Correctie: Led brandt

Beste allemaal,

Ik heb een TL-balk vervangen door een flinke LED armatuur (56 Watt).

Bij aansluiten had ik op de draden met een gewone multimeter 100 Volt gemeten over Fase en Aarde en over Fase en Nul. Al het andere is 0.

Eenmaal aangesloten deed de LED lamp het goed. Aan is aan en uit is uit. Dacht ik.. In het donker zie ik dat de led armatuur heel lichtjes gloeit.

Bij losmaken Fase ging de lamp uit
Bij losmaken Nul bleef de lamp gloeien
Bij losmaken aarde ging de lamp uit

In een ander topic zag ik dit al:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/140454

Mijn kennis is te beperkt om dit goed te begrijpen.

Mijn vragen zijn:
-Is dit slecht voor mijn lamp en/of mijn stroomrekening?
-Moet ik mij druk maken om die 100 Volt wanneer de schakelaar op uit staat? Of is dit gewoon inductiespanning?
-Moet ik mij druk maken om de lamp die gloeit wanneer de schakeling verbroken is?
-Kan het kwaad het zo te laten? Ik heb er geen last van, armatuur hangt in de garage.

Voor zover ik weet werkt de aardlekschakelaar goed, is getest door een elektricien met een mooi apparaat van Fluke en viel ruim binnen de norm van 0,03s bij 30mA

Nee geen zorgen, LED's zijn gewoon erg efficiënt op kleine stromen en de lekstroom die het licht gloeien veroorzaakt is erg klein. In het geval van een gloeilamp zou je die stroom ook hebben, maar dan zie je het niet.

Ik neem aan dat je die 100V zag met de schakelaar uit, anders heb je ergens een slechte verbinding. Dat is anders niet heel ernstig, je zult zulke spanningen soms ook meten als je de andere pool open laat of een los metalen object. Spanningsmeters hebben een hoge impedantie.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (39%)]

-Nee niet slecht voor je stroom rekening. Als je de led echt uit wilt hebben moet je die 2 polig schakelen en dat betekend zowel de fase en de nul naar de led uitschakelen.

-Die 100V meet je omdat je eigenlijk de verkeerde type meter gebruikt. Je kan ook zeggen de gebruikte meter is te gevoelig. Er is in de elektra altijd wel een kleine lekstroom en die lekstroom resulteert dan in een spanning en die is hier 100V en dat is volkomen normaal

-Een ledlamp die gloeit al bij een hele kleine stroom. En omdat er altijdwel ergens een lekstroom is is dat kleine beetje genoeg om de led te laten gloeien. Als je beide polen = fase + nul schakelen naar led dan is die wel helemaal uit.

-Nee had kan geen kwaad om het zo te laten

Bij een LED buitenlamp met bewegingssensor treedt dit fenomeen ook op. 's Nachts brandt de lamp duidelijk zichtbaar door de lekstroom van het netfilter naar aarde, overdag valt het zwakke licht niet op.
Remedie is om de aarde los te maken indien de veiligheid niet in gevaar komt (ook vermelden op de lamp dat deze los van aarde is).
Of inderdaad 2-polig schakelen.

Op donderdag 16 mei 2024 15:25:08 schreef Vanquish:
Ik heb een TL-balk vervangen door een flinke LED armatuur (56 Watt).

Mogelijk zit in de TL-balk een kleine condensator, als je die eruit haalt en op de fase en nul van de LED armatuur aansluit ben je mogelijk het effect ook kwijt.

Aarde loshalen is een slecht advies. Nú is die lamp in orde, na 5 of 10 of 25 jaar mogelijk niet meer en dan staat er onverwachts spanning op de metalen behuizing. Zéker bij buitenverlichting.
Maar ook de flinterdunne laagjes isolatie op een LED module met aluminium substraat zit me niet lekker.
Echt een beunoplossing.
Daarnaast is die aarde nodig om eventuele HF storingen te vermijden.

De manier om dit te voorkomen is door te zorgen dat er een lekweerstand parallel aan je lamp staat, tussen fase en nul, om de 'zwevende' spanning te dempen. Neem bijvoorbeeld 100k 0,5w.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (22%)]

Ik heb een keer gemeten: Met het blote oog konden we een led op 100nW nog net zien. Met dat vermogen duurt het ongeveer 1 miljoen jaar voordat je 1kWh van minder dan 50 cent hebt verbruikt.

Nu zal jou ledlamp niet 100nW verbruiken maar waarschijnlijk 1000x meer... Denk aan duizend jaar voordat je 40 cent moet betalen....

en viel ruim binnen de norm van 0,03s bij 30mA

Dat betekend datde totale lekstroom minder mag zijn dan 30mA.

Rew zegt net 100nW is genoeg om een led te laten gloeien.
Dat is op 230V een stroom van 0.34nA = 0.00000034mA of bijna 1 miljoenste deel van wat nodig is om de aardlek aan te spreken.

Waarschijnlijk is de lekstroom van jouw ledlamp 1000x meer maar dan nog heb je bijna 1000 van de ledlampen nodig om genoeg lekstroom te hebben voor het aanspreken van de aardlek.

ps, de berekenen hierboven zijn sterk afgerond maar het gaat ook niet om het precieze aantal maar om het idee dat de lekstroom om een ledlamp te laten gloeien heel erg klein is. En bij lange na niet genoeg om een aardlek aan te spreken.

Aarde loshalen is een slecht advies

Dat is volgens mij ook niet gezegd in dit topic maar het is zeker waar. We praten in de topic over een lekstroom en die lekstroom die is er nu eenmaal ook zonder eneige vorm van aarde. Zonder aarde zal de lekstroom wel iets kleiner zijn maar het beetje aan lekstroom die er dan nog steeds is, is dan snel gevaarlijk. En die aarde zorgt er nu juist voor dat het niet gevaarlijk word.

Dus aarde heel erg belangrijk

Op donderdag 16 mei 2024 16:54:03 schreef rew:
Met dat vermogen duurt het ongeveer 1 miljoen jaar voordat je 1kWh van minder dan 50 cent hebt verbruikt.

Klopt niet helemaal, met de inflatie kost over 1 miljoen jaar 1kWh wel iets meer dan 50 cent. :)

Als je inflatie over 1 miljoen jaar zou kunnen berekenen dan zal de kWh prijs eerder 1000,- zijn maar misschien verdienen een gewone arbeider dan ook 25 miljard op jaar basis :). Maar toekomst is niet helemaal mijn dien ;).

Tegen die tijd hebben we allemaal een fusiereactortje in huis staan... :)

Op donderdag 16 mei 2024 18:07:02 schreef Arco:
Tegen die tijd hebben we allemaal een fusiereactortje in huis staan... :)

Waar je dan heeeeel veel belasting voor moet betalen... :)

Op donderdag 16 mei 2024 15:42:29 schreef Kruimel:

Ik neem aan dat je die 100V zag met de schakelaar uit,

Dank voor al jullie berichten. Ik laat het mooi zo. De 100Volt is inderdaad met schakeling uit. Als ik hem aanzet is die gewoon 230-245 Volt afhankelijk hoeveel zon er schijnt.

Het loshalen van aarde is geen slecht advies zolang de veiligheid niet in het geding is en men duidelijk vermeld dat de aarde los is.
De buitenlamp (op onaanraakbare hoogte) bleef 's nachts continu zwak branden (je kon kort bij de lamp een boek lezen) zolang deze met aarde verbonden was, met aarde los ging de lamp helemaal uit en alleen vol aan bij bewegingsdetectie.
De lekstroom naar aarde was hier het probleem die de lamp zwak deed oplichten, niet de lekstroom tussen fase en nul.

Op donderdag 16 mei 2024 19:35:40 schreef Bobosje:
Het loshalen van aarde is geen slecht advies zolang de veiligheid niet in het geding is en men duidelijk vermeld dat de aarde los is.

Sorry hoor, maar met een losse aarde is de veiligheid in het geding, en het advies veranderde pas van slecht naar ondermaats met deze post waarin je de voorwaarde dat het aangegeven moest staan noemde.

Op donderdag 16 mei 2024 19:40:48 schreef Kruimel:
[...]Sorry hoor, maar met een losse aarde is de veiligheid in het geding, en het advies veranderde pas van slecht naar ondermaats met deze post waarin je de voorwaarde dat het aangegeven moest staan noemde.

De voorwaarde noemde ik al eerder.

En verder, wat is het verschil tussen een losse aarde van een buitenlamp en een losse aarde van een desktop-computer of andere apparatuur binnenshuis waarvan men de geaarde stekker in een niet-geaard stopcontact (in slaap- of woonkamer bijvoorbeeld) steekt?
Beide situaties zijn even gevaarlijk toch doet men het.

Dat maakt het toch nog geen goed advies? :?

Zelf vind ik netspanning helemaal zo een drama niet, je overleeft een opdonder meestal wel, maar juist schijnveiligheid is gevaarlijk. Een ongepaard stopcontact is niet zo een drama want dat zie je, maar wie heeft er nu een weerbestendig plakkaat op zijn buitenlamp dat hij niet geaard is? Dat is imho niet realistisch voor een permanente situatie.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (13%)]

Geheel veilig en kostenloos: de fase en nul-aansluiting van de armatuur wisselen, zou zomaar kunnen werken.
Baat het niet, schaden doet het ook niet.

Aarden is geen keuze. Als een apparaat een aardaansluiting heeft dan moet dat gewoon aan aarde.

Op donderdag 16 mei 2024 21:25:57 schreef fatbeard:
Geheel veilig en kostenloos: de fase en nul-aansluiting van de armatuur wisselen, zou zomaar kunnen werken.
Baat het niet, schaden doet het ook niet.

Dat werkte bij de buitenlamp helaas niet. De lamp bleef zwak branden ongeacht hoe om de stekker in het stopcontact stak.

Op donderdag 16 mei 2024 20:52:08 schreef Kruimel:
..., maar juist schijnveiligheid is gevaarlijk. Een ongepaard stopcontact is niet zo een drama want dat zie je, ...

Op donderdag 16 mei 2024 21:57:57 schreef benleentje:
[...]Aarden is geen keuze. Als een apparaat een aardaansluiting heeft dan moet dat gewoon aan aarde.

Een ongeaard stopcontact zie je inderdaad maar dat beschermd je niet bij een isolatie foutconditie naar de metalen behuizing van een desktop-computer (of een ander binnenshuis gebruikt apparaat met geaarde stekker) dat is ingestoken in dat ongeaarde stopcontact.
Het insteken van geaarde apparatuur binnenshuis in een ongeaard stopcontact (in een slaapkamer, woonkamer of in een andere ruimte) is ook schijnveiligheid en inderdaad net zo gevaarlijk maar men doet het gewoon.

Ja, men doet het inderdaad, maar dat mag niet als argument gelden om zoiets aan te raden. Zeker als het om zo iets irrelevant gaat als een Ledlamp die een tikkeltje gloeit.

In mijn geval was het branden niet irrelevant te noemen eerder hoogst hinderlijk / storend.
Iedereen kan zijn eigen afweging maken in de keuze hoe het lekstroom probleem op te lossen of om het te accepteren zoals het is net zoals men de keuze / vrijheid heeft of men een geaarde stekker nu wel of niet in een ongeaard stopcontact steekt.