Wanneer je een 2e accu in een voertuig plaatst wordt bij 'slimme's dynamo's vaak een TS800 buck-boost aangeraden.
Dit omdat de 2e accu anders alleen laadt op het moment wanneer de startaccu geladen wordt, bij stationair bijvoorbeeld helemaal niet.

Nu vroeg ik mij af hoe de TS800 weet dat de motor draait als de dynamo dus niet aan het laden is bij stationair toerental? Hij 'ziet' dan toch geen hogere spanning?

En nog een vraag, is er in je voertuig een draad die spanning krijgt op het moment dat de motor draait, dus geen contact aan maar echt draaiende motor?
Want in dat geval is het toch veel goedkoper om een zwaar relais te plaatsen die de accu's parallel zet als hij een signaal krijgt??

is er in je voertuig een draad die spanning krijgt op het moment dat de motor draait, dus geen contact aan maar echt draaiende motor?
Want in dat geval is het toch veel goedkoper om een zwaar relais te plaatsen die de accu's parallel zet als hij een signaal krijgt??

Ja, dat was altijd de D+ vanaf de dynamo/alternator, dezelfde die het rode laadcontrolelampje aanstuurt. En uw idee is zeer correct, en wordt dan ook sedert mensenheugnis toegepast. Bv. in mijn kampeerbus, weliswaar licht gewijzigd.

Sedert Euro6 is het allemaal flink wat ingewikkelder geworden, helaas.

Ja klopt, maar volgens mij hebben de 'slimme' dynamo's geen D+ meer. Is er een andere draad ergens waar spanning op komt als de motor draait?

Dat verschilt van wagen tot wagen, er zijn geen universele waarheden meer. Behalve dan dat de meeste auto's vier wielen hebben, ja ;)
Zelf heb ik mijn Ducato gekocht met een optionele stekker waarop er een alternatief voor de D+ beschikbaar is, voor andere modellen zou dat ook best kunnen beschikbaar zijn.

Per alternatief kan men overigens de boordspanning meten: als die (gemiddeld) boven de 13 volt zit dan kan men ervan uitgaan dat de alternator zijn ding aan het doen is.

En ook: eigenlijk lijkt het me onvermijdelijk dat recht op de alternator zelve de D+ nog steeds aanwezig moet zijn, of misschien beter gezegd aan de gelijkrichter, maar die zit normaliter in de alternator ingewerkt.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (19%)]

Ik heb zo'n ding in een Camper ingebouwd voor iemand en ik kreeg de indruk dat hij op spanningsverhoging EN trillingen werkte.

Ding was iig heel betrouwbaar ondanks geen extra aansluiting.

Na googlen op Victron TS800 en trilling blijkt hij inderdaad een trillingssensor te hebben. Geniaal.

Niet alleen een sensor, maar ook de accu spanning wordt gemeten. Die is hoger als de motor draait.

Plus dat het ding volledig programmeerbaar is.

TS800 heeft idd een trillingssensor.

Anno 2024 wordt de TS800 steeds minder gebruikt. 'Vroeger' was dat zo'n beetje de enige optie (die zie je ook veel in bedrijfsbussen) maar de laatste jaren zijn er veel alternatieven op de markt, van Victron zelf, de Orion serie (de TS800 is niet van Victron) maar ook van andere merken (Votronic, NDS en diverse Chinese OEM die het weer relabelen als Renogy, Dometic enz)

Op zondag 26 mei 2024 23:32:09 schreef Lambiek:
Niet alleen een sensor, maar ook de accu spanning wordt gemeten. Die is hoger als de motor draait.

Plus dat het ding volledig programmeerbaar is.

Weet je dat zeker, want ik kan niets vinden in de handleiding over een verhoogde spanning als motorloopdetectie, alleen de trillingssensor en bepaalde contactjes die je kan gebruiken om signaal op te zetten.

Ook is de spanning op mijn accu van mijn werkbus maar iets van 12,7V Als de motor loopt, tot ik ga remmen of de accu echt leger begint te raken, dan wordt hij inderdaad hoger. Ik heb ook een TS800.

Veelal hebben nieuwere voertuigen een engine run signaal m.a.w gewoon een 12volt+ of bij trucks 24volt+ als de motor loopt.

En waar is die dan te vinden?

Daar ben ik ook benieuwd naar

Dat is bij ieder voertuig anders maar dit vindt je terug in het elektrisch schema.

Bijv bij volvo trucks zit deze beneden bij de zekeringenkast daar zit een connector en daar zit een pen ( lees contact) die hoog 24v+ wordt zodra de motor draait.

En heel simpel mijn toyota heeft het ook want zodra ik start gaat de verlichting aan.

Dus wordt daar ook gewoon gebruik gemaakt van een engine run signaal.

Dus raadpleeg je schema van de auto.

[Bericht gewijzigd door daandc op (26%)]

Dat zit in de CAN bus vaak...
Er zijn modules die het lezen en dan een output maken.

Echter je verlichting, de OEM radio/navi en alles zit gewoon op de CAN. Vaak de verlichting via een ECU..

Op dinsdag 28 mei 2024 21:16:51 schreef High met Henk:
Dat zit in de CAN bus vaak...
Er zijn modules die het lezen en dan een output maken.

Echter je verlichting, de OEM radio/navi en alles zit gewoon op de CAN. Vaak de verlichting via een ECU..

Via een ecu ja, dus ook fysiek is deze 12v a 24v aanwezig anders gaat de verlichting niet branden dus dit kun je degelijk gebruiken om iets te schakelen.

Wij gebruiken deze om systemen in te schakelen die pas mogen draaien (lees aangaan) als de motor draait.

Rechtreeks op de canbus gaat een lampje echt niet branden. :)

Canbus wordt namelijk ook weer een keertje een gewenste spanning voor het component wat gevoed moet worden.