Indien je moederbord is uitgerust met twee IDE poorten dan kun je daar maximaal 4 HD's op aansluiten (max. 2 per IDE poort).
Per IDE poort dien je een HD te jumperen als master de andere als slave.

En inderdaad controleren of je voeding genoeg stroom kan leveren voor de extra HD's.

Let wel, als je 4 HD's aansluit op de twee IDE poorten kun je geen IDE CDROM meer aansluiten...

[Bericht gewijzigd door Bobosje op (15%)]

Méér dan zeven, 8 voor Narrow SCSI, 16 voor Wide SCSI en Fast Wide SCSI.

De controller had zelf ook een ID nodig... meestal werd daarvoor de hoogste gebruikt, 7 resp. 15.

Ik denk dat @simul een en ander heeft liggen en daar wat mee wil expirimenteren.
Bij de meeste moederboarden kom je niet veel verder dan 4 schijv en, 2 IDE poorten met ieder een master / slave.
Met extra kaart kan je dan dan wel verdubbelen, maar er is inderdaad een dikke voeding nodig, of 2 voedingen.

Vraten IDE schijven zo veel stroom dan? Volgens mij valt het allemaal wel mee en zijn 4 schijven best wel te voeden, zelfs die 10.000rpm krengen. Nooit last gehad met voedingen van zo weinig als 360W.

Op woensdag 4 september 2024 18:07:03 schreef ohm pi:
[...]Dan is het toch terecht dat SIMUL extra schijfjes aan zijn computer wil aansluiten?! Zijn computer is dan nog niet afgeschreven.

De OP is te vaag om dat te weten: we weten niet of het om PATA schijven gaat en of de TS die al heeft (waarom zou je pas na 20 jaar de schijven die de hele tijd al pasten willen aansluiten). De aanschaf van slechts een enkele converter of extensie kaart maakt de kostenoverwegingen wat mij betreft al dubieus.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (15%)]

Gebruik ik nog in oude PC!

Vraten IDE schijven zo veel stroom dan?

Nee, de eerste die ik me herinner waren al 3,5", in Compaq desktops. Maar de voedingen waren toen ook nog heel wat lichter, de grote vermogensexplosie van PC's is gekomen met de gaming, die videokaarten vreten stroom. Er is een tijd geweest dat een stevige PC-voeding 200 watt kan leveren...

En inderdaad zegt de vraagsteller/topicstarter niets over vermogens, noch van de voeding, noch van de disken; we kunnen dus niet helpen bij het huiswerk.

Op woensdag 4 september 2024 19:08:56 schreef Kruimel:
Vraten IDE schijven zo veel stroom dan? Volgens mij valt het allemaal wel mee en zijn 4 schijven best wel te voeden, zelfs die 10.000rpm krengen. Nooit last gehad met voedingen van zo weinig als 360W.

De stroom vreters waren de schijven voor IDE. Maar als je IDE in W/Mb gaat vergelijken met sata ja dan zijn het ineens stroom vreters ;).

de grote vermogensexplosie van PC's is gekomen met de gaming, die videokaarten vreten stroom.

Ja er waren viedeo kaarten die 250W nodig hadden en dan gingen er ook nog eens 2 van in een PC. En dan de CPU en geheugen en moederbord nog even lekker overklokken en dat wou dan ook ineens 300W nodig hebben. En om dat nog eens te kolen heb je ook niet genoeg aan een standaard fan.
Ik had zo een collega die kocht dan een spel in de winkel en paste dan zijn PC aan om dat spel te kunnen spelen. Een paar maanden later had hij dat spel en kocht dan het laatste nieuwe spel en toe bij maar klagen dat zijn pc niet snel genoeg was. En die man was toen al 60 jaar ;), die wou gewoon niet volwassen worden haha.

Volgens mij is dit een beetje een storm in een glas water geworden: ik zat net een beetje te bladeren tussen de 7.200 en 10.000rpm schijven op tweakers.net en alle opgegeven actieve vermogens lijken tussen de 5 en 10W te zitten. Vermogen lijkt mij hier een eersteklas non-issue.

Hm, daar lijkt het op, ja. Zelfs een behoorlijk historische SCSI disk, weliswaar reeds 3,5" - IBM Ultrastor model DDYS-T18350, 18 GB geeft als verbruik op
5V 750 mA
12 1100 mA
dus dat valt stevig mee, slordige 17 watt.

Ik denk wel dat de 5,25" heel wat meer vraten, en de 8" exemplaren nog meer.

Dan had je zo eentje van 10.000 rpm...
Heb er nog twee liggen met ICEPACK koeling.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (29%)]

Iedereen een hartelijke dank voor het advies en de vele uitleg

een pc van rond de eeuwwisseling ( een PIII dus ) had een voeding van 250-300W dat was het wel. die oude borden deden nog een hoop op de 3V3 en 5V, terwijl nu het vermogen meer op de 12V lijnen zit.

vermogen is wel degelijk een punt, want die oude diks trekken met opstarten wel meer stroom, en daar ging je psu van onderuit. heb wel vaker gemerkt dat disks 1 voor 1 startten om dat vermogen laag te houden. dat kon via de Pata of Sata bus zo geregeld worden.

je had ook scsi schijven die 15krpm deden. dat waren pas jankdingen als die sleets werden.

Hieronder een overzicht van de ontwikkeling van de HHD en in het kort een klein overZicht van de eerste HDD's vergeleken met nieuwere types.

https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_IBM_magnetic_disk_drives#IBM&…

Op woensdag 4 september 2024 19:05:41 schreef Paulinha_B:
[...] De contoller had zelf ook een ID nodig... meestal werd daavoor de hoogste gebruikt, 7 resp. 15.

Ik heb ooit een DIGTAL systeem gehad, waarin 6 hd’s in raid 5 zaten. Het was een PC kast van dubbele breedte. De HD’s zaten in wisselladen.
Bij het opstarten was het net of er een zes-motorig vliegtuig opstartte. De een na de ander. Helaas was er geen software meer voor te krijgen en he OS is me nooit duidelijk geworden.
Ik heb het ding met pijn in het hart naar het stort moeten brengen. :'(
Wel heb ik nog de bijbehorende CD-toren. Daarin zaten Sony CD spelers
in waar de VD’s ieder hun eigen cassette hadden. Geen automatische lade.
Die CD spelers zijn naar verzamelaars gegaan.
Helaas weet ik niets meer van de instellingen voor het SCSI gebeuren; rust roest en leeftijd speelt hierbij zin rol.

Op mijn werk hadden we na veel gemier met cassettebandjes en ponsband eindelijk een harde schijf van 2MB. Die was net zo groot als een LP en de schijf vas nog verwisselbaar ook!
Sturing en koppen bleven in het apparaat.