rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik had vorige week een leraar over de vloer die een technisch klusje met de klas wilde doen, maar het eerst zelf onder de knie wilde hebben....
Div videos lieten zien dat het eenvoudig was... Experimenten op mijn kantoor toonden aan dat die gasten dan erg mazzel gehad hebben met wat parameters die ze niet onder controle hadden.
Waar TS dat waarschijnlijk ook aan het doen is, zouden wij als leraar van plunk dat misschien ook moeten willen.
KGE
Golden Member
Op maandag 17 juni 2024 18:12:33 schreef SparkyGSX:
Snap ik, maar ik denk dat het haalbaar is om het motortje zelf te maken, en dat lijkt me 10x leuker dan eerst een motortje maken en die vervolgens aan de kant gooien om een bestaande motor te gebruiken. Dat motortje zou juist het pronkstuk van het autootje zijn, daar blijft weinig meer van over als je een Chinees prul inkoopt.
Heb een soort dejavu gevoel bij dat zelf bouwen van een bruikbare motor voor zo'n project. Dat was weliswaar op een wat grotere schaal en met een solenoid motor 
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
@KDE: Die was ik bijna vergeten! Dat moest en serieuze motor worden, wat serieuze engineering vereist voor een redelijke efficiëntie, koeling, etc. Dit is een stukje speelgoed, het hoeft allemaal maar net genoeg te zijn om dat wagentje in beweging te krijgen, 10% rendement is acceptabel.
joopv
Golden Member
Op maandag 17 juni 2024 19:37:18 schreef rew:
Ik had vorige week een leraar over de vloer die een technisch klusje met de klas wilde doen, maar het eerst zelf onder de knie wilde hebben....Div videos lieten zien dat het eenvoudig was... Experimenten op mijn kantoor toonden aan dat die gasten dan erg mazzel gehad hebben met wat parameters die ze niet onder controle hadden.
Waar TS dat waarschijnlijk ook aan het doen is, zouden wij als leraar van plunk dat misschien ook moeten willen.
De klas van mijn dochter (1-mavo) was begonnen met een zelfbouw elektisch autootje gemaakt van triplex en een motortje met fan als aandrijving. Helaas is de betreffende "technas" leraar ziek geworden en is het projectje stilgevallen.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Je moet met een flinke fan aankomen wil je een beetje stuwkracht maken; een computerfan zal niet genoeg zijn, denk ik. Nu kun je die stuwkracht vrij eenvoudig meten als je die fan met een paar spacers op een weegschaal legt (omhoog laten blazen), en met een touwtje, katrol en wat gewichtjes kun je bepalen hoeveel je nodig hebt om het wagentje in beweging te krijgen.
@TS: ik beschik over een flinke lasersnijder, als je zover komt, kan ik wel triplex of acrylaat bodemplaten voor je snijden, dat is een stuk simpeler dan zo'n groot onderdeel 3D printen.