Lieve lezers,

Ik heb een batterij/accu-vraag.

Zoals iedereen in NL heb ik sinds het ingaan van een wetje rookmelders in de woning.
Ik heb een model met batterij 9V blok, die volgens de doos 1 jaar mee zal gaan.

Met lang aanhoudend gepiep en geknipper meldde het kreng eergisteren dat het batterijeinde in zicht is. Daarop heb ik het van het plafond geplukt en de batterij (Panaonic alkaline) met de multimeter nagemeten: 8,7 V.
Nu zag ik in een oud topic een tevreden RAAF12 over het Hema blokje NiMH oplaadbaar 150mA 8,4 V. is.

Ik zie dat mijn Panasonic met 8,7 als bijna leeg wordt gezien en de Hema vol geladen 8,4 V. is.
Wil dat zeggen dat de Hema in mijn rookmelder niet zal gaan werken?

Dank.

IK heb toen bewust wat duurdere rookmelders gekocht waarvan de batterij 10 jaar mee gaat. Maar daar heb je nu niets aan.
Ik vind 1 jaar dan wel weer heel erg kort.

Ik zie dat mijn Panasonic met 8,7 als bijna leeg wordt gezien en de Hema vol geladen 8,4 V.

Wat je niet weet is wat de batterij onder belasting van de rookmelder aan spanning had. Dat zou zomaar een stuk lager dan 8,7V kunnen zijn. IK zou die accu dan gewoon eens proberen.

En die dingen gaan piepen, 04.00 uur! S'nachts daalt de temperatuur iets, en dan trekt de batterij het niet meer.

Er zijn 2 soorten 9v (de ene is ruim 9v en de andere is rond de 8v)
Die met de 'AAA' achtige cellen heeft een hogere spanning. (beide hebben 6 cellen)

Is het niet beter om een (niet-oplaadbare) 9V Lithium-batterij te gebruiken? Met zo'n primaire cel heeft u er de eerstkomende 5 jaar geen omkijken naar, in tegenstelling tot een accu die regelmatig opgeladen moet worden.

Een 9V lithium-batterij is in elk geval wat ik gebruik. Ze zijn duurder maar hebben een lange levensduur, zijn betrouwbaar en in de rookmelders die ik heb zitten ze ook standaard al.

9V alkaline is het absolute minimum wat ik erin zou willen hebben, maar liever lithium. Oplaadbare accu's (NiCd, NiMH) heb ik nooit een goede oplossing gevonden voor deze toepassing, trouwens ook niet voor afstandsbedieningen en rekenmachines.

[Bericht gewijzigd door nonius op (15%)]

had dat ook gemerkt idd dat een rookmelder de batterij vrij snel afkeurt, vooraan in de 8V in dit geval. een fluke DMM doet het nog rond 6V. afgelopen week gingen die rookmelders hier allen random af, geen tocht of stof in beeld, en met 10 jaar batterij, goedkope zooi van de verhuurder. nadat het een keer midden in de nacht begon te janken alsof er brand was zijn die prullen eraf gevallen op de 1 of andere manier en de oude rookmelders op 9V block weer terug gekomen, die gaan nog tot 2032 mee dus prima.

Op zaterdag 17 augustus 2024 22:19:29 schreef testman:
.. goedkope zooi van de verhuurder. nadat het een keer midden in de nacht begon te janken alsof er brand was zijn die prullen eraf gevallen op de 1 of andere manier ...

Ik hoor het al!
Je hebt een hond nodig. Als die warme poten krijgt, dan hoor je hem echt wel en die blaft echt niet midden in de nacht als er niets aan de hand is.

Op zaterdag 17 augustus 2024 22:44:08 schreef ohm pi:
[...]Ik hoor het al!
Je hebt een hond nodig. Als die warme poten krijgt, dan hoor je hem echt wel en die blaft echt niet midden in de nacht als er niets aan de hand is.

zoeen die eerst zelf een powerbank denkt te verorberen en zo de boel in de fik steekt als dat ding ontploft op het tapijt :P

Als dat ding bij mij begint te schreeuwen sla ik em van t plafond, gooi em in de ondergrondse container en hup, weg er mee.

Ben ik dan daarna strafbaar?

die blaft echt niet midden in de nacht als er niets aan de hand is

Keer het mes niet in de wonde! Dit is heel precies wat die sch__tbeesten van mijn buurman wel degelijk doen, midden in de nacht als wild beginnen blaffen zonder enige aanwijsbare reden. Buurman beweert dat het van everzwijnen komt, maar ik heb hier nog nooit een everzwijn gezien, zelfs niet met mijn infraroodkijker. Het dient dan ook wel gezegd dat men hier te lande niet het flauwste benul heeft van het begrip "hondenopvoeding".

Maar toen ik nog in Haacht woonde werd mijn nachtrust ook wel eens verstoord door woest geblaf, dat heeft geduurd tot ik op een nacht die hond eens ben gaan fotograferen. Tot verbijstering van de buren en paniek van het "baasje".

Nu maar beter terug naar de rookmelders? Ook ik heb geleerd om niet-oplaadbare batterijtjes te gebruiken, en ook ik vind een enkel jaartje verdacht kort. Mijn 9V-blokjes deden het toch meerdere jaren. Als ze het lieten afweten was het wel bij nachte, keer op keer, lastig genoeg maar wel verklaarbaar, zie hogerop.

Maak geen grapjes met rooknmelders, koop gewoon goede en bespaar er niet op en ga niet lopen kloten met accu's en zo om een paar euro te sparen!
Een hele goede vriend , net 86 geworden, heeft zijn leven en dat van zijn vrouw te danken aan 2 van die melders.
Ze wonen sinds een paar weken in een ander huis.... het oude is onbewoonbaar, maar ze zijn er nog.

Dat moest ik even kwijt.

Misschien een beetje onveilig advies, maar er is een weerstandswaarde in zo een apparaat die je kunt aanpassen: de minimale waarde van de batterijspanning. Daaronder gaat het alarm af. Dat was eerst al bij 8,7 volt en na aanpassen heb ik dat op 7,5 volt gezet.

En op eigen risico kun je die waarde aanpassen. Het risico is groot, want juist bij een lage spanning is meestal de inwendige weerstand ook toegenomen en is het genereren van een sterk alarmsignaal niet meer gegarandeerd.

De fabrikanten kiezen uiteraard voor een detectiewaarde aan de veilige kant. Mijn ervaring tot nu toe: 5 jaar werking op een normale batterij, geen oplaadbare, is normaal na aanpassing.

En ik test ze wel regelmatig!

Op zaterdag 17 augustus 2024 23:10:26 schreef mvdk:
Als dat ding bij mij begint te schreeuwen sla ik em van t plafond, gooi em in de ondergrondse container en hup, weg er mee.

Ben ik dan daarna strafbaar?

Theoretisch strafbaar, jawel, maar dat zal best meevallen zolang er geen actieve controlebrigade wordt opgestart, en daarvoor zal er wel geen budget zijn, vandaag niet en morgen niet. In openbaar toegankelijke gebouwen gaat de brandweer wel eens langs, in BE, maar bij mijn weten normaliter niet in particulier eigendom.

Daarentegen zal uw verzekeraar ("assuradeur" in het bekakt_NL) heel blij zijn om een argument te hebben om niet te hoeven uitbetalen, als uw boel uitfikt.

er is een weerstandswaarde in zo een apparaat die je kunt aanpassen

Geldt dat voor AL die apparaten? Ik ruik een onterechte veralgemening.

Nee natuurlijk niet (maar dat had je al door), maar ik snap het probleem dat men hier opgelost wil hebben. Helaas heeft de ingang van deze wet een aantal cowboys op de markt uitgenodigd die dure brandmelders verkopen met lithium batterijen van AliExpress waar "10 haar garantie" op zit, die na een paar jaar naar de zak zijn. Ik heb die krengen open gemaakt en daar bleek dat er van de lithium cellen telkens één slecht was. Na een paar jaar heeft haast niemand de bon meer en als ze twee keer moeilijk doet haakt het restant ook af. Ik zou sowieso altijd een apparaat kopen met vervangbare batterijen, want zelfs dure apparaten hebben vaak rotzooicellen als energiebron. Met een beetje geluk verdwijnen de grootste oplichters van de markt als die eenmaal verzadigd is.

Helaas heeft de ingang van deze wet een aantal cowboys op de markt uitgenodigd

Ja, graag akkoord. Dat bevestigt mijn libertaire zeer antipathieke hoogst asociale standpunt: de wetgever hoort zich daar niet mee te bemoeien. Het is aan de overheid om voor te lichten en om goede suggesties te doen, niet om een wettelijk keurslijf op te leggen. Wetten om te beschermen tegen domheid zijn sowieso nutteloos, domheid zal altijd blijven bestaan. Om maar een enkel voorbeeld te citeren:

Domheid kan men niet keren met wetgeving, al zijn er dommerds die daarin geloven. Enkel opvoeding kan enig nut hebben, maar dat vergt veel budget en veel geduld, twee dingen die niet meer vlot beschikbaar zijn.

Laat de verzekeraars maar premies bieden voor degelijke beveiliging, dat is in eenieders belang. En wie het eigen leven wil afsluiten in de eigen rookwolk, die moet dat dan maar doen. Wel wat opletten voor de buren, aub, die hebben het volste recht op hun hoogsteigen hoogstindividuele rookwolk, niet afpakken!

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (20%)]

voor ons appartement aan de kust, moesten we rookmelders kopen met niet vervangbare batterij. die kon je kopen bij het gemeentehuis.
dacht dat die 5jaar meegaan en iets van een 20€/rookmelder was.

voor die 4€/jaar ga ik echt niet lopen knoeien met herlaadbare batterijen of 9V blokken.
zo eentje met vervangbare batterij zal ooit toch eens slecht worden en vervangen moeten worden (de rookmelder zelf).
en meestal gaan die dingen binnen het jaar piepen in het midden van de nacht omdat de accu leeg is

zeker herlaadbare zullen geen jaar halen, want die capaciteit is lager. als je dan elke 6maand uit je bed gehaald word en je die 9V blok in de lader moet gaan steken

[Bericht gewijzigd door fcapri op (14%)]

Wat dachten jullie van melders met externe voeding?Ik heb al jaren meerdere rook en brandmelders aangesloten op mijn brandmeldcentrale.Deze zijn om te zetten van 12 en 24 volt,NO of NC kontakt.Je moet er alleen een vieraderige kabel naartoe brengen.Verder nooit moeilijkheden mee gehad. Je moet wel een brandmeldcentrale hebben natuurlijk...
P.S.Als er alarm is, gaat een klep in de hoofdgasleiding dicht..Dit is niet verplicht,maar vond ik wel veilig.

Op zondag 18 augustus 2024 10:11:10 schreef mel:
Wat dachten jullie van melders met externe voeding?Ik heb al jaren meerdere rook en brandmelders aangesloten op mijn brandmeldcentrale.Deze zijn om te zetten van 12 en 24 volt,NO of NC kontakt.Je moet er alleen een vieraderige kabel naartoe brengen.Verder nooit moeilijkheden mee gehad. Je moet wel een brandmeldcentrale hebben natuurlijk...
P.S.Als er alarm is, gaat een klep in de hoofdgasleiding dicht..Dit is niet verplicht,maar vond ik wel veilig.

Zo heb ik dat ook, ik heb een alarmcentrale ( jablotron) waar de rookmelders 4 draads aan gekoppel zijn.
Die waarschuwt ook via een app naast een hoop herrie.
Er zitten ook 2 AAA cellen ieder rookmelder als backup zodat de melders standalone werken bij eventuele uitval van centrale of kabelbreuk, die gaan jaren mee.
Zodra ze leeg beginnen te raken waarschuwt de app en ze gaan niet brullen midden in de nacht :)

Die gasklep is een hele goede tip @mel !

IK heb geen gas in huis, blokverwarming en inductie koken.

Ondanks rookmelders toestelletjes zijn die 's nachts de functie van je neus overnemen zijn ze niet geliefd.
Ze bestaan nochtans ook maar uit een klein stukje elektronica dat net zo betrouwbaar/onbetrouwbaar is als bv je tv.
Zelf heb ik er meer problemen mee dat ik het aankoopbewijs van mijn tv van 500€ na 2j mag weggooien omdat de garantie verstreken is dan dat ik het aankoopbewijs van een rookmelder van 15€ na 8j niet meer terug vindt.
Met 1500€ irritante rijhulpsystemen op je wagen voor je veiligheid kun je natuurlijk uitpakken... een rookmelder daarentegen is niet cool... keep up appereances.
In onze vorige straat mocht ik met eigen ogen zien met welke verbazende snelheid een fietsenzaak in de as werd gelegd, een paar jaar later een villa... awel ik schat dat 's nachts je kansen zelfs met een rookmelder beperkt zijn.
Gebruik dus je gezond verstand.

Ik zie dat mijn Panasonic met 8,7 als bijna leeg wordt gezien en de Hema vol geladen 8,4 V. is.
Wil dat zeggen dat de Hema in mijn rookmelder niet zal gaan werken?

Wat denk je nu zelf?

Op zondag 18 augustus 2024 12:53:34 schreef OXO:
Ondanks rookmelders toestelletjes zijn die 's nachts de functie van je neus overnemen zijn ze niet geliefd.
Ze bestaan nochtans ook maar uit een klein stukje elektronica dat net zo betrouwbaar/onbetrouwbaar is als bv je tv.
Zelf heb ik er meer problemen mee dat ik het aankoopbewijs van mijn tv van 500€ na 2j mag weggooien omdat de garantie verstreken is dan dat ik het aankoopbewijs van een rookmelder van 15€ na 8j niet meer terug vindt.
Met 1500€ irritante rijhulpsystemen op je wagen voor je veiligheid kun je natuurlijk uitpakken... een rookmelder daarentegen is niet cool... keep up appereances.
In onze vorige straat mocht ik met eigen ogen zien met welke verbazende snelheid een fietsenzaak in de as werd gelegd, een paar jaar later een villa... awel ik schat dat 's nachts je kansen zelfs met een rookmelder beperkt zijn.
Gebruik dus je gezond verstand.

+1

Die kennis waar ik over schreef is om 2 uur in de nacht nagenoeg ongedeerd buiten weten te komen vanaf de eerste etage met zijn vrouw.
Woonkamer geheel uitgebrand.
Dat die dingen echt levensredend zijn is voor mij een vastsstaand feit.

na het ontstaan van een brand heb je ongeveer 2-3min voor de hele boel in lichterlaaie staat. de hete lucht die stijgt laat gewoon alles ontbranden van hout/gordijnen/meubels...

het is dus belangrijk dat je van de eerste rook al gewekt wordt.
als je geburen het vuur al opmerken, is het al veeel te laad

het is dus belangrijk dat je van de eerste rook al gewekt wordt.

Inderdaad. En wat ik in deze thread nog niet gezien heb: het is de rook die het gevaarlijkst is: de koolmonoxide die erbij ontstaat bedwelmt en verdooft zonder dat je er iets van merkt. Koolmonoxide is al in zeer kleine dosis levensgevaarlijk.

Ook een wat later optredend zuurstoftekort (hypoxie) merk je helemaal niets van.

Het vuur doet je huis afbranden, maar het is de rook die doodt.

Het heten daarom ook 'rookmelders', geen 'brandmelders'.

Ben het met anderen eens, de kostprijs van een fatsoenlijke batterij (lithium) is een kleine kost vergeleken met de potentiële risico's van een niet-werkende rookmelder met een lege oplaadbare batterij.

Heel goed dat je dat even aanhaalt @nonius.
Ik zal wat meer toelichten, dat kan voor iedereen leerzaam zijn.
Wat er bij mijn kennissen is voorgevallen:
Er is rond 2 uur in de nacht in de woonkamer brand ontstaan, de lezing is "in zo'n verlengslof"
De brand verspreidde zich in de woonkamer, de kamerdeur was dicht gelukkig.
De rookmelders , op iedere etage een, zijn getript en hebben de redelijk bejaarde bewoners gewekt.
Er was uiteraard de nodige rook in de gang en trappenhuis maar ze konden ongedeerd naar beneden komen.
De man heeft daar de woonkamerdeur open gedaan om te kijken... dat was achteraf natuurlijk helemaal fout, en meteen weer dicht gesmeten.
Hij heeft hete rook ingeademd en wat brandwondjes in zijn gezicht opgelopen daardoor.
Maar na observatie in het ZH was er gelukkig geen gevolgschade.
Als ik dan lees dat er bespaard moet worden op zo'n rotbatterijtje...
Ik heb dit van redelijk dichtbij meegemaakt en dat is niet de eerste keer.
Dan ga je daar toch wat anders over denken.