Goedendag,

Laat mijn naam je niet misleiden, het is een oud account wat ik nog vond :)

Ik wil graag LED mistlampen/bermverlichting aansluiten op mijn motor, alleen loop ik vast op de elektrische aansluiting. Ik wil ze graag geschakeld aangesloten hebben dus dat ze alleen ingeschakeld kunnen worden via een schakelaar wanneer de motor op contact staat.

Ik had mijn plan als volgt getrokken:

2x LED lampen (volgens Ali 60 Watt voor beide) -> + draad op pool 87 van het relais
Aan/uit schakelaar -> + draad op pool 86 van het relais
Pool 85 van het relais massadraad rechtstreeks naar chassis
Op pool 30 van het relais dan de + draad van een al aanwezige accessoire stekker. Deze stekker is echter gezekerd op 2 ampere.

De massadraden van de LED's, schakelaar en voedingsstekker zou ik dan allemaal bundelen en aan het chassis maken.

Maar gaat dit zo werken? Het liefst trek ik geen draad vanaf de accu, omdat er dus al zo'n accessoire stekker ligt. Echter ben ik bang dat die zekering eruit vliegt omdat de LED's mogelijk te veel stroom trekken.

Ben ik verder nog iets vergeten of klopt er iets niet? Ik hoor het graag.

BVD!

60 watt bij 12 volt is 5 ampere.
Als die led lampen echt 30 watt per stuk trekken dan is 2 ampere dus veel te weinig.

60W led licht komt overeen met 300W gloeilamp. Lijkt me wel erg veel op de weg.

Ali wattages kan je vaak wel met een korrel zout nemen inderdaad.
Stel dat ik dan niet die accessoire stekker zou gebruiken, zou mijn schema dan kloppen? I.p.v. de 12v van die stekker dan van de accu?

Welk schema? Teken eens iets?

De door TS benoemde nummers van het relais kloppen wel.

Ik zou de voeding om het relais te sturen van de bestaande verlichting afhalen, dan kunnen de mistlampen alleen maar aan met licht aan en zullen ook met het contact meeschakelen.
Teken even een schema en post het hier zoals al gevraagd is, dan kunnen wij nog even meekijken.

Denk wel aan een zekering tussen de accu en klem 30.
Die 60 watt led ( als dat werkelijk klopt en geen "ome-ali " watts zijn) lijkt mij ook wel veel voor mistlampen zoals @deKees ook al zegt.
Ik ben bang dat je jezelf alleen maar gaat verblinden.

Is het niet LED lampen gelijkwaardig aan 60W gloeilampen, dus ca. 6W tot 10W. Wat heel veel licht kan zijn. Een auto (halogeen) koplamp is ook ca. 55W.

[Bericht gewijzigd door IJzerhersteller op (17%)]

Zou handig zijn als TS wat meer info geeft, linkje naar de ledlampen.

... en, zoals reeds gevraagd, een schets van het gedachte schema, hoe ruw ook. Misschien zou het ook kunnen helpen als we mochten weten over welke motorfiets/brommer het gaat.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (38%)]

Bedankt voor de antwoorden.
Ik heb een schema geprobeerd te maken m.b.v. een online tool. Ik hoop dat het duidelijk genoeg is.

Dit zijn overigens de lampen: https://www.aliexpress.com/item/1005006730451927.html?spm=a2g0o.produc…

Het gaat om een 2015 Yamaha Tracer 900

Hmpf. Dank voor de inspanningen! Maar spijtig dat de schematekening ondersteboven staat, ik krijg altijd kramp in mijn nekspieren van mijn kop ondersteboven te keren ;)

Ik sluit me aan bij @revado: haal pen 30 weg van die accessoirestekker, en ga in de plaats recht naar de batterij, via een gepaste zekering.

En ook zoals @revado al stelde: de plus van de aan/uitschakelaar beter ergens verderop, zodat de mistlampen enkel actief kunnen worden als er al ander licht brandt, of tenminste als het contact aan staat.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (25%)]

Oeps, sorry! Geen idee dat er ook nog een volgorde van tekenen was :)

Pen 30 omzetten gaat wel lukken, maar hoe zou ik dan te werk gaan met pen 86 voor die schakelaar? Want ik wil inderdaad alleen dat die stroom krijgt wanneer de motor op contact staat.

De standaard verlichting gaan de DRL's branden op contact en de LED koplamp wanneer de motor loopt. Het liefst knip ik niet in de bestaande bedrading als dat kan. Die accessoire stekker krijgt bv. pas 12 volt wanneer de motor op contact staat, maar ik kan dan even niet de link leggen hoe ik die dan moet verbinden met de aan/uit schakelaar.

Tsja, die volgorde van tekenen is geen harde wet hoor, maar wel een zeer gebruikelijk gewoonte. Pozitieve voeding bovenaan, nul flink wat lager, eventuele negatieve voeding nog lager - maar die laatste komt hier niet te pas.

En voeding van rechts naar links, signaal van links naar rechts, maar ook dat laatste is hier niet relevant.

Om de mistlamp(en) enkel te kunnen activeren als het contact aan staat, verbind pen 86 via de schakelaar voor het mistlicht naar het contactslot, punt "hier staat spanning ALS het contact aan staat". Zelf zou ik eerder kiezen voor "mistlicht kan enkel aan als de rest van de verlichting aan staat" maar dat staat eenieder vrij.

Ik heb even snel wat getekend in splan.
De schakelaar in TS zijn schema zit niet goed aangesloten.

Die ledlampen uit de link lijken mij geen 60 watt op te nemen maar 60 watt licht te geven.

Ik wil voor de goede orde nog aan toevoegen dat die lampen geen e-keurmerk hebben en dus officieel niet mogen branden op een motorvoertuig.

[Bericht gewijzigd door revado op (25%)]

Je bent me voor, @revado :) ik had iets gekriebeld en gefotografeerd maar kreeg de foto niet opgeladen. We zitten wel op dezelfde lijn - alweer :) !

Op vrijdag 30 augustus 2024 23:22:21 schreef Paulinha_B:
Je bent me voor, @revado :) ik had iets gekriebeld en gefotografeerd maar kreeg de foto niet opgeladen. We zitten wel op dezelfde lijn - alweer :) !

:)

Deze stekker is echter gezekerd op 2 ampere.

Dan is ijn vraag hoe dik is dat draadje na die zekering. Als die bv 1mm2 is dan mag daar ook een zwaardere zekering in.

@revaldo. Is er nu geen apart symbool voor ledverlichting vraag ik me nu even af.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (19%)]

Dit lijkt te werken, pffff.

https://i.imgur.com/R6L08sL.jpg

Het gedeelte met potlood gearceerd is toe te voegen, en komt dus netjes overeen met het idee van @revado. De rest is een poging tot inschatting van de bestaande situatie.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (19%)]

Op vrijdag 30 augustus 2024 23:27:31 schreef benleentje:
[...]
@revaldo. Is er nu geen apart symbool voor ledverlichting vraag ik me nu even af.

Wel grappig dat je dat vraagt, ik heb in splan er geen gevonden, en ook met google niets gevonden.
Er zal vast wel een symbool voor zijn.

Op zaterdag 31 augustus 2024 00:19:45 schreef revado:
[...]

Wel grappig dat je dat vraagt, ik heb in splan er geen gevonden, en ook met google niets gevonden.
Er zal vast wel een symbool voor zijn.

https://gallery.proficad.com/symbolen/huis-elektrische-symbolen/verlic…

https://www.shutterstock.com/th/image-illustration/electronics-logo-na…

[Bericht gewijzigd door Guy.v2 op (14%)]

Op vrijdag 30 augustus 2024 23:13:04 schreef Paulinha_B:
TZelf zou ik eerder kiezen voor "mistlicht kan enkel aan als de rest van de verlichting aan staat" maar dat staat eenieder vrij.

Bij daadwerkelijk gebruik van mistlicht vóór als mistlicht, moet je je normale dimlicht uit kunnen zetten om het uitzicht (een klein beetje) te verbeteren.

Op vrijdag 30 augustus 2024 23:19:42 schreef revado:
Ik heb even snel wat getekend in splan.
De schakelaar in TS zijn schema zit niet goed aangesloten.

Die ledlampen uit de link lijken mij geen 60 watt op te nemen maar 60 watt licht te geven.

Ik wil voor de goede orde nog aan toevoegen dat die lampen geen e-keurmerk hebben en dus officieel niet mogen branden op een motorvoertuig.

[bijlage]

hoe zit dat tegenwoordig met die niet gekeurde led-lampen?
had een kennis die ze monteerde in zijn oldtimer.zodra hij ze aan zette,stopte de radio ermee.
vond via het web meerdere gevallen waarbij steeds de radio ermee ophield.
een automaterialen-keten had zelfs hun hele voorraad teruggestuurd naar leverancier ivm storingen.
gebeurd dat nu nog steeds?

Bedankt iedereen voor de antwoorden en de schema's! Dan gaat het nu wel lukken.
Voor het aansluiten van pool 86, moet ik dan een soort drieweg verbinding maken?
Dus de + van contact samen solderen met de + van de schakelaar en een extra draad die vervolgens naar pool 86 loopt?

Heb het snel in Paint getekend, hoop dat dat duidelijk genoeg is.

Overigens kan het inderdaad best kloppen dat de lampen 60 watt aan licht opbrengen. Meen me te herinneren dat zo'n Chinees me dat eerder ook wel eens heeft verteld. Hoeveel watt de lampen daadwerkelijk zijn, zal hoogstwaarschijnlijk een stuk lager liggen.

Ik weet dat ze geen e-keur hebben inderdaad, maar ze gaan ver naar beneden gericht worden zodat ze niet verblinden. Overigens kan ik de verlichting van de motor niet uitzetten dus als de motor loopt, brandt de verlichting altijd. De extra mistlichten kan ik daarna dan dus nog zelf wél bedienen.

Drie draden aan elkaar solderen kan, als het tenminste gevlochten draad is maar dat is sowieso het juiste. Zelf zou ik met 6,3mm Flachstecker/Faston werken, die zijn er ook met twee aansluitingen, zie bv. https://www.aliexpress.com/item/32644248517.html

Er zijn mensen die solderen afzweren in automotive, anderen zien dan weer geen bezwaar.

NB als er geen schakelaar is voor het "standaard" licht, dan laat je die maar weg uit mijn schets; en Maarten zijn opmerking (die voor mij onverwacht was maar wel goed klinkt) is in deze situatie niet relevant, of je moest uitvoeriger gaan wijzigen.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (27%)]

Ah ja dat is helemaal makkelijk inderdaad. Dan gaat het allemaal wel lukken! Nu eerst wachten tot het spul allemaal binnen is en dan zal ik me wel melden als het gelukt is (of juist niet :)).

Bedankt voor alle hulp!