Naar aanleiding van sine's topic hoogspannins voeding de vraag.
Vroeger op school geleerd;
Veilige spanning 50 Volt wissel en 120 Volt gelijk spanning.
Laag spanning tot 1000 Volt wissel en 1500 Volt gelijk spanning.
Midden spanning 1000 Volt tot 20K Volt
Hoogspanning alles boven de 20 KV.

Op het web vind je;
tot 50 Volt = laagspanning.
En alles boven 50Volt = Hoogspanning.

En ook wel tot 500 Volt = laagspanning.
Tm 10 KV = midden spanning.
En alles er boven Hoogspanning.

wat is er nu juist?

Het hangt er van af aan wie je het vraagt en welke norm die hanteert. Er is geen Europese EN norm die het over middenspanning heeft.

Het eerste is juist volgens NEN1010 en andere normering. En voor iedereeen die echt werk in de elektrotechniek

Voor de rest van de wereld (de leken) zien alles boven de 50V als een hoge spanning.

Ik zie die verschillen al zo vaak voorbij komen. Maar wat mij betreft doet het er ook niet toe hoe en wat je het noemt en volgens welke normering. Alleen als diegene die echt aan spanningen boven de 500V werken maar weten hoe dat veilig moet.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (38%)]

Voorzover ik het begrijp is de term "middenspanning" enkel gebruikelijk in het wereldje van de elektriciteitsdistributie, en slaat daar veelal op spanningen van +/- 10 kV~, eerder meer dan min.

Elektronici hebben het doorgaans enkel over laag- en hoogspanning, waarbij de grens vaak ergens rond 150-250V= ligt.

Maar inderdaad: harde definities zijn er niet of nauwelijks, en als er al waren dan worden ze allesbehale universeel toegepast.

Voor een electronicus is 230Vac hoogspanning.

Voor iemand in de energietechniek en energiedistributie is 230Vac laagspanning. Die mannen spreken pas over hoogspanning als het 380kV is.

Zoals Einstein al zei, 'alles is relatief, één haar in je soep is veel, één haar op je hoofd is weinig'.

Op maandag 22 juli 2024 19:13:02 schreef benleentje:
Het eerste is juist volgens NEN1010 en andere normering. En voor iedereeen die echt werk in de elektrotechniek.

Alleen het stuk over laagspanning. De NEN1010 heeft het nergens over middenspanning.

Het ligt er inderdaad aan wie je het vraagt. In de elektronica is een paar honderd volt al hoogspanning.

30kV versnellingsspanning zeker :P

Zoals Einstein al zei, 'alles is relatief, één haar in je soep is veel, één haar op je hoofd is weinig'.

Geweldig _/-\o_
, weet je zeker dat Einstein dat zo letterlijk zei ;)

Op maandag 22 juli 2024 19:17:37 schreef nonius:
Voor een electronicus is 230Vac hoogspanning.

Voor iemand in de energietechniek en energiedistributie is 230Vac laagspanning. Die mannen spreken pas over hoogspanning als het 380kV is.

En dan maakt het nog uit aan welke generatie elektronicus je de vraag stelt. Een elektronicus die werkzaam was in 1960 vind 150 volt ongetwijfeld geen hoogspanning maar een gewone bedrijfsspanning. Hoogspanning wordt het pas bij meer als 1000 volt.

Een heel veel jongere elektronicus vind 3,3 Volt al bedrijfsspanning. Boven de veertig volt wordt spanning bij deze mensen al snel erg hoog.

"vroeger" had je het ook wel over anodespanning. Want je had ooit een anodebatterij.

Je mag hoogspanningsvoeding lezen als een voeding die hoge spanningen levert ;)

[Bericht gewijzigd door Sine op (33%)]

weet je zeker dat Einstein dat zo letterlijk zei

Die twijfel onderschrijf ik volgaarne. Volgens mij moet hij het gehad hebben over vijf of misschien twintig haren.

Maar nu in alle ernst: lang geleden dat we het met ons allen zo roerend eens zijn geweest. Rondje van het huis? :beer:

Volgens een bekend forum is alles boven de 50 V hoogspanning:

High Voltage:
Alles wat gaat over gevaarlijke spanningen (> 50 V) komt hier.

Voor wie altijd met 3.3V en 5V werkt is 12V al hoogspanning.

, weet je zeker dat Einstein dat zo letterlijk zei

Ik ben absoluut zeker, hij zei dat net na z'n minstens even beroemde uitspraak, 'je moet niet alles geloven wat op het internet staat'.

Er is wel degelijk een richtlijn voor:

Nen3140 is laagspanningsnorm:
Alles onder 1 kV AC en alles onder 1.5 kV DC

Nen3840 is hoogspanningsnorm:
Alles boven bovenstaande

Owh ja en Nen1010 is een afgeleide van 3140

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (12%)]

Verschillende beroepsgroepen kunnen verschillende definities hanteren.

Sterrenkundigen bijvoorbeeld hebben zo hun eigen beeld van 'metalen'. :)
https://planetary.s3.amazonaws.com/web/assets/pictures/_575x317_crop_center-center_line/20150301_astronomy-periodic-table.jpg.webp

Ga maar eens een SVS voor 10kV bij Eaton bestellen, en heb het dan met de verkoper terloops over een hoogspanningsinstallatie. Wel dat je de man kan aankijken.

Edit: En als hier op het forum over "laagspanning" word gesproken, word eigenlijk ELV en in sommige gevallen SELV bedoeld.

In de techniek is "laagspanning" het distributiesysteem in de straten, waarbij het zodra het de meter bij de klant heeft gepasseerd "sterkstroom" word genoemd. Zwakstroom is telefonie en de deurbel.

[Bericht gewijzigd door mvdk op (51%)]

Het is allemaal relatief. In Borssele staan 2 trafo's van 380kV naar 150kV. Of andersom, het is maar net in welke richting de energie gaat.
Er zit ook nog een derde wikkeling in, die is 50kV en dient alleen maar voor de magnetische balancering.

Op de gegevensplaat staan de eigenschappen per wikkeling aangegeven.
Hoogspanning: 380kV
Middenspanning: 150kV
Laagspanning: 50kV.

Het hangt er dus maar helemaal vanaf in welk verband die benamingen worden gebruikt.

waarbij het zodra het de meter bij de klant heeft gepasseerd "sterkstroom" word genoemd.

Mij is weer verteld dat het pas sterkstroom is als het een 3 fase aansluiting is. Ik gebruik de termen zwak en sterkstroom, laag, midden en hoog spanning zelf eigenlijk nooit maar zeg gewoon direct wat ik bedoel. Dat voorkomt heel veel discussies.

Als je zegt ik ga een hoogspanningsvoeding bouwen dan heeft iedereen daar een andere idee bij. Zeg toch gewoon ik wil een voeding van 0 - 250V maken dan is het meteen duidelijk.

Wat is een ander woord voor hoogspanning ?

Stresssssssssssssssssssssssssssssssss.

Op maandag 22 juli 2024 21:35:15 schreef benleentje:
Mij is weer verteld dat het pas sterkstroom is als het een 3 fase aansluiting is.

mij staat de term krachtstroom bij.

Als je zegt ik ga een hoogspanningsvoeding bouwen dan heeft iedereen daar een ander idee bij. Zeg toch gewoon ik wil een voeding van 0 - 250V maken dan is het meteen duidelijk.

Precies, krek zo!

Wat is een ander woord voor hoogspanning?
Stresssssssssssssssssssssssssssssssss.

Bij vochtig weer, althans :)

Mij ook, maar die term leek me altijd een Belgicisme, en dus te mijden.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (24%)]

Op maandag 22 juli 2024 21:38:02 schreef Henry S.:
[...]

Dat is waar die heb je ook nog. Krachtstroom gebruik je pas als sterkstroom het niet aankan. ;).

Op maandag 22 juli 2024 21:35:15 schreef benleentje:

Als je zegt ik ga een hoogspanningsvoeding bouwen dan heeft iedereen daar een andere idee bij.

Hey, het beestje moet een naam hebben ;)
Het had ook de CO voeding 2024 kunnen zijn, maar dat dekt ook niet helemaal de lading nietwaar?
Technisch gezien heb ik hem zelfs HV PSU genoemd, maak daarvan wat je wilt.

En 0,3kV is voor mij in de halfgeleider wereld 'spannend' genoeg om het "high voltage" te noemen. In die context valt daar wat mij betreft alles onder wat 'bijt' ;)

Dusch... nog commentaar? Nee? Mooi! :P

Dat is ook de term zoals ik hem ken, vader was electriciën. Bij mijn weten geen Belgicisme, maar in de regio waar ik woon kunnen ze me in België horen als ik te hard praat (3 km afstand van de grens) dus is misschien niet helemaal representatief.

Even gecontroleerd voor de zekerheid, in m'n ouwe Electrotechniek-boek (1945, uitg. der Vereeniging krachtwerktuigen) staat het zo omschreven:

Lichtnet, voor verlichting en andere kleine lasten (1-fase 220Vac)
Krachtnet, voor aandrijvingsmotoren (algemener: zwaardere lasten) (3-fase 380Vac)

Dus krachtnet en krachtstroom lijken ook in de rest van NL gangbare termen te zijn (geweest).

Maar ja, in het boek vertellen ze ook doodleuk over de voordelen van met papier, jute en lood ommantelde kabels. Andere producten dan van Hazemeyer, Heemaf, Smit, Nederlandsche Kabelfabriek, Philips, Electromotoren Dordt, etc. zul je er niet in aantreffen. Koopt Nederlandsche waar....

FET: als werktuigbouwkundige leer ik nu plots dat zowat het hele periodieke systeem onder mijn 'bevoegdheid' is komen te vallen (metalen)....

Inderdaad geleden er voor verschillende beroepsgroepen andere defities. Ik heb bewust de nederlandse richtlijnen geschetst. Alles onder 50 V is volgens mij per defintie ELV volgens diezelfse richtlijn.

Houd er rekening mee dat de wetgever deze richtlijn aan zal houden.

Middenspanning komt eigenlijk alleen bij netbeheersers voor.

Wij hebben aan boord ook 3 kV en 6 kV en wellicht nog wel andere hoogspanningen en daarom hebben wij de NEN3840 nodig als handvaten om de mannen aan boord te instrueren...

Dat is in onze wereld dus Al hoogspanning, maar tennet denkt daar heel anders over. Hoewel ik me nu al afvraag hoe dat bij een enexis en stedin zit..

En hier op CO hebben we het idd over 50 V omdat het Dan als niet meer aanraakveilig beschouwd wordt..