ik heb hier nog aanloopweerstanden liggen uit een hydrauliek liftsturing. dingen van 30cm lang bij 6cm diameter welke na aanlopen van de pomp werden overbrugd als de pomp vermogen moest gaan leveren. als ik ze alle 3 in serie op 230V zette is het een 2000W kachel :P

Als de lift zwaarder belast wordt, gaat de pomp zwaarder lopen om dezelfde hoeveelheid olie te verpompen. Er is immers meer druk benodigd om de plunjer omhoog te krijgen.

Een FO kan de pomp terug regelen als er teveel vermogen wordt gevraagd door de belasting. Dat betekent minder opbrengst en snelheid. Dus ja, de voeding is dan de beperkende factor. In feite wordt de pomp afgeknepen door de FO om de aansluitwaarde laag te houden.

In feite maak je op deze manier een soort van onder gemotoriseerde lift. Ik vind het geen aantrekkelijk idee.

Aanlopen doet de pomp inderdaad onbelast, daarna opent het ventiel pas.

Op dinsdag 27 augustus 2024 17:43:05 schreef testman:
ik heb hier nog aanloopweerstanden liggen uit een hydrauliek liftsturing. dingen van 30cm lang bij 6cm diameter welke na aanlopen van de pomp werden overbrugd als de pomp vermogen moest gaan leveren. als ik ze alle 3 in serie op 230V zette is het een 2000W kachel :P

Beetje verlies in de liftschacht is ook broodnodig, anders moet er weer ruimteverwarming in om in de winter bij te stoken.

Stopnauwkeurigheid is ook een aspect bij een keuring.

Bijvoorbeeld bij rusthuizen moet een lift nauwkeuriger stoppen op vloerniveau wegens hogere kans op struikelen door de bewoners.

De drempel moet ook voldoende verlicht zijn.

Allemaal aspecten die aan bod komen in een risicoanalyse.

Aan de andere kant, als een hydro lift naar beneden gaat gebruikt ie haast niets en bouwtechnisch is zo'n lift wat makkelijker te plaatsen, je moet alleen die plunjer ingraven..

Spreek luister via GSM is ook niet alles, vooral op liften die bv naar de parkeergaragekelder gaan, hebben dan geen bereik meer..

Gewicht in de kooi wordt eigenlijk alleen bij nieuwbouw gedaan om de besturing en FO af te regelen en de vang te testen, dat is best een brute test, ff op de noodrem kwakken met 1500Kg in de kooi..
De vang wordt bij de keuring ook getest, maar dan zonder extra gewicht, met je voet oid de snelheidsbegrenzer tegen houden op volle vaart, blijft leuk..

Bij de enkele hydraulische liften die ik ken zit de plunjer of plunjers naast de kooi. Geeg graafwerk dus.

Ik heb maar één hydraulische lift meegemaakt, in het gebouw waar ik werkte.
Plunjer zat onder het midden van de kooi. Ging tot in de kelder, dus er was toch al veel grond uitgegraven.
Lift werd op een bepaald moment afgekeurd omdat er een scheurtje in de cilinder zat. Mocht nog wel gebruikt worden voor goederen, maar de begeleidende persoon moest via de trap om op een andere verdieping de spullen er weer uit te halen.

Op woensdag 28 augustus 2024 12:17:25 schreef GJ_:
Bij de enkele hydraulische liften die ik ken zit de plunjer of plunjers naast de kooi. Geeg graafwerk dus.

Klopt inderdaad, helemaal veregetn, ben er al een tijdje uit..

Op woensdag 28 augustus 2024 12:52:44 schreef KlaasZ:
Ik heb maar één hydraulische lift meegemaakt, in het gebouw waar ik werkte.
Plunjer zat onder het midden van de kooi. Ging tot in de kelder, dus er was toch al veel grond uitgegraven.
Lift werd op een bepaald moment afgekeurd omdat er een scheurtje in de cilinder zat. Mocht nog wel gebruikt worden voor goederen, maar de begeleidende persoon moest via de trap om op een andere verdieping de spullen er weer uit te halen.

Heb ik ook eens gezien, alleen goederen mochten nog vervoerd worden.

[Bericht gewijzigd door Richard2000 op (54%)]

Laatst in Gdansk (Polen) een lift gezien waarbij de kooi omhoog getrokken werd door middel van twee (+/- 10 cm brede) flexible tandriemen.

Kooi kon verticaal bewegen in een metalen frame.
De tandriemen vormden een lus waaraan de kooi vast zat.
De tandriemen werden aangedreven door een motorreduktor met dubbele uitgaande as.

Modernistische look met veel glas en inox
Was in gebruik bij een (recent gebouwd) openbaar museum en overspande een hoogte van 2 verdiepen.

Vrijwel een geruisloze werking.

Op woensdag 28 augustus 2024 20:57:30 schreef evelo:
Het moet weer lukken...

https://www.hln.be/vilvoorde/poetsvrouw-26-maakt-val-van-12-meter-in-l…

Een vreselijk ongeluk...
Hoe kan dat gebeuren? de bediening van de deuren zit ( ik ken het niet anders) op de liftkooi dus zonder kooi op de etage kunnen de deuren niet vanzelf open gaan.

het kan echt wel, zelf gehad bij een lift die al wat meer problemen vertoonde. ging in de lift staan, druk op 1, de kooi was al halverwege de verdieping en toen gingen de schuifdeuren pas dicht. eea hangt van de schakelaars in de deuren en evt knutselwerk af of het juist werkt. of wat weinig schakelaars op de deuren, bezuinigd op veiligheidscontacten met de aanleg.

Op woensdag 28 augustus 2024 23:24:50 schreef testman:
het kan echt wel, zelf gehad bij een lift die al wat meer problemen vertoonde. ging in de lift staan, druk op 1, de kooi was al halverwege de verdieping en toen gingen de schuifdeuren pas dicht. eea hangt van de schakelaars in de deuren en evt knutselwerk af of het juist werkt. of wat weinig schakelaars op de deuren, bezuinigd op veiligheidscontacten met de aanleg.

;(

Natuurlijk is het een tragisch ongeval, en natuurlijk doen we allemaal wel eens iets stoms. Hopen maar dat deze dame er fysiek en mentaal doorheen komt. Zoja, dan zal ze voortaan wel eerst eens omkijken, vooraleer de lift in te stappen, achterwaarts.

Overigens, het zou me helemaal niet verbazen als er bij de "keuring" van de vorige dag ook enig "onderhoud" was gebeurd, en dat er daarbij een kleinigheid over het hoofd werd gezien. Zo'n verhaal heb ik zelf eens meegemaakt met een noodstroomgenerator in station Brussel-Zuid, maandelijkse onderhoudsbeurt op vrijdag, proefdraaien, alles okee, iedereen naar huis en vrolijk het weekeinde in, alleen een klein beetje vergeten om terug te schakelen van "noodbedrijf" naar "normaal". Toen we maandagochtend welgemoed de nieuwe werkweek aanvingen viel het op dat er een hele kolonne werklui af en aan liepen met jerrycans, en nogal wat van onze servers waren onderuit gegaan. Tegen de middag hadden we de meest cruciale systemen terug aan de praat, dinsdagochtend was het helemaal terug in orde...

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (61%)]

Op woensdag 28 augustus 2024 23:24:50 schreef testman:

Het gaat om een Belgisch gebouw van 1 jaar oud en de lift was dinsdag gekeurd. Het lijkt mij niet dat een of meer deurcontacten het begeven heeft. Dit is een deurcontact wat in een lift zit die ik regelmatig gebruik en hoop dat het goed blijft werken! Maar zoiets als fail safe zou in elke lift moeten zitten. Dus niet afhankelijk zijn van een enkele schakelaar. Maar goed ik vertrouw op Kone en de keuring!

Vaak krijgt het publiek niet te horen wat de fout in de lift was als er ongelukken gebeuren.

Ik blijf mij afvragen hoe die schachtdeur open kan gaan ( ik ga uit van schuifdeuren).
Of zijn er liften met de bedienmotor op de etage schachtdeuren?
Ik ken alleen de constructie dat de kooideur motor, die op de kooi zit, ook de schachtdeur op de etages bediend.
Als je de schachtdeur wil openschuiven met de lift onder niveau moet je een blokkeerhandel optillen en dan met de hand open schuiven.

[Bericht gewijzigd door revado op (24%)]

Op donderdag 29 augustus 2024 00:10:07 schreef Paulinha_B:
Natuurlijk is het een tragisch ongeval, en natuurlijk doen we allemaal wel eens iets stoms. Hopen maar dat deze dame er fysiek en mentaal doorheen komt. Zoja, dan zal ze voortaan wel eerst eens omkijken, vooraleer de lift in te stappen, achterwaarts.

Deze dame treft geen enkele blaam men vertrouwd erop dat zoiets nimmer kan gebeuren. Er hoort fail safe techniek in een pas 1 jaar oude lift te zitten!
Ik hoop dat de oorzaak snel gevonden wordt en de bevindingen publiek wordt gemaakt.

Hm. Zoals die Duitser die op een nieuwjaarsfuif een heel prille gps-navigator cadeau kreeg, en in volle euforie naar huis reed, wellicht nog een beetje beneveld, blindelings op dat mooie blinkending voortgaand. Helaas helaas, toen hij aan de Rijn kwam lag de veerpont er niet, en toen lag de auto met inzittenden in de Rijn. De nevelen zullen toen wel snel zijn opgetrokken...

Men vertrouwt (sic!) NOOIT JAMAIS NEVER blindelings op technologie. Alle technologie kan falen, en de meeste doet dat ook, vroeg of laat. Zoals iedere techneut weet en verkondigt.

En in het bijzonder vlak na enige ingreep is het uitkijken geblazen want mensen zijn nu eenmaal niet onfeilbaar, ook techneuten niet. Echter wist de dame misschien niet van die onderhoudsbeurt, dat lijkt zeer wel mogelijk. Dus: ALTIJD EN OVERAL OGEN OPEN.

Wel akkoord dat er enige vorm van beveiliging of alarm had moeten zijn, om op zijn minst een verwittiging te geven dat er iets loos was; of misschien zelfs radikaal het openen van de deuren te beletten. Daarvoor is het wachten op het onderzoek, ik weet niet zeker of er daarvoor in BE een aangestelde autoriteit is zoals voor ongevallen op het spoor of in de vliegerij; zoniet kan het gerecht een expert aanstellen, of zelfs meerdere. Snel zal dat echter niet gaan.

Dat geldt ook voor auto's, vliegtuigen,metro's en treinen die maken vele, zelfs dodelijke slachtoffers, de mensen kiezen zelf om een gecalculeerd risico te lopen op fataliteit. Maar blijkbaar gelden er voor liften andere regels.

RAAF12: "men vertrouwd erop dat zoiets nimmer kan gebeuren"
RAAF12: "de mensen kiezen zelf om een gecalculeerd risico te lopen"

Wat is het nu?

Overigens: zelf neem ik inderdaad een gecalculeerd risico door 's morgens uit mijn bed te stappen, en daarna nog een hele reeks meer door toilet te maken, ontbijten, boodschappen te gaan doen, de soldeerbout aan te zetten, &c. Maar het is al heel lang geleden dat ik met mijn auto of fiets achteruit een kruispunt ben opgereden zonder uit te kijken.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (55%)]

Vreemd verhaal van dat lift ongeluk, de deuren kunnen nooit vanzelf openen omdat er gewoon geen aandrijving voor is, die zit inderdaad op de kooi, heb het nooit anders gezien.

En de deurcontacten, maar dat maakt in dit geval niet zoveel uit, kunnen nooit blijven hangen, de schakelaar bestaat uit 2 delen waarvan 1 deel vast op de deur, dus die wordt altijd onderbroken en er zit één op kooi en schachtdeur.

Heb het wel een keer meegemaakt dat het schakeldeel in de post vanbinnen geheel verkoold was en dus toch contact maakte, hier kwam ik tijdens onderhoud pas achter nadat ik de grendel met magneet had laten vallen en de lift toch vertrok, dankzij een grendelcontact kan dit tijdens normaal gebruik nooit gebeuren...

Wat misschien nog wel zou kunnen met dat liftongeluk is dat de slofjes aan de onderkant van de schachtdeur rot waren en ze misschien de deur naar binnen heb geduwd en zo de schacht in is gevallen, dat is al eens eerder gebeurd..

Op donderdag 29 augustus 2024 00:13:20 schreef RAAF12:
[...]

Dit is een deurcontact wat in een lift zit die ik regelmatig gebruik en hoop dat het goed blijft werken!

[bijlage]

Starlift?
Dit deel zit vast op de post of kooi en aan de deur zit het bruggetje, twee pikkies die in de bovenste twee gaatjes gaan, dit kan eigenlijk niet fout gaan, zelfs al zou het vastlassen door te hoge stromen oid, het wordt altijd weer losgetrokken.
En de schatdeur en kooideur hebben er elk minstens één.

Had de foto genomen bovenin de opening van de deur en later opgezocht en het plaatje neergezet. Het is een Kone liftbak die gereviseerd is in 2019 Ik weet niet of de schakelaars toen ook vervangen zijn.

Op donderdag 29 augustus 2024 00:54:29 schreef Paulinha_B:
RAAF12: "men vertrouwd erop dat zoiets nimmer kan gebeuren"
RAAF12: "de mensen kiezen zelf om een gecalculeerd risico te lopen"

Wat is het nu?

Overigens: zelf neem ik inderdaad een gecalculeerd risico door 's morgens uit mijn bed te stappen, en daarna nog een hele reeks meer door toilet te maken, ontbijten, boodschappen te gaan doen, de soldeerbout aan te zetten, &c. Maar het is al heel lang geleden dat ik met mijn auto of fiets achteruit een kruispunt ben opgereden zonder uit te kijken.

De strekking is dat de vrouw geen blaam treft. Daar ging de reactie over. En later, na mijn antwoord, werd de posting genuanceerd. Maar ik ben er klaar mee.

Intussen hebben we, ik ook, al weer drue pagina's vol geleutert zonder één woord electronika.
Dit had beter in de koffiecorner gepast.