Ik zag een lift met een keuringsticker erop dat werd door de TÜV gedaan.
https://www.tuv.nl/nl/certificaten-keurmerken/

Hoeveel zou zo'n keuring kosten? Staat daar een vast bedrag voor?

om de 18 maanden, 240 euro excl.BTW.

Als je een lift hebt weet je dat ;-)

(ik heb geen lift)

@GJ_ : nee jij zat in de taxi(meters) die doen niet aan liften :+

ff google n slinger geven leert dat eens per 18 maanden keuren de norm is idd, een 160€ per jaar voor de boekhouding.

Ah mooi om te weten, nee ik ben geen liftbezitter :-) Maar die sticker zit er nog niet zo lang op.

Controleren ze dan of de kabels nog vastzitten, jammer dat ik er niet bij was, had ik het kunnen bekijken hoe dat in zijn werk gaat.

heb die keurrapporten wel vaker zien liggen in die liftruimten. een lift in oude gebouwen bevat zeker 1/3 van die lijst wel aan negatief/ niet aanwezig punten. een oude open sleepring motor is al op zoveel punten een veiligheids risico ondanks dat zo'n ding nog prima werkt en nog decennia meekan, puur voor open contacten/ niet afgeschermde bewegende delen.

de liftkooi zelf is voor de keuring ook een punt, noodoproepknop aanwezig, , noodverlichting werkt nog, enz.

Wel grappig op de sticker staat T.U.V Nederland er is niks Nederlands aan.

Het is een Duitse instelling die de test/ keuringsrapporten in het duits uitgeeft.

Wij hebben een keer klant gehad voor een voertuig keuring die wilde het rapport in het Engels hebben en dat deden ze dus niet.

Wij hebben 3 liften met ieder 13 stopplaatsen, de keuring ( ook TUV) kost 280 euro per jaar per lift incl. btw., het is onderdeel van het onderhoudscontract.
Daar zit de assistentie van de liftmonteur bij in.
De liftmonteur moet er bij zijn om toegang te geven en eventuele kleine gebreken meteen op te lossen.
Het is een jaarbedrag, de keuring is om de 18 maanden inderdaad.
Er is om de paar jaar een uitgebreide keuring waarbij er een gewicht blokken staal de kooi in gaat, ik dacht 1000 kilo om de rek te meten van de kabels etc.
Die keuringen zijn een zeer serieus iets, de kabels worden inderdaad geinspecteerd, maar ook alle veiligheidsvoorzieningen, spelingen gemeten en dergelijke. En de spreekluisterverbinding wordt getest.
De hefkabels zijn bij het vorige onderhoudsbedrijf een keer afgekeurd wegens kleine breukjes....
De lift is per direct stil gezet toen en later herkeurd.
Een rapport (nog de oude onderhoudsfirma) ziet er zo uit.
En die zijn gewoon in het nederlands, TUV NL zit in Son en Breugel

Dit was in 2020 de afkeur vermeld in de bijlage.

@ revado, liften uit 1968, hebben deze nog klapdeuren? hier in de regio heeft geen pand het nog van grote verhuurders, maar bij VVE's kom ik het nog vaak zat tegen. kosten ombouw een ruime ton per lift doorgaans, bij iets van 10 verdiepingen hoog.

Op zondag 25 augustus 2024 21:16:23 schreef daandc:
Wel grappig op de sticker staat T.U.V Nederland er is niks Nederlands aan.

...

Dat weet ik zonet nog niet. Ze hebben 3 addressen in Nederland en staan ook gewoon in Son en Breughem geregistreerd, diverse vacatures en 300 man (in Nederland?)

https://werkenbijtuvnord.nl/ zie filmpje, lijkt me wel echt Nederlands.. Misschien AI ;)

Er zijn overigens 6 partijen die liften mogen keuren:
https://www.sbcl.nl/pg-33025-7-132873/pagina/register.html

[Bericht gewijzigd door K7Jz op (11%)]

Op zondag 25 augustus 2024 21:36:00 schreef testman:
@ revado, liften uit 1968, hebben deze nog klapdeuren? hier in de regio heeft geen pand het nog van grote verhuurders, maar bij VVE's kom ik het nog vaak zat tegen. kosten ombouw een ruime ton per lift doorgaans, bij iets van 10 verdiepingen hoog.

Draaideuren, die zijn blijven zitten bij de renovatie in 2012.
De motoren, besturing en kabels etc zijn toen vervangen.
De kooien zijn gebleven, alleen nieuw bekleed en nieuw bedienpaneel.
En de befaamde Megaman ledlampjes die dus nu 12 jaar 24/7 branden.

De renovatie van besturing, motoren, kabels en afleidwielen etc kostte in 2012 voor 3 liften 125.000 ex btw.
Met de deuren er bij was dat nog heel veel meer geworden.

idd , ik bedoel draaideuren. die klappen zo lekker dicht :P

dan zie je deze sticker ook weleens zitten in dergelijke liften.

De TUV mag gewoon in Nederland keuren. En meer dan alleen liften. Dat het een Duits bedrijf is doet er niks toe. De Kema is ook Duits om er maar een te noemen.

Op zondag 25 augustus 2024 21:56:16 schreef testman:
idd , ik bedoel draaideuren. die klappen zo lekker dicht :P

dan zie je deze sticker ook weleens zitten in dergelijke liften.

[bijlage]

Die zelfde sticker zit in de "bagage" lift, die heeft geen kooideur, dus je ziet de lift langs de etages gaan.
De 2 andwere hebben wel een kooi schuifdeur.

Bij ons die zelfde ronde tuv sticker.

Liftinspecties worden uitgevoerd door Tüv Nord Nederland BV. Dat is een naar Nederlands recht opgerichte BV welke in Nederland is gevestigd.

Strikt genomen is dit dus een Nederlands bedrijf, dat de aandeelhouder wellicht in Duitsland zit, veranderd daar niets aan.

Onderhoud aan liften is verder verschrikkelijk duur en weinig transparant. Ik heb al menig factuurtje van het liftbedrijf teruggestuurd. Kleine standaard Yuasa accu voor € 350,-, dat soort grappen.

Ze gaan uit van onwetendheid bij de klanten. Ook bij modernisering- en vervangingsopdrachten zie je dit soort gedrag terug en moet je echt goed opletten.

[Bericht gewijzigd door Tinus22 op (40%)]

Op zondag 25 augustus 2024 23:34:29 schreef Tinus22: Ik heb al menig factuurtje van het liftbedrijf teruggestuurd. Kleine standaard Yuasa accu voor € 350,-, dat soort grappen.

Bij liften ook oppassen dat ze maar eens in de 18 maanden gekeurd hoeven te worden.

Een factuur terugsturen omdat je het er niet mee eens bent is normaal echt wel slecht gedrag, maar een accuutje van 15 euro voor 350 euro is wel erg gortig.
Ik tel normaal gewoon de brutoprijs, en veel machinebouwers verkopen vaak uit voorraad voor 2x de brutoprijs. Dat kan nog gewoon door de beugel.
Maar ik heb ook een machinebouwer meegemaakt die een hulprelais voor 650 euro op de rekening wou zetten. Dat is wel heel erg ver over de grens van het onfatsoenlijke.

Op maandag 26 augustus 2024 09:18:54 schreef GJ_:
Een factuur terugsturen omdat je het er niet mee eens bent is normaal echt wel slecht gedrag,

Een factuur terugsturen die slecht is gespecificeerd lijkt mij gerechtvaardigd gedrag.
Ik heb ook wel eens een factuur teruggestuurd omdat er niet eens op stond waarvoor ik moest betalen.

Op maandag 26 augustus 2024 09:28:06 schreef KlaasZ:
Ik heb ook wel eens een factuur teruggestuurd omdat er niet eens op stond waarvoor ik moest betalen.

Dan lijkt het mij wel terecht. Dan voldoet ie namelijk niet eens aan de minimum wettelijke eisen voor een factuur.
Bij zowel diensten als goederen moet er minimaal de omschrijving en de omvang/aantal vermeld staan.

Op zondag 25 augustus 2024 23:34:29 schreef Tinus22:
Liftinspecties worden uitgevoerd door Tüv Nord Nederland BV. Dat is een naar Nederlands recht opgerichte BV welke in Nederland is gevestigd.

Strikt genomen is dit dus een Nederlands bedrijf, dat de aandeelhouder wellicht in Duitsland zit, veranderd daar niets aan.

Onderhoud aan liften is verder verschrikkelijk duur en weinig transparant. Ik heb al menig factuurtje van het liftbedrijf teruggestuurd. Kleine standaard Yuasa accu voor € 350,-, dat soort grappen.

Ze gaan uit van onwetendheid bij de klanten. Ook bij modernisering- en vervangingsopdrachten zie je dit soort gedrag terug en moet je echt goed opletten.

ken nog wel een gevalletje waar kone al menig jaren het onderhoud deed voor 6 liften bij een vorige werkgever. simpele oude bakliften die maar 1 verdieping deden. prijzen waren stevig, toen eens wat andere bedrijven een offerte laten maken, scheelde alleen op het onderhoudscontract al 5K per jaar. toen dat aan kone werd voorgehouden konden hun het ook voor 5K minder ineens.

tijd terug bezig geweest in een flat met 31 verdiepingen, op elke verdieping en elke flat was het werk. 2 liften welke tegen grote renovatie aanzaten ( 20 jaar oud ) en dus lag er 1 uit, rek in de kabels was een probleem daar. men was de hallen van die verdiepingen aan het renoveren dus schilders, timmermannen, vloerenboeren het liep er gelijk rond. en dan nog de bewoners die gingen werken enz. wilde je met de lift ging zo 10min over voor je op de juiste plaats was, en dat kon vaak want het werk was 10min per flatje en weer door. lift ging vaak eerst helemaal naar beneden voor deze weer omhoog ging.

Even vooropgesteld, ik weet ook wel dat ik geen accu's krijg tegen een internetprijs. Zolang een factuur in het redelijke is, hoor je mij echt niet.

In dit geval was het accuutje 2,5 jaar oud, dus normaal gesproken ook nog niet aan vervanging toe. Als er dan een verhaal komt dat dit soort accu's elke twee jaar moet vervangen en dan tegen die prijs, dan ga je je toch eens achter de oren krabben.

Uiteindelijk kom je er dan achter dat zo'n accu gewoon binnen het onderhoudscontract valt. Dan is vervangen ineens niet meer elke twee jaar nodig.

Klinkt allemaal heel bekend...
Wij hadden Schindler, door mij Schindlers list genoemd.
Die kabels met scheurtjes wilden ze factureren.
Alleen is dat bij een all in contract ( toen nog) jammer voor de leverancier >:) Di9ie hebben zij mogen betalen.
Ook waren bij de renovatie de afleidwielen "vergeten".
Ook die hebben ze zelf mogen betalen.
Motoren van de kooideuren die na de renovatie niet meer goed werkten.
En dan hebben ze grote pech als er een techneut in de technische commissie van de VVE zit O-)
Na de renovatie hadden we een 10 jaar contract op de service, dat scheelde flink in geld met de offerte ( waar we al heel veel geld afgekletst hadden).
We zijn naar Skylift overgestapt na die 10 jaar , prima service en flink goedkoper.

Kone doet bij een klant de spindelllift.
Daar zitten draaideurautomaten op ( seniorenflat).
Een werkte niet meer goed.
Moest een nieuwe draaideurautomaat op, kosten 2500 of zo...
Er zit een klein loodaccu in, die heb ik gemeten en rot verklaard.
Nieuwe er in en het werkte weer :)
Ogen zeer wijd open houden bij dat liftengespuis!

[Bericht gewijzigd door revado op (18%)]

Hier is het al 10 jaar hel en verdoemenis dat wij de lift niet moderniseren of vervangen. Installatie loopt storingsvrij.....

Ik snap ook wel dat de elektronica in de besturing na 21 jaar zijn beste tijd gehad heeft. Over de technische staat van de rest kun je gewoon geen goed gesprek voeren. Ik verwacht van een monteur dat die kan aangeven hoe de deurmechanismes er aan toe zijn. Dat soort dingen.

Maar dat is al teveel gevraagd. Af en toe lijken ze te vergeten van wie de liftinstallatie is en wie de facturen betaald. Ik ben er zo onderhand wel klaar mee.

Het enige wat ik krijg voorgeschoteld zijn onderhoudsoverzichtjes waar overduidelijk naar de gewenste uitkomst wordt toegerekend. Zonder open gesprek is het heel lastig om een afweging te maken tussen moderniseren en vervangen.

Maar goed, als ze het mij moeilijk maken, dan gaat de opdracht naar iemand anders.

Op zondag 25 augustus 2024 21:41:43 schreef K7Jz:
[...]

Dat weet ik zonet nog niet. Ze hebben 3 addressen in Nederland en staan ook gewoon in Son en Breughem geregistreerd, diverse vacatures en 300 man (in Nederland?)

https://werkenbijtuvnord.nl/ zie filmpje, lijkt me wel echt Nederlands.. Misschien AI ;)[bijlage]

Er zijn overigens 6 partijen die liften mogen keuren:
https://www.sbcl.nl/pg-33025-7-132873/pagina/register.html

Omdat dit de nederlandse tak is van origine is het duits.

https://nl.wikipedia.org/wiki/T%C3%9CV#:~:text=De%20bekendste%20hierva….

Maar als ze bij ons uit duitsland komen van de TUV nord die geven het rapport toch echt in het duits uit.

Sterker nog mijn duits is niet best maar ze vragen van alles over het voertuig hoe groot de tank is, welke assen er sturen etc.

Sorry ik versta je niet vraag maar aan mijn collega engineer. >:)

TUV nord doet bij ons voertuig toelatingskeuringen.

Op maandag 26 augustus 2024 19:16:40 schreef Tinus22:
Hier is het al 10 jaar hel en verdoemenis dat wij de lift niet moderniseren of vervangen. Installatie loopt storingsvrij.....

Ik snap ook wel dat de elektronica in de besturing na 21 jaar zijn beste tijd gehad heeft. Over de technische staat van de rest kun je gewoon geen goed gesprek voeren. Ik verwacht van een monteur dat die kan aangeven hoe de deurmechanismes er aan toe zijn. Dat soort dingen.

Maar dat is al teveel gevraagd. Af en toe lijken ze te vergeten van wie de liftinstallatie is en wie de facturen betaald. Ik ben er zo onderhand wel klaar mee.

Het enige wat ik krijg voorgeschoteld zijn onderhoudsoverzichtjes waar overduidelijk naar de gewenste uitkomst wordt toegerekend. Zonder open gesprek is het heel lastig om een afweging te maken tussen moderniseren en vervangen.

Maar goed, als ze het mij moeilijk maken, dan gaat de opdracht naar iemand anders.

Wij hebben het 44 jaar weten te rekken....
Volledig mechanische installtaie met relais.
Hoe vaak er dreigementen kwamen dat de installatie niet meer kon wwrken...
Maar we hebben een all in contract sinds 1968 (...) en er staat geen einddatum in.

Op een gegeven moment moet het we natuurlijk.
We hebben toen bewust gekozen voor een besturing van Bohnke en niet van Schindler.
Dat was een goede keuze die Bohnke kan iedereen servicen.
Alleen de motoren, besturing , hefkabels sleepkabels etc zijn vervangen.
De geleiders en kooien zij zo zwaar uitgevoerd dat die 100 jaar meekunnen... net als de schachtdeuren.

Nog wel een leuke meegemaakt.
De frequentieregelaars, de Ziehl-Abegg Zetadyn 3, stonden op het " menu" om te vervangen na 10 jaar.
Waarom wilde ik weten?
Nou meneer, die slijten, bij iedere rit slijt er een stukje weg uit de elektronica en op een gegeven moment is er niets meer.
Na een vreselijke lachbui gevraagd of dat exact 10 jaar is.
Ja, dat was het.
Ik zei dat de elco's verouderden en er mogelijk een stuk kon gaan maar drie tegelijk onmogelijk is.
Er is er inderdaad een vervangen na 11 jaar, maar daar is een andere reden voor, de anderen werken nog prima.
Zodra ze kapot gaan is er tijd zat om te vervangen.

@tinus22, ik zou eens een vrijblijvend gesprekje met bv Skylift plannen, dat werkt verhelderend.