Op 15 juni 2005 14:36:38 schreef Lucky luke:
die 35 woorden asm zoek ik gewoon elke keer op, dat is toch niet zoveel werk.
Als ik elke keer dat ik een script maak, elk commando moest gaan opzoeken, dan was ik aan m'n forum nog bezig als ik grootvader ben:)
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
in dat geval is het te hopen dat je niet rookt, dan heb je 7 jaar meer tijd (gemiddeld, in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst)
ik heb een knippercodetje gemaakt en met suc6 gebuild en geflashed, ik ga nu kijken of het ook echt werkt.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
het werkt niet.
ik ga de code van de rgb led erin stoppen en kijken of het aan de pic of aan de code ligt, ik denk aan de code.
Lucky Luke
heb je de klok wel juist aangesloten?
als je je pic uitleest krijg je dan de juiste data terug (d.w.z. het programma dat je erin stopt moet er ook weer uitkomen als je het uitleest, je kunt dit doen met verify)
Als dit lukt is iig je pic niet stuk
[Bericht gewijzigd door surge_me op ]
Lucky Luke
Lucky Luke
Lucky Luke
Lucky Luke
Lucky Luke
probleem gevinden... programmer had ergens een kortsliutinkje... (stukje tin t ussen gekomen...
)
nu kijken of er nog wat wil werken...
Lucky Luke
Je kunt ook je bericht editen i.p.v steeds opnieuw te reageren(scheelt co weer de helft van hun maandelijkse mail verkeer)
Maar eh denk je niet dat je programmer stuk is? kortsluiting is meestal niet erg goed voor electronica 
Jonathan
"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)
Lucky Luke
excuses, maar op deze manier staat het wel op chronologische volgeorde.
ik heb nog een kortsluitinkje gevonden in de stekker aan die programmer. inmiddels verholpen en de boel met smeltlijm vastgezet om verdere ongelukken te voorkomen. nu ga ik kijken of ie t wil doen. (@sp3ci3s, ik zal het in dit bericht erbij editen)
lukt niet.
dat word foutzoeken. ik houd jullie op de hoogte
koop n nieuwe pic, en kijk of het hetzelfde is
ik heb nog geen ervaring met pic
maar, ik denk toch zo te zien dat ik wel eentje als reserve ga kopen!
Lucky Luke
Op 16 juni 2005 13:43:15 schreef the-x:
koop n nieuwe pic, en kijk of het hetzelfde is
ik heb nog geen ervaring met pic
maar, ik denk toch zo te zien dat ik wel eentje als reserve ga kopen!
hmm kan, weer 2,60 aan zand richting silicon haeven. nu was deze gesampled maar het is toch naar als ie overlijd.
kan het er wat mee te maken hebben dat ik in de simpele pic programmer een bc547c heb gebruikt ipv een bc547b? die b staat er normaal niet bij dus...
enuh, nog een vraagje, het gaat steeds mis met 000h. wat kan ik daaran doen of is mn pic gewoon stuk?
meestal ligt het dan aan je programmer als hij een fout geeft bij 0000h
je hebt je programmer wel goed opgebouwd?
en het verschil tussen een bc547c en b is de dc gain, bij de b versie loopt die van 200-450 en bij de c versie van 420-800. (De gain is toch een eenheidsloze vermenivuldigingsfactor?) mischien is dat de rede waarom hij het niet doet, maar zeker weten doe ik het niet
Willie Worteltje
Er zijn 10 soorten mensen. Mensen die binair begrijpen en mensen die het niet begrijpen... http://home.versatel.nl/edithenwilliam/william.htm
@ Lucky Luke
Gebruik je ic-prog?
Heb je alle instellingen goed staan, zoals com poort en type programmer(JDM).
Stuur je signalen is uit met de hardware simulator in IC-prog en meet de spaningen. Mag ook zonder pic erin.
Pin 5 moet 0 Volt zijn
Pin 14 moet 5 Volt zijn tov pin 5
Pin 4 (MCLR) moet hoog worden (tussen 12,5 en 13,5V tov pin 5) als je deze aanvinkt.
Pin 12 en 13 (Data en clock) moeten hoog worden (5V tov pin 5) als je deze aanvinkt.
Thomas
Hello, I'm a signature virus. Please copy me into Hello, I'm a signature virus scanner. I succesfully deleted your signature virus.
Al 2 fouten in die simpele PIC-programmer? Jezus, toen ik 12 jaar was, stak ik dat ding probleemloos in elkaar.
Hoe dan ook, check de spanningen eens, zoals Willie Worteltje al zei. Je gebruikt toch geen laptop?
Lucky Luke
Op 16 juni 2005 17:09:31 schreef Thomas:
Al 2 fouten in die simpele PIC-programmer? Jezus, toen ik 12 jaar was, stak ik dat ding probleemloos in elkaar.Hoe dan ook, check de spanningen eens, zoals Willie Worteltje al zei. Je gebruikt toch geen laptop?
nee, waren geen soldeerfouten, draden kwamen tegen elkaar (laat altijd ongeisoleerde ruimte om te voorkomen dat er isolatie op mn bout komt, stinkt zo!) en er zat een los stukje tin tussen 2 baantjes (dat geen contact maakte bij nader inzien, maar wat ik toch verwijdert heb)
ik zal die spaningen gaan chekken
ik heb geen laptop
ik heb een 2e PIC besteld voor geval dit nodig mocht blijken, indien ie niet nodig is, lijken me een van de pic projecten hier wel leuk.
Lucky Luke
pin 5 = 0V to. pc kast (geaard)
pin 14 = 0,05 (!) V TO pin5
pin4 is ongeacht of ik mclr in hardware controle aanvink of niet -(!)10,8V
pin 12 -10,70 indien niet angevinkt
wel aangevinkt 10,70
pin 13 niet aangevinkt (clock)
9,08
wel aangevinkt 9,08...
(LELIJK WOORD) betekend dit dat mn progger fout is?
is mn pic hierdoor dood?
wacht ff, hij stond op pic16f630 toen ik meete. maakt dat uit?
op pic16f628 geeft pin 5 -0,87V
pin 14 0,85
...
ik geloof dat ik niet verder hoef te meten? of wel?
[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op ]
Willie Worteltje
Er zijn 10 soorten mensen. Mensen die binair begrijpen en mensen die het niet begrijpen... http://home.versatel.nl/edithenwilliam/william.htm
Op 17 juni 2005 13:58:38 schreef Lucky luke:
pin 5 = 0V to. pc kast (geaard)
Wat bedoel je met geaard.
Heb je dat zelf gedaan?
Niet doen.
De 0V is in feite afgeleid van de -9V die uit de compoort komt en wordt afgeregeld op -5V dmv zener. Dus de 0V van de Pic programmer = -5V tov de GND van de compoort.
De 0V wordt dan gebruikt als +5V en de +9V wordt met zener (8,2V of zoiets) gebruikt op de MCLR op ongeveer 13V te krijgen.
Misschien eerst de com-signalen nameten?
Lucky Luke
die pc zit op een geaard stopcontact dus heb ik voor het meten van de 0v de kast als referentie gebruikt.
ik weet niet wat ik nu moet doen, maar wat kan ik eraan doen dat ie zulke rare waardes geeft?
is het normaal dat deze waardes veranderen als ik een andere PIC kies?
en kan mijn PIC daar tegen want dat is is een keur gebeurt toen ie in het voetje zat en de progger in de PC.
Willie Worteltje
Nee, om te meten moet je pin 5(van 18-polig IC-voetje) nemen als 0V referentie en dan de spanningen meten.
Lucky Luke
ik heb pin 5 voor alle metingen als referentie genomen, behalve voor de meting aan pin 5 zelf.
verder heb ik zonet die hele pic progger nog eens nagelopen en hij is keurig volgens het schema gebouwd. tenzij de zener verkeerd zit. het streepje op de zener is toch hetzelfde als het streepje in het schema?