Goedenavond,
Voor een Project ben ik bezig om afstand i.c.m.. potmeters te programmeren in een Siemens Logo.
De casus is als volgt:
Een solenoïde dient aangestuurd te worden op een bepaalde afstand. de afstand waarop de solenoïde aangestuurd wordt en de afstand waarop deze niet aangestuurd wordt moet variabel in te stellen zijn d.m.v. potmeters.
Kan iemand mij hier wellicht bij helpen hoe ik dit het beste kan programmeren?
groet, ZTS
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
heb je een potmeter voor de instelling gewenste positie, en
een potmeter voor de huidige positie?
En dan 2 uitgangen, verder en terug?
Het gaat niet echt om posititie, maar om afstand.
de encoder zit op een wiel die omtrek wordt teruggerekend naar pulsen.
dan moet er een streep getrokken worden en deze lengte van de streep en de tussenruimte tussen de ene en volgende streep wordt variabel in te stellen door de potmeters.
zie het als de belijning op de weg met lengte streep en tussen afstand.
Hoeveel pulsen geeft die encoder per omwenteling? Een Logo heeft geen snelle ingangen, hou daar dus rekening mee.
Welk type Logo wil je gaan gebruiken?
Eigenlijk is dit meer iets voor een microcontroller, die is veel sneller dan een Logo.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Dat is zeker te maken met een LOGO.
Niet zo moeilijk programma.
Zoals Lambiek al aangeeft, de LOGOI is niet snel
Dus geen snelle pulsen op de ingang.
Max 4 Hz!
Op woensdag 11 september 2024 21:38:46 schreef Toeternietoe:
Dus geen snelle pulsen op de ingang.
Max 4 Hz!
Je zit al snel boven de 4Hz met een encoder natuurlijk. Programma stelt niet zo veel voor inderdaad.
@TS,
Je hebt ook 2 analoge ingangen nodig.
Ik ben bang dat je de pulsen niet bij gaat houden.
Ingang kan 5khz aan. I3-I6 sommige encoders kan de pulsate ook omlaag gezet worden bv:1065 naar wat je wil.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Op donderdag 12 september 2024 21:57:39 schreef Mixsage:
Ingang kan 5khz aan. I3-I6 sommige encoders kan de pulsate ook omlaag gezet worden bv:1065 naar wat je wil.
Er zijn LOGO! typen die een paar snelle ingangen hebben.
Die snelle ingang is alleen snel als je softwarematig een teller (counter) aan de ingang knoopt, of een frekwentie blok.
Als je een encoder wilt aansluiten dan moet je een paar AND blokken ( en nog een paar) aan je ingang kopen om je teltichting te bepalen.
Dat gaat dus niet met een snelle ingang, rest alleen een normale ingang.
In het handboek staat max 4 Hz.Je kunt natuurlijk proberen of je LOGO net iets sneller is, maar de 10 Hz zul je echt niet halen.
[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op (12%)]
Erik66
Fighting for peace is like fucking for virginity...
TS heeft het over codegevers die verwacht hij nodig te hebben om de afstand te bepalen. maar het zou makkelijker zijn om de afstand te bepalen met een potmeter en een analoge ingang op de logo. Dit geeft veel meer vrijheid van programmeren.
[Bericht gewijzigd door Erik66 op (31%)]
benleentje
Golden Member
en volgende streep wordt variabel in te stellen door de potmeters.
Op zich allemaal geen probleem.
OM een potmeter in te lezen heb je een analoge ingang nodig, of een module toevoegen met analoge ingang.
Echter een potmeter is niet het meest nauwkeurig en dan zal je via een display moeten zien wat je precies hebt ingesteld met de potmeter. Vroeger deed men dit met duim wielschakelaar. Stel je wil tussen 0,01m en 0,99 meter kunnen instellen dan het je 2 duimwiel schakelaar nodig en dan kan je zonder display nauwkeurig instellen.
Er zijn nog meer andere manier om het in te stellen met bv een 10 standen schakelaar voor 10 vaste afstanden met een encoder schakelaar, maar ook daar is weer een display voor nodig.
Een logo is standaard vrij traag op zijn ingangen maar daar zijn ook weer snelle modules voor die een encoder op het wiel kan uitlezen.
maar het zou makkelijker zijn om de afstand te bepalen met een potmeter en een analoge ingang op de logo.
Dat gaat niet. Volgens mij blijft het wiel gewoon continu ronddraaien maar moet er op vaste instelbare interval een lijn gemaakt worden. Een potmeter kan alleen maar een vaste slag maken en een 10 slagen potmeter kan er 10 maken maar dat wiel zal wel gewoon door blijven draaien en niet bij 10x rondstoppen.
Je kunt natuurlijk proberen of je LOGO net iets sneller is, maar de 10 Hz zul je echt niet halen.
Kan je zo een logo niet uitbreiden met een echte encoder module?
Maar als de logo dat niet kan zijn er toch nog heel veel andere PLC's die het wel kunnen of moet het perse een logo zijn?
Voor een beetje PLC is zo encoder geen probleem in ieder geval.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (12%)]
Op donderdag 12 september 2024 23:27:21 schreef Toeternietoe:
Er zijn LOGO! typen die een paar snelle ingangen hebben.
Die snelle ingang is alleen snel als je softwarematig een teller (counter) aan de ingang knoopt, of een frekwentie blok.
Nou, die snelle ingangen zijn altijd snel. Het gevaar zit er dan ook in dat als er wat storingen in de buurt van een aangesloten sensorkabel zitten deze ook worden opgemerkt. Ik heb al meerdere malen sensoren met een langere kabel op een andere, normale niet-snelle, ingang moeten zetten.
Op vrijdag 18 juli 2025 22:21:10 schreef benleentje:
Maar als de logo dat niet kan zijn er toch nog heel veel andere PLC's die het wel kunnen of moet het perse een logo zijn?
Voor een beetje PLC is zo encoder geen probleem in ieder geval.
Er zijn zelfs PLC's die goedkoper zijn dan een Logo en prima één of twee encoders kunnen handelen.
EDIT:
Ik zie trouwens dat dit nogal een oude koe is. Ik denk dat TS z'n probleem al is opgelost.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (30%)]