Beste ,
Ik zit met een dilemma, een 8 maanden geleden een overkapping laten zetten , met hierin 12 led spotjes 12x3w dimbaar via afstandsbediening (hamulight) , en sinds 1 maand heb ik last van flikkerende spotjes, dit is vooral zichtbaar in de laagste standen , op de hoogste stand is het ook aanwezig maar dan minimaal, eerst werkte het perfect, kan het zijn dat er een defect zit in de trafo , of moet ik ergens anders aan denken ? En nog belangrijker hoe kan ik dit oplossen , we kijken graag tv onder de overkapping, maar door de spotjes die flikkeren is dit nog al vermoeiend.
Alvast bedankt
Ik zou denken: contact opnemen met je aannemer en die het onder garantie laten oplossen. Of is dat te simpel gedacht?
Dat word T.z.t. ook wel gedaan , maar deze is onbereikbaar nu (bouwvak) maar het stopcontact waar de spotjes opzitten was al aanwezig en is niet door de aannemer aangelegd, dus kan er in huis iets anders zijn waardoor de spotjes gaan flikkeren. , of kan dit inderdaad aan een niet 100% functionerende trafo liggen ?
Beetje gezocht, maar er zit toch niet toevallig een nacht-dag (donker/licht) inschakeling in het systeem?
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Ik sluit me aan bij @Kilian: dit is een gevalletje waarborg. Dus vooral niet zelf beginnen aan knutselen, wegens risico om de waarborg te verknallen - iedere verkoper is daar happig op, begrijpelijkerwijs. En het bouwverlof duurt nu ook weer geen maanden meer, he.
Op maandag 29 juli 2024 22:31:08 schreef NickVE:
Dat word T.z.t. ook wel gedaan , maar deze is onbereikbaar nu (bouwvak) maar het stopcontact waar de spotjes opzitten was al aanwezig en is niet door de aannemer aangelegd, dus kan er in huis iets anders zijn waardoor de spotjes gaan flikkeren. , of kan dit inderdaad aan een niet 100% functionerende trafo liggen ?
Is er sinds de aanleg in huis iets veranderd, waardoor je dit kunt verklaren? Want kennelijk was het eerst niet. Je zou kunnen proberen de stekker met een haspel op een stopcontact van een andere groep te zetten en zien of dat verschil maakt.
Verder is er denk ik weinig dat je zelf kunt doen zonder je garantie te verspelen. Als je nu constateert dat het pak em beet de trafo is, wat dan? Zelf vervangen en dat proberen te verhalen op de aannemer?
Is het type van die dimmer bekend of te fotograferen, zonder iets kapot te maken waardoor je garantie vervalt...
Veel kans dat het zo een setje is
https://www.hamulight.com/cree-led-recessed-spotlight-veranda-valencia…
Cree_LED_recessed_spotlight_veranda_Valencia_black_ab_warm_white_set_of_6_8_10_or_12_pieces.pdf
Spotjes 3j en transfo 2j garantie
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
knippert het constant? of in de avond elk heel en half uur een aantal keren kort bijv? is het stopcontact wat is gebruikt niet een geschakeld stopcontact vanuit de huiskamer, dat werd weleens gedaan, soms zelfs achter een dimmer. vooral die laatste kan dit veroorzaken. dan zou je het oplossen door met verlengkabel de spotjes naar een ander stopcontact te zetten.
Klopt inderdaad , het stopcontact word van binnen uit in en uitgeschakeld dmv een lichtschakelaar, dit is echter een gewone wipschakelaar, en de eerste maanden heb ik geen last gehad van knipperende spots , ook heb ik aan de schuur een andere overkapping zitten , met dezelfde set er in , en deze hebben niet het knipperen , de groep is het zelfde maar het stopcontact waar deze ingeplugd zitten staat constant onder spanning
Lijkt een probleem te zijn met de transfo maar kan ook een probleemlampje zijn dat de transfo in de war brengt.
Lampje per lampje eens uit de verdeelblok pluggen en kijken of het het knipperen stopt...
Zomaar een idee: even de trafo in de koelkast. Wikkel hem in een doek zodat het geen groot condensfeest wordt. Zo'n vriesblok erop leggen met een theedoek kan ook.
Nog even een terugkoppeling, heb de trafo omgewisseld met de trafo van de overkapping bij de schuur , lampen branden perfect , aannemer heeft reclamatie gedaan bij de leverancier , en ze hebben kosteloos een nieuwe trafo en afstandsbediening op gestuurd , alles werkt weer naar behoren , bedankt voor de reacties