Zie stukje tekst in de bijlage van vrolijkopreis.nl over het niet aansluiten van de aarde op het chassis.

Ik ben benieuwd wat jullie mening hier over is.

Ik zou zeggen WEL aarden, om dezelfde reden dat je thuis ook alle elektrisch geleidende delen aardt.
Ik denk, dat als je het chassis niet zou aarden een foutstroom naar het chassis door de aardlekschakelaar niet opgemerkt zou worden omdat het voertuig op rubberen banden staat. Stel er is wel een lekstroom naar het chassis en hij is niet geaard dan zou je deze dus kunnen voelen als je een geleidend deel beet hebt terwijl je uitstapt.
Of, zoals mij pas geleden is overkomen, het moment dat ik sleutel in het anti inbraakslot van de achterdeuren van de werkbus van mijn collega deed terwijl hij aan walstroom hing.
Ook al zou de aardlek defect zijn, maar de aarde van de walstroom wel in orde dan zou het potentiaalverschil een stuk kleiner zijn dan 230V.

De enige reden die ik me kan bedenken om hem NIET te aarden is als er én geen aardlek zou zijn, én geen aarde vanaf walstroom. Dan is er bij eventuele foutstroom naar het chassis geen weg naar de aarde voor de stroom en ben jij die weg op het moment van aanraken en uitstappen.

Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Standaard is een caravanchassis geaard. Al zeker bij een vrij recente caravan. Die van mijn broer is 20 jaar en die is geaard. De mijne is 11 jaar en is eveneens geaard. Er zit ook een verliesstroomschakelaar in de caravan zelf.

Bij een deftige camping gaat er ook een verliesstroomschakelaar zitten in de aansluitkast.

Dus 'Vrolijkopreis' zit zelf fout door te zeggen dat dit "een veel gemaakte fout" is?

Wie controleert daar bij die camping jaarlijks de installatie?
Hoe weet je als kampeerder, dat als er een foutstroom door de geel/groene naar de aardpen van de camping wil gaan lopen, dat dat ook kan? Is die aarding wel in orde? Als die aarding niet op orde is, en je sluit de geel/groene aan het chassis van je camper aan, loop je kans dat je wat voelt bij het instappen. Die foutspanning/stroom kan ook van een ander vandaan komen.
Vandaar ook dat sinds 2010 ongeveer netbeheerders standaard geen aarde meer meeleveren. Staat ook in de netcode. Ze willen niet dat bij een fout bij de één, de narigheid bij een ander binnenkomt.
Een campingbaas is een kleine netbeheerder.

Ik zou die aardleiding van de camping ook niet aansluiten op mijn caravan/camper, gesteld dat ik zo'n ding zou bezitten. Ik zou een stevige stalen pen meenemen, en daar op aarden.
Wel zorgen voor een geschikt mokertje, geen rubber of houten hamer.

Met geaard chassis (zeker in 'open' omgeving) loop je wel meer kans op blikseminslag (en daardoor brand).

(camper wordt dan veel 'aantrekkelijker' voor bliksem... :9 )

Zou het voor de bliksem veel uitmaken, die millimeter isolatie om de draden van de netaansluiting? Dat slaat gewoon overal doorheen.

Edit: Camper weet ik niet, maar een caravan staat toch op van die uitschuifpootjes in het gras?

[Bericht gewijzigd door mvdk op (27%)]

Op vrijdag 2 augustus 2024 14:53:32 schreef mvdk:
Zou het voor de bliksem veel uitmaken, die millimeter isolatie om de draden van de netaansluiting? Dat slaat gewoon overal doorheen.

Dat klopt, maar een chassis is toch wel een veel groter oppervlak als een paar draadjes...
(de bliksem 'ziet' alleen het potentiaalverschil tussen diverse oppervlakken)

Ik heb heel vroeger een paar keer in caravans doorgebracht voor mijn werk, daarna was het afgelopen voor me met die zelfkastijding... )

Ik zie kamperen meer als '50 shades of discomfort'... :+

De beheerder, tenminste bij mijn ouders op de camping, net als alle andere controles in/via een schema (Legionella bijvoorbeeld).

Op vrijdag 2 augustus 2024 14:44:04 schreef mvdk:
Hoe weet je als kampeerder, dat als er een foutstroom door de geel/groene naar de aardpen van de camping wil gaan lopen, dat dat ook kan? Is die aarding wel in orde? Als die aarding niet op orde is, en je sluit de geel/groene aan het chassis van je camper aan, loop je kans dat je wat voelt bij het instappen. Die foutspanning/stroom kan ook van een ander vandaan komen.
Vandaar ook dat sinds 2010 ongeveer netbeheerders standaard geen aarde meer meeleveren. Staat ook in de netcode. Ze willen niet dat bij een fout bij de één, de narigheid bij een ander binnenkomt.
Een campingbaas is een kleine netbeheerder.

Ik zou die aardleiding van de camping ook niet aansluiten op mijn caravan/camper, gesteld dat ik zo'n ding zou bezitten. Ik zou een stevige stalen pen meenemen, en daar op aarden.
Wel zorgen voor een geschikt mokertje, geen rubber of houten hamer.

Een deftige camping gaat de regels wel volgen. Ik kan me ook niet voorstellen dat er bij een **** sterren camping geen controle is.

Met die stalen pen ga je er echt niet ver komen. Alle MH en caravans staan er verhard op steen. Dat is ook niet de beste ondergrond om een aarding te kloppen. Ik heb deze mee voor de stormband. Je mag al blij zijn dat je die met een 2kg moker er half in krijgt. Er uit is dan nog een ander verhaal. Met wat zoeken gaan deze er wel in. Dit jaar er velen gezien die begonnen met dit soort schroeven. Soms lukte het maar meestal niet.

Op vrijdag 2 augustus 2024 15:02:42 schreef Arco:
[...]

Ik heb heel vroeger een paar keer in caravans doorgebracht voor mijn werk, daarna was het afgelopen voor me met die zelfkastijding... :+ )
(ik zie camperen meer als '50 shades of discomfort'...)

Vergelijk de caravan van 50 jaar geleden (onze eerste was van 72) niet met de huidige generatie. De zelfkastijding kan ik echt niet plaatsen. Waar we nu stonden waren er douches, met WC en wastafel, van 9m². 16A stroom. 180m² standplaats. In de winter aansluiting voor gas. Water en riolering tussen elke 2 staanplaatsen. Op hotel is zelfkastijding. Zowat alles is er voor je bepaald. We bepalen elke dag hoe lang we in bed blijven. Wat we eten, wanneer we eten en in welke kledij we eten. Hebben we zin om uit eten te gaan? Geen probleem en dan eten we à la carte. Voor de prijs dat ik nu betaal op een **** camping voor 3,5 week met 3 personen (1780€) kosten me minder dan 1 week skiverlof op een appartement. Blijkbaar zijn er velen die hetzelfde denken. De camping, met 200 plaatsen, is van 6/7 tot 20/8 volgeboekt.
Dit jaar stond er een MH van dit kaliber. Aan beide zijden uitschuifbaar MAN chassis. En dat voor 2 personen.

Dus eigenlijk moet je kiezen tussen het risico dat de aarde van de camping ZEER slecht is.
Of het risico dat je een schok krijgt van je chassis door eigen foutstroom door de aarde niet te koppelen.

Maar zijn hier normen voor, weet iemand dit?

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (16%)]

Als je de aarde van de installatie op een camping niet vertrouwd dan sla je een lange aardpin diep de grond in en gebruik je dat als aarde.

Dit jaar stond er een MH van dit kaliber.

Dat heeft niets meer met kamperen te maken, is een mobiele luxe bungalow... ;)

Een betaalbare caravan is nog steeds niet fijn om in te zitten bij extreem weer.
Heb dat bij +30 graden (Zuidlaren) en -20 graden (Borgloon, belgie) gedaan. je bent dan toch wel blij als je weer in een 'normale' omgeving komt...

Later hebben we alleen nog maar hotels gebruikt, juist heerlijk als alles voor je wordt gedaan/bepaald...

Het zou wel een hele slechte zaak zijn als de aarde van de camping niet goed is. Als er dan een fase van iemand anders tegen de aarde zit dan staat bij iedereen spanning op de aarde.
Wel of niet gekoppeld aan het chassis, je zou dan ook een probleem hebben als je jouw metalen broodrooster aanraakt die je met een verlengsnoer voor de deur hebt gezet.
Dan zou je helemaal geen aarde naar binnen moeten brengen vanaf walstroom?

Als er een 30mA ALS aanwezig is waarom is een geaard verlengsnoer waar een metalen broodrooster is ingestoken dan een probleem?

Net als we niet kunnen weten dat de aarde wel of niet goed is kunnen we ook zeggen dat we niet weten of de aardlek van diegene die een aardfout maakt wel werkt of uberhaupt aanwezig.
Jouw aardlek in het kastje of die van je eigen camper doet niets op het moment dat iemand anders een lek op de aarde maakt.

Dus volgens mij, als je er zeker van wil zijn dat alle bij jou veilig is moet je inderdaad een eigen aarde slaan en de aarde niet naar binnen brengen.
Maar dat gaat niemand doen natuurlijk.

Dus terugkomend op de vraag, zouden jullie wel of niet de aarde koppelen aan het chassis?

De Aarde en de Nul van alle elektricteits centrales zijn met elkaar doorverbonden. Is er ergens een aardlek dan gaat dat via de Aard draad retour naar de Nul van de elektriciteits centrales. Maak je een fikse sluiting tussen Fase en Aarde en de ALS en zekering reageren niet dan vliegt er ergens in het netwerk wel een ALS of zekering uit (zal de netbeheerder niet leuk vinden).

Op vrijdag 2 augustus 2024 16:12:48 schreef Arco:
[...]

Een betaalbare caravan is nog steeds niet fijn om in te zitten bij extreem weer.
Heb dat bij +30 graden (Zuidlaren) en -20 graden (Borgloon, belgie) gedaan. je bent dan toch wel blij als je weer in een 'normale' omgeving komt...

Later hebben we alleen nog maar hotels gebruikt, juist heerlijk als alles voor je wordt gedaan/bepaald...

Bij +30°C leef je niet in je caravan maar er buiten. Velen hebben nu airco. Dat wil ik net niet.
-20°C, vele jaren in CH op een camping gestaan met vooral vaste caravans. Het gros werd het meeste gebruikt in de winter. Die kregen de boel toch lekker warm. Met 3500W of zelfs 6000W kom je al een eind. Nieuwe caravans hebben ook al vaak een microgolf aan boord.

Al vaak naar NPO Max vakantieman gekeken. Daar wordt de hygiënische toestand van de hotels bekeken. Vaak heel kiezig, zeg maar heel ranzig. Bedwantsen zijn ook niet uitzonderlijk.

Alle nieuwere campers hebben de aarde/PE standaard aan het chassis van het onderstel hangen.
De inkomende walstroom loopt hier standaard via een aardlekautomaat van 16A/0,03A.

Zit er een omvormer in de camper/caravan dan moet de uitgang hiervan ook op een aardlekschakelaar zitten. Victron omvormers hebben een aarde-naar-nul relais voor eilandbedrijf. Deze schakelt standaard uit bij inkomende walstroom maar kan desgewenst altijd aanblijven.

Op vrijdag 2 augustus 2024 16:46:56 schreef buckfast_beekeeper:
Al vaak naar NPO Max vakantieman gekeken. Daar wordt de hygiënische toestand van de hotels bekeken. Vaak heel kiezig, zeg maar heel ranzig. Bedwantsen zijn ook niet uitzonderlijk.

€150 voor een nachtje gekriebel in bed iieieeeeeee. ;)

Op vrijdag 2 augustus 2024 16:39:09 schreef Bobosje:
De Aarde en de Nul van alle elektricteits centrales zijn met elkaar doorverbonden. Is er ergens een aardlek dan gaat dat via de Aard draad retour naar de Nul van de elektriciteits centrales. Maak je een fikse sluiting tussen Fase en Aarde en de ALS en zekering reageren niet dan vliegt er ergens in het netwerk wel een ALS of zekering uit (zal de netbeheerder niet leuk vinden).

Die snap ik even niet. We hebben het over een aarde van de camping die niet goed is. Dus de buurman zijn aardlek werkt niet, bij een sluiting met de aarde gaat zijn automaat er ook niet uit want de circuitweerstand is te hoog. Er is geen aardlek die nu meet dat de stroom fase en nul niet gelijk is.
Waarom zou mijn aardlek, of een andere aardlek eruit gaan? Ik heb immers geen foutstroom na mijn aardlek, mijn aardlek meet in de fase evenveel stroom als in de nul. Maar op de broodroosterbehuizing welke verbonden is met de aardedraad staat nu wel een spanning.

Op vrijdag 2 augustus 2024 16:39:09 schreef Bobosje:
De Aarde en de Nul van alle elektricteits centrales zijn met elkaar doorverbonden.

Nope.

Centrales leveren driefase. Volgens mij meestal gewoon in driehoek, dus zonder aarde/nul. Als er WEL een nul is dan prikken ze die bij de centrale gewoon in de grond, en bij de trafo-stations ook weer. Ze gebruiken de aarde(*) als de nul.

(*) Let op: aarde, niet "aarddraad".

Op vrijdag 2 augustus 2024 17:39:52 schreef InHogereSferen:
[...]

Die snap ik even niet. We hebben het over een aarde van de camping die niet goed is.

Ik vind dat wel een sterk argument om NIET te aarden:

Aarde van jou hoekje van de camping is niet meer verbonden met "de aarde".

Buurman heeft geen aardlek. Vindt ie niet nodig. Jij natuurlijk wel. Jij hebt de aarde van het stopcontact op het chassis van je caravan aangesloten.

Nu heeft de buurman een vage frietpan (whatever) die kortsluiting maakt tussen de fase en de aarde. Hij weet dat want het prikt soms een beetje als ie zijn caravan in en uitstapt. Oplossing: Hij draagt flipflops of plastic crocs als ie aan het frituren is.

Dus jij staat hiernaast, hij gaat frietenbakken en nu staat jou chassis op 230V. Jij loopt op vakantie op blote voeten. Het heeft vanmiddag net wat geregend, maar het is nu stralend weer.

En dan stap je met je blote voeten op de metalen drempel in de deur van je caravan...... Tegen de tijd dat de zekering van je buurman er uitfloept, loopt er 6A door je lichaam. Dat is ongeveer 300x de benodigde dosis voor "overlijden".

Het iets realistischere scenario is dat de "lek" in de frietpan bij 230V zo'n 50-100mA doorlaat. Normaliter triggert dat een zekering niet als de aarde wel werkt. En als de buurman naar vrolijkopreis luistert heeft DIE z'n chassis gewoon niet aan de elektrische aarde hangen, dus de flipflops niet nodig.

[Bericht gewijzigd door rew op (61%)]

Op vrijdag 2 augustus 2024 15:41:11 schreef buckfast_beekeeper:
[...]

Een deftige camping gaat de regels wel volgen. Ik kan me ook niet voorstellen dat er bij een **** sterren camping geen controle is.

Met die stalen pen ga je er echt niet ver komen. Alle MH en caravans staan er verhard op steen. Dat is ook niet de beste ondergrond om een aarding te kloppen. Ik heb deze mee voor de stormband. Je mag al blij zijn dat je die met een 2kg moker er half in krijgt. Er uit is dan nog een ander verhaal. Met wat zoeken gaan deze er wel in. Dit jaar er velen gezien die begonnen met dit soort schroeven. Soms lukte het maar meestal niet.

[...]
[.....]

Rotsharingen en schroefharingen van 30 cm lijken mij 'wat kort' voor een goede aarding, tenzij misschien in deze voorzomer met overvloed aan regen.

In een echte camper zit je wat veiliger voor blikseninslag dan bij zo'n 'kartonnen' caravan of zo'n caravandoos op een chassis-met-cabine. Dat geldt ook voor de faradaykooi van een bestelbusje

En dan stap je met je blote voeten op de metalen drempel in de deur van je caravan...... Tegen de tijd dat de zekering van je buurman er uitfloept, loopt er 6A door je lichaam. Dat is ongeveer 300x de benodigde dosis voor "overlijden".

6A bij 230V? Dan heeft je lichaam op dat moment een impedantie van 38 ohm, lijkt me sterk?

Maar inderdaad, dat zou het risico zijn.
Het veiligste zou dus zijn om je eigen aardpen te slaan, icm met eigen aardlek.
Maar goed, niemand gaat een eigen pen slaan en meten.

Ik lees in een paar reacties dat het de standaard is dat de aarde wel aan het chassis gemaakt wordt. Dus worden de risico's op eigen foutstromen en goede aarde toch groter geschat neem ik aan?

gezien de toestand van menig camping installatie, zeker in het buitenland kun je beter je boeltje in de caravan op orde hebben. geen aardlek op de voeding is zeker niet zeldzaam, al helemaal niet dat er wel 1 aardlek zit maar dat die gaar is, echter gecontroleerd word dat niet, zolang er stroom doorkomt is het goed is de denkwijze doorgaans.

ik heb vaker klussen voor meerdere gemeenten, maar daar zijn er ook van bij die jaarlijks de evnements kasten laten keuren, waar ook de markt ed op aangesloten zitten. daar komt toch vaker aan bod dat een aardlek hapert of wcd verbrand is.

Ja precies, dus sowieso een aardlekautomaat na je walstroom.

Maar los van het wel of niet je chassis aarden, begin ik mij nu af te vragen of het überhaupt wel betrouwbaar is om de aarde van de walstroom te gebruiken.
Als je deze niet gebruikt dan zal je eigen aardlekschskelaar aangesproken worden op het moment dat de lekstroom (via jou) naar de aarde lekt. Dat voel je, maar is heel kort.
Maar zou er wel een aarde zitten, dan zou de aardweerstand groter moeten zijn dan 1660 ohm om boven de 'veilige' spanning moeten komen voordat de aardlek aangesproken wordt (50V ÷ 0,03A). Is het lek groter dan 30mA dan gaat de aardlek eruit voor ik de behuizing aanraak.

Maar wat als de centrale aardpen van de walstroom niet voldoende laag is, bijvoorbeeld 15 ohm, en de buurman zonder aardlekschakelaar zet de aarde onder spanning. Dan gaat zijn automaat er niet uit én mijn aardlek ook niet. Maar op de behuizing van mijn apparatuur staat wel spanning.

Of moet je er toch maar van uit gaan dat het op de camping goed zit.

Ik vind het geen makkelijke situatie.