Hoi,
Een installateur wil na een 80A automaat een 125A c-vorm plaatsen. Met deze C-vorm wil hij een bouwplaats mee gaan voeden.
Mijn vraag is kan dit wel met oog op kortsluitstromen, selectieviteit ed.
Kan iemand een goede onderbouwing geven of dit wel of niet mag?
Alvast bedankt,
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Om daarop een goed antwoord op te geven zal ik veel meer gegevens moeten hebben.
Wat je aangeeft mag,
Andersom, een CEE-Form van 80A (als doe zou bestaan) mag niet achter een 125 Automaat.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
benleentje
Golden Member
Mijn vraag is kan dit wel met oog op kortsluitstromen, selectieviteit ed.
Dat heeft hier helemaal niets mee te maken.
Enkel de 80A zekering zelf heeft met selectiviteit en ook kortsluitstroom te maken. Maar dat zal zeker wel goed uitgerekend zijn.
Daarna moet er achter die 80A zekering een stuk kabel en die heeft met kortsluitstroom te maken.
Ook moet alle installatie materiaal na de 80A zekering zelf ook 80A of beter zijn. Een 80A CEE-form bestaat niet. Wel een 63A en een 125A. 63A is kleiner dan de 80A van de zekering en die mag zeker niet, dan blijft er alleen nog 125A CEE-form over
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ook een aardlek op de voeding zou mogen, zeker als de kabel staks vele meters over de bouw ligt en dus beschadigd kan raken door rijden van voertuigen ed. de aardlek mag een 300 of 500mA model zijn. is de voeding naar de bouwkast maar enkele meters zou ik er minder aan doen. het blijft een tijdelijke voorziening. de bouwkast dient wel voorzien van aardlekken te zijn op de eindgroepen.
dit is niets abnormaals overigens om zo een bouwvoeding te maken van een bestaande verdeler. de kabel vanaf die laatste kast met de 80A erin dient dan wel een 16mm2 of meer te zijn.
Anoniem
Ik vind het knap dat jullie gelijk wisten wat hij met c-vorm bedoelde want ik moest echt even denken 
testman
Op vrijdag 16 augustus 2024 20:29:52 schreef InHogereSferen:
Ik vind het knap dat jullie gelijk wisten wat hij met c-vorm bedoelde want ik moest echt even denken
je wilt niet weten wat 60 collega's samen aan namen voor 1 installatie onderdeel kunnen hebben. soms komen er wat rare benamingen voorbij 
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Op vrijdag 16 augustus 2024 20:40:20 schreef testman:
[...]je wilt niet weten wat 60 collega's samen aan namen voor 1 installatie onderdeel kunnen hebben. soms komen er wat rare benamingen voorbij
Zo was het bij het bedrijf waar ik werkte:
Ellepepijp, voor PVC electra buis, en Osseliet voor slagvaste Hostalitz buis.
en als ik een poosje nadenk, dan zullen er wel meer langskomen.
(Ik word oud...)
nonius
set SCE to AUX.
'Lijkelippenlijm' voor Cyanoacrylaatlijm vond ik wel een plastische, doch enigszins morbide, benaming voor het product.
Was de gebruikelijke term in een lokaal ziekenhuis hier....
Ik gebruik altijd std 32 A, want die 16A dingen vind ik veel te slap.. maar dus ook achter een c16 of c25
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
testman
Op vrijdag 16 augustus 2024 23:03:40 schreef Jinny:
Feitelijk doe ik het niet goed met een 63A verloop naar een 32A.
met een automaatje ertussen niks mis mee.
testman
Op zaterdag 17 augustus 2024 02:30:07 schreef InHogereSferen:
[...]
Volgens mij is het Hostalit zonder z
hostaliet hoeft alleen bij buizen die laag boven de grond en door de vloer heen gaan, slagvast. rest kun je gewoon grijze pijp gebruiken wat net zo duur is als gele pijp. de gebruikte termen bij lasdozen zijn er veel, zeker om de juiste soort te krijgen bij gebrek aan een typenummer.
Jinny
Golden Member
Op vrijdag 16 augustus 2024 23:27:45 schreef testman:
[...]met een automaatje ertussen niks mis mee.
Geen automaat ertussen.
63A naar 32A op een 4qmm (ik gebruik alleen de fases, 3 touwtjes dus) die via een 32A male op een 25A delta scheidingstrafo komt waar ik dan zelf weer mijn eigen nul maak met een ster uitgang.
Ik heb geen zin om ergens buiten in de regen een automaat te hebben liggen...
Waarom een 63A verloop?
Er zijn plaatsen waar er voor de 32A aansluiting dusdanig goedkope automaten gebruikt worden (of gewoon een 25A) dat de inschakelstroom van mijn walstroomtrafo de zekering al laat klappen.
En dan ben ik gedwongen om de 63A aansluiting te gebruiken.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Op zaterdag 17 augustus 2024 07:24:35 schreef testman:
[...]
de gebruikte termen bij lasdozen zijn er veel, zeker om de juiste soort te krijgen bij gebrek aan een typenummer.
In mn LTS tijd heb ik ze nog moeten leren.
T-doos, Top T-doos, T-doos Links, T-doos Rechts, T-doos met boveninvoer. Had je ze al dan niet nog met achterinvoer.
En dan nog Trek-doos of doorvoerdoos, ook in verschillende uitvoeringen, Balunadoos, Centraaldoos........
In kunststof of in gietijzer, rond of vierkant......
De vreemdste benaming vind ik de einddoos met achterinvoer, dat is eigenlijk geen einddoos.
Er zijn eindozen te koop die gewoon einddoos zijn, bv Attema heeft ze in het programma. Worden eigenlijk alleenmaar gebruikt als de boel onder spanning moest maar men nog niet verder kon.
c-form is meer een verbastering van cee-form
mvdk
Golden Member
Toeternietoe vergeet de ouwewijvendoos.
Twee tuiten breed onder, tuiten links en rechts boven, en een toptuit.

Sorry, waar gaat het over?
Ik zie geen reden waarom het niet zou mogen.
Als ík het zou doen zou ik wel altijd een duidelijke indicatie er bij plakken dat er een 80A zekering voor zit.
testman
Op zaterdag 17 augustus 2024 10:39:12 schreef Jinny:
[...]
Geen automaat ertussen.
63A naar 32A op een 4qmm (ik gebruik alleen de fases, 3 touwtjes dus) die via een 32A male op een 25A delta scheidingstrafo komt waar ik dan zelf weer mijn eigen nul maak met een ster uitgang.
Ik heb geen zin om ergens buiten in de regen een automaat te hebben liggen...Waarom een 63A verloop?
Er zijn plaatsen waar er voor de 32A aansluiting dusdanig goedkope automaten gebruikt worden (of gewoon een 25A) dat de inschakelstroom van mijn walstroomtrafo de zekering al laat klappen.
En dan ben ik gedwongen om de 63A aansluiting te gebruiken.
officieel mag je zonder voorzekeren niet met 63A voeding naar een 32A stekker gaan, vandaar de 32A automaat. de kant en klare verlopen hebben een 3 polige automaat ingebouwd zitten. in de praktijk word dat amper gedaan, heb een bouwbedrijf geleerd waarom je geen 4 polig male naar 5 polig female verlopen maakt. oh daarom ging de koffiezetter in de keet steeds stuk 
overigens komt er jaarlijks een evenementskast buiten voorbij met onderhoud welke ook 2x 125A ceeform heeft. de voeding is ook maar 3x80A, zit ook een vertraagde aardlek 300mA op.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Mag ik even samenvatten/kijken of ik het goed begrijp?
* Dat "CEEFORM 125" is een bepaald type stopcontact wat in theorie voo 125A geschikt zou moeten kunnen.
* TS wil dat achter een 80A zekering zetten.
Ik denk dat dit erg vergelijkbaar is met een camping waar ze 6A aansluitingen verhuren die dan uitgerust zijn met een 16A stopcontact, toch?
In een huisinstallatie is het "not done" (in NL) om een stopcontact op minder dan 16A af te zekeren. Zo nu en dan zit je met een zwaar (zeg 12A+) apparaat wat daar dan ingaat en dan springt de zekering.
Als je dan "passende maatregelen" neemt (dus een sticker naast dat ding: "voorgezekerd met 80A"), dan zie ik eigenlijk geen bezwaar.
Op zaterdag 17 augustus 2024 18:46:22 schreef rew:
In een huisinstallatie is het "not done" (in NL) om een stopcontact op minder dan 16A af te zekeren.
Er zijn anders heel veel huizen met alleen maar 10A groepen.
Op zaterdag 17 augustus 2024 18:46:22 schreef rew:
* Dat "CEEFORM 125" is een bepaald type stopcontact wat in theorie voo 125A geschikt zou moeten kunnen.
* TS wil dat achter een 80A zekering zetten.
Correct.
Bij een CEEform is de kleur en de uurstand (van de aardpen) meestal bepalend voor de spanning en de frequentie. Niet altijd want bijvoorbeeld in theaters gebruiken ze voor alle spanningen gewoon zwarte CEEforms.
.