Op de +pool van de caravan mover-accu heb ik een op -afstand bediende- ontkoppelingsschakelaar geplaatst. Dat relais heeft 12V nodig om te schakelen.
Probleem is: op het moment dat de mover gebruikt wordt is er alleen de mover-accu beschikbaar. Maar deze accu geeft geen stabiele 12V; maar t relais werkt niet boven 13.7V (als ik het goed begrepen heb).
Nu aangesloten op (herlaadbare-) 12V batterijen, dat werkt goed maar die zijn te snel leeg.

Hoe kan ik op een veilige wijze een stabiele 12V van de mover-accu afnemen om het relais te schakelen?
Het is maar kort zodra de mover niet meer nodig is schakel ik het relais uit en kan ik ook de stabiele 12V uitzetten.
Ik las iets over een buck-boost converter maar het is mij niet duidelijk welk type ik dan zou moeten hebben en of dit een veilige manier is. mss moet het anders.

Het schakelrelais is overigens 12V 500A

Link naar het relais zou fijn zijn. Als dit een automotive relais is, dan kan die perfect werken op de accuspanning.

Wat bedoel je trouwens met geen stabiele 12V?

edit: voor een normale mover zou dit relais moeten volstaan en kan perfect gebruikt worden op de batterijspanning. Merk en type mover zou ook handig zijn.

Tot hoever zakt de spanning van de mover-accu terug wanneer het relais afvalt (gemeten op de polen van de mover-accu)?

Misschien helpt het als je de bekabeling voor het bekrachtigen van het relais rechtstreeks op de polen van mover-accu aansluit. Daarmee verminder je de spanningsval naar het relais toe wanneer de mover-accu stroom moet gaan leveren.

het is een -op afstand bedienbaar- relais. Car Battery Disconnect Switch 500A 12V Isolator Main Switch Universal with Wireless Remote Control Leak proof Main Power Switch van Aliexpress. (geen type of model nr). ze worden massaal aangeboden. is met alu behuizing en zoals gezegd hij werkt perfect op 12V batterijen.
Maar niet op de accu en ik vermoed dat dat komt omdat het relais beveiligd is om niet te schakelen boven en onder een kleine marge rond de 12V.
Ik heb op de accu 13.nogwat gemeten toen ik het relais aansloot. hij deed het niet, daarna op de batterijen en dat werkt wel. dus denk ik dat het in de stabiele 12V gezocht moet worden.

Accu gegevens zie foto. mover is Go2. Kan helaas de opstelling nu niet laten zien, caravan staat in de opslag.

Die accu is van 2015, zodra je de mover gebruikt stort dat in naar 8V ofzo. Dat zul je eerst moeten gaan meten.

Bobosje;

Dat heb ik niet gemeten (kan ik ook nu niet, hij staat in de caravan opslag)
Omdat ik ervan uitging dat voor het aansturen van het relais niet veel nodig is; de 3 oplaadbare batterijen geven exact 12V en dat werkte prima.

Er stond ergens beschreven dat het relais niet bedienbaar is boven 13.xx volt omdat het in principe een relais is om de accu (-pool) te onderbreken ter voorkoming van diefstal.
Voor de veiligheid kan de afstandsbediening dan ook niet per ongeluk aangeklikt worden tijdens het rijden, dat zou vervelende situaties kunnen geven.

Ik gebruik het relais dus omgekeerd, ik overbrug de bestaande, handbediende, schakelaar die de + pool onderbreekt.

Waarom zo ingewikkeld?... die handbediende schakelaar is aan de andere kant van de caravan gemonteerd, wil je die dus aanzetten dan staat de caravan los van de auto en ben je verplicht om IN de caravan te stappen met risico op dompen/achterover kiepen. dat is mij dus al 2x overkomen.
De hand schakelaar verplaatsen vraagt om langere kabels, en dat mag niet van de mover fabrikant. Dus bedacht ik deze oplossing.

8,8Ah, daar spring je met een mover niet ver mee. Voor een yellowtop wordt minimaal 55Ah aangeraden. Bij een semi tractie AGM > 80Ah.

Werkt je mover nog wel deftig op deze batterij?

Ik zet altijd eerst de mover aan VOOR ik de caravan afkoppel. Dus geen probleem met kippen. Kipt je caravan, dan is je kogeldruk ook vrij laag. Weeg die maar eens na. Die zou tussen 80 en 100kg moeten zitten.

De mover (handleiding) is maximaal 100A en nominaal 28A. De ruststroom is slechts 60mA. Het ontgaat me een beetje waarom je daar een relais wil tussen zetten. De normale batterijsleutel is meer dan voldoende. Wil je niet in de caravan om deze op te zetten? Er zijn er ook om in de wand te monteren zodat je de mover van buiten uit kan aan zetten.

Wel springen doet hij niet maar hij sleurt de caravan toch redelijk goed door de putten en tegen kleine drempeltjes op. Ongetwijfeld zullen zwaardere accu's meer presteren; wellicht zal de volgende ( hij staat er al zeker 5 jaar in) dan meer in de genoemde richting gaan, mits de movers daar ook geschikt voor zijn.

mbt de kogeldruk; die is -geladen- 95 kg, ik moet oppassen er niet teveel boven te gaan. maar dat is een andere discussie.
Het is bij het leeg verplaatsen, dus nadat hij schoon en blinkend naar de stalling mag, dan staan bijv de fietsen (50kg) er niet voor op en is de kogeldruk misschien wel 30-40kg. voor naar de stalling is dat geen probleem.
wel moet ie dan eerst flink gemanouvreerd worden voordat hij achter de auto kan. vandaar de mover.

Ik dacht dit simpel op te lossen, maar hé zelfs de dealer kwam niet met een beter idee.

De schakelaar verplaatsen was ook mijn eerste plan, maar dat werd sterk afgeraden omdat de kabels dan teveel verlengd moesten worden met teveel verlies tot gevolg.
Dat zou dus met een zwaardere accu wel kunnen/mogen vermoed ik zo, correct?

Natuurlijk kan het anders, nadat ik een kieper heb gehad draai ik nu eerst even n pootje uit. en dan de mover aan. maar ja ik dacht het slim op te lossen. Enne het werkt wel hoor, maar die domme oplaad batterijen zijn na n weekje of 2 al leeg.

Staat in de handleiding van de Car Battery Disconnect Switch dat je of de +pool of de -pool mag schakelen?

ja daar heb ik op gelet. het relais kan dat en bij de originele inbouw van de mover accu is ook de + pool onderbroken met een (zware) schakelaar.

Alles hangt af van waar je batterij is geplaatst en welke kabels er aan zitten. Persoonlijk vind ik die bij u vrij dun (op het eerste zicht). Mijn Reich mover schrijft 16mm² voor tussen batterij en schakelkast.

De rest van de specs.

De grootte van de batterij gaat niet bepalen dat je langere kabels kan gebruiken. Dat kan alleen met dikkere kabels.

Spijtig dat er uw handleiding geen draaddoorsnede is opgenomen. Wel een tabel voor de batterij.

De Optima Yellow top is een SpiralCell.

Mijn werkwijze. Batterijsleutel aan. De mover rollen tegen de banden zetten. Dan steunen opdraaien. Caravan aan auto hangen. Mover rollen van de banden weg. Batterijsleutel af. Op locatie gekomen. Batterijsleutel aan. Mover rollen tegen de banden zetten. Dan pas afhaken. Caravan op zijn plaats zetten en eventueel achterwaarts op een keg rijden om hortizontaal te komen. Handrem aan. Steunpoten uitdraaien en dan pas de mover van de banden af en batterijsleutel af.

Reken achterwaarts niet op de handrem. Dan gaat de achteruitrijautomaat in werking. Daarom ook achterwaarts op een keg rijden.

de mover installatie is door de dealer geplaatst bij de koop van de eerste eigenaar (ik ben de 2e).
Uiteraard ga je er van uit dat het vlgs het boekje is gedaan. Caravan Life Gorter is geen beginneling.
Daarbij de movers komen als eencomplete inbouw set, mag toch verwachten dat die de juiste bekabeling enz leveren.

vwb de kabeldia. schat ik dat er bij mij iets van 8 of 10mm2 zit. inderdaad een stuk dunner. maar toch het werkt goed maar is mss voor verbetering vatbaar.

De installatie is idd conform de tekening, muv de stroom van de auto, die is niet aangesloten.
De accu is conform voorschrift Truma voor zover ik mij herinner toen ik in de handleiding keek. Het is een Lithium ion denk ik. de documentatie ligt nu in de caravan in de stalling dus.

Uw werkwijze is uiteraard prima (wel even nadenken over de volgorde en niet intussen staan kletsen met de buurman) en doe ik eigenlijk ook zo.
Maar ik dacht dat ik met die op afstand bedienbare schakelaar alles vanuit de open deur kan bedienen en dergelijke.

En dat gaat dus goed, tenminste als de batterijtjes maar 12V geven.
Dus terug naar de kwestie: is het mogelijk en verantwoord om bijv een converter direct op de accu te zetten zodat er een stabiele 12V wordt afgegeven.
Uiteindelijk mag die geen invloed hebben op de capaciteit van de accu naar de movers.

Als ik er niet uitkom dan ga ik komende vakantie (november) eerst de kabels vervangen naar 16mm2, maar dan op een lengte die mij toestaat om de schakelaar ergens bij de deur te plaatsen.
In elk geval hartelijk dank voor de reakties! Ben er toch wijzer van geworden.

Ik zou (wat anderen ook melden) eens een verse accu proberen.
En dan een wat stevigere, ik denk dat je dan alles werkend heb als je wilt.
Zonder batterijen.

Hoeveel stroom op de 12V aansluiting heeft de Car Battery Disconnect Switch maximaal nodig als deze correct functioneert?
Je zou kunnen proberen met een diode en een elco van redelijke capaciteit de spanningsdip op te vangen. De grootte van de capacitieit is afhankelijk van hoeveel stroom de switch nodig heeft en hoeveel tijd er moet worden overbrugd.

Kan je niet van iemand een batterij lenen om te testen? Of als je dat mocht hebben een startbooster. Een vriend van me had ook een 2de hands gekocht waarvan de mover slecht werkte. Ik verdacht direct de batterij. Batterij afgekoppeld en de startbooster er aan om te testen. Werkte direct zoals het moest. Nieuwe batterij er in en opgelost. Hij heeft dan ook de druppellader van een onbekend merk vervangen door een Ctek 5A.

Voor wat de plaatsing van je batterijsleutel betreft. Of je een sleutel aan de deur kan plaatsen is nog maar de vraag. Hoeveel draad ga je dan nodig hebben? Al de lengte die je bij plaatst vereist een dikkere draad. Is het niet korter een batterijschakelaar in de wand te zetten? Zo is het bij mijn vriend ook gemaakt. Inbouwdoos alleen.

Een andere mogelijkheid is hoofdrelais en afstandsbediening te scheiden. Het relais van enkele posts vroeger gebruiken en dit bord als afstandsbediening. Ik heb dit 2 kanaals op mijn aanhangwagen voor de werklichten. Werkt perfect. Het kleine relais schakelt dan het grote relais.

[off topic]
Hoe caravandealers werken, ik heb er dikwijls mijn bedenkingen bij. Verkopen ja, maar dan. Bij de verkoper van mijn caravan kom ik nooit meer binnen. Is ook een 'grote' dealer. Onder andere van Kabe, toch niet de goedkoopste. Remmen testen? Met eigen ogen gezien, een balk in de koppeling met een touw aan de trekhaak en dan even aan de balk trekken. Dan was de vraag aan een collega, kan je eens proberen het wiel te verdraaien? Dat lukt niet? Dan is het OK. Nu gaat hij voor onderhoud naar een lokale aanhanger fabrikant. Caravan wordt vastgemaakt aan de vloer, banden op een rollenbank en een elektrisch wagentje duwt de rem in. Hij kan perfect zeggen hoeveel Nm de remmen presteren.
Bij het eerste onderhoud was er een mover behuizing gebarsten. Geen ^probleem, dat is garantie, we maken foto's en we vervangen dat volgende controle. Een jaar later was het geen garantie en werd er zogezegd nooit gesproken over vervangen. Ik heb dan zelf Reich gecontacteerd en enkele dagen later lagen , geheel gratis, 2 nieuwe behuizingen en de bijpassende schroeven (eenmalig gebruik).
[/off topic]

Beste mensen, de antwoorden zijn zeer leerzaam maar we raken idd off topic.
Voor de duidelijkheid:
Er is (nog) niks mis met de movers, die doen t prima dus vwb de batterij is er geen issue.

het gaat alleen om de (handbediende-) schakelaar in de + pool. die zit er vanaf de installatie in.
Lastig is alleen dat die aan de andere zijde in de caravan is gemonteerd. met goede reden overigens, maar toch lastig, want nu moet ik de caravan IN om die schakelaar om te zetten. (kans op om kiepen, vuile voeten naar binnen enz).

Dus, een -op afstand bedienbare relais- OVER de handbedienbare gezet. (parallel).

Dat relais schakelt alleen bij <13.7V of >11,nogwat V. omwille van veiligheidsredenen- zie bovenstaand.

Als ik 12V voeding pak van de batterij/accu dan is die onbelast >=13.7V
dus vervolgens schakelt dat relais niet.

Daarom heb ik gekozen voor een aparte batterij voeding van 12V met 3 stuks 18650 batterijen. Dat werkte uitstekend, ware het niet dat die batterijen
binnen enkele weken leeg zijn.

Nu heb ik het volgende besteld bij vriend Ali: Type C 15W 3A 18650 lithium batterij oplader module DC-DC Booster. met tevens een paar verse 18650 batterijtjes.

Dit moduletje wordt straks gevoed met 5V voeding in de 220V die in de buurt ligt.(=gewoon een gsm voeding met C-USB) de module converteert naar 12V stabiel, schakelt af wanneer vol en dergelijke. Valt de 220V weg (als ik ga moveren) dan zijn de 18650ers vol en kan het relais bediend worden.

Nb: de afstandsbedieningen van relais en mover zijn keurig bij de deur gemonteerd en dan hoef ik niet meer ingewikkeld pootje uit pootje in, vloer schoonmaken, enz.

zodra ik eea binnen heb ga ik de module uitgebreid testen en laat het resultaat tzt weten.
Hiermee zou het opgelost moeten zijn.
Vooralsnog ben ik voor ca € 22,- klaar. (ex voeding want die heb ik nog).

Tja, die Ali-accu's zijn vaak neppers, dus hou er rekening mee dat ze alsnog snel leeg zijn. Daarnaast houden lithium-accu's er niet van constant opgeladen te worden, daar slijten ze rap van (als dat zo is, kun je er vrij zeker van zijn dat je ze na een jaar of 2 weg kan gooien).

Samen met een of ander printje dat claimt een lader te zijn (of dat echt zo is, is de vraag bij dit soort spul) zou het me niets verbazen als je cellen alsnog snel leeglopen: het luisteren naar de zender kost nu eenmaal energie.

In mijn fotocamera-batterygrip zat ook een ontvanger-geval dat in rust iets van 6,5 mA trekt. Dat lijkt niet veel, maar daar trek je een 2000 mAh accu rap leeg mee...

Let ook op de temperatuur! Ik verwacht absoluut niet dat dat printje laadt volgens de JEITA-standaard, die aanbeveelt laden bij bepaalde temperaturen te begrenzen of zelfs te stoppen (uit m'n hoofd is 55 graden de grens waarbij gestopt moet worden met laden).

Ik weet niet waar alles gemonteerd wordt, maar in een dichte caravan in de zon kan het bloedheet worden!
Lithium-accu's maken dan geen grapjes en zeker onbekende accu's uit China zijn een beetje vragen om moeilijkheden.

Nkon.nl verkoopt fabrieks-cellen van gerenommeerde fabrikanten, maar ook dan moet je nog steeds weten wat je doet.

Of het relais vanwege veiligheidsredenen die spanningsgrenzen bezit is natuurlijk gissen, maar dat is het vaak sowieso bij spul van aliexpress.

Dit moduletje wordt straks gevoed met 5V voeding in de 220V die in de buurt ligt.(=gewoon een gsm voeding met C-USB) de module converteert naar 12V stabiel, schakelt af wanneer vol en dergelijke. Valt de 220V weg (als ik ga moveren) dan zijn de 18650ers vol en kan het relais bediend worden.

Ik zou AliExpress accu's en modules nooit zonder toezicht aangesloten & opladen laten. Als je camper + stalling afbrand door zo'n grapje van 22€ ben je veel verder van huis...

Li-ion accu's zijn bij verkeerd gebruik zeer brandgevaarlijk (spontane zelfontbranding) en kunnen levensbedreigend zijn omdat het vuur van een Li-ion accu niet te blussen is.

Denk heel goed na (en aan de veiligheid voor jezelf en die van anderen) voordat je Li-ion accu's gaat gebruiken...........