Even samenvattend:
De complete diskette met een "erase" functie van een Gem WX2 keyboard gewist.
De manual heeft het over:
Erase: Cancel, Eliminate. A command found within the Disk, Edit Performance and Edit Sequencer environments. Destroys a set of data permanently (a Disk, file, a Track, a part of a Song)
Unformat werkt niet (heeft simul al getest)
eens met Sine, het is afhankelijk hoe de informatie wordt gewist.
delete -> verwijder de file uit de FAT-tabel maar laat de data staan. de clusters worden vrijgegeven voor een nieuwe schrijfactie maar tot dat moment is de oude data aanwezig
erase, verwijder de file en overschrijf de clusters met ooH (of andere getallen)
in het verleden had ik een pascal-programma waarbij je de EOF-marker op het laatste cluster vd schijf kon zetten en dan de hele schijf als 1 file benaderen. met wat zoekwerk kom je dan de informatie tegen. uit mijn herinnering kon je dat met norton ook.
erase is juist bedoeld om dat soort acties onmogelijk te maken, er staat nl niets meer.
dus afhankelijk van hoe erase vanaf het keyboard werkt is de data wel/niet aanwezig.
succes
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Er zijn bedrijven die ook na een low-level format de data nog kunnen terughalen, maar dat is absoluut niet goedkoop. Een afweging maken hoeveel die data je waard is...
Een image maken van de diskette en daarna het image met een HEX-viewer bekijken. Staan alle bytes op 0x00 of 0xFF of een of ander repeterend byte-patroon dan ben je alles kwijt. Side track/sector data laten teruglezen / analyseren is dan al haast onmogelijk, de side data is zwaar beschadigd.
Diskettes zijn geen echt betrouwbaar opslagmedium. Heeft de eigenaar niet een backup ergens?
Vroeger of later pak je er nog een uit de stapel, en dan doet ie het niet meer.
Op donderdag 8 augustus 2024 13:43:12 schreef Ledlover:
Diskettes zijn geen echt betrouwbaar opslagmedium. Heeft de eigenaar niet een backup ergens?
Vroeger of later pak je er nog een uit de stapel, en dan doet ie het niet meer.
Diskettes zijn toch al een stuk betrouwbaarder als een cd-r zolang je er maar geen magneten in de buurt houd.
Maar inderdaad is er geen kopie? Of kunnen er geen mensen zijn die deze bestanden ook hebben?
joopv
Golden Member
Op vrijdag 9 augustus 2024 05:49:40 schreef Paloma:
[...]Diskettes zijn toch al een stuk betrouwbaarder als een cd-r zolang je er maar geen magneten in de buurt houd.
Maar inderdaad is er geen kopie? Of kunnen er geen mensen zijn die deze bestanden ook hebben?
Als je google'd op gem wx2 kom je hele bibliotheken met bestanden tegen. De hamvraag is dus: hoe uniek en onvervangbaar waren die bestanden op die floppy?
Want we kunnen nu wel concluderen dat ze niet meer terug te halen zijn.
SIMUL
Golden Member
Iedereen hartelijk dank voor het aanreiken
Voor de vele imformatie maar ik denk dat de imformatie verloren is
Op vrijdag 9 augustus 2024 05:49:40 schreef Paloma:
[...]Diskettes zijn toch al een stuk betrouwbaarder als een cd-r zolang je er maar geen magneten in de buurt houd.
Misschien 'betrouwbaarder' maar nog steeds onbetrouwbaar.
Er is een man die diskettepartijen opkoopt, reinigt, leegt, volledig test en doorverkoopt. Die moet enorm veel diskettes weggooien wegens lees/schrijffouten.
Mijn eigen ervaring is dat ik minstens 10% weg moet gooien van de gebruikte diskettes die ik heb. Waarschijnlijk meer, maar die keer dat ik al m'n diskettes heb doorgewerkt en de werkende nog gebackupt naar HDD's heb, is alweer jaren geleden.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb cassettebandjes uit de jaren 70 en 80 waar muziek opstaat en die werken nog steeds. Ze klinken "goed" (Opgenomen muziek van de radio)
Cassettebandjes zijn weer een ander verhaal. Als daar een paar dropouts in zitten, is het geen ramp. Veel mensen horen dat niet. Maar op een diskette betekent dat - zodra die dropout meer is dan de foutcorrectie kan oplossen - dat een bestand onleesbaar is.
Ik heb een verhuisdoos vol cassettes, die afkomstig zijn van een hifi-gebruiker. Ongeveer 25% is geheel rafel en dropoutvrij. De volgende 50% is acceptabel, nog inzetbaar voor de minder kritische luisteraar en niet-hifi doeleinden. Ik ben een kritische luisteraar en als in zeg anderhalve minuut een met getraind oor hoorbaar rafeltje zit, gaat ie in deze partij. Dit is wat de meeste mensen echter acceptabel en normaal vinden voor cassettes. De laatste 25% heeft duidelijke dropouts, klinken dof van slijtage, of laten de koppen vollopen met oxide.
Het gaat hier om TDK, Sony, Maxell, en een paar Fuji.
PDM (Philips Du Pont Magnetics) is onbetrouwbaar en gaat sowieso weg.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (12%)]
Probeer eens Unerase van Norton Utilities 8.0 voor DOS.
NU is nog wel ergens op internet te vinden en te downloaden.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Als dat apparaat dat heeft gewist dat binnen een 10 secondes deed, is er alleen een quick-format gedaan. Dan is de inhoudsopgave weg, maar de data is er nog. En is terug te halen. Liefst op een MSDos computer eerst DiskDupe draaien als kopie, daarna met andere tools zoals de Norton van Harm op de kopie de data terughalen. Of andere tools, er zijn er genoeg.
Als het apparaat er een minuut op heeft staan werken met draaiende diskette en klikkend geluid dan heeft hij een deep level format gedaan en is de disk leeg.
nonius
set SCE to AUX.
Iedereen hartelijk dank voor het aanreiken Voor de vele imformatie maar ik denk dat de imformatie verloren is
Waarom denkt u dat? Wat heeft u al geprobeerd om de informatie te 'recoveren'?
In de tijd dat ik nog met 3.5" floppies werkte (MS-DOS) gebruikte ik altijd PC-Tools (een suite met utilities, vergelijkbaar met Norton) en dat werkte prima bij dit soort problemen. Op een WIN2000 PC (waar nog een floppy-drive inzit die echter zelden gebruikt wordt) heb ik het probleem nooit gehad, maar ben er zeker van dat daar ook geschikte utilities voor bestaan voor hetzelfde probleem.
https://en.wikipedia.org/wiki/PC_Tools_(software)
Overigens, ook mijn ervaring is dat floppies een onbetrouwbaar medium zijn. CD-ROMs heb ik weinig problemen mee gehad, maar floppies was een grote ellende. Heb hier nog een doos vol ervan staan (voor een oude DOS-laptop, met seriële poort; wordt alleen gebruikt voor de EPROM-programmer), maar ik denk dat ca. de helft van de floppies leesfouten geeft.
Het verbaast me eigenlijk dat het u nog niet gelukt is de floppy te recoveren, met de genoemde utilities is het een fluitje van een cent. (Tenzij de informatie is overschreven, dan houdt het (deels) op.)