's gaan daarentegen zelden stuk. Niet nooit, maar als ze stuk gaan in een klein omvormertje, dan loopt het omvormertje vaak uberhaupt niet aan.

Voor het opsporen van de (el)co's die over de hoogspanning staan heb je geen schema nodig. Die kan je optisch herkennen op basis van hun werkspanning, en op lek testen.
Zelfde geldt voor eventuele gelijkrichtdiodes voor de hoogspanning.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (12%)]

Op woensdag 8 mei 2024 12:39:02 schreef buzzy:
[...]
Andere condensatoren die lekvrij zijn, zullen met welke stroom dan ook, opgeladen worden tot de spanning die aangeboden wordt.

Als de omvormer van de isolatiemeter altijd dezelfde stroom zou leveren, dan zou dat theoretisch kloppen - al zou het bij lange kabels wel lang kunnen duren tot je dicht bij de eindwaarde bent.

Toch heb ik ook zelf meegemaakt, in de bekabeling van het 10 kV inkoopstation, en ook in de 6 kV kabels van de veldverlichting van het vliegveld, dat een gewone isolatietester het niet redde.
Ik heb zelf altijd gedacht dat in zo'n geval, door de grote kabelcapaciteit, het omvormertje van de tester niet goed draaide of zelfs afsloeg, en daardoor niet de gewone laadstroom leverde.
Met de meetfunctie van de grotere 'kabelploffer' (waarmee defecten gezocht werden door de kabel daar expres te laten doorslaan en dan te luisteren) ging het dan wél.

Op woensdag 8 mei 2024 12:56:47 schreef Ledlover:
Waar heb je het allemaal over, zeg. Als jij geen foutzoek-metingen en schema's doorgeeft, dan forceer je dat mensen beginnen bij de meest basic oplossingen van de problemen. Alleen de uitgangsspanning meten noem ik geen foutzoeken.

Had jij gezegd 'Ik meet 200v aan de uitgang van de trafo met de rest van de schakeling geheel afgekoppeld' dan ligt die zaak weer helemaal anders.

Veel isolatietesters hebben ergens over de hoogspanning een condensator staan. Als ze oud genoeg zijn, een papiercondensator. Grote C nodig? elco. Papiercondensatoren worden slecht -> altijd testen of vervangen. Dat is een heel redelijk vermoeden gezien de leeftijd van het testertje.
Elco's zijn 50/50 en zijn dus ook het meten waard op deze leeftijd.

Trafo's gaan daarentegen zelden stuk. Niet nooit, maar als ze stuk gaan in een klein omvormertje, dan loopt het omvormertje vaak uberhaupt niet aan.

Voor het opsporen van de (el)co's die over de hoogspanning staan heb je geen schema nodig. Die kan je optisch herkennen op basis van hun werkspanning, en op lek testen.
Zelfde geldt voor eventuele gelijkrichtdiodes voor de hoogspanning.

Ik heb alleen aangegeven dat de open meetspanning slechts 200 Volt bedraagt. Waar komt die spanning tevoorschijn? Juist op de meetkabels!
Ook gaf ik aan dat het lampje in de meetkop niet aan gaat.
De batterijen had ik meteen al uitgesloten door de meter te voeden met een Lab. voeding. Ik heb toen voorzichtig de conclusie getrokken dat het metertje wat mankeert en het eerste wat ik dan zoek is het schema, om te zien hoe het werkt. Ik vroeg helemaal nog niet om tips.

Dat ik geen schema geef zoals je stelt en ook geen meetresultaten, slaat natuurlijk nergens op. Ik vraag er nota bene naar, omdat ik ze niet heb.

Wat het meten betreft heb ik gewoon op de klemmen gemeten, dat lijkt me het simpelste en daar constateerde ik dat de meetspanning te laag is.

Je doet net of ik geen idee heb hoe een dergelijke meter zou werken, dat is echter wel degelijk het geval. Dat condensatoren na een lange periode slechter worden, kan best zo wezen, maar er zijn er ook die na vele jaren nog uitstekend zijn. Dat is een kwestie van de gebruikte kwaliteit.

Als ik het goed begrijp doe ik het helemaal verkeerd. Ik kan me voorstellen als jouw auto niet start, dat je eerst van alles gaat vervangen en testen. Ik ben dan weer zo handig om eerst naar het brandstofmetertje te kijken of er nog wel wat in de tank zit......

Op woensdag 8 mei 2024 12:56:47 schreef Ledlover:
Waar heb je het allemaal over, zeg. Als jij geen foutzoek-metingen en schema's doorgeeft,

Ik begrijp het allemaal niet goed , TS is als start net op zoek naar het schema, althans die vraag staat duidelijk in zijn openingspost.
De rest van zijn vraag laat vermoeden dat hij de meter al menig jaar in bezit heeft, en er vrij zeker van is dat er een defekt zit, zonder daarbij aangekoppeld te zijn aan lange hoogspanningskabels in Schiphol :-)

Ik bedoel dat het heel erg raar is, als je een transformator gaat vermoeden op defect, voordat je de elco's enzo op lek test.

Het testen van die elco's is in de vergelijking met auto's hetzelfde als zien of het brandstoffilter niet helemaal verstopt zit, of dat het brandstof lagedrukpompje nog wel goed werkt. De basistest is zien of er bij de uitgang naar de hogedrukpomp (of de carburateur) wel voldoende brandstof uit komt als je het pompje inschakelt.

Met verstopt filter doet ie wel wat, maar zal de auto inhouden bij gasgeven. Bij zo'n probleem ga je niet eerst de hele complete set injectoren of de ECU verdenken.

Op woensdag 8 mei 2024 14:34:02 schreef Ledlover:
Ik bedoel dat het heel erg raar is, als je een transformator gaat vermoeden op defect, voordat je de elco's enzo op lek test.

.

dat was puur ironisch bedoeld, althans zo begrijp ik het :-)

Aaaah okee. Ik heb momenteel een beetje moeite om tussen de regels door te lezen, excuses als ik wat teveel met gestrekt been d'r in ben gegaan. Ik ben even te lomp geweest in reageren.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (12%)]