//Offtopic.
Airco's in caravans worden steeds meer gemeengoed , maar campings waar ze niet (meer) zijn toegestaan ook.
Als echte kampeerder (tent) wil je ook niet zon brombak naast je hebben.

Een beschrijving van een situatie op een farm (plaas) in Zuid Afrika. 50kVA trafo in de mast. Kast met meter en 80A automaat in de Eskom kast. Daarnaast de eigen verdeler.
De trafo is geaard met een of meerdere pennen, (na een incident is er iets gewijzigd). De kabel naar het huis loopt een aarddraad mee, die verbonden zit met de pennen. Halverwege de kabel naar het huis stopt de aarddraad. Vanaf daar, 10 cm tussenruimte, loopt een aarddraad mee naar het huis. In de verdeler in het huis zit 1 30mA ALS.
Vanuit de eigen verdeler bij de paal loopt een kabel naar een CEE kracht wcd met daarop de boorgatpomp. Ik heb destijds daarop aangedrongen. Geen schakelaar, maar een stekker. Dat als je werkzaamheden aan de pomp uitvoert, je niet een werkschakelaar bedient, maar het installatiedeel scheid(t).
Zou je de pomp omhooghalen terwijl de aardleiding nog verbonden is, zou je iets onaangenaams kunnen beleven/ervaren.
Mensen lopen daar gewoonlijk het gehele jaar blootvoets.
Er is helemaal niks verkeerds aan om twee of meer stappen vooruit te denken.
Mensen doen soms rare dingen. Met een elektrisch geaard barbeque stel in de handen op blote voeten de tuin inlopen. Met een verlengsnoer met telefoonadapter in bad gaan. Ik verzin ze voor u.
Helaas.

Op vrijdag 2 augustus 2024 19:56:25 schreef bprosman:
//Offtopic.
Airco's in caravans worden steeds meer gemeengoed , maar campings waar ze niet (meer) zijn toegestaan ook.
Als echte kampeerder (tent) wil je ook niet zon brombak naast je hebben.

De camping waar we stonden staan tenten volledig apart. Dan heb je een deel honden toegelaten. Een deel zonder honden en dan een stil deel waar geen airco en/of kinderen zijn toegestaan. Voor elk wat wils.

's Avonds daalt de temperatuur er (meestal) snel onder 20°C en dan heb je die airco niet meer nodig. Die een airco hebben gaan toch vlot over 5kWh/dag. Ze betalen dan 0,9€kWh voor het overige deel. Sindsdien worden er ook geen hybride wagens meer aan de gewone stopcontacten gehangen. Wat in het verleden wel gebeurde als er nog geen grens stond op het stroomverbruik. Ik blijf met koelkast, koelbox, licht en computer probleemloos onder die 5kWh. Ik zit er ook niet mee om bij 30°C te koken. In het verleden moest ik bij nog hogere temperaturen 12 uur werken.

Op vrijdag 2 augustus 2024 22:19:29 schreef buckfast_beekeeper:
's Avonds daalt de temperatuur er (meestal) snel onder 20°C en dan heb je die airco niet meer nodig.

Enerzijds, denk ik dat er plekken zijn waar dat niet geldt. Anderzijds, als dat zo zou zijn, dan zijn er ook mensen die wegens muggen dan niet alles open zetten en liever de airco laten draaien.

Er is niks mis met een zwevend net.
Helemaal niks.
Zolang het maar beperkt in omvang blijft.

Ergo, je net aarden aan de caravan* is in mijn ogen een schijnveiligheid creëren omdat die caravan heel niet op zeker goed aan een aardpunt ligt.
En het dus geenszins zeker is dat de zekering eruit klapt op overstroom...
Een aardlek is wel een nuttig item in deze omdat die er waarschijnlijk -wel- uit tikt.

*] caravan, camper, alles wat verplaatsbaar is op al dan niet rubber wielen

Op vrijdag 2 augustus 2024 15:41:11 schreef buckfast_beekeeper:
(...)

Met die stalen pen ga je er echt niet ver komen. Alle MH en caravans staan er verhard op steen. Dat is ook niet de beste ondergrond om een aarding te kloppen.(...)

Kijk, op een harde ondergrond staan is iets héél anders natuurlijk dan dat je op een zompige camping in het gras staat.

Op een camping loop je als het weer een beetje meezit blootvoets. Als je uit de caravan stapt, en er is potentiaalverschil, dan voel je dat. Dat beetje potentiaalverschil, daarvoor is die pen. Een echte aardsluiting moet natuurlijk via de beschermleiding weg. Maar zoals ik al eerder heb gezegd, de aardleiding zelf kan een niet ten naaste bij aardpotentiaal hebben.
Het grote probleem van netbeheerders.

Maar ja, ik denk op een andere manier blijkbaar. :+

Ah, nog even teruggekeken, natuurlijk alles wat rew zegt op vrijdag 2 augustus 2024 17:49:47

Op vrijdag 2 augustus 2024 17:49:47 schreef rew:
Nope.

Centrales leveren driefase. Volgens mij meestal gewoon in driehoek, dus zonder aarde/nul. Als er WEL een nul is dan prikken ze die bij de centrale gewoon in de grond, en bij de trafo-stations ook weer. Ze gebruiken de aarde(*) als de nul.

(*) Let op: aarde, niet "aarddraad".

Een driefasen distributie net in driehoek is sterk verouderd in Europa en komt haast niet meer voor. De nog bestaande netten worden omgebouwd tot driefasen distributie netten in ster met de nul als PE.

Dus ja, de Aarde is doorverbonden met de Nul van alle centrales.

Op zaterdag 3 augustus 2024 17:42:22 schreef rew:
[...]Enerzijds, denk ik dat er plekken zijn waar dat niet geldt. Anderzijds, als dat zo zou zijn, dan zijn er ook mensen die wegens muggen dan niet alles open zetten en liever de airco laten draaien.

Ik spreek over Oostenrijk en Zwitserland. Plaatsen waar het 40°C wordt zijn niet aan ons besteed. Hetzelfde als meren en de zee. Hebben we niks verloren. We houden het ook op een afstand die je in normale omstandigheden in 1 dag kan overbruggen.

Elke caravan van < 20 jaar of MH is uitgerust met muggen horren. Komen er toch muggen binnen? Ook daar zijn middelen voor.

Op zaterdag 3 augustus 2024 17:51:48 schreef Jinny:
Er is niks mis met een zwevend net.
Helemaal niks.
Zolang het maar beperkt in omvang blijft.

Ergo, je net aarden aan de caravan* is in mijn ogen een schijnveiligheid creëren omdat die caravan heel niet op zeker goed aan een aardpunt ligt.
En het dus geenszins zeker is dat de zekering eruit klapt op overstroom...
Een aardlek is wel een nuttig item in deze omdat die er waarschijnlijk -wel- uit tikt.

*] caravan, camper, alles wat verplaatsbaar is op al dan niet rubber wielen

Ik denk dat hier onderschat wordt hoe een deftige campinguitbater omgaat met zijn zaak. Stelt er iemand in vraag dat de aarding en aardlek in een hotel OK zijn? Idem in een sportschool, restaurant, kapper, haardroger in het zwembad, ... Hoe sta je tegenover walstroom voor je vaartuig? Ben je daar 100% zeker van dat alles OK is? Vele van de jachthavens in België zijn in handen van een VZW, daar weet je helemaal niet hoe ze gerund worden.

Een caravan wordt standaard geleverd met aarding aan chassis. Daar zal een gegronde reden voor zijn. Ik kan me niet inbeelden dat een fabrikant dat doet omdat hij nog wat aardingsdraad heeft liggen.

Op zaterdag 3 augustus 2024 19:10:44 schreef buckfast_beekeeper:
[...]

[...]
Ik denk dat hier onderschat wordt hoe een deftige campinguitbater omgaat met zijn zaak. Stelt er iemand in vraag dat de aarding en aardlek in een hotel OK zijn? Idem in een sportschool, restaurant, kapper, haardroger in het zwembad, ... Hoe sta je tegenover walstroom voor je vaartuig? Ben je daar 100% zeker van dat alles OK is? Vele van de jachthavens in België zijn in handen van een VZW, daar weet je helemaal niet hoe ze gerund worden.

Een caravan wordt standaard geleverd met aarding aan chassis. Daar zal een gegronde reden voor zijn. Ik kan me niet inbeelden dat een fabrikant dat doet omdat hij nog wat aardingsdraad heeft liggen.

Jachthavens is het minste probleem, omdat we met schepen vrij standaard met een zwevend net werken.
Als in, we gebruiken de walstroomaardaansluiting niet.
Aan boord van mijn schip gebruik ik maar 3 touwtjes, L1, L2 en L3.
Nul en aarde niet.
Dat gaat in driehoek naar de walstroomtrafo waar ik in ster uit kom en mijn eigen nul maak...
Caravans hebben in de regel geen walstroomtrafo.

In principe een driefase scheidingstrafo tussen wal en schip. :)

Op zaterdag 3 augustus 2024 19:35:28 schreef Bobosje:
In principe een driefase scheidingstrafo tussen wal en schip. :)

bij een metalen boot wel nodig ook, anders rot de romp weg door de kleine spanning die je op de romp zet via de aarde.

Kijk, buckfast_beekeeper heeft het over een "deftige campinguitbater". Maar nergens heb ik nog bevestigd gezien dat op een serieuze camping elke elektriciteitsaansluitkast z'n eigen aardpen met verspreidingsweerstand van pak em beet 3 Ohm heeft. Dat is nogal een investering.
Ooit is er een rechtszaak geweest van de Gem. Amsterdam tegen de plaatselijke netbeheerder, A'dam eiste in die zaak dat elke lichtmast in die stad een eigen aardelektrode moest krijgen. De zaak is geschikt, maar toch.
Lantaarnpalen/lichtmasten, zijn ook per definitie gevaarlijk, maar nou ontspoor ik weer.

Op zaterdag 3 augustus 2024 19:47:33 schreef testman:
[...]

bij een metalen boot wel nodig ook, anders rot de romp weg door de kleine spanning die je op de romp zet via de aarde.

Elektrolyse bubbeltjes in het water rond de romp. :)

Lantaarnpalen/lichtmasten, zijn ook per definitie gevaarlijk, maar nou ontspoor ik weer.

Ik vind het wel interessant, vertel er maar meer over.
Omdat de palen dus niet geaard zijn? Of is er een andere risico?
Ergens heeft de gemeente wel een punt?

Elektrolyse bubbeltjes in het water rond de romp

Nu we het toch over elektrolyse hebben. Ik las laatst ergens een discussie:

Koper en aluminium verbinden kan leiden tot elektrolyse.
Een ander zegt weer, dit is geen elektrolyse maar galvanische corrosie.
Nu weet ik dat je voor elektrolyse 2 elektrodes al dan niet van dezelfde metaal nodig hebt, water met wat zouten/mineralen erin en stroom.
Galvanische corrosie heb je wel 2 verschillende metalen voor nodig en volgens mij ook water met zouten/mineralen en veroorzaakt juist een potentiaalverschil.

Maar... mag je wanneer je 2 verschillende metalen met elkaar verbind en ze gaan daardoor corroderen nu wel of niet spreken van elektrolyse?
Dat was de discussie.

Ah TS. Je werkt bij een bedrijf die/dat te maken heeft met dit verschijnsel. Er liggen vele kilometers stalen hogedruk gasleidingen in de grond. Als je daar niks aan doet, dan roesten/rotten die buizen zomaar in twintig jaar weg. Is niet handig met 8bar gas.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kathodische_bescherming
Zo hier en daar in het voorzieningsgebied staan gasinkoopstations. GasUnie levert daar 40 bar wat gereduceerd word naar 8. Dat is de hogedruk van een netbeheerder als Stedin. In dat gasinkoopstation hangt een gelijkrichter, er gaan twee kabeltjes naar buiten, eentje naar de anode die ergens buiten ingegraven is. De andere kabel loopt mee met de gasleiding en zit zo hier en daar aan de leiding vastgeklemd. Op die plekken zie je meestal ook een paaltje staan met de letters KB gas. Zijn meetpunten.

Edit: die 40 en 8 bar waren de waardes bij ons regiobedrijf. In Rotterdam en ommelanden kan dat anders zijn.

Op zaterdag 3 augustus 2024 21:32:10 schreef mvdk:
Ah TS. Je werkt bij een bedrijf die/dat te maken heeft met dit verschijnsel. Er liggen vele kilometers stalen hogedruk gasleidingen in de grond. Als je daar niks aan doet, dan roesten/rotten die buizen zomaar in twintig jaar weg. Is niet handig met 8bar gas.
https://nl.wikipedia.org/iki/Kathodische_bescherming
Zo hier en daar in het voorzieningsgebied staan gasinkoopstations. GasUnie levert daar 40 bar wat gereduceerd word naar 8. Dat is de hogedruk van een netbeheerder als Stedin. In dat gasinkoopstation hangt een gelijkrichter, er gaan twee kabeltjes naar buiten, eentje naar de anode die ergens buiten ingegraven is. De andere kabel loopt mee met de gasleiding en zit zo hier en daar aan de leiding vastgeklemd. Op die plekken zie je meestal ook een paaltje staan met de letters KB gas. Zijn meetpunten.

Edit: die 40 en 8 bar waren de waardes bij ons regiobedrijf. In Rotterdam en ommelanden kan dat anders zijn.

zeker omdat de gasleiding van staal is en tussen 2 stations aan aarde word gehangen en dus gaat rotten. las pas dat in NL het netwerk met kerosine leidingen deels vervangen gaat worden. dat net stamt nog deels uit de jaren 50 en het leidingwerk is te krap geworden voor de huidige vliegbewegingen. ook liggen die leidingen inmiddels door woongebieden in de jaren, wat zeker niet de bedoeling is. nu is dat leidingnet voor NL maatstaven al oud. pas klapte er in de VS een leiding in de stad met hogedruk stoom, die bleek over de 100 jaar oud te zijn. hoezo onderhoud en vernieuwing :P

Op zaterdag 3 augustus 2024 21:32:10 schreef mvdk:
https://nl.wikipedia.org/iki/Kathodische_bescherming

Klopt ik ben bekend met de kathodische bescherming, ik heb geen certificaat om deze te meten maar ik ken het principe. Volgens mij gebeurt dit niet alleen met een externe beschermstroom maar ik dacht ook met zinkanodes om op te offeren?
Maar de vraag was, is elektrolyse hetzelfde als galvanische corrosie.
Mag je galvanische corrosie, elektrolyse noemen?

De hoogste hoge druk in ons net is inderdaad 8bar, daarboven wordt het GasUnie, maar de HD varieert van 1bar t/m 8bar leidingen.

Iets is verkeerd gegaan met de wikipedia link.
Als ik weer thuis ben fixen.

Wiki link werkt weer. Was een lettertje weggevallen.

[Bericht gewijzigd door mvdk op (27%)]

Wat ik vaak zie bij ons op het park dat sommige caravans een niet geaarde kabel meenemen. Oranje kabels voor gazonmaaier. Ik sluit ze dan ook niet aan en leg uit waarom. Ze kunnen bij ons zolang een leen kabel gebruiken.
Elke aansluiting heeft een eigen aardlekautomaat.
De aarde hangt bij ons samen met de nul aan de sterpunt van de trafo. (3x1000 Amp.)
Elk jaar voor het seisoen begint lopen wij alle aansluitingen na met Nieaf-Smitt Installatietester.
Dit doen we in eigen beheer.

Nu heb jij blijkbaar een betrouwbare camping, maar dat zijn ze niet allemaal.
Vraag was of je het chassis van de caravan enz ook aan de walstroomaarde moet leggen.
Ik zou dat niet doen.
En dat je die oranje kabeltjes niet wilt, soit, vaak 2x0.75 max, en dan dikke frituur erop.
Neu....
Maar het chassis aan de aarding, dat was de feitelijke vraag, ik zie het nut niet, en wel het potentiële gevaar.

Het nut Jinny, lijkt mij dat als er een foutstroom is naar het chassis dat de aardlek dit dan kan detecteren voordat jij degene bent die verbinding maakt met de aarde om zo voldoende lekstroom te laten lopen.
En wat zie je als potentieel gevaar om de aarde wél aan het chassis te koppelen? Dat er spanning op de aarde komt van buitenaf?

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (16%)]

Ondanks dat een caravan (doorgaans) op rubberen banden staat zal er toch bij een foutstroom op bijv. een metalen broodrooster die in de caravan op een tafel staat een stroom door je lichaam naar aarde vloeien vanwege de capacitieve koppeling die je lichaam heeft met het chassis van de caravan in serie met de capacitieve koppeling tussen chassis van de caravan en aarde.
Wanneer het chassis van de caravan wordt geaard dan wordt de capacitieve koppeling van lichaam naar aarde groter en zal een ALS eerder afslaan.

Gemiddelde ALS slaat uit bij ongeveer 22 mA.
Dat heb je heel snel.
Ook zonder een aardleiding.
En je caravan of soortgelijk eelt heeft zelf een aardlek aan boord, die beveiligt de zut in principe.
Als je ergens een foute frituur op het aanrecht hebt staan, dan slaat ie echt wel af.
Waar het gevaar zit, en dat is al eerder gezegd, is een camping met een (onzichtbaar) gebrek waardoor jouw caravan onder spanning kan komen te staan via de aarddraad zonder dat jouw aardlek aanspreekt.

Op vrijdag 2 augustus 2024 17:49:47 schreef rew:
[...]
En dan stap je met je blote voeten op de metalen drempel in de deur van je caravan...... Tegen de tijd dat de zekering van je buurman er uitfloept, loopt er 6A door je lichaam. Dat is ongeveer 300x de benodigde dosis voor "overlijden".

Hoe professioneel ook, 6A is onmogelijk!

De meeste aardsluitingen worden veroorzaakt door snelkokers en koffiezetapparaten, ook vocht in stekkers bij regen of liggen in water. buiten verlichting en wandcontantact zijn ook vaak de boosdoener.
Ook veel voorkomend is water in verdeel wandontactdozen op het aanrechcht, water in gemorst.
Gasten kunnen kiezen tussen tien tot zestien Amp.