Ik heb een VDO N-03-211-411 12V roerstand indicator maar verder geen data of sensor.

Weet iemand hoe dit zit aangesloten. Er zit een rood ledje in met 2 blade connectors in een houdertje (het zwarte buisje). Er is een open buisje, op de foto rechts daarvan, waar waarschijnlijk een lampje in zat. Verder 3 blade connectors. Bij een staat +, bij de ander - en bij de derde staat waarschijnlijk G (of die G hoort bij het lampje)

Als ik VDO sensors zoek krijg ik de info dat het weerstand sensors zijn van 3 of 10 tot 180 of 190 ohm. En dat het 2 draad sensors zijn.

Dan denk ik dat 1 draad van de potmeter aan de "G" moet en de andere en aan de + of de -. Klopt dat ? (de potmeter dan aangesloten als reostaat (dus 1 van de twee buitenste en de loper)

Dat is doorgaans hoe ze aangesloten worden. Ik zou even de weerstand meten, en dan met een labvoeding op 12V (of minder) een stroom sturen en kijken hoe de meter reageert. Je kunt deze ook prima PWMen, dat heb ik al vaker gedaan met dergelijke maritieme metertje.

Een wilde gok van mijn kant, maar kan het zijn dat de enige 'electronica' in de meter een resistieve Wheatstone-brug is? Waarbij de potmeter, geschakeld als variabele weerstand, de helft vormt van één arm van de brug? Met de andere helft van de betreffende arm een vaste weerstand van 100 ohm?

U zou eenvoudig de weerstand tussen + en 0 kunnen meten, en tussen G en + of 0, om inzicht te krijgen in de inwendige opbouw van de brug.

Ik heb verder geen verstand van roerstandsindicators maar het lijkt mij een simpele en betrouwbare manier om zoiets te maken. Eigenlijk het schoolvoorbeeld van de brug van Wheatstone, met de eigenlijke meter (roerstandsindicator) als indicatie van de mate van (on)balans.

Voor wat het waard is.

De - is inderdaad de massa hier komt ook de - van de gever op. De G(gauge) gaat naar de sensor G.+ is natuurlijk 12 of 24v. De zwarte houder met led is de verlichting.

Mijn enige ervaring is met Simrad en die worden frequentie gestuurd. Daar zit een berg electronica in. Die zaten in een binnenvaart schip en heb ik gerepareerd. Die kon ik met een functie generator aansturen.

Ik denk dat Nonius gelijk heeft met die brug want even grof gemeten, meet ik 189 ohm tussen + en G en 135 ohm tussen - en G. Tussen plus en min zit 324 ohm.

Als de sensor iets van 85-90 ohm is moet de meter in het midden staan. Dan moet hij tussen plus en G want 189 parallel aan 90 geeft 139. Dat zit in de buurt van die 135. (Maar ik zal ook - en G proberen. Ik zet gewoon de stroom begrenzing laag, dan kan er weinig fout gaan (hoop ik)_

Ik zal morgen eens een weerstand decade halen en wat gaan experimenteren.

Ah deze meter heeft 3 aansluitingen, ik ken ze ook die er maar 2 hebben, en dus gewoon in serie staan met de sensor. Ik denk dat die vertrouwen op een stabiele voedingsspanning.

Dag Fred101,
de gever die bij dit instrument hoort is een zg. roerstandgever. Zo te vinden bij bootshops of op de VDO webshop. Opletten dat het een exemplaar is van 3 tot 180 ohm, ze bestaan ook met een waarde van 90 ohm,die is voor twee meters (dubbele stuurstand). Het is gewoon een potmeter die mechanisch aan de stuurkoning wordt gekoppeld. Met losse weerstanden of een potmeter is het instrument dus ook eerst te testen voor zo'n gever aan te schaffen. Eén aansluiting op - (min) en de andere op G. Géén aansluiting naar de + (plus)!
Douwe

Nog even voor de duidelijkheid: + 12 (of 24v) op de + aansluiting van de meter via contact, - min/massa op de - van de meter en van de gever één aansluiting naar min van de meter en de andere naar G van de meter. De gever of variabele weerstand dan wel losse weerstanden alleen aansluiten tussen G en - dus.

[Bericht gewijzigd door B.D. op (18%)]

Ik ben er nog niet aan toegekomen de boel te testen. Even te druk met werk. Maar iedereen bedankt voor de adviezen, ik weet genoeg om de boel te kunnen aansluiten.

Er is nog een kans dat het een andere kant opgaat. De buurman wil ook een indicator in zijn sleepboot. Maar een sensor is daar erg lastig. De bediening gaat met een hele dikke staalkabel met twee slagen om een wiel met ongeveer 1m diameter.
Toen bedacht ik dat hij in de machine kamer waar de kabels lopen daar haaks een "reflector" op de kabel kan plaatsen en dan met US de afstand tussen reflector en transducer meten. Dit met een pico of arduino en wat ledjes als indicator. Dat zou in mijn geval ook heel simpel kunnen. Voordeel is dat je niet met het vinden van de juiste verhoudingen zit, geen slip en geen slijtage.
Maar eerst even tijd vinden.