Allen,
vaatwasser die direct na opstart melding "watertoeveor" geeft .
Je hoort het water wel cyclisch stromen .
reed contact van flow meter vervangen : kort programma gedaan : OK .
Dan programma op automatisch gedaan . Machine begint normaal maar na ca 30 min terug dezeldfe fout ( watertoevoer)
Nogmaals kort programma geprobeert : alles OK .
Nogmaals programma "automatisch" gestart : terug na ca 30 min storing "watertoevoer" .
Flowmeter is nu wel in orde denk ik daar deze nu wel 30 min werkt ( neemt water begint te wassen - water wordt warm) .
Is er een ventiel dat pas na 30 min geactiveerd wordt ?

Jan

PS : als ik machine open doe na 30 min ( als deze in storing staat) is er geen water in de machine

30 min klinkt als voorspoelen, daarna start normale programma en moet opnieuw water nemen. Controleer kleppen op labyrinth of deze nog gangbaar zijn en of de spoelen ok zijn en 230 V krijgt. Tevens kan het best wezen dat de ventiel in de aanvoer slang dienst weigert.. Geen waterschade aan stekkers op de print?

Het intermitterend water nemen duidt op het niet ontvangen van flowmeterpulsen

Nieuwe reedcontact mank?
Reedcontactprint verkeerd gemonteerd? Te ver van magneet?
Draait het molentje? Soms duwt het zijpaneel tegen de flowmeter bij inbouwen.
Draad onderbroken
Print stuk
....

Eric,
dat klopt , het intermitterend water nemen was voor ik het reed contactje had vervangen .
Daarna is dit niet meer het geval .
Alles werkt normaal op kort programma maar bij langer programma lijkt alles normaal te werken de eerste ca 30 min . Dan is er terug een fout van "watertoevoer" maar zonder dat machine intermitterend water neemt .
Flowmeter probleem lijkt dus opgelost maar er is nu een ander probleem .
Ik denk ook in de richting van een ventiel dat neit open gaat of zo .

Jan

Maar het lichtje watertoevoer brandt nogal snel. Ook bij andere fouten. Dus je gaat de reële actuele fout uit het geheugen moeten halen om gericht verder te kunnen. Gokken helpt ook maar is niet zo efficiënt.

Miele is toch niet zo hardnekkig dat de fout terug blijft komen uit geheugen nadat die 1x gedetecteerd is?? Maar IDD voor de gok service menu openen en alles wissen..Ik gok op hardware fout, meten is weten!!

[Bericht gewijzigd door smd op (16%)]

Nee. Oude fouten maken niets uit. Het is iets nieuws. Maar bij zowat elke fout (bv motorpressostaat) verwacht ik dat het rood waterledje gaat branden. Geen display waarschijnlijk?

Machine heeft wel degelijk een display en daar komt "watertoer" op na ca 30 min .
Ondertussen alle fouten gekweten en machine terug laten lopen ( op programma auto) . Terug na ca 30 min dezelfde fout ( watertoevoer) .
In foutgeheugen gaan kijken : F14

F14. HD pressostaat voelt geen druk

Motor geeft te weinig druk. Vuil in turbine
Water niveau te laag. Motor zuigt lucht.
HD pressostaat slecht. Bekende miserie

Ook al gehad met deze fout dat de klant blokjes gebruikt......van de wasmachine. Schuim dus.

Ahh kijk, idd ik zou omwals motor maar eens onder de loep nemen en qua leeftijd komt de HD pressostaat zeker in aanmerking!!

Update :
Omdat snel programma wel gewoon werkte heb ik alle andere programma's ook eens geprobeerd .
Tot mijn grote verbazing bleken deze allemaal feilloos te werken .
Dan maar eens terug eertse programma geprobeerd ( automatic) en nu werkt deze ook zoals het hoort .
Nu voor een tweede keer aan het testen .
Machine had wel langere tijd stil gestaan .
Zou het kunnen dat het vervuiling was en dat deze nu met 75 gr programma reinigend gewerkt heeft .
Hoe kan ik vaatwasser best reinigen ? Soda ?

Jan

Een bedoelde vaatwas reiniger, Action lijkt me wel OK IDD.

Dus de HD pressostaat was intern verkleefd met vuil?

Update 2 :
na toch nog eens programma "Automatic" te proberen terug dezelfde fout .
Nogmaals 2 andere programma's getest : geen probleem .
Dus enkel de melding "watertoevoer" na ca 30 min in programma "automatic" .
Op aanraden van jullie toch de pompen gedemonteerd en opgemerkt dat er in de aanzuig ( eigelijk in het schoepenwieltje) van de pomp enkele stukjes kunstof zaten .
Deze verwijderd en alles terug gemonteerd .
En ja ... nu is machine voor de vierde keer het programma "automatic" aan het draaien zonder foutmelding .
Bedankt iedereen voor ideeën en ervaringen te delen .

Jan

Dan was het meer geluk dan wijsheid dat machine op andere programma's wel werkte..

Heeft volgens mij niets met geluk of wijsheid te maken .
Était zeer zeker een logica achter .

Deze machine maakt selectie in programma dat de HD pressostaat laat inkomt.. Misschien net op randje?? Automatic programma is alleen op vuilsensor gebaseerd

Ondertussen een 5 tal keer laten wassen zonder enig probleem .
Vuil in de aanzuig van de pomp heeft dus toch de oorzaak geweest .

Jan