Hallo Allemaal,

Sinds wij, en anderen, in de straat zonnepanelen hebben loopt het voltage langzaamaan op van 230V naar 240V.

We hebben enkele dure apparaten die gespecificeerd zijn op 220V. Met 230V ging dat nog goed, maar nu gaan de apparaten regelmatig stuk. Met name in zonnige periodes zijn er veel problemen en gaan de printplaten in die apparaten gaan stuk.

Wat is de beste manier om het voltage omlaag te krijgen? Liefst op een zo'n hoog mogelijk niveau (per fase in de meterkast), maar per stopcontact zou ook al veel helpen.

Bij voorbaat dank voor uw reactie!

253V is de maximale spanning die 220V (+/-15%) en 230V (+10%/-15%) apparaten zouden moeten kunnen hebben. Maar dat gaat in de praktijk niet altijd op.

In theorie kun je met een dikke autotrafo de boel verlagen, maar dat brengt risico's met zich mee zoals te lage spanning in de nachten. Het kost ook meer energie, die dingen verbruiken zelf ook energie.

Per apparaat oplossen zou denk ik goedkoper zijn en minder energie kosten. Soms kan een apparaat van 220V naar 240V worden omgezet als de trafo er een wikkeling voor heeft.

Over wat voor apparaten heb je het en wat gaat er stuk?

Als het apparaat een spanningscarrousel heeft is het makkelijk zelf te doen en zet deze op 240V.
edit: werd genoemd ^

Met een kleine transformator ( 230 -> 10 V (oid) ) kun je er wat spanning afhalen.
De secondaire wikkeling in anti serie zetten met het net.

Het grote voordeel is de kleinere trafo, omdat er maar een klein deel vd energie door heen gaat.

Maar, ik ben er (ook) wel benieuwd naar om wat voor apparaten het gaat ( en of het wel aan de hogere spanning ligt )

Op dinsdag 3 september 2024 12:39:17 schreef RAAF12:
Als het apparaat een spanningscaroussel heeft is het makkelijk zelf te doen en zet deze op 240V.

De apparaten die dat nog hebben zijn wel wat ouder ondertussen.

Op dinsdag 3 september 2024 12:45:41 schreef Kees frees:

[...]De apparaten die dat nog hebben zijn wel wat ouder ondertussen.

de apparaten die voor 220V gespecifiëerd zijn , die zijn ook oud :-), dus een carrousel zat er soms nog op..

En het is zonder verdere informatie de vraag of het door de spanning komt of door algehele vervuiling van het net.

Of toevallig RIFA's die toch al levensmoe waren en na vervanging nog jarenlang werken, oftewel een toevalsfactor vanuit de kwetsbare apparaten zelf die er normaal wel tegen zouden kunnen.

Ik weet niet wat/hoe/of deze voldoen: https://www.allekabels.nl/overspanningsbeveiliging/1261/1419391/spanni…
Gezien de lage prijs zijn mijn verwachtingen ook laag... :+

Arco: https://gmb-online.nl/egmb/ProductSheet.aspx?id=6874&lang=4

Zo te lezen een relais geschakelde autotrafo?

Hier issie trouwens veel goedkoper.

[Bericht gewijzigd door Benadski op (50%)]

output voltage bekeken? 200-240Vac...Instelbaar?!? Misschien zo iets?

[Bericht gewijzigd door keebrev op (38%)]

Op dinsdag 3 september 2024 16:10:19 schreef keebrev:
[..] Misschien zo iets?

Dat is gewoon een transformator ( waar wel het hele vermogen doorheen gaat zo te zien ).

Uit de commentaren :
"hij werkt werkelijk zoals beloofd en ik lever weer terug aan het net!"

Dat zal de buurman zijn van de vraagsteller hier :-/

Op dinsdag 3 september 2024 12:34:33 schreef Benadski:
253V is de maximale spanning die 220V (+/-15%) en 230V (+10%/-15%) apparaten zouden moeten kunnen hebben. Maar dat gaat in de praktijk niet altijd op.

In theorie kun je met een dikke autotrafo de boel verlagen, maar dat brengt risico's met zich mee zoals te lage spanning in de nachten. Het kost ook meer energie, die dingen verbruiken zelf ook energie.

Per apparaat oplossen zou denk ik goedkoper zijn en minder energie kosten. Soms kan een apparaat van 220V naar 240V worden omgezet als de trafo er een wikkeling voor heeft.

Over wat voor apparaten heb je het en wat gaat er stuk?

Het betreft 3 loopbanden. In de bijlage een foto van het binnenwerk. Tevens hierbij een link naar de betreffende printplaat op alie https://nl.aliexpress.com/item/1005001627045633.html?spm=a2g0o.order_l…. Op Alie zie je ook de 220V aangegeven.

Overigens zijn ook al een tv en nog een ander sportapparaat gesneuveld. Nieuwe printplaten gaan ook weer kapot.

Op dinsdag 3 september 2024 17:01:11 schreef limartje:
[...]

Het betreft 3 loopbanden. In de bijlage een foto van het binnenwerk. Tevens hierbij een link naar de betreffende printplaat op alie https://nl.aliexpress.com/item/1005001627045633.html?spm=a2g0o.order_l…. Op Alie zie je ook de 220V aangegeven.

Overigens zijn ook al een tv en nog een ander sportapparaat gesneuveld. Nieuwe printplaten gaan ook weer kapot.

Is er al eens een meting gedaan in de groepenkast wat de spanning is per fase?
Dit zou ook wel eens een slechte nul kunnen zijn waarbij een fase flink opgetild wordt.
Of een enkelfase omvormer die een fase (veel) te hoog laat oplopen.
Ik zou er een installateur bij halen die er eventueel een schrijvende meter aan koppelt om het verloop te zien.

En printen van Ali... voor 220 volt ook nog, daar mag je ook een vraagtekentje bij zetten.

Een auto transformator per apparaat klinkt hier logisch. Je kunt de hele groep achter zo een trafo zetten, maar dat is snel dit duur omdat je dan een 3,6kVA blok voor elke groep moet hebben, terwijl je alleen de apparaten die voor 220V zijn wil beschermen. Zet je de waterkoker mee achter zo een trafo is dat natuurlijk best wel onzin.

Op dinsdag 3 september 2024 17:09:19 schreef Kruimel:
[..] Je kunt de hele groep achter zo een trafo zetten, maar dat is snel duur omdat je dan een 3,6kVA blok voor elke groep moet hebben, [..]

Of :

Op dinsdag 3 september 2024 12:45:41 schreef Kees frees:
Met een kleine transformator ( 230 -> 10 V (oid) ) kun je er wat spanning afhalen.
De secondaire wikkeling in anti serie zetten met het net.

Het grote voordeel is de kleinere trafo, omdat er maar een klein deel vd energie door heen gaat.

Ja het woord "dit" moest "duur" zijn. Ik sta aan jouw kant hier. :-)

De apparaten die hier worden genoemd zijn geen vermogende, dus een autotrafo per stuk lijkt me redelijk goed te doen. Ik zou me geen zorgen maken om de waterkoker of friteuse, die kunnen wel tegen iets meer vermogen.

In elk geval vind ik het stuk gaan van AliExpress printplaten hem bewijs gaat de spanning een probleem is. Het kan nog steeds wel en de spanning onderzoeken is geen slecht idee.

Een doorlopende hoge spanning kan je meten met een multimeter en zou duidelijk moeten zijn. Een losse nul zal wat minder duidelijk zijn omdat de belasting op andere fasen een rol speelt. Het kan helpen ergens een gloeilamp op te hangen: een toename van 10% in netspanning geeft meer dan 20% in lichtsterkte en is duidelijk te zien. Het kan een hint geven waar het vandaan komt en wanneer het gebeurt. Moderne LED lampen kunnen dit probleem maskeren.

Deze apparaten zijn zo ver ik kan zien niet "duur" als in een luxe versie van een goedkopere variant, maar gewoon duurzame goederen die op het budget gaan drukken als ze doorlopend moeten worden vervangen. Ik zat te denken aan audio of meetapparaten uit de jaren '80 lid, maar dit zijn gewoon moderne apparaten met een "China spec" voedingsspanning.

Op dinsdag 3 september 2024 17:09:06 schreef revado:
[...]

Is er al eens een meting gedaan in de groepenkast wat de spanning is per fase?
Dit zou ook wel eens een slechte nul kunnen zijn waarbij een fase flink opgetild wordt.
Of een enkelfase omvormer die een fase (veel) te hoog laat oplopen.
Ik zou er een installateur bij halen die er eventueel een schrijvende meter aan koppelt om het verloop te zien.

En printen van Ali... voor 220 volt ook nog, daar mag je ook een vraagtekentje bij zetten.

Ik heb zelf wat stopcontacten gemeten. De eerste groep van alle 3 de fases lijkt het meest verhoogd. Met de eigen zonnepanelen ingeschakeld rond de 240 en zonder 235.

Op dinsdag 3 september 2024 17:27:52 schreef Kruimel:
Ja het woord "dit" moest "duur" zijn. Ik sta aan jouw kant hier. :-)

De apparaten die hier worden genoemd zijn geen vermogende, dus een autotrafo per stuk lijkt me redelijk goed te doen. Ik zou me geen zorgen maken om de waterkoker of friteuse, die kunnen wel tegen iets meer vermogen.

In elk geval vind ik het stuk gaan van AliExpress printplaten hem bewijs gaat de spanning een probleem is. Het kan nog steeds wel en de spanning onderzoeken is geen slecht idee.

Een doorlopende hoge spanning kan je meten met een multimeter en zou duidelijk moeten zijn. Een losse nul zal wat minder duidelijk zijn omdat de belasting op andere fasen een rol speelt. Het kan helpen ergens een gloeilamp op te hangen: een toename van 10% in netspanning geeft meer dan 20% in lichtsterkte en is duidelijk te zien. Het kan een hint geven waar het vandaan komt en wanneer het gebeurt. Moderne LED lampen kunnen dit probleem maskeren.

Deze apparaten zijn zo ver ik kan zien niet "duur" als in een luxe versie van een goedkopere variant, maar gewoon duurzame goederen die op het budget gaan drukken als ze doorlopend moeten worden vervangen. Ik zat te denken aan audio of meetapparaten uit de jaren '80 lid, maar dit zijn gewoon moderne apparaten met een "China spec" voedingsspanning.

Het zijn inmiddels 3 verschillende apparaten met verschillende soorten printplaten (tv, loopband type 1 [2x] en loopband type 2) met problemen in zeer korte tijd. Allen met printplaten die qua ontwerp enigszins gedateerd zijn, maar bij zowel de tv als de loopbanden vernieuwd. De kosten lopen nu al richting de 1000 euro aan printplaten en dat blijft zo doorgaan als ik er niets aan doe ben ik bang.

Op dinsdag 3 september 2024 17:45:09 schreef limartje:
[...]

Het zijn inmiddels 3 verschillende apparaten met verschillende soorten printplaten (tv, loopband type 1 [2x] en loopband type 2) met problemen in zeer korte tijd. Allen met printplaten die qua ontwerp enigszins gedateerd zijn, maar bij zowel de tv als de loopbanden vernieuwd. De kosten lopen nu al richting de 1000 euro aan printplaten en dat blijft zo doorgaan als ik er niets aan doe ben ik bang.

Zitten die loopbanden en de tv toevallig allemaal op die eerste fase die het meest oploopt?
Dat kan je controleren en zou wel wat verklaren.
Een enkelfase omvormer voor de zonnepanelen begrijp ik uit je reactie.

Op dinsdag 3 september 2024 17:58:57 schreef revado:
[...]

Zitten die loopbanden en de tv toevallig allemaal op die eerste fase die het meest oploopt?
Dat kan je controleren en zou wel wat verklaren.
Een enkelfase omvormer voor de zonnepanelen begrijp ik uit je reactie.

Nee. Maar ze zitten wel allemaal op de eerste GROEP van elke fase:
fase 1: groep 1,2,3,4
fase 2: groep 5,6,7,8
fase 3: groep 9,10,11

groep 1,5 en 9 zijn het meest verhoogd als ik op de wandcontactdozen meet.

Op dinsdag 3 september 2024 18:07:12 schreef limartje:
[...]

Nee. Maar ze zitten wel allemaal op de eerste GROEP van elke fase:
fase 1: groep 1,2,3,4
fase 2: groep 5,6,7,8
fase 3: groep 9,10,11

Dat zou wel heel apart zijn als dat klopt.
De spanning moet per fase op iedere groep ( op die zelfde fase) gelijk zijn.
Plaats eens een duidelijke foto van de ( geopende) groepenkast.

Wat gaat er precies kapot aan die printplaten?

Dat is wel heel belangrijk om te weten, om te kunnen zeggen dat het aan de ingangsspanning ligt. Want als het gewoon toevallig rotkwaliteit is, en de boel secundair stuk gaat, dan is de netspanning niet de schuldige.

230v of 240v zou helemaal geen verschil mogen maken voor de levensduur, behalve bij gloeilampen.

Boor ten slotte een klein gaatje in de behuizing in de buurt van de printplaat, en steek daar een glazen thermometer door naar binnen, en kijk eens hoe heet het wordt vlak boven de printplaat. Als dat 70 graden bij 220v is en 80 graden bij 240v, dan is het defect raken wederom niet te wijten aan de netspanning, maar aan slecht ontworpen koeling van de printplaat. Op 70 of 80 graden moet het nog steeds niet stuk gaan, maar de levensduur loopt wel fors terug.

Vergeet niet dat het ook aan de motor kan liggen. Als je steeds ruwweg dezelfde printplaat er in steekt, en de netspanning is braaf binnen tolerantie, dan kan het misschien zijn dat de motor teveel stroom trekt en de printplaat nekt.

Ten slotte loont het bij printplaten van meer dan 200 euro, om een persoon in te schakelen die reparaties op componentniveau doet. Als je alle defecte printplaten nog hebt kan die wellicht onderzoeken of er componenten zwaarder gedimensioneerd kunnen worden in plaats van vervanging door het origineel, als consequent hetzelfde type onderdeel defect raakt.

Waar vind je zo'n persoon? Op circuitsonline, bij vraag en aanbod, afdeling 'personeel'. We hebben hier flink wat mensen die zulk werk doen. Zet altijd je regio in de advertentie.

Ik ben een van de goedkopere maar ik heb maar weinig verstand van motordrivers, dus ik ben niet echt de aangewezen persoon vrees ik :+

Chinese voedingen zijn slecht in heel veel dingen, maar gezien de export over de hele wereld, werken ze vaak goed tot 264V.

Ook bij schakelende voedingen van televisies en andere apparaten verwacht ik geen structurele problemen bij 240V. In het slechtste geval zijn ze ooit ontworpen om tot 242V heel te blijven, maar meestal zal dat 253V of 264V zijn.

Ik gok toch dat er meer aan de hand is; een losse nul zou zeker kunnen. Die zit dan alleen niet los genoeg om continu problemen te geven.

zie je geen lichten flikkeren af en toe? klinkt me meer als een losse nul ergens. dat kan veel meer slopen. zeker als je op 1 fase een grote last hebt draaien en op de andere fasen amper iets. dan zakt de belaste fase sterk in en de andere 2 onbelaste fasen stijgen hard. zoiets kan jaren etteren voor het zo erg word dat het te ruiken is of echt verbrand is. soms zit het zelfs in de straatkabel, mof gaar. kennis had het bij nieuwe klant, al tig mensen gezocht naar reden waarom soms ineens vanalles stuk ging. bleek al jaren de railkam niet onder de schroeven van de groepen te zitten maar erop..

Dit goed meten is een uitdaging op zich dit op dat de spanning uit het net aardig fluctueert. Het is erg bijzonder dat alleen de eerste WCD's een verhoogde spanning hebben want dat zou echt niet mogen. Maar voordat we ons op verkeerde dingen gaan focussen hoeveel verschil in spanning is er tussen de stopcontacten. Als dat een paar volt is dat verder normaal.
Het kan wel dat een bepaalde zwaar belaste groep een wat lagere spanning heeft.

Maar als er grote spanning verschillen zijn in de stopcontacten onderling van dezelfde fase dan duid dit wel op een probleem met de bedrading

Die printplaat die je ook een foto laat zien die heeft een geschakelde voeding. Het mooie van een geschakelde voeding is dat ze aan de ingang een brede range aan spanning aankunnen zonder dat dit gevolgen heeft voor wat er op de uitgang gebeurt dus 240V zou geen enkel probleem moeten zijn.

Als je even wilt kijken wat de grote zwarte condensatoren op de printplaat aan spanning aankunnen zou ook wel iets aan uitsluitsel kunnen geven. Die moeten toch minimaal 400V zijn.