Ik heb toch voor een aardige prijs een Commodore 1084 op de kop weten te tikken, en ik moet zeggen dat het scherm heel leesbare tekst in kleur produceert, scherper dan Trinitrons van vergelijkbare afmeting. Ik heb alleen rechts boven een beetje misconvergentie. Rood zit daar iets hoger dan blauw en groen, waardoor een witte lijn boven van links naar rechts links netjes wit is, maar in de rechterhoek aan de bovenzijde rood is, en onder dus cyaan. Het is niet heel erg, de lijn is nog steeds het grootste deel gewoon wit.
Ik zag op Youtube iemand in een video met een grootschalige reparatie aan deze monitor zeggen dat ie dat nog even had strakgetrokken, maar de handeling hiervoor uit de video had weggelaten.

Is er iemand die de convergentie voor zo'n scherm vaker heeft uitgelijnd, en hier voor een vergoeding bij wil helpen?

Om convergentie goed te zetten heb je eigenlijk wel een 'Testbeeldgenerator' nodig met een raster.

Op TV's vaak gedaan en het is een "k*t-klusje" waar je veel geduld voor moet hebben.

Ja, en niet vergeten dat de convergentie aanpassen ook gevolgen kan hebben voor andere instellingen (centrering en lineariteit, dat is de gelijkzijdigheid tussen boven/onder en links/rechts).

Daarnaast heb je bij de gemiddelde TV's/monitoren denk ik het nadeel dat je zelf heel slecht direct kan zien wat je aanpassing doet vanwege de afstand tussen de instellings-potmeters en het scherm. Op m'n werk heb ik nog de mazzel dat de beeldbuizen relatief kort zijn (en klein! 7x6 inch) zijn, waardoor met een lange arm afregelen en tegelijkertijd met een loep het beeld controleren mogelijk is. Ik denk dat dat bij de meeste TV's en zo niet kan en een tweede persoon of spiegel vereist.

Geduld is inderdaad het belangrijkste: het kan echt lang duren voordat de boel goed afgeregeld is.

Als je ergens aan gaat draaien, markeer dan iedere instelling met een fijne stift, zodat je als het fout gaat alles weer grofweg in de beginpositie kan zetten.

Op zondag 2 juni 2024 11:54:28 schreef weardguy:
Ja, en niet vergeten dat de convergentie aanpassen ook gevolgen kan hebben voor andere instellingen (centrering en lineariteit, dat is de gelijkzijdigheid tussen boven/onder en links/rechts).

Daarnaast heb je bij de gemiddelde TV's/monitoren denk ik het nadeel dat je zelf heel slecht direct kan zien wat je aanpassing doet vanwege de afstand tussen de instellings-potmeters en het scherm. Op m'n werk heb ik nog de mazzel dat de beeldbuizen relatief kort zijn (en klein! 7x6 inch) zijn, waardoor met een lange arm afregelen en tegelijkertijd met een loep het beeld controleren mogelijk is. Ik denk dat dat bij de meeste TV's en zo niet kan en een tweede persoon of spiegel vereist.

Geduld is inderdaad het belangrijkste: het kan echt lang duren voordat de boel goed afgeregeld is.

Inderdaad met spiegel, als je t spul uit de kast haalt kun je de al aardig langs kijken.

Wanneer er alleen mis-convergentie is in een van de hoeken op het scherm van de beeldbuis dan is dat niet te corrigeren door de magneetringen op de beeldbuis-nek te verdraaien of om het deflectie-juk te verplaatsen (dat laatste maar beter nooit doen).
Mis-convergentie in een beeldbuis hoek kan men verbeteren door het plakken van convergentie correctie strips (korte plastic strips met kleine metaal/magneet plaatjes erin verwerkt) en die op een geschikte plek achterop de beeldbuis onder/nabij het deflectie-juk bij de betreffende hoek te plakken. Het zoeken naar de juiste plek voor het plakken van zo'n convergentie correctie strip kost veel geduld maar werkt in de meeste gevallen wel.

Wel van belang dat je eerst controleert of demagnetisatie goed werkt , kan soms roet in eten gooien.

convergentiefouten kan je nooit overal vermijden met de klassieke (versta aanwezige) regelingen.
daarom werd de onvermijdelijke restfout steeds doorgeschoven naar de minst schadelijke hoek, en dat is rechts boven...

als alle andere hoeken en het center ok zijn, dan kan je enkel oplossen door extra kunstingerepen. Maar zeker niet ingrijpen op de bestaande regelingen. Het gaat er niet beter op worden.

Oftewel een permalloy assembly ertussen steken zoals Bobosje schrijft. Bij VGA monitoren trof je er soms wel een handvol van aan. Sony gebruikte ze ook in gewone TV's omdat ze het anders niet binnen spec kregen (dat lag niet aan hun spec maar aan de constructie).

Ha Sonys zaten vol met die stripjes!!

Alleen voor kleinere buizen kunnen die wel te grof zijn.

Een beetje laat, maar:

Op zondag 2 juni 2024 20:23:55 schreef kris van damme:
convergentiefouten kan je nooit overal vermijden met de klassieke (versta aanwezige) regelingen.
daarom werd de onvermijdelijke restfout steeds doorgeschoven naar de minst schadelijke hoek, en dat is rechts boven...

Ah, leuk! Nog wat geleerd over die dingen, vroeg me op m'n werk al af waarom de laatste focus-instelling heel specifiek waarschuwt de focus in te stellen op de rechter bovenhoek.

Ik heb al even na lopen denken, maar zit daar een elektronische/natuurkundige reden achter?

Vreemd, als de rechterbovenhoek het minst kritisch is (psychologisch denk ik, niet natuurkundig) dan zou je zeggen dat je daar juist niet de focus op instelt.

Ik heb voor CRT geleerd de focus op het midden in te stellen en bij dynamische focus als ik me goed herinner op de zijkanten, niet in de hoeken.

Focus afregeling gebeurd inderdaad op het midden van het CRT scherm en/of enigszins daaromheen.

Convergentie afregeling is iets anders dan de focus afregeling, beide afregelingen kunnen elkaar iets beinvloeden.

Op zaterdag 15 juni 2024 16:27:40 schreef maartenbakker:
Vreemd, als de rechterbovenhoek het minst kritisch is (psychologisch denk ik, niet natuurkundig) dan zou je zeggen dat je daar juist niet de focus op instelt.

Ik heb voor CRT geleerd de focus op het midden in te stellen en bij dynamische focus als ik me goed herinner op de zijkanten, niet in de hoeken.

Het zou ook best kunnen dat wat ik moet doen bij reguliere kleuren tv's helemaal niet voor kwam of nodig was, ik heb het over schermen in vliegtuigen, wat natuurlijk totaal andere buizen zijn kwa lengte en zichtbaar formaat.

Er is inderdaad center-focus en dynamische focus. Die laatste waarschuwt specifiek dat die in de rechterbovenhoek zo scherp mogelijk moet zijn. Dat betekent vaak dat je 'm helemaal niet zo best krijgt vergeleken met de rest van het scherm. Ik vermoed dan ook dat het gewoon een kwestie is dat als je 'm daar goed genoeg krijgt de rest normaliter ook wel goed gaat (convergentie/lineariteit). Ook de convergentie is in de rechterhoeken vaak het moeilijkst goed te krijgen, is mijn ervaring.

En wat betreft beïnvloeden: dat klopt ;) convergentie, demping van de afbuiging, lineariteit en purity kan elkaar zodanig beïnvloeden dat je je in het begin helemaal suf afregelt, omdat het gewoon niet lukt volgens handleiding. Ik heb inmiddels geleerd dat je soms gewoon even door moet gaan en de afwijkingen moet negeren, omdat die later rechtgetrokken worden met andere instellingen, waarna het hele circus van voor af aan begint voor naregelen.

het heeft weining met natuurkunde te maken. de rechterbovenhoek was de minst belangrijke: geen ondertitels of zenderlogo's. Dus rest-convergentiefoutjes werden die kant opgeschoven. Focus is een ander verhaal, zoals reeds aangegeven.

Op zondag 16 juni 2024 19:49:41 schreef weardguy:
[...]
Er is inderdaad center-focus en dynamische focus. Die laatste waarschuwt specifiek dat die in de rechterbovenhoek zo scherp mogelijk moet zijn. Dat betekent vaak dat je 'm helemaal niet zo best krijgt vergeleken met de rest van het scherm. Ik vermoed dan ook dat het gewoon een kwestie is dat als je 'm daar goed genoeg krijgt de rest normaliter ook wel goed gaat

Dat maakt het verhaal wel een stuk duidelijker. Dynamische focus is om de focus buiten het midden goed te krijgen (de afstand tussen kanon en scherm is niet overal gelijk). Als je daar een hoek voor pakt, luistert het nog wat nauwer dan gewoon aan de zijkant van het beeld. Dus kan je hem nog iets beter instellen.

Ah! En ik zie dat ik vergeten ben dat te zeggen ;) Ik dacht dat ik al dynamisch focus genoemd had, maar ik zie nu teruglezende dat ik alleen 'focus' zei.
@ kris van damme: hmm... voor kleurentv's logisch, voor een luchtvaartdisplay niet. Ik gok dus dat er een elektronische reden achter zit en het een kwestie is dat als de rechterbovenhoek goed genoeg is, de rest van de hoeken dat zeker is.

Avionics kleuren CRT's zijn niet te vergelijken met kleuren TV CRT's.
Avionics CRT's hebben geometrisch en elektrisch gezien meer weg van analoge oscilloscoop CRT's met een lange beeldbuis-nek en met een kleine deflectie hoek. Kleuren TV CRT's hebben een korte beeldbuis-nek en een grote deflectie hoek wat het moeilijker maakt om de focus en convergentie overal goed te krijgen.
In Avionics worden uiteraard zeer hoge eisen gesteld aan de beeldkwaliteit van de kleuren CRT's en is niet te vergelijken met de eisen van consumenten kleuren CRT TV's.

Klopt, deflectie hoek van Avionics toestellen waren veeel smaller dus beter te convergeren. Maar LCD trad al heel snel in luchtvaart industrie, al vanaf de Jaren 70-80