Hallo,

Ik krijg uit meerdere bronnen geruchten dat de electronicawinkel Brigatti in Eindhoven ermee wil gaan stoppen wegens pensioen van de eigenaar.

Het is erg jammer, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik de laatste tijd te weinig in de winkel kwam - niet dat de winkel niet goed is, zeker niet, maar omdat ik bij mijn ontwerpen zoveel mogelijk van "standaardonderdelen" gebruik maak waar ik er dan veel van op voorraad heb. Op zaterdagavond / knutselavond is het voordeel duidelijk.

Het is wel het einde van een tijdperk in Eindhoven. de Boer, Wiener, Vogelzang, Telec, Display, het zijn allemaal namen die in de loop van de tijd verdwenen zijn. Ik begrijp dat ook wel, als je 10 minuten bezig bent met een potmeter te verkopen van een paar Euro dan is de winst weg.

En ik kan niet ontkennen dat er in Eindhoven minder geknutseld lijkt te worden.

Alhoewel ik geen frequente koper ben ga ik Brigatti missen. Dank je voor alle service gedurende vele, vele jaren!

Geert Jan

dat zou echt jammer zijn, echter als ik me eigenaar jaap herinner was die nog lang geen 67 zou ik denken. ik stuur vaker klanten door naar ze, vaak voor aanloopcondensatoren.

Lijstje met actieve 'echte' winkels wordt langzaamaan wel erg kort... (o.a. Radio Service Twenthe)

Slecht nieuws hoor. Ik liep er ook de deur niet plat, maar het was altijd een prima winkeltje.

Op zondag 18 augustus 2024 18:35:45 schreef testman:...ik stuur vaker klanten door naar ze, vaak voor aanloopcondensatoren.

Dan maar allemaal naar Verhagen sturen. Voor motoren toch de beste in zuid Nederland.

Op zondag 18 augustus 2024 18:35:45 schreef testman:
dat zou echt jammer zijn, echter als ik me eigenaar jaap herinner was die nog lang geen 67 zou ik denken. ik stuur vaker klanten door naar ze, vaak voor aanloopcondensatoren.

Ik kan me voorstellen dat dat soort winkels er meer geld zien uitgaan dan inkomen. Iets eerder met pensioen kan dan een hoop geld schelen.

Als 2 tieners en een goedkope dertiger in de Hoofdstraat al geen Blokker, BCC, Espirit enzovoorts levend kunnen houden dan gaat zo'n zaakje met onderdeeltjes van een euro natuurlijk nog minder. Er is best een mooie website, maar ik had er nog nooit van gehoord en op zaterdag dicht zijn helpt dan ook al niet als je met bol.com, kabeltje.com, Conrad en kiwi-electronics.nl moet concurreren.

Op zondag 18 augustus 2024 21:00:47 schreef K7Jz:
[...]

Ik kan me voorstellen dat dat soort winkels er meer geld zien uitgaan dan inkomen. Iets eerder met pensioen kan dan een hoop geld schelen.

Als 2 tieners en een goedkope dertiger in de Hoofdstraat al geen Blokker, BCC, Espirit enzovoorts levend kunnen houden dan gaat zo'n zaakje met onderdeeltjes van een euro natuurlijk nog minder. Er is best een mooie website, maar ik had er nog nooit van gehoord en op zaterdag dicht zijn helpt dan ook al niet als je met bol.com, kabeltje.com, Conrad en kiwi-electronics.nl moet concurreren.

brigatti bestaat dit jaar 30 jaar, en het winkeltje is sinds die tijd ook niet veel veranderd net als veel winkeltjes die er intussen niet meer zijn. showspul in de winkel is soms zo oud dat het echt allang niet meer bestaat. moderne onderdelen als low esr elco's, hadden ze enkele jaren terug nog niet eens liggen. het recht toe recht aan spul hebben ze wel liggen. na bestellen was het in enkele dagen binnen, maar dat heb je met een webshop ook natuurlijk.

Ik zou zo'n winkel van woensdag t/m donderdag open houden. Dat geldt eigenlijk voor alle hobby winkels. Het weekend is immers 'hobby tijd', dus dan zou je juist open moeten zijn

Winkel. Waar moet je nog heen om een pand te vinden waar je geen fortuin aan huur moet betalen?

Ik las deze week op VRT nws een artikel over leegstand van winkeltjes in de binnenstad (Antwerpen), bij mij om de hoek. Het is wel het commerciele hart van de stad, maar de huurprijzen zijn kollosaal. Je moet echt wel wat schoenen, handtassen, onderbroeken... verkopen om de huur te betalen. Laat staan weerstandjes, condensatoren, transistors...

De huurprijzen liggen tussen de 10.000 en 18.000 euro per maand, voor een oppervlakte die niet (veel) groter is dan mijn appartement, +/- 100m2

De rand van de stad is wel goedkoper, maar niet meer rendabel om te overleven op de krimpende groep van "echte" electronica hobbyisten.

Jammer, maar helaas.

Groetjes,
eSe

Och geloof me Tidak, in de tijd dat ik in een elektronicazaak stond kreeg je allerlei klanten over de vloer en je openingstijden waren nooit voldoende. De ene vond dat je op koopavond open moest zijn (waar m'n toenmalige baas juist mee ging stoppen omdat er te vaak niemand binnen kwam in die 3 uur), de ander vond dat je ook op zondag open moest zijn en ga zo maar door.

Je kunt in dat opzicht echt niet tegen webwinkels op.

En inderdaad, de huurprijzen zijn gigantisch, maar daar hebben niet alleen elektronicazaken last van: heel veel zaken kunnen dat niet meer opbrengen en de meeste verhuurders gaan voor de hoogste opbrengst. Gelukkig zijn er enkele die een bezet pand een beter idee vinden dan een leegstaand pand en de huren dus relatief redelijk houden.

Op zondag 18 augustus 2024 21:28:21 schreef Tidak Ada:
Ik zou zo'n winkel van woensdag t/m donderdag open houden. Dat geldt eigenlijk voor alle hobby winkels. Het weekend is immers 'hobby tijd', dus dan zou je juist open moeten zijn

Boris Waalwijk doet dit ook, 4 dagen per week van 10.00 tot 14.00u open.
En na elke zes weken gaat hij weer 2 weken naar Kreta op vakantie, :D

Een hobbywinkel hoeft niet in de dure binnenstad te zitten juist eerder in een wijk waar veel potentiële klanten zitten. Die kopen toch geen schoenen bij van Bommel >:)

AST zat zelfs in een klein Brabants durp en is gesloten door leeftijd en persoonloijke omstandigheden.

bij mijn weten is het winkelpand van brigatti een eigen pand, dat scheelt natuurlijk al. idd zijn de huren van bedrijfspanden erg hoog tegenwoordig. in het centrum van eindhoven worden ook steeds meer winkelpanden en de vaak bovengelegen kantoren tot appartementen omgebouwd, want daar heb je zo huurders voor, in tegenstelling tot winkelpandjes.

Tsja, het zijn uitstervende zaken.

In de tijd dat radio-beurs Rhee nog in Breda zat en ik daar regelmatig kwam, viel het me wel op dat er erg veel 'leken' (dames) binnenkwamen, met allerlei problemen met lichtdimmers, afstandsbedieningen e.d. Die mensen werden altijd op correcte wijze geholpen (toch in elk geval wanneer ik in de winkel was - maar ik vermoed dat mevr. Rhee zich in haar handjes wreef als ze mij weer door de deur zag binnenlopen :) ), maar daar gaat wel veel tijd inzitten met navenant nauwelijks omzet (hooguit een nieuw batterijtje voor de afstandsbediening).

Tegenwoordig is m'n voorraad gesloopte onderdelen zo groot dat ik eigenlijk niets meer hoef te kopen. Af en toe een paar rollen krimpkous. En in m'n projecten houd ik rekening met de onderdelen die ik heb (meest throug-hole) wanneer ik iets bouw, al is het maar voor het gemak om niet de deur uit te hoeven of te wachten tot een bestelling binnen is.

Maar het blijft jammer. Ook dat zaken als Handyman weg zijn, en een specifieke witgoed/bruingoed onderdelenzaak als 'Krijnen' in Bergen op Zoom, waar je terecht kon voor een hoogspanningsdiode voor de magnetron of een plaatje mica. Maar ook dat waren allemaal mannen/vrouwen van ver over de pensioenleeftijd en een winkelpand in eigendom, dus geen huurlasten of loonkosten. Die woonden boven de winkel en kwamen rustig naar beneden gekuierd op het moment dat ze de winkelbel hoorden.

Als het overal net zo als op dit forum is, dan koopt het grote deel van de hobbyisten het meeste bij websites als AliExpress. Het moet in NL nu eenmaal boven alles zo goedkoop mogelijk. En daarna gaan mopperen dat fysieke winkels verdwijnen.

Op zondag 18 augustus 2024 22:57:51 schreef fred101:
Als het overal net zo als op dit forum is, dan koopt het grote deel van de hobbyisten het meeste bij websites als AliExpress. Het moet in NL nu eenmaal boven alles zo goedkoop mogelijk. En daarna gaan mopperen dat fysieke winkels verdwijnen.

Tja, in mijn buurt zat dan AST Electronica in Moerstraten. Ook weg. Hadden ook een webwinkel, maar ophalen ging voor mij veel vlugger.......
Voor reparaties voor derden speelt de prijs van de onderdelen vrijwel geen rol, de snelheid van de reparatie wel.

Ast, radiobeur rhee, elektra Breda. Van trijp en wimo.

Brigatti ken ik ook, dil in Rotterdam
In Dordrecht zat er ook 1, ben naam even vergeten.

Allemaal gestopt.

Al brigatti ook dicht gaat is het puur omdat het meer kost dan oplevert, want volgens mij is hun overhead super laag.

Die in Dordrecht was De Radiobeurs ,Louter B.V.
Bestaat nog steeds,verkoopt alleen nog Hi End audiospul.

Tja, in mijn buurt zat dan AST Electronica in Moerstraten

Verdraaid, dan zit u ook in mijn buurt! :)

Inderdaad, AST, die had toen nog een tijd een winkeltje in de garage naast z'n huis. Voorheen had hij z'n zaak in Rotterdam, DCS aan de Mathenesserlaan als ik me goed herinner? (pin me er niet op vast). In ieder geval, toen ik nog in Rotterdam studeerde ben ik daar een paar keertjes geweest, maar om de één of andere reden, ik weet niet meer waarom, was dat niet mijn favoriete winkel. En toen ik decennia later een keertje door Moerstraten reed zag ik daar een electronicazaak zitten. Vol op de rem gaan staan, auto geparkeerd en naar binnen gegaan. Toen was hij ook door de week nog open, later alleen op zaterdag. Ik herinner me nog wel dat hij als hobby het bouwen van een flightsimulator (complete cockpit) had, en dat we een zelfde verkeersvlieger (zijn klant, mijn instructeur) als kennis hadden.

Heb toen prettig met de man gesproken en weer met meer rommel naar huis gekeerd dan de bedoeling was. Tijdens ons gesprek vertelde hij ook dat hij vroeger dus een zaak in het centrum van Rotterdam had. Het deed bij mij vaag een belletje rinkelen, ik was een paar keer bij DCS geweest, maar DIL (Jan Ligthartstraat, Rotterdam Zuid, nabij metrohalte Zuidplein) was in die tijd mijn favoriete winkel. Het was trouwens ook in die tijd dat Conrad z'n winkel opende aan de Coolsingel in Rotterdam, dat was eigenlijk een beetje de kat op het spek binden.... :) Weet nog dat ik op de openingsdag een paar leuke aanbiedingen heb aangeschaft. Maar DCS is weg, DIL is weg en Conrad heeft ook al jaren geleden de deuren van z'n fysieke winkel gesloten.

Man. Als ik mezelf zo hoor praten (schrijven) dan voel ik me plots heel oud....

Edit: inderdaad, Van Trijp in Roosendaal, weg. Beneco in BoZ, weg. Rein de Jong in BoZ, weg....

Edit2: en bij Conrad moest je destijds op de 1e verdieping je onderdelen-bestelling aan de balie opgeven bij personeel met, eh, 'zeer beperkte kennis van electronica', daar gingen de bestelnummers de computer in, en 10-15 minuten later kwam, per buizenpost, de volledige bestelling aan bij dezelfde balie, vanuit de kelder.

Op zondag 18 augustus 2024 23:58:31 schreef nonius:
[...]

Edit2: en bij Conrad moest je destijds op de 1e verdieping je onderdelen-bestelling aan de balie opgeven bij personeel met, eh, 'zeer beperkte kennis van electronica', daar gingen de bestelnummers de computer in, en 10-15 minuten later kwam, per buizenpost, de volledige bestelling aan bij dezelfde balie, vanuit de kelder.

bij de winkel van conrad ben ik 1x geweest in rotterdam, zal rond 1998 zijn geweest. grote winkel was dat, helaas heeft die maar 4 jaar bestaan, van 1995 tot 1999. nu zijn ze ook geheel weg in NL, wel nog fysieke winkels in DE.

Op zondag 18 augustus 2024 22:57:51 schreef fred101:

Dit is wat ik ook denk maar niet meer durf te schrijven. Ik ben, professioneel althans, gestopt met elektronica omdat nieuwe Europese regeltjes mij op duizenden euro's extra kosten zouden jagen. Ondertussen word je lustig vanuit China kapotbeconcurreerd. Ze hebben trouwens tijdens de coronacrisis hele stocks aan NOS-onderdelen opgekocht... zodat ik ze niet meer kan kopen. Ik zie ook met lede ogen hoe kennissen van me op Aliexpress, Shein en Temu bestellen. Ik laat zelfs geen printen meer maken in China, ik doe nu alles via Aisler.

Als je begint op te merken dat de wereld rondom je aan het veranderen is betekent dit eigenlijk maar een ding. Je wordt gewoonweg oud.

Jongeren malen er niet om, die kopen gewoon online, 10 stuks gelijktijdig en sturen er 9 van terug om dan op Tik Tok onder elkaar met hun laatste aanwinst te pronken.

Ooit breekt er voor hen ook een tijd aan dat Amazon.com en Ali-hoe-heet-het-ook-weer de deuren sluit en hun kinderen lachen als je zegt hoe spijtig het is dat je niet meer online kan kopen als de AI-bot heeft beslist dat je andere schoenen nodig hebt en de drone er net mee komt aanvliegen.

Ik heb de tijd nog meegemaakt dat de mijnen in Limburg dicht gingen en wat een dramatische toestand dat toen wel was. Wie wil die dingen nu nog? Velen zijn zelfs vergeten dat die ooit bestaan hebben. De enige constante in de wereld is dat er niets constant is.

Dan zat/zit nonius ook bij mijn in de buurt: ik woonde voormalig in Halsteren. Nu op de beruchte plek in Standdaarbuiten

Overigens zat dcs op de zwart Janstraat volgens mij

als er behoefte is aan een "echte"winkel. wil ik er wel es over denken om mijn schuur om te bouwen tot "hobbywinkel", natuurlijk ook op zaterdag open :P .Zooi heb ik genoeg.

Op maandag 19 augustus 2024 05:28:45 schreef New Beetle:

Ooit breekt er voor hen ook een tijd aan dat Amazon.com en Ali-hoe-heet-het-ook-weer de deuren sluit en hun kinderen lachen als je zegt hoe spijtig het is dat je niet meer online kan kopen als de AI-bot heeft beslist dat je andere schoenen nodig hebt en de drone er net mee komt aanvliegen.

Het zal worden bepaald door de CCP, en in iedere wijk zal er een Temu of AliExpress afhaal punt zijn. Tegen die tijd zijn er geen Nederlandse bedrijven meer die in consumenten goederen handelen. China mbv de CCP heeft dan de hele Europese handel bewust kapot geconcurreerd. Onze infra structuur bouwers zijn daarna aan de beurt. (zoals nu in Afrika gebeurd) en zo worden we steeds meer afhankelijk van China. Tegen de tijd dat iedereen wakker wordt is het te laat.

Op maandag 19 augustus 2024 07:57:03 schreef mel:
als er behoefte is aan een "echte"winkel. wil ik er wel es over denken om mijn schuur om te bouwen tot "hobbywinkel", natuurlijk ook op zaterdag open :P .Zooi heb ik genoeg.

De verzendkosten zijn te hoog, daarvoor heb je in Ch... al een zak componenten, levertijd 5 a 7 dagen ;)

Het is zoals @New Beetle schrijft, als je u niet aanpast ga je tenonder, dat is altijd zo geweest, ook op kennisgebied.