Mag ik een kaart voor 386, 486 inpluggen in een identiek slot ISA van een pentium 1 . Zou ik er iets verkeerd mee doen .dit alles bij gebrek aan pc 486 . met dank

Ik zou zeggen: ISA is ISA. Er is wel een kans dat sommige software niet draait op een snellere pentium. Ik heb vaker oude 486's en 386's tijdelijk moeten inzetten om oudere installatie nog even draaiende te houden.

Als ik niets kan beschadigen dan maar eens testen .

Ik zou het niet weten, ik ben geen expert, maar ISA is toch gewoon een norm? Het zou mij verbazen als je iets sloopt.

ISA is ISA, inderdaad. Dat is een gespecificeerde standaard uit het begin der tijden van de personal computer.

Op dinsdag 11 juni 2024 11:49:45 schreef MNM(tm):
ISA is ISA, inderdaad. Dat is een gespecificeerde standaard uit het begin der tijden van de personal computer.

En als het goed is ook gewoon gestandaardiseerde clock frequenties, dacht ik, dus er gaat niks stuk

Bedankt morgen ga ik dat uitesten

Veel oude software gebruikte timing gebaseerd op de clocksnelheid en kan daardoor zich vreemd gedragen bij veel hogere snelheden.

Pacman voor PC was een goed voorbeeld.
Als je dat op een snelle pentium draaide sprong alles als vlooien alle kanten op en was een rondje binnen een paar seconden afgelopen... :)

Veel oude software start niet eens op of loopt muurvast.

Soms werden ISA (of EISA) connectoren ook gebruikt om eigen printen in te pluggen.
Zomaar inpluggen is niet zonder risico.

Bovendien zaten bij de meeste 386 en 486 borden de ISA en EISA connectoren op een rij voor de dochterborden.
Een ISA connector die op een afwijkende plek op de print zit is mogelijk geen ISA aansluiting.

Dit is geen probleem. Je hebt 8 en 16 bits ISA sloten. Een 8-bit kaart in een 16-bits slot kan gewoon en werkt ook.

De clocksnelheid is ook geen probleem want is normaal 8 Mhz (of minder).

Zelfs EISA is geen probleem, daar past een oud ISA board ook gewoon in en werkt. De (EISA) connector heeft een dubbele rij contacten boven elkaar (lijkt op AGP) waarbij de bovenste rij de ISA compatible signalen voert.

Geen zorgen om maken wat de hardware betreft.
Wat software betreft kun je van alles meemaken.

Wat voor addin board heb je?

Op dinsdag 11 juni 2024 13:04:01 schreef Arco:
Veel oude software gebruikte timing gebaseerd op de clocksnelheid en kan daardoor zich vreemd gedragen bij veel hogere snelheden.

Pacman voor PC was een goed voorbeeld.
Als je dat op een snelle pentium draaide sprong alles als vlooien alle kanten op en was een rondje binnen een paar seconden afgelopen... :)

Daarvoor was de turbo knop. Door turbo uit te zetten werd je PC teruggeschaald naar 8086 compatible snelheid (4.77 MHz ofzo?)
Dit werkte bij 2/3/486, maar bij de Pnetium was de knop feitelijk ongebruikt en zat hij er meer op als een relikwie uit het verleden.

Op woensdag 12 juni 2024 10:37:44 schreef roadrunner84:
[...]
Daarvoor was de turbo knop. Door turbo uit te zetten werd je PC teruggeschaald naar 8086 compatible snelheid (4.77 MHz ofzo?)
Dit werkte bij 2/3/486, maar bij de Pnetium was de knop feitelijk ongebruikt en zat hij er meer op als een relikwie uit het verleden.

Helemaal leuk werd het als er een display bij zat "HI / LO" of "8 / 66" dat zat gewoon in die kast met jumpers. Als een klant dan 1000 guldens extra neertelde voor een "DX66" dan moest je niet vergeten de jumpers op dat display ook op 66 te puzzelen. Ook op het moederbord trouwens, ik durf te stellen dat mensen soms die 1000 guldens hebben betaald en toch de processor altijd op 33MHz hebben gedraaid.

Ontopic: Ja ISA slot, passen is kunnen.

Ik wil iedereen hartelijk danken voor de zovele tips ,ik ga testen op pentium 1 met 2 ISA slots , maar jullie hebben me overtuigd wat zou ik als zijn zonder C.O

Op woensdag 12 juni 2024 10:37:44 schreef roadrunner84:
[...]

Op de 2-3-486 was de turbo vaak een "factor 2 langzamer" maar niet terug naar 4.77MHz. En dan nog. De verbeteringen van de opeenvolgende generaties was steeds deels de kloksnelheid en deels het verlagen van gemiddeld aantal clocks per instructie.

Bij de 486 was clocks/instrucite tussen de 1.3 en de 1.5. als ik het me goed herinner. Bij de pentium ging dat naar haast 1.0 . De 8086 zal rond de 3-4 clocks per instructie gedaan hebben.

De oude 804x/805x deden zelfs 12...24 clocks over een instructie... :+