Ik probeer dit schema te begrijpen,het gaat om een Qashqai uit 2016.

Ik vermoed dat de airbag module wil weten of er iemand op de stoel zit om de airbag wel of niet te activeren tijdens een aanrijding.
Zoals ik begrijp staat de gordelschakelaar in serie met de stoelsensor.
Als ik de gordel stekker los haal uit de kabelboom, dan lijkt de boordcomputer te denken dat de gordel om is, of dat er niemand zit.
Als je de stoelsensor stekker los haalt lijkt hij ook te denken dat de gordel om is, of dat er niemand zit.

De gordelschakelaar lijkt dus in ieder geval andersom te werken dan hoe je zou denken, hij maakt het circuit juist open als je de gordel in de houder steekt.

Wat ik mij nu afvraag: Hoe weet de boordcomputer nu of hij de airbag kan activeren of niet?

Sowieso als het circuit dus open is lijkt me, maar betekent dit dan als het circuit dicht is dat hij niet af gaat?
Maar als je op de stoel zit, en je hebt je gordel niet om gaat er toch een lampje branden dat je je gordel niet om hebt.
Dus het is niet zo dat als je op de stoel zit dat deze sensor het circuit dan ook 'open' maakt...

Ook lijkt de stoelsensor getekend te zijn als een weerstand.
Ik kan me dus eigenlijk alleen het volgende bedenken:

Situatie 1
Circuit open, er zit iemand op de stoel en heeft zijn gordel om, airbag wordt geactiveerd

Situatie 2
Circuit gesloten, er zit iemand op de stoel, maar heeft zijn gordel niet om, gordellampje brandt maar airbag is wel geactiveerd.

Situatie 3
Er zit niemand op de stoel, stoelsensor geeft een bepaalde weerstand, waardoor de boordcomputer denkt dat er niemand op de stoel zit, airbag wordt NIET geactiveerd.

Weet iemand hier meer over?

is het gordelslot open, dan weet de besturing dat iemand er zit en gordel verklikker blijft dan niet pingelen. is dat slot gesloten maar ziet de besturing een weerstand naar massa dan zit er iemand maar draagt geen gordel en pingelt dat lampje steeds. anders zou dat ook gebeuren als er alleen de bestuurder inzit.

Maar wat gebeurd er dan als er niemand zit? Is er dan geen weerstand? Dus circuit gesloten?
M.a.w. hoe werkt die stoelsensor? Heeft hij in normale toestand geen weerstand (rond 0 ohm)
En als je dan gaat zitten heeft hij dan een weerstand?

Op zondag 16 juni 2024 07:47:13 schreef InHogereSferen:
Maar wat gebeurd er dan als er niemand zit? Is er dan geen weerstand? Dus circuit gesloten?
M.a.w. hoe werkt die stoelsensor? Heeft hij in normale toestand geen weerstand (rond 0 ohm)

Ik gok dat het het inderdaad zo werkt, een variabele weerstand en 4 toestanden.

1 = WEL passagier, GEEN gordel -> Gordeldetectie miept, ik vermoed wel airbag
2 = WEL passagier, WEL gordel -> Airbag
3 = GEEN passagier, GEEN gordel -> Geen airbag
4 = GEEN passagier, WEL gordel -> ?

Je kunt het eenvoudig testen, zet iets zwaars op de stoel en meet de sensor.
Mij is wel eens overkomen dat de "gordeldetectie" begon te miepen als er een zware gereedschapstas op stoel staat.

Toestand 4 lijkt onzinnig maar komt bij mij wel eens voor als ik een koelbox op de stoel zet, te licht voor de passagier detectie maar ik gebruik wel de gordel.

Op zondag 16 juni 2024 07:47:13 schreef InHogereSferen:

er is EEN weerstand als je gaat zitten, van de linker en rechter stoelsensor welke beiden bijv 10K meten. dan weet de besturing bij 5K zit er iemand en bij 10K staat er alleen een tas op de stoel.

er kan ook een gordelspanner inzitten welke getriggerd word met die sensoren.

4 = GEEN passagier, WEL gordel -> ?

Je kunt het eenvoudig testen, zet iets zwaars op de stoel en meet de sensor.
Mij is wel eens overkomen dat de "gordeldetectie" begon te miepen als er een zware gereedschapstas op stoel staat.

WEL gordel GEEN passagier dan onderbreekt de gordelschakelaar het circuit naar de stoelsensor, dus of er dan iemand op de stoelsensor zit doet er niet meer toe, hij denkt dat er iemand zit en de airbag doet het. Lijkt me dan.

Ik kan er helaas niet echt lekker bij om te meten, dan moet ik teveel weg halen. Maar inderdaad, als ik iets op de stoel zet gaat de gordeldetectie wel piepen.

er is EEN weerstand als je gaat zitten, van de linker en rechter stoelsensor welke beiden bijv 10K meten. dan weet de besturing bij 5K zit er iemand en bij 10K staat er alleen een tas op de stoel.

er kan ook een gordelspanner inzitten welke getriggerd word met die sensoren.

Oke en als je NIET zit, dan is er dus GEEN weerstand? Want als je er NIET zit en er zou ONEINDIG weerstand zijn, dan is het circuit open en weet hij dus niet het verschil meer of de gordelschakelaar bedient is of dat er iemand zit, dus hij gaat er dan vanuit dat er iemand zit, lijkt me?

Of bedoel je dat als je er niet zit, er alsnog een weerstand is, maar heel hoog?

Op zondag 16 juni 2024 10:42:56 schreef InHogereSferen:
[...]

WEL gordel GEEN passagier dan onderbreekt de gordelschakelaar het circuit naar de stoelsensor, dus of er dan iemand op de stoelsensor zit doet er niet meer toe, hij denkt dat er iemand zit en de airbag doet het. Lijkt me dan.

Ik kan er helaas niet echt lekker bij om te meten, dan moet ik teveel weg halen. Maar inderdaad, als ik iets op de stoel zet gaat de gordeldetectie wel piepen.

[...]

Oke en als je NIET zit, dan is er dus GEEN weerstand? Want als je er NIET zit en er zou ONEINDIG weerstand zijn, dan is het circuit open en weet hij dus niet het verschil meer of de gordelschakelaar bedient is of dat er iemand zit, dus hij gaat er dan vanuit dat er iemand zit, lijkt me?

Of bedoel je dat als je er niet zit, er alsnog een weerstand is, maar heel hoog?

de stoelsensoren zijn ofwel kortgesloten naar ground zonder iemand erop, met iemand op beide sensoren word het dan bijv 5K, 1 sensor 10K. het kan ook andersom zijn, hoge weerstand als in 100K zonder iemand erop, welke terugvalt naar 10K met iemand erop. het zou dan als spanningsdeler werken. oneindige weerstand als de gordel in het slot zit.