Hallo iedereen,
Een raar fenomeen(toch voor mij).
Ik bestuur een 5.5kw motor met een xtravert x716 regelaar. Na het 1/1 vervangen van de pomp krijg ik die niet meer boven de 16Hz 9.5A. Bij het uitschakelen van de werkschakelaar tussen de regelaar en motor loopt de frequentie wel op tot 50hz.
Wat kan hier de oorzaak van zijn?
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op maandag 22 juli 2024 22:46:02 schreef Bizonpl:
Als werkschakelaar uit staat 0A.
LOL.
De motor is dus ca max. 11-11.5A. Staat die FO drive niet te laag ingesteld in de motor parameters?
Heb je uberhaupt de motor parameters wel ingesteld in de FO drive?
Wat verbruikt de motor?
Dat kun je aflezen op het display..
Uit de manual:
Is ILT actief??
Bovenin zou dit te zien moeten zijn:
STP 0.0A +0.0Hz
De STP kan RUN of wellicht deze ILT zijn
Ik ben benieuwd welk getal je voor die A hebt staan.
Die Hz weten we al.
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (47%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Een pomp trekt over het algemeen een kwadratisch vermogen met de snelheid.
Dus als ie 2x sneller gaat is hier 4x meer vermogen voor nodig.
Dat betekent dat ie met 9.5A bij 16Hz nooit de 50Hz gaat halen. Dus het is een beetje raar dat het gewerkt heeft.
Op dinsdag 23 juli 2024 08:42:38 schreef rew:
Dat betekent dat ie met 9.5A bij 16Hz nooit de 50Hz gaat halen. Dus het is een beetje raar dat het gewerkt heeft.
Natuurlijk werkt het wel. Als TS de motor direct online zet gaat ie gewoon.
De regelaar en verkeerde instellingen zijn hier de schuldigen. De spanning is op dit punt ook nog best laag natuurlijk.
Zolang die motor niet is opgestart kun je uit die stroom geen conclusie trekken. Een motor als dit gaat bij DOL gemakkelijk over de 100A heen. Met een frequentieregelaar zou dat terug te brengen zijn tot misschien wel 15A.
Eerst fatsoenlijk instellen dus.
Helaas een rare manual vol met "VFD vreemde" termen. Geen zin in vandaag 
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Voorheen werkte het wel naar behoren?
Het zou dan niet aan de instellingen van de F.O. kunnen liggen.
Is alleen de Pomp (zonder motor) vervangen, of de pomp MET motor?
Kun je de motor ook zonder belasting laten draaien?
benleentje
Golden Member
Dus als ie 2x sneller gaat is hier 4x meer vermogen voor nodig.
Dat betekent dat ie met 9.5A bij 16Hz nooit de 50Hz gaat halen.
Er ontbreekt informatie. En zonder die informatie kan je dat dus niet uitrekenen.
De ontbrekende informatie is de spanning. Normaal zou op er bij 16Hzeen spanning horen van 16/50 * 230 = 73V.
Maar als de spanning te snel omhoog gaat door de verkeerd V/f curve dan is de spanning bv al 85V ipv 73V en dan zal op 16Hz de stroom dus al te hoog zijn.
Voorheen werkte het wel naar behoren?
Het zou dan niet aan de instellingen van de F.O. kunnen liggen.
Het is wel een nieuwe ander motor. De oude motor kan bv al met 6x / 10x In aan piekstroom opgenomen hebben maar een nieuwe motor zal bv al 15x In of meer doen.
Weet niet precies waar de grens ligt maar let even op de motor spanning.
Kan 230/400Vac of een 400/690Vac zijn, waardoor de motor achtereenvolgens in ster dan wel driehoek moet staan.
Bij een 3x400Vac omvormer dan.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Vrijwel zeker een 400/690 motor, de meeste motoren >= 4kW zijn dat.
Dus de motor moet dan in driehoek staan.
Op dinsdag 23 juli 2024 18:00:39 schreef benleentje:
[...]Het is wel een nieuwe ander motor...
Zelfs dat is niet 100% zeker, er staat "de pomp is 1/1 vervangen". Vaak is de motor+pomp één unit, maar hoeft niet altijd. Ook het pompdeel alleen kan vervangen zijn.
Ik sluit me bij GJ_ aan: Foute instelling in de drive meest waarschijnlijk.
Gewoon wachten tot de TS reageerd.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ja. Met een kwadratische belasting van de pomp zou je dan verwachten dat de stroom (en ook de spanning) lineair wordt met de frequentie.
Kortom, onder de aanname dat het "kwadratisch" opgaat, verwacht ik dus een veel lagere stroom. Ik zou het raar vinden als ie een "moeilijk punt" heeft in de snelheidsgrafiek, dus dat bij 50Hz hij weer happy op 10A o.i.d. draait.
Dat kan gebeuren bijvoorbeeld bij een centrifugerende wasmachine. Bij een bepaald toerental gooit ie de was aan 1 kant omhoog die dan aan de andere kant weer naar beneden komt. Dit kost energie. Als ie eenmaal hard genoeg draait dat de centrifugaalkrachten meer dan 1G bedragen dan houdt dat op en is het ineens veel makkelijker om verder te accellereren. Maar zo'n systeem verwacht ik niet bij een pomp.
Maar goed. Er is min-of-meer conflicterende informatie en naar gelang van je aannames wat er wel en niet zal kloppen krijg je een iets ander beeld op de zaak. Ik nam aan dat de 9.5A en het kwadratische gedrag van de pomp klopte, en de "het werkte eerder met dezelfde xyz" misschien niet. GJ gaat er van uit dat de pomp niet kwadratisch is en/of de 9.5A niet klopt en dat het eerder gewerkt heeft (binnen spec) wel.
Exact dit gedrag heb ik zo vaak gezien bij een belabbert ingestelde drive in vector regeling. Als je ze dan op V/f zet lopen ze per direct goed.
Vandaar dat ik voor letterlijk 99% zeker weer dat die drive gewoon niet goed is ingesteld.
benleentje
Golden Member
Kortom, onder de aanname dat het "kwadratisch" opgaat, verwacht ik dus een veel lagere stroom.
Als de FO goed ingesteld staat zal dat wel kloppen ben ik helemaal met je eens. Maar ik vind dat met enkel de stroom je er niets over kan zeggen. Dat kan pas als je ook de spanning erbij weet.
rew
Als ie in vector staat en er iets met de terugkoppeling niet goed is, dan kan de stroom dus best 9.5A zijn terwijl die 16Hz ook met iets van 3A had gekund.
Ik heb de oude motor terug aangesloten en hij geraakte ook niet meer op gang.
De nieuwe pomp is inclusief motor vervangen. Is een 400/690 motor in driehoek aangesloten.
Is er een mogelijkheid om een FO uit te meten of te testen voor goede werking?
Ik heb een foto getrokken met de waardes. Waarde "ACC" wisselt af met "ILT". In de handleiding staat het volgende(Zie foto).
Als de motor in stop staat dan staat er "STP" ipv "ACC" maar "ILT" komt nog altijd tevoorschijn.
Op dinsdag 23 juli 2024 08:38:23 schreef GJ_:
Zet die drive eerst eens gewoon op U/f in plaats van vector. Gegarandeerd dat ie dan wel doorloopt.
Dat gaat dus niet zie ik nu, die drive kan alleen maar vector en is dus extra gevoelig voor een juiste instelling.
Op dinsdag 23 juli 2024 21:18:54 schreef rew: Als ie in vector staat en er iets met de terugkoppeling niet goed is, dan kan de stroom dus best 9.5A zijn terwijl die 16Hz ook met iets van 3A had gekund.
Hij kan dus alleen in vector
Maar zonder terugkoppeling, dus daar hoeft TS het niet in te zoeken.
Een afwisselend ACC en ILT zou een goede aanwijzing moeten zijn dat je acceleratietijd veel te kort staat.
Wat je ook nog zou kunnen proberen om te testen is het nominale toerental van de motor eens op 0RPM te zetten.
Het is en blijft een wonderlijke drive met erg beperkte mogelijkheden en moeilijk in te regelen. Als je hem ooit vervangt neem er dan een die wat eenvoudiger in te regelen is zoals een Commander C200 of zo.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (19%)]
rew
Op woensdag 24 juli 2024 08:44:47 schreef GJ_:
[...]Hij kan dus alleen in vectorMaar zonder terugkoppeling, dus daar hoeft TS het niet in te zoeken.
Als hij de spanningen stuurt, dan meet ie de stromen. Aan die stromen kan hij zien of hij de vector al "verder" moet zetten of niet. Dat is wat ik de terugkoppeling noem. (jij denkt aan een encoder of zo).
Dat die "terugkoppeling" niet werkt is precies hetzelfde als wat jij "de instellingen niet goed" noemt.
Voor profi vector control dingen is er meestal een "auto inregel" optie. Mogelijk met "liefst moet de motor dan onbelast zijn". Inhoeverre die makkelijk los te halen is van de pomp weet ik niet. Maar eerst kijken of deze "drive" die optie heeft.
Mijn interpretatie van ACC/ILT is dat ie zo nu en dan denkt: Ik kan proberen sneller te gaan, maar dan loopt ie direct weer tegen z'n stroomlimiet aan. Hij DENKT dat er 9.5 - 11A loopt, maar waarschijnlijk is veel minder ook al genoeg. Duidelijke hint dat "de terugkoppeling niet goed werkt" of "de instellingen verkeerd zijn" (hoe je het ook noemen wilt).
[Bericht gewijzigd door rew op (19%)]
henri62
Op woensdag 24 juli 2024 12:03:27 schreef rew:
Dat die "terugkoppeling" niet werkt is precies hetzelfde als wat jij "de instellingen niet goed" noemt.
Je maakt er nu wel een heel erg warrig verhaal van?
Die terugkoppeling is INTERN en wordt berekend ahv de tegen EMK / stroomverloop van de motor toerental (wat indirect gemeten wordt), dit heeft niks met een encoder te maken. De drive moet daarvoor de juiste motor parameters ingesteld hebben anders werkt dit voor geen meter en gaat zo'n drive compleet over de rooie.
"auto inregel optie"
Autotune of ID-run noemt men dat, dat de drive zelf de reactantie en weerstand van de wikkelingen meet. Dat kan ook van belang zijn. Als je dat niet doet gaat een vector regeling ook vaak de mist in en werkt die slecht.
Daarvoor MOETEN je de parameters van de motor ook volledig en goed ingesteld zijn.
In U/f bedrijf is het gewoon dom de spanning lineair met het toerental op laten lopen en een frequentie genereren behorende bij het gewenste toerental. En dat gaat bij centrifugaalpompen eigenlijk vrijwel altijd goed.
Dit kan alleen fout gaan als de motor teveel stroom trekt, de drive tript dan.
Op woensdag 24 juli 2024 22:18:09 schreef henri62:..dit heeft niks met een encoder te maken.
Ik had het eerst ook verkeerd gelezen, maar dat is ook wat rew bedoelde.
Helaas voor TS kan deze drive niet in U/f bedrijf en is hij erg beperkt in zijn mogelijkheden. Een autotune functie zit er ook al niet op.
De storingsmeldingen zouden normaal gezien wijzen op een te snelle acceleratie, maar met een beroerd getunede drive in vector mode krijg je precies dezelfde meldingen. In dit geval ga ik voor het laatste.
Dus eerst maar de instelling voor het nominale toerental op 0 RPM zetten en eventueel de acceleratietijd verlengen en checken wat ie dan doet.
Of anders dat rare ding gewoon vervangen.
Bedankt voor het meedenken!
Ik heb die ondertussen vervangen door een danfoss en motor loopt zonder enige problemen.
Ik zal niet snel roepen "vervangen" voor een systeem dat in principe zou moeten kunnen werken met wat instellingen, maar voor deze drive maak ik een uitzondering.