beste,
mijn oplader (Shimano) voor mijn fietsaccu is stuk, online vind ik 2 typen opladers, één van 36v 1.8A en één van 42v 4.0A, op de foto's zie ik dat ze beiden 42v output hebben, wat is nu het verschil ( buiten de prijs)tussen beide laders, mijn batterij (Shimano BT-E6000) is 36v en 11.6Ah, alvast bedankt voor het antwoordje

Zijn het dan originele laders of Ali dingen.
Plaats anders even een link naar de laders.

zijn originele laders van het merk Shimano, fietsaccuwinkel.nl en ebikebatterij.be

Nu nog een paar linkjes naar desbetreffende producten dan komen we verder.
En wat zijn de specificaties van de defecte lader?

[Bericht gewijzigd door pa3gws op (26%)]

Het is voor "random nerds op het internet" gevaarlijk om te zeggen: Die 42V lader is prima voor die 36V accu van jou.

Het is heel gebruikelijk om een 10S Lithium ion accu "een 36V accu" te noemen. Met 10Ah is hij namelijk 10Ah * 36V = 360Wh.

Die accu heeft echter een spanningsrange van zeg 32V leeg tot 42V "vol". Je moet hem laden met 42V.

Zeer gebruikelijk, zeer waarschijnlijk.

MAARRRRRR!!!!! Als jij een LiFePo accu hebt die 28V leeg, 32V nominaal en 36V ABSOLUTE MAX is, dan gaat de boel bij 42V in de fik. En dat zit jij en als je een advocaat als neefje hebt... ook degene die zei dat het wel zou gaan met de gebakken peren.

Dus graag zou ik zeker weten dat die originele accu echt een lithium accu is die bij 42V vol is.

de gewone 1,8A lader is alvast voor de BTE6000 accu (36V nominaal, vol op 42V)
de andere is de BTE8000 snellader die ook 42V geeft, maar dan 4A, om sneller op te laden. staat ook gewoon in de omschrijving.

ik zou dezelfde kopen als je nu hebt (die kapot is). snelladen is niet beter voor de accu, eerder slechter. en die lader zal op hogere stroom al uitschakelen waarmee de balancering misschien niet 100% werkt

Ga altijd voor veiligheid en koop altijd de bij de fietsaccu behorende originele acculader!

Snellader moet je doen als je er lol van hebt. Ik laad nu m'n fiets vaak op op haast 200W. Dat is nodig omdat ik hem dan in 8 uur op mijn werk vol krijg (d'r gaat een shitload in...)

Ik heb ondertussen een langzaam-lader gemaakt, maar diek krijgt er in de 12 uur dat ik meestal thuis ben maar ongeveer in wat ik er in anderhalve dat uitrij. Dus dan moet ik ook het aansluiten-van-de-lader zo makkelijk maken dat ik dat vrijwel iedere dag doe.

als er geen noodzaak is om de accu telkens snel vol te krijgen elke dag, zou ik de gewone lader nemen.

als er 10Ah uit de accu is (van 11Ah), dan doet een 1.8A lader die op 5-6uur weer vol.
een 4A lader doet dat op 2,5uur.

ik heb ook 2 laders, maar dan wel een zelfbouw accu 37V 20Ah.
thuis laad die op met 42V 2A op een schakelklok ingesteld op 6uur (17-23h). dan is mijn accu ergens op 85-90% geladen.
op het werk heb ik een 4A lader omdat ik daar op 3uur de boel vol moet kunnen krijgen (voor als ik eens een halve dag verlof neem in de namiddag). daar is de accu elke dag vol en gebalanceerd.

ik fiets ongeveer 1uur lang met 400W naar het werk (55kg zware ligfiets). tegenwoordig werkt ook de hele verlichting op de ebike accu terwijl die vroeger een eigen 12V circuit had met zonnepanelen. 1uur verlichting is ongeveer evenveel verbruik als 1minuut motorvermogen :-).