Weet er iemand of het mogelijk is 4 of meer harde schijven aan een computer aan te sluiten , gaat hem jij mij om een xp computer . Pentium 3 . Nu er geen haast bij maar ik vroeg me dit af of er zoiets mogelijk is met VB extra kaart . Met dank .

Wat voor schijven, SATA, IDE of ouder?

ja dat kan met een extra kaart erbij. Voor Wxp zou dat ook een sata kaart mogen zijn.

IDE aansluitingen . 60 polige flatkabels aan sluiting IDE dus denk ik met dank

Die extra kaartjes zo iets nog te verkrijgen , of misschien heb ik dat liggen ,tussen mijn vele printen

Dan kan je er 2 per IDE poort aansluiten, een master, een slave.
Zitten er meerdere IDE poorten op het MB?
Een insteekkaart voor IDe zal zeldzaam worden.
Anders USB naar IDE omzetters gebruiken?

Er waren ook van die omzetkaartjes om een IDE op SATA aan te sluiten.

[Bericht gewijzigd door revado op (16%)]

Als je veel harde schijven aan je computer gaat aansluiten, dan moet je ook kijken of de voeding van je computer voldoende stroom kan leveren.

oeh dit roept herinneringen op van 25 jaar geleden met de master en slave jumpertjes op je harddisks en cd-rom drives :p

Inderdaad een goede bemerking ,, waarschijnlijk zal de voeding het niet kunnen trekken .

Waarom je vraag niet posten op een Computerforum? Daar zal je albeit meer bruikbare antwoorden krijgen.

We hebben je verschillende genoemd in je andere topics.

Afhankelijk van de uitbreidingssloten kun je misschien zoiets kwijt:
https://www.spareit.nl/nl/componenten/smart-arrays/hpe-smartarray-5015…

En zoals reeds gezegd: kan zijn dat je een nieuwe voeding nodig hebt. (als het oude 'gulzige' drives zijn)

Op woensdag 4 september 2024 16:21:44 schreef SIMUL:
IDE aansluitingen . 60 polige flatkabels aan sluiting IDE dus denk ik met dank

Ze zijn er in 40 polig (ATA,IDE), 42 polig (mini-ATA), en 50 polig (SCSI), 60 polig zou een nieuwe uitvinding zijn... ;)

[Bericht gewijzigd door Arco op (36%)]

Ze zijn er ook in 80 polig, daar heb ik er verschillende van liggen hier.

Zogenaamde High Speed IDE kabel.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (20%)]

Op woensdag 4 september 2024 17:07:54 schreef Arco:
...als het oude 'gulzige' drives zijn)

IDE drives zijn altijd gulzig; ze gebruiken grofweg 2 keer zoveel energie als een moderne SATA drive.

Je zou een SATA/IDE connector kunnen gebruiken om een nieuwe SATA drive aan te sluiten. Maar die nieuwe drive mag niet te groot zijn want dan gaat de IDE aansluiting het niet meer begrijpen.

En met alle respect: een 2e hands PC heb je voor ongeveer 200 €uro.
Dat lijkt me een bedrag wat je - met een afschrijftermijn van 20 jaar - wel uit kunt geven

[Bericht gewijzigd door LuckyStrike op (16%)]

PATA en E-IDE is er ook nog geweest...

Pentium 3 mobo

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (13%)]

nog maar de vraag of drives van die leeftijd nog werken sowiso. heb met veel jongere drives al gehad na jaren liggen dat ze niks meer deden.

Op woensdag 4 september 2024 17:21:08 schreef CrossFireX:
Ze zijn er ook in 80 polig, daar heb ik er verschillende van liggen hier.
Zogenaamde High Speed IDE kabel.

Die kabel is wel 80 polig, maar de connector is gewoon 40 polig...

Op woensdag 4 september 2024 17:07:54 schreef Arco:
Afhankelijk van de uitbreidingssloten kun je misschien zoiets kwijt:
https://www.spareit.nl/nl/componenten/smart-arrays/hpe-smartarray-5015…

Die kaart ondersteunt alleen SAS schijven, geen IDE.

Op woensdag 4 september 2024 17:54:06 schreef Arco:
[...]
Die kabel is wel 80 polig, maar de connector is gewoon 40 polig...

Klopt, de tussenliggende zijn steeds massa om af te schermen.

Op woensdag 4 september 2024 17:56:20 schreef revado:
[...]

Klopt, de tussenliggende zijn steeds massa om af te schermen.

Dat is niks nieuws, maar ze zijn er wel in 80 polig dus.

Het klinkt wel een beetje als een hopeloze missie om nog geld te verbranden in zulke oude zooi. Mocht je toch nog de nood hebben iets nieuws op een oud moederbord aan te sluiten heb je deze: https://tweakers.net/pricewatch/1626066/startech-punt-com-ide-to-sata-….

Nogmaals: do not recommend. Alleen als er op één of andere manier onvervangbare hardware in het systeem zit. Één vervangende schijf en een nieuwe geheugen module van die vintage koop je een heel nieuwe computer voor.

Er gaat niks boven SCSI. Zeven disks per controller probleemloos. Wel wat hannessen met dip-switches, terminatie, parity, en nog zo een en ander, maar als het eenmaal werkt is het onverwoestbaar.

Op woensdag 4 september 2024 17:23:58 schreef LuckyStrike:
En met alle respect: een 2e hands PC heb je voor ongeveer 200 €uro.
Dat lijkt me een bedrag wat je - met een afschrijftermijn van 20 jaar - wel uit kunt geven

Dan is het toch terecht dat SIMUL extra schijfjes aan zijn computer wil aansluiten?! Zijn computer is dan nog niet afgeschreven.

als die P3 al sata en ide samen heeft, kan je er meer in steken.
zou nie weten wat het nut nu nog is, steek er gewoon 1 grote drive in en splits die in partities.
een P3 kan toch niet veel data nodeg hebben.

mijn oude game pc (P4 prescott van 2003 ofzo) had 5 hard disk en een CDrom zitten.
80GB voor windows
120GB voor games
200GB voor muziek
500GB backups van allerhande dingen
1000GB voor films

ding werkt nog altijd trouwens :-) recent nog gestart om eens een dos bootdiskette te kunnen maken

[Bericht gewijzigd door fcapri op (11%)]

Koop een IDE naar SATA converter en hang er een moderne SSD aan, die PC was nooit eerder zo snel gestart. Geen gehannes met oude harde schijven en stroom of datakabels. Waarom zou je het moeilijk maken?

Ze zijn er zelfs ook om een geheugenkaart op aan te sluiten. Geen zware voeding, geen gehannes met kabels, geen lawaai, geen hitte. En invergelijking met IDE ook nog eens bliksemsnel.

Op woensdag 4 september 2024 18:03:43 schreef Paulinha_B:
Er gaat niks boven SCSI. Zeven disks per controller probleemloos. Wel wat hannessen met dip-switches, terminatie, parity, en nog zo een en ander, maar als het eenmaal werkt is het onverwoestbaar.

Méér dan zeven, 8 voor Narrow SCSI, 16 voor Wide SCSI en Fast Wide SCSI.
Rond 1998-99 had ik acht UltraWide (Fast Wide SCSI) SCSI harddisks opgespaard (2x1GB, 2x2GB, 2x4GB, 2x8GB).
Mijn toenmalige towerPC had niet genoeg bays dus een aparte 7xCDROM tower aangekocht met voeding.
Er waren acht 5.25" bays beschikbaar in de CDROM tower (7 bereikbaar via het frontpaneel).
Ik heb de interne (50 pin narrow) SCSI bekabeling vervangen door een zelfgemaakte 68 pin UltraWide kabel met 9 connectors waarvan één voor de terminator.
Initiëel aangestuurd door een Adaptec AHA-2940 UW-SCSI controller, nadien vervangen door een Mylex UW-SCSI Raidcontroller.
Het opstarten duurde een serieuze poos vermits de disks één voor één opgestart en geïnitializeerd werden vooraleer het OS kon booten.
Dat waren nog toffe tijden...