Beste Lezer,
Voor mijn vakantie een drukschakelaar gekocht om te gebruiken bij wifi achteruitrij camera. Om aan en uit te schakelen i.c. met een led lampje dat brandt als de camera is ingeschakeld. Verbruik camera 60 mA.

Het was even puzzelen met de aansluitingen/schema.

Zonder schakelaar en zekering werkt de camera prima.

Maar zodra ik de schakelaar er tussen zet, werkt de camera niet.

Wellicht heeft u een idee, wat ik hier verkeerd doe of is de schakelaar niet geschikt voor deze toepassing?

Waarom heeft u de handmatige schakelaar over het relais gemonteerd (zie 3e foto)? Is het niet handiger om de schakelaar gewoon op te nemen in de rode draad, tussen de + van de accu en de 'C' van dat ronde 'ding' met een relais erin? Dan krijgt het hele zaakje alleen spanning wanneer de schakelaar aanstaat.

Eigenlijk begrijp ik uit de foto's niet zo goed wat u nu eigenlijk doet of wilt doen.

Edit: dat ronde ding in de 3e foto is blijkbaar de schakelaar, met ingebouwde LED-verlichting.

En is waarschijnlijk inderdaad een moment-schakelaar zoals verderop door anderen vermeld. Dus wanneer die niet ingedrukt is gaat hij weer terug naar z'n rust-positie. Tenzij hij specifiek een 'lock'-mechanisme heeft (vgl. met een oude BIC-balpen) gaat hij dan alleen werken als hij continu ingedrukt wordt.

[Bericht gewijzigd door nonius op (34%)]

Heb je getest of de schakelaar werkt. (Het schakeldeel) Dat kun je met een weerstand meting doen.)

Veel van die schakelaars zijn pulsdrukkers (moet je ingedrukt houden), weet niet wat dit is...

https://www.nauticgear.nl/bootaccessoires/boot-elektra/12-volt-schakel…

is een aan/uit schakelaar met de mogelijkheid om bij de aanstand een led te laten branden. aan brandt led en komt 12 volt door uit stand geen led en geen doorgaande 12 volt. zonder schakelaar er tussen werkt de camera, met schakelaar ertussen werkt de camera niet.

https://www.nauticgear.nl/bootaccessoires/boot-elektra/12-volt-schakel…

is een aan/uit schakelaar met de mogelijkheid om bij de aanstand een led te laten branden. aan brandt led en komt 12 volt door uit stand geen led en geen doorgaande 12 volt. zonder schakelaar er tussen werkt de camera, met schakelaar ertussen werkt de camera niet.

Dan zit er toch wat verkeerd, alle verbindingen eens nalopen.

Dan zit er toch wat verkeerd, alle verbindingen eens nalopen.

En misschien ook verstandig om bij deze experimenten geen dure/kwetsbare (ompoling voeding) achteruitrijcamera te gebruiken, maar in plaats daarvan een klein 12V lampje te proberen te schakelen.

Zonder schakelaar en zekering werkt de camera prima.

En met het risico een open deur in te trappen... maar de zekering is toch wel nog goed?

[Bericht gewijzigd door nonius op (23%)]

eerst meerdere keren drooggeoefend met krokodillen en voltmeter, meerdere keren spanning gemeten, zekering gecontroleerd, met of zonder zekering zelfde resultaat. toen pas in de camper de camera rechtstreeks aangesloten, werkte, daarna schakelaar/zekering ertussen. werkte niet. meerdere keren met en zonder. voor mij een raadsel.

Moet gewoon werken: er zit iets verkeerd.

Voor de zekerheid ook de krokodilsnoeren controleren. Zijn berucht vanwege hun slechte contacten en dunne/fragiele draadjes.

Ik heb bij de mijne alle snoer vervangen door dikkere en de krokodillenklemmen gesoldeerd (ze zaten oorspronkelijk geklemd).

Een defecte krokodilsnoer heeft mij in elk geval meer dan ééns op een dwaalspoor gezet. Voor wat het waard is.

Het probleem kan niet ver liggen met zo'n simpele schakeling, waarschijnlijk een hele simpele kleinigheid die over het hoofd wordt gezien.

[Bericht gewijzigd door nonius op (13%)]

dat laatste denk ik ook, simpele schakelaar, maar vooraf op de tafel kwam er netjes 12 volt door, in de camper aanvoer 12 volt gemeten, toen aangesloten en meet achter de schakelaar ook nog 12 volt, wellicht ligt het euvel in de schakelaar zelf want met mijn houtje touwtje gevoel zie ik geen rare dingen in het schema., ga ik eens navragen bij leverancier schakelaar of een andere schakelaar uit proberen, dank voor jullie hulp en suggesties.

Post anders ook eens een paar foto's van de complete proefopstelling en zoals u hem in de camper hebt uitgeprobeerd. Dat kan aanwijzingen geven die u zelf mogelijk over het hoofd ziet bij uw beschrijving van het probleem.

proefopstelling was op de keukentafel (haha) in de camper opnieuw hetzelfde gedaan met stukje voor stukje check, rechtstreeks werkte het, zodra de schakelaar ertussen was het einde verhaal. vanwege vertrek vakantie toen maar even een eigentijdse tijdelijke koppeling gemaakt om aan en uit te zetten en dat werkte tijdens de vakantie.

Als ik naar foto nr. 3 en 4 kijk in uw eerste post dan lijkt het mij dat u de 12V (display DMM) meet over de groene en de witte draad van de schakelaar. Groen is het (C) Common-contact van de schakelaar, Wit het Normally-Open (NO) contact. Dit lijkt me niet te kloppen, u dient te meten over het NO-contact (wit op schakelaar) en massa (de zwarte draad van de accu, en de zwarte draad die naar de LED gaat).

De 'output' van de schakelaar, dus de stroom die de camera voedt, dient u af te tappen van het witte contact (NO) op de schakelaar (geschakelde +12V), en de zwarte draad naar de LED (die ook verbonden is met de min-pool van de accu).

Dus naar de camera loopt de 'witte draad' als geschakelde +12V, en de zwarte draad (die ook op de LED zit aangesloten) als massa/nul.

Edit: en uiteraard dient u op de schakelaar ook de witte met de rode draad te verbinden, hierdoor gaat de LED branden op het moment dat het NO-contact sluit.

Dus zoals in bovenstaand schema getekend. Let op, er hoeft maar één Fuse(zekering) geplaatst te worden. Het netste is de linker Fuse, in de groene draad, maar rechts (in rode draad) is ook acceptabel. Niet verzuimen de witte en rode draad met elkaar te verbinden.

hartelijk dank Nonius, ik ben wtb er, dus kan moet met electronica rechtlijnig denken, het basis schema, dat bij de levering zat was puzzelen. bij bijgaand schema van mij komt van de accu: Bestaand grijs + en zwart -.

het witte snoer nieuw komt van de camera blauw + bruin -.

als ik het goed begrijp zit de boel nu verkeerd aangesloten met het nieuwe schema van u even een nieuwe opstelling maken, ff uitprinten.

dank alvast.

zo kreeg de info binnen van de schakelaar, heel summier

Bij nadere bestudering blijkt uw oorspronkelijke schema volledig overeen te komen met datgene wat ik getekend heb. Dan weet ik het ook niet meer.

U zou evt. nog kunnen controleren of de schakelaar werkelijk defect is door de groene draad (C) te verbinden met de (samengevoegde) witte (NO) & rode draad (+LED). Dan omzeilt u de schakelaar. Werkt de camera daarna wel, dan is het hoogstwaarschijnlijk dat de schakelaar toch defect is (al lijkt me dit niet erg waarschijnlijk, het is ook niet onmogelijk).

Als u de schakelaar bedient (en de camera dus niet aan gaat), gaat dan wel het LEDje van de schakelaar branden?

Ik zou toch nog een keertje de zekering & zekeringhouder checken (DMM in modus 'diode doormeten / buzzer'. Ik heb het één keer meegemaakt (in ruim 40 jaar) dat een zekering goed doormeette op het weerstandsbereik maar toch defect was. Met de diode-test/buzzer zou dit uit te sluiten moeten zijn.

Overigens, de overheid heeft voldoende vertrouwen in mij dat ze het ook aan mij heeft toegestaan een paar extra letters voor m'n naam te zetten waaruit zou moeten blijken dat ik competentie in werktuigbouwkunde heb.....

Edit: en nog een allerlaatste mogelijkheid is, om, i.p.v. de witte draad (NO-contact) de blauwe draad (Normally-Closed, NC-contact) te gebruiken. Dus i.p.v. wit met rood te verbinden, nu blauw met rood te verbinden. U maakt dan gebruik van het andere schakelcontact en de schakelaar werkt dan 'net andersom', dus is 'uit' als hij ingedrukt is en 'aan' wanneer hij niet-ingedrukt is. Dit kan helpen om te bevestigen dat het probleem in de schakelaar zelf zou zitten.

[Bericht gewijzigd door nonius op (17%)]

dus de wtb ers kennen en kunnen toch nog wel met rechttoe electronica onderweg, ga morgen nog eens een paar metingen verrichten en de zekering/houder nog maar eens er tussen uit halen en checken maar dat is een herhaling van zetten en dan eens de schakelaar controleren. en anders met een andere schakelaar testen, hopelijk past die dan in hetzelfde van het meubel, haha. dank alvast

Wanneer de LED in de schakelaar wel aan- en uitgaat met de schakelaar dan werkt de schakelaar toch gewoon?

Wanneer de LED in de schakelaar wel aan- en uitgaat met de schakelaar dan werkt de schakelaar toch gewoon?

Lijkt mij ook KGE, maar ik zou het eerst expliciet bevestigd willen zien door OP dat dit ook zo is wanneer de schakelaar in de camper zit, dus niet alleen in de test-opstelling.

Willem,

Een test die ik nu het eerst zou uitvoeren, nu de schakelaar toch al helemaal los is van alle andere bedrading, is deze:

(alleen zo testen indien schakelaar nergens anders op aangesloten zit!)

Zet de DMM in modus 'diode-test/buzzer'. Houd de zwarte & rode meetprobes tegen elkaar, de DMM zou nu moeten gaan piepen als teken dat er continuïteit is. Piept hij? Dan door naar de volgende stap.

Eigenlijke meting:

Met de DMM nog steeds in modus 'diode-test/buzzer, verbind de zwarte meetprobe met de groene draad, de rode meetprobe met de witte draad. Bedien de schakelaar (zet hem in de 'aan'-stand), de DMM zou nu moeten gaan piepen (d.w.z., er is continuïteit). Bedien de schakelaar nog een keer (zet hem in de 'uit'-stand), de DMM zou nu moeten zwijgen (dus geen continuïteit meer).

Als de schakelaar deze test doorstaat is hij goed en zit het probleem elders.

[Bericht gewijzigd door nonius op (11%)]