Iedereen kent nog wel de desastreuse software die Philips in 2016 en 2017 op z'n Android tv's zette. De ene update loste wat op maar introduceerde een nieuwe bug.

Ik hoor m'n toenmalige baas nog zeggen: wacht nog even op Android 6 (ze zaten toen op android 5.1) en dan is het meeste opgelost. De ontwikkeling ging terug naar Gent. En zo geschiedde.

Van de week met iemand discussie dat die ontwikkeling inmiddels niet meer in Gent zit...
Ik herinner me dat hun legendarische P5 GPU ook uit Gent komt.

Iemand een idee of dat klopt en zo ja waar de ontwikkeling dan nu gebeurt?

Beste, ik ben er al bijna 8 jaar weg, maar ik meen te weten dat Picture processing nog steeds in Gent zit. Andere hardware/SW in Taiwan.

Op de kringloop zie je vele desastreuse toestellen tegen komen van Philips, moederborden, moederborden SW, SW etc. Hup zo de Sita in, ben er klaar mee..

van de week nog een nieuwe philips uit de 8 serie neergezet bij n klant, toestel liep al 3x vast met het instellen alleen al. philips heeft voor mij al meer als een decennia geleden afgedaan, en de lat gaat ook niet bepaald omhoog..

Mee eens.. Philips had bij mij afgedaan nadat de eerste generatie LCD/ plasma's kwamen beeld was niet echt hoogstaand, plasma's veel te grof beeld, LCDs te traag beeld. OK, was het begin maar Sony's uit die tijd presteerde beter evenals Panasonic. Sony is ook een grote afvaller tegenwoordig..

Ik had de laatste Philips 32PW9525 Matchline niet te zeulen maar een beeldje en super geluid had dat ding! Jammer dat dat ding wegging...daarna voor blauwe maandag een Philips LCD gevolgd door een LG plasma met PDP V6 scherm er in, was ook een ballending. Die LG was ook goed er in om je brood gelijk te roosteren..

Ik heb er twee uit de 8 serie, werken al jaren probleemloos...

TPvision bedoel je :r

Volgens mij maakt Philips qua consumentenapparatuur alleen nog maar scheerapparaten en tandenborstels. Al de rest is niets meer dan een plakkertje met een Philips-merknaam op een door anderen gefabriceerd apparaat, fabrieken (TP-vision) die de merknaam Philips hebben gekocht.

Enkele jaren geleden heb ik een defecte en afgedankte 55" 'Philips' TV (fabrikaat TP-vision) gerepareerd voor eigen gebruik. V.w.b. een TV ben ik niet veeleisend (kijk alleen af en toe een film via USB-stick) maar... ongelooflijk....

Als ik voor die TV geld betaald zou hebben dan zou ik me behoorlijk afgezet voelen. Laat ik het zo zeggen: SOMS werkt de TV-software. Als het verhogen of het verlagen van het volume al problematisch is om te implementeren voor TP-vision dan is het misschien beter iets anders te gaan doen of maken.

Edit: voor één ding moet ik die TV prijzen, het is zeer eenvoudig mogelijk het Philips-logo te verwijderen zonder dat het het aanzien van de TV schaadt. Zonder de merkenreclame ziet hij er een stuk stijlvoller uit.

[Bericht gewijzigd door nonius op (11%)]

Ondanks dat Philips niet meer de maker is, vind ik de kwaliteit en service nog steeds goed. (als je Ambilight wilt heb je ook weinig keus... :+ )
De vorige was wel 'echt', maar had een beroerde service (gekocht in 2010, 1 firmware update gehad in 2011 en daarna nooit meer, ondanks storende foutjes...)

Dat is hier vaker op dat forum zo dat men TPV, laat het ons dan nu voor de gemakkelijkheid Philips tv noemen, behoorlijk afzeikt.
Waar ik nu 19 jaar werk, verkoopt men tot nu toe het meeste Philips tv's. De ellende begon met de QFU en zoals eerder gezegd is dat eerst gestopt in 2017, of 18, weet het niet meer juist. In alle geval sinds software in Gent zat.
Er gaat al eens iets kapot, maar dat is van alle tijden en zeker niet onoplosbaar. Oplosbaarheid was in 2016/17 een onbestaand begrip bij Philips tv.

Als men nu de printplaten bekijkt: dik materiaal, een fameuse koelplaat op de chips, dus het leek me dat men van de problemen uit de QFU tijd geleerd heeft.

Ik weet nog dat ik ooit jullie mening hier eens vroeg, een jaar of tien terug, wat nu een goeie betrouwbare tv is. Met vlag en wimpel Panasonic. Nou, op het moment zijn enkel de high-ends nog echte Panasonic. De rest is Vestel met een Panasonic kast errond. Dat is al bijna zo'n grote rotzooi als Samsung.

Als ik het rijtje afga, heeft elk merk zijn dingetjes wel en échte goeien kosten ook navenant.

Ik ben de laatste jaren nogal fan geworden van Loewe, maar nu die straks 6000€ gaan vragen voor een 65" Samsung in een sjieke kast, die nog geen Dolby Vision ondersteunt zijn die mij toch aan het verliezen.

Maar goed, de meeste van onze klanten werken met een settopboxje van Telenet of Proximus en zodoende zijn er weinigen die alle mogelijkheden van hun tv gebruiken. Ook bij de basis functionaliteit was het bij Philips tot 2017 huilen met de pet op. Wat als je vandaag apps gaat gebruiken enz.

Ivm de OLED908 van Philips lees ik wel vaker dat men daar een dikke HDR bug heeft die blijkbaar niet opgelost geraakt.
Vandaar dat ik me al begon gaan af te vragen of Philips zijn software tegenwoordig weer terug in India zat. Begint het spelletje natuurlijk opnieuw 8)7

Er zal wel ergens oud TPV corporate DNA opspelen. Ze waren altijd een mid range OEM budgetspeler op de monitorenmarkt. Toen ze met Philips Taiwan samengingen denk ik dat de algehele kwaliteit een heel klein beetje steeg, maar net als bij de latere fusie met Philips TV was het altijd TPV dat de overhand had; productie van Philips ontwikkelingen werd vrij snel gestaakt. Wat er geleerd is moet dus van wat personeel komen dat nog is blijven hangen en van kennelijk een studie van wat Philips verkeerd had gedaan voordat het bergaf ging. Net als bij de andere grote spelers, zal de prioriteit bij productievolume en winstmarge liggen.

[...] gemakkelijkheid Philips tv noemen, behoorlijk afzeikt.

Zelf zie ik het meer als terechte kritiek dan afzeiken. Als een TV-fabrikant er niet in slaagt om mijn TV correct te laten reageren op het afstandsbedienings-commando om het volume twee of drie stapjes te verhogen of verlagen, maar in plaats daarvan het volume volledig opschroeft naar 100% of stilte zonder dat ik dit kan onderbreken... We spreken hier niet over exotische functies, diep in menu's verstopt, die door een enkeling gebruikt worden, maar over een basis-functie. Enige kritiek mag TP-vision dan toch wel verwachten denk ik.

Waar ik nu 19 jaar werk, verkoopt men tot nu toe het meeste Philips tv's.

Mogelijk omdat veel mensen (net zoals ikzelf destijds) denken dat 'Philips' TV's door Philips gemaakt worden, met de bijbehorende geïmpliceerde kwaliteit en betrouwbaarheid? Of toch in elk geval onder toezicht van Philips in Azië worden geproduceerd?

Ondanks de beweringen (ik neem ze voor waarheid aan, ik ben geen expert op dit vlak) dat TP-vision zich herpakt heeft op het gebied van kwaliteit en betrouwbaarheid geldt de regel dat 'vertrouwen komt te voet en gaat te paard'. De reputatie die Philips in een eeuw heeft opgebouwd is in een paar jaar tijd te grabbel gegooid door TP-vision. TP-vision/'Philips' is trouwens niet de enige, hetzelfde geldt voor allerlei andere goedkope Aziatische producten met daarop 'Grundig' als merknaam. Of Remington. Gevoelsmatig is hier wat mij betreft sprake van consumentenbedrog, ook al is het juridisch volledig in orde.

Dat volume klinkt een beetje als een hardwaredefect, maar wie weet.

De reputatie die Philips in een eeuw heeft opgebouwd is in een paar jaar tijd te grabbel gegooid door TP-vision.

Dat hoefde niet, dat deden ze in hun laatste jaren zelf al... :+

Dat volume klinkt een beetje als een hardwaredefect, maar wie weet.

Dat was destijds ook mijn vermoeden, Maarten, alhoewel ik in eerste instantie aan de afstandsbediening en voedingsproblemen dacht. Maar de TV heeft echt momenten dat hij zo reageert en, door kort de spanning van het apparaat te halen (stekker uit het stopcontact) blijft hij dan weer een langere periode foutvrij. Tot het probleem weer opduikt na enkele dagen, en dan weer keer na keer tot TV weer eventjes spanningsloos wordt gemaakt. Overigens, dat volumeprobleem is één van de dingen (en ook datgene wat het meest hinderlijk is), er zijn andere problemen (schieten me nu niet te binnen; zoals gezegd, ik gebruik de TV hooguit een tiental keer per jaar om een film te bekijken) maar die ervaar ik voor mezelf niet echt als hinderlijk. En dan te bedenken dat de TV alleen heel 'lichtjes' wordt gebruikt, dus niet als smart-TV o.i.d.

Als ik me goed herinner heb ik destijds ook andere software in de TV geladen maar dat was geen succes waarna ik weer de originele software er terug in heb gezet.

Tsja, als voormalig Philips-medewerker (Turnhout) steekt het me een beetje.

(Met excuses aan OP voor het off-topic gaan.)

Op zondag 30 juni 2024 15:17:26 schreef nonius:
[...]door kort de spanning van het apparaat te halen (stekker uit het stopcontact) blijft hij dan weer een langere periode foutvrij. Tot het probleem weer opduikt na enkele dagen, en dan weer keer na keer tot TV weer eventjes spanningsloos wordt gemaakt.

Software uit Gent? Dit soort problemen kan meerdere oorzaken hebben, o.a.:
- er valt een bitje om door storingen of een software foutje, iets wat parallel loopt en niet goed met semaforen afgevangen is,
- of de software heeft memory leaks (ruimt niet goed op na reserveren/gebruiken geheugen) en komt na een bepaalde tijd in de problemen.

Zo'n fout zou te erg opvallen om niet opgemerkt te worden als het een structureel softwareprobleem is. Als ik er zelf mee geconfronteerd zou worden, zou ik als eerste testen met de lokale bediening losgekoppeld. Zal wel niet, maar je weet maar nooit.

Als je een typenummer voor me hebt, kan ik in elk geval eens een blik werpen in Euras of het daar iets bekends is.

Als je een typenummer voor me hebt, kan ik in elk geval eens een blik werpen in Euras of het daar iets bekends is.

Maarten, het modelnummer is 50PUS6262/12
serienummer = FZ6A1819092751

chassis TPM17.7E LA
Set option 137
productiedatum mei 2018

Mocht er iets bekend over zijn dan hoor ik het graag.

In Euras staat helaas niets met betrekking tot audio of bediening, dus het zal geen heel veel voorkomend probleem zijn geweest. Misschien weten William of smd iets? Die zullen die toestellen vaker gezien hebben.

Niet alles staat vermeld in Euras helaas.. ik heb een vermoeden dat dat ook een langzame dood ondergaat.

@Maarten: klopt ergens wel wat je zegt: als ik me niet vergis is alles na de QFU1.2 vanaf MJ2014 een "écht" TPV ontwerp geweest. Beeldkwaliteit was een pak minder, software is nooit goed gekomen en in de voeding gebruikte men de slechtste elco's die men ooit had. Wonder boven wonder komen er weinig problemen in het SSB.
Wat ik blijf beweren is dat men bij de start van de ontwikkeling van die P5 videoverwerker terug het licht gezien heeft en precies die toestellen heb je weinig issues mee.
Laten we eerlijk zijn: bekijk de bouwkwaliteit van de PCB's van Philips tv's vanaf ergens pak-em-beet 2018 en later: das best OK. (De goedkoopste reeksen daargelaten, ik spreek over een "televisie")
Vanaf 2014 werd er ook de boodschap in de wereld gestuurd dat Philips tv niet meer verder ging dan Mid-End. Gelukkig is men door de komst van OLED daar toch op terug gekomen.

@nonius: Ik heb precies datzelfde probleem ooit met een 46PFL9606 meegemaakt. Dat was nog geen Android. Die hadden destijds een "noodbackup" programma. Op die manier de software weer ingeladen en het probleem was opgelost.
Wat ik kan vinden is dat volgende softwarerelease: TPM177E_012.002.070.171 (Date published: 2018-03-21)
volgend probleem oplost. Het lijkt er iets op... : Resolve DVB-C no respond to Ch+/- key and vol +/- key issue when zapping through the non-subscribed channels.
Ik neem aan dat je die al eens geupgrade hebt?
Anders even een Upgrade Loader installeren, die wist eea volledig. Als er een hardnekkig bitje scheef staat kan dat je helpen.

Wat die klanten van ons betreft: die zaak waar ik werk staat overeind door uitstekende dienst na verkoop. Vooral die oudere mensen denken dat het begrip software één of ander modern lappendeken voor een waterbed is ofzo. Laat staan dat ze zelf iets aan hun haperende tv kunnen doen.
Als televisies haperen, maakt niet uit wat, staat de telefoon roodgloeiend en mag ik op pad. Dat is echt merkelijk minder tegenwoordig.

Als het kapot gaat, zijn het behoudens gebruiksfouten tegenwoordig hardwarefouten.
Zitten niet persé enkel in Philips tv's, maar kapotte LEDs zijn weer heel erg in vandaag. Zeker van panelen rond 2020.

de commerciële hoax dat leds 30.000 uur en meer mee gaan is hiermee ontmaskerd.... :-)
Koelen, koelen, koelen die smd leds. Tja, hoe lossen we dat weeral op zonder de materiaalprijs te verhogen? Tja, thermal foam, heatsink, etc. Nee, te duur. Niet dus :D

Op dinsdag 2 juli 2024 16:35:40 schreef Tele@ReVision:
de commerciële hoax dat leds 30.000 uur en meer mee gaan is hiermee ontmaskerd.... :-)
Koelen, koelen, koelen die smd leds. Tja, hoe lossen we dat weeral op zonder de materiaalprijs te verhogen? Tja, thermal foam, heatsink, etc. Nee, te duur. Niet dus :D

bij veel mensen staat de tv thuis met het licht vol open, erg slecht voor de backlights. dat is het eerste wat hier omlaag gaat. zeker bij led toestellen scheelt dat levensduur. heb wel een toestel op de werkbank gehad die 10 uur per dag aanstond. 3 leds stuk en dus geen backlight meer. de 3 leds doorverbonden en de achtergrond verlichting een stuk lager gezet, heeft nog jaren gewerkt zo.

Inderdaad, backlight current omlaag brengen zal zeker helpen. Het jammere is dat eigenlijk de fabrikanten eerlijk(er) moeten zijn met de smart settings: die setting waarbij er een maximum backlight current loopt, de leds het minstens 10.000 speeluren zouden moeten aankunnen, anders loopt het fout en maak je klanten "nerveus". Stel je voor in zuiderse landen: bij Tambient= 37-45°C, krijgen de leds bij een nominale backlight current het ook verdraaid lastig met de huidige ledbar inplanting met betrekking tot warmteoverdracht (lees koeling).
Daarenboven zou de omgevingslichtsensor normaliter de backlights moeten terugregelen als je 's avonds kijkt met minder omgevingslicht. Maar niet alle tv's hebben die aan boord...

Leds zijn bij bepaalde types een issue dat ze doorbranden. Als ik die types zoals LG vaak binnenkrijg dan verhoog ik de current feedback weerstand met 25 % en gevolg op max verlichtingssterkte is de stroom afgenomen en prima beeld! Geforceerde ontwerpfout..