Ik zou graag beroep doen op jullie kennis over diodes&DIAC&TRIAC voor mijn BOSCH micro MTR 48E.
Mijn probleem is dat ik geen uitgangspanning krijg.
Ik vermoed dat dit komt omdat de triac (TO810MN) niet aangestuurd wordt door de DIAC
De DIAC krijgt maar een spanning van 27VAC terwijl hij spert tot 30VAC en de GATE van de TRIAC geen spanning krijgt
Ik vermoed dat de fout te zoeken is in de diodebrug (NB de vier diodes zijn OK). Dit komt omdat de diodes uitgehaald zijn en vermoedelijk verkeerd teruggeplaatst zijn waardoor de brug niet goed meer werkt.
Ik heb overal gezocht naar een schema maar heb dit nergens gevonden. Moest iemand een foto hebben van de printplaat van een ander toestel zou daarop ook te zien zijn of de diodes goed of verkeerd teruggeplaatst werden.
In ieder geval dank vooraf voor eventuele info

.

[Bericht gewijzigd door Brightnoise op (99%)]

Bedankt voor uw reactie.
Volgens uw opgegeven schema is er dus niets mis met de positie van de diodes. In feite zijn beide schema's identiek. Dus moet ik verder zoeken wat de oorzaak is van te lage spanning aan de DIAC en de GATE van de TRIAC, maar nu is een fout in de schakeling uitgesloten

@Sine Beste, kan je me even vertellen/uitleggen wat de functie is van D1/D2?

D1 kan toch nooit in geleiding komen? Er blijft maar een kleine spanning over D2 staan, dus niet genoeg om D1 in geleiding te brengen.

Of zie ik dat helemaal verkeerd?
Zelfs D3 en D4 en de weerstanden R2 en R3 ontgaan me.

Groetjes,
eSe

Die 4 extra diodes zie je niet in de meeste simpele triac-regelingen. Ik heb jaren geleden een triac-toerentalregelaar gemaakt waar deze extra diodes wel inzaten.

Wat ik me nog herinner van deze 'verbeterde' regelaar is dat hij veel mooier regelde. Wat hij nu precies beter deed kan ik me niet goed meer herinneringen (ik heb de regelaar weggegeven), óf dat hij terugging tot een lager toerental, óf dat hij inductieve lasten beter regelde, óf dat hij minder last had van hysterese (ik vermoed dat het het laatste was, maar m'n herinnering laat me hier in de steek) al dan niet onder last.

Het regelgedrag wordt duidelijk een stuk netter met die extra diodes, t.o.v. een 'bare bones' triac-regelaar.

Aan OP: u zou in geval van nood de diac eventjes kunnen vervangen, het zal vermoedelijk een 13-in-een-dozijn DB3 zijn. Ook vervangen door een neon-lampje (zoals bijv. in een spanningszoeker zit) gaat prima (met een wat verschoven regelbereik, vanwege de hogere ontsteekspanning van ca. 70V t.o.v. 30V voor een DB3-diac). Ik heb in het verleden toerenregelaars gebouwd met dergelijke neon-lampjes, als ik geen diac bij de hand had, en dat werkte prima.

De diac zou theoretisch defect kunnen zijn, maar mijn persoonlijke ervaring is dat het meestal de triac is die de geest heeft gegeven. Ik zou die eerst eens nameten.

U bent er zeker van dat het probleem in de toerenregelaar zit, en niet bijv. in de koolborstels van de motor? Als u de triac provisorisch overbrugt (MT1 en MT2 doorverbinden met een draadje), draait de motor dan wel? (uiteraard zou hij dan nu op volle toeren moeten draaien, niet meer regelbaar).

Op dinsdag 27 augustus 2024 17:28:30 schreef nonius:

Wat ik me nog herinner van deze 'verbeterde' regelaar is dat hij veel mooier regelde. Wat hij nu precies beter deed kan ik me niet goed meer herinneringen .

de 4 extra diodes helpen de condensator veel meer leeg te krijgen. hierdoor worden de startcondities voor een volgende cyclus gelijker en dat verminderd de gekende hysteresis sterk.

En een mooi regelbereik van de potmeter met een instelpotmeter stelde je die zo af dat de lamp net niet uit was. Fabrieksdimmers voor consumenten waren nog niet. De hobbyisten hadden iets nieuws (1968)

Plastic triac's waren er niet alles full metal zoals deze SC45D. Dat soort nieuw spul was ook erg duur. Denk al gauw aan 15 gulden, destijds.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (30%)]

In mijn vorig antwoord heb ik gezegd dat mijn tekening identiek was aan de opgegeven schakeling van Sine. Hoewel de schakeling identiek is was mijn tekening dat niet omdat ik de condensator C= 150nF-250V vergeten te tekenen heb. Daarom bijgaande bestand met de verbeterde tekening
Grotjes,

Als de metingen met een multimeter zijn gebeurt heb je daar weinig aan.
Je hebt dan 27Veff over de diac gemeten maar dat is 38Vmax.... dus je diac is wel in geleiding geweest.
Als de regeling nog werkt maar de uitgangsspanning daarbij te laag blijkt is een logisch defect dat de triac in 1 kwadrant niet meer ontsteekt.
Of er is wat mis met de KBU brug...
Voor foutdiagnose is hier een oscilloscoop aangewezen.

Met een TRMS meter meten? Geen probleem om hier met een scope op de 230V AC te meten, maar er zijn CO leden die dat maar niks vinden. Veiligheid enzo....

Op dinsdag 27 augustus 2024 16:58:50 schreef eSe:
@Sine Beste, kan je me even vertellen/uitleggen wat de functie is van D1/D2? D1 kan toch nooit in geleiding komen? Er blijft maar een kleine spanning over D2 staan, dus niet genoeg om D1 in geleiding te brengen. Of zie ik dat helemaal verkeerd? Zelfs D3 en D4 en de weerstanden R2 en R3 ontgaan me.

Die extra schakelingen zorgen ervoor dat de condensator C1 snel helemaal ontlaadt nadat de triac is ontstoken. Dit vermindert de hysteresis op het ontsteekpunt.
Bij de positieve halve periode: na ontsteken van de triac wordt C1 snel ontladen via D3 en R3. De triac vormt immers een kortsluiting. Bij de negatieve halve periode: na ontsteken van de triac wordt C1 snel ontladen via D1 en R2.
Een uitgebreidere uitleg staat in dit artikel op mijn blog:
https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/230-v-vermogensregelaar.…

[quote]Geen probleem om hier met een scope op de 230V AC te meten, maar er zijn CO leden die dat maar niks vinden. Veiligheid enzo....[/quote]
We gaan meten aan de cold-side waar het wel geen 172V en 156V zal zijn maar 17,2V en 15,6V.
Zijn best veilige spanningen ;) [/b]

Klopt :-) even de net nul aan de scope kastaarde leggen. Een hand in de broekzak, pas de problème.

Aan de spanningen te zien lijkt het erop dat de potentiometer of de triac defect zijn, ik gok op de potentiometer ;)

@Jeever Nonius en KvD Bedankt.

In mijn herinnering zit een schakeling waarin deze diode's zaten, was een boormachine snelheidsregeling, dacht ik.

Was het Elektuur of RB, weet ik niet meer.
Ik heb het terug in mijn hoofd, merci.

Groetjes,
eSe

Op dinsdag 27 augustus 2024 20:30:29 schreef MGP:
Aan de spanningen te zien lijkt het erop dat de potentiometer of de triac defect zijn, ik gok op de potentiometer ;)

Klopt, die ging in het originele schema vaak kapot de loper brandde dan in op de uiterste stand, dat serieweerstandje voorkwam dat, heb het rookwolkje en het geknetter hier duidelijk in beeld. Maar even meten. Dit is 5 minuten arbeid, no big deal.

Dit komt omdat de diodes uitgehaald zijn en vermoedelijk verkeerd teruggeplaatst zijn waardoor de brug niet goed meer werkt.

Dan wordt het was lastiger. Is de tekening wel juist?

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (18%)]

Onderstaand het "iets" beter leesbaar schema.
Die secundaire spanningen zijn wel degelijk 156V en 172V maar ... die staan in tegenfase.
De functie van de diode en condensator bij de brug aan de uitgang is me niet duidelijk... een fout in het schema?

Op Youtube staat een filmpje, en daar zitten meerdere aansluitingen voor de motor op de uitgang van de regelaar, die worden daar handmatig omgeplugd. Ik denk niet dat het allemaal klopt zoals het is getekend door de @TS.

https://www.youtube.com/shorts/fq3069sdpx4

Hierbij bedankt. Door al jullie voorstellen van oplossing heb ik hem kunnen herstellen. Ik was ervan overtuigd dat de diodes verkeerd werden teug geplaatst maar door uw gegeven schema wist ik dat dit niet het geval was. Daardoor ben ik opnieuw al de rest nog meer gaan controleren. Eerst dit, de TRIAC was stuk maar deze had ik al vervangen voor ik de vraag startte. De DIAC had ik ook al uitgemeten en opgemeten. Deze startte met geleiden aan 30V bij stijgende spanning en ging teug blokkeren bij 25V in dalende spanning. Bij het dieper te controleren van de regelkring heb ik volgende zaken vastgesteld. De las aan de 172V kant van de transfo op de printplaat had een microscopische breuk en heb ik de las opnieuw gesoldeerd, één van de 100K weerstanden had een waarde van 138K en heb ik hem vervangen, nochtans was hij gemarkeerd als een 100K weerstand. Niettegenstaande bij uitmeting de 150nF-250V condensator normaal werkte bij 100Hz en 1KHz en gezien hij over de gelijkrichterbrug geplaatst was heb ik hem ook vervangen. Bij het testen werkte de regelbare voeding weer normaal. Dank zij jullie voorstellen heb ik opnieuw de moed opgevat, voornamelijk nu ik de zekerheid had dat de schakeling juist was, om verder en dieper de rest van de regelkring te controleren. daarvoor aan ieder van jullie mijn dank.

Op woensdag 28 augustus 2024 04:08:56 schreef RAAF12:
Op Youtube staat een filmpje daar zitten meerdere aansluitingen voor de motor op de uitgang, die worden daar omgeplugd. Ik denk niet dat het allemaal klopt zoals het is getekend door de @TS.

https://www.youtube.com/shorts/fq3069sdpx4

Ik denk dat ook... maar het werkt terug.

En ik vind het wel inventief dat de regeling werkt met 2 wikkelingen in tegenfase, met 0-18Vdc als uitgangsspanning.
Je moet er maar opkomen :o

Ja dat scheelt een hoop warmte ontwikkeling, clevere jongens; dat is het leuke van mensen die de materie beheersen, heel wat anders dan de gemiddelde huiskamer prutser die afkijkt en de gebaande paden volgt :o

Als ik het goed heb lijkt mij dat fase-afsnijding met een triac.