Hallo allemaal,

Ik heb sinds 2 jaar een enorm probleem met vogels op mijn antennes, ik heb een aantal grote loop antennes, een kleine 3-band beam-antenne voor HF en een paar antennes voor VHF wat ik af en toe beluister.

Sinds 2 jaar, na meer dan 10 jaar amper tot dagen geen vogels op en rond de antennes zit het nu soms propvol, met alle gevolgen vandien er onder. soms kan ik tot 2 keer per dag het terras proper maken.

Nu heb ik deze zomer wat zitten testen, en ik heb iets wat ze keer op keer weer doet opschrikken en vliegen. Het geluid van een luchtdrukpistool maar dan zonder de loodjes... De beestjes moeten het loodje niet leggen ik wil ze enkel niet in mijn mast en antennes.

Nu komt het, of het realiseerbaar is weet ik niet, daarom kom ik hier misschien wel ideeën op doen. Een draadloze IP-webcam met ingebouwde bewegingsensor en een contact die een smartspeaker zou moeten aansturen met het geluid.

Ja er zijn commerciële vogelverschikkers, en ja ik heb er een aantal geprobeerd de vogels gaan er gewoon bovenop zitten, ik heb een audiofile geprobeerd van Youtube met geluiden van Havikken etc de beesten keken en niet eens van op zelfs op een redelijk volume. Het enige wat keer op keer helpt is die knal van dat kermispistool.

Is dit doenbaar? Zijn er andere mogelijkheden? Thx om eventueel te helpen meedenken

dazon knalapparaat, werkt perfect tegen vogels, mogelijk wordt je volgend jaar alleen niet meer uitgenodigd op de buurtbarbecue

Op zaterdag 14 september 2024 13:02:53 schreef DK:
dazon knalapparaat, werkt perfect tegen vogels, mogelijk wordt je volgend jaar alleen niet meer uitgenodigd op de buurtbarbecue

Het is niet de bedoeling dat de buurt om de haverklap een hartaanval krijgt. Daarbij die dingen dingen enkel met vergunning toegestaan voor fruittelers etc dus particulier mag ik dat vergeten.

Kan je geen visdraadjes bovenlangs spannen? Op plastic staandertjes, simpel gezegd soort wasknijpers, vastzetten met extra tierap en dan visdraadje erom/erdoor zodat je 1cm boven de antennebuis dat draadje (misschien 2) hebt.

Op zaterdag 14 september 2024 13:57:09 schreef K7Jz:
Kan je geen visdraadjes bovenlangs spannen? Op plastic staandertjes, simpel gezegd soort wasknijpers, vastzetten met extra tierap en dan visdraadje erom/erdoor zodat je 1cm boven de antennebuis dat draadje (misschien 2) hebt.

Ik heb ook vogelpinnen in gebruik waar mogelijk, op die plaatsen gaan ze niet zitten, andere plaatsen waar vogelpinnen niet lukken zoals spandraden etc zitten ze natuurlijk wel.

Wat denk je van een stel BLOKKER™ kraaien? Die zie tegenwoordig vaak op balkons om dezelfde reden....

strookjes aluminiumfolie? Ik zeg maar wat, dat zie je wel eens in tuintjes waar net gezaaid is.

Een stevige nylon draad waarop plastic kralen of bamboe buisjes zitten. Ik ben geen vogelkenner, maar het lijkt me dat de vogels dan geen houvast meer hebben.
Materiaal wat bruikbaar is: zo'n vliegengordijn voor in het deurgat van een buitendeur.
Als de elementen niet te dik zijn, zou je daarop ook plastic ringen of korte stukken kunnen schuiven van 5/8 electrabuis.

[Bericht gewijzigd door buzzy op (24%)]

Op zaterdag 14 september 2024 15:30:28 schreef Tidak Ada:
Wat denk je van een stel BLOKKER™ kraaien? Die zie tegenwoordig vaak op balkons om dezelfde reden....

Die had mijn Pa op de balkon rand, na een week zaten ze er gewoon naast. Duiven kraaien.

Een dooie kraai aan een touwtje wordt in de fruit en tuinbouw ook wel eens toegepast (Ik weet alleen niet of Marianne Thieme dat wel goed vindt O-) )

Verder zijn er wel een soort vliegers, in de vorm van een valkje. Schijnt ook te helpen....

En sijsjes lijmen mag niet meer. Kan er ook een net over de antennes worden gespannen of zeg ik nu iets heel geks? Fruittelers doen dat ook.

alleen niet meer uitgenodigd op de buurtbarbecue

:-) Yes!

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (22%)]

Op zaterdag 14 september 2024 17:11:11 schreef Martin V:
strookjes aluminiumfolie? Ik zeg maar wat, dat zie je wel eens in tuintjes waar net gezaaid is.

Nooit gehoord dat die strookjes hinderlijke reflecties veroorzaken en daarmee DX-en bemoeilijkt???

Wat bij mij uitstekend werkt, geen invloed heeft op de ontvangst of afstraling zijn gewoon tyraps. Je zet er gewoon een heleboel vast om de horizontale antennebuizen. Knipt ze af op een lengte van vijf a 10 cm en zet zet een cm of vijf van elkaar af. En dan met de afgeknipte staartjes omhoog.

Een vogel kan dan niet lekker meer zitten omdat er altijd wel iets in hun kontje prikt. De vogels moesten eerst even wennen. Maar sinds ik tyraps geplaatst heb zitten ze niet meer in de antennes. De antennes zien er wel uit als stekelvarkens. Dat dan weer wel. Geen dierenleed en en geen vogels op een enkele niet zo snugger exemplaar na die dan alleen een beetje in zijn kont wordt geprikt.

Onderstaande dingen kun je bij ome ali kopen. Geen van alle vond ik ze echt bruikbaar om op een antenne te monteren. De eerste is van metaal en heel erg gemeen. Ik heb bij een buurman die dit op zijn schutting heeft er wel eens een merel op gespietst zien zitten. Niet zo leuk. De andere zijn denk ik niet echt handig. En zo kwam ik op het tyrap idee. En blijkt en vogelvriendelijk en werkbaar en heeft een goed resultaat.

Die ijzeren spaken storen waarschijnlijk ook. Als die kegeltjes van plastic zijn zal het wel lukken tot de zon het plastic heeft verweerd.

Op zondag 15 september 2024 00:16:07 schreef Ex-fietser:
Wat bij mij uitstekend werkt, geen invloed heeft op de ontvangst of afstraling zijn gewoon tyraps. Je zet er gewoon een heleboel vast om de horizontale antennebuizen. Knipt ze af op een lengte van vijf a 10 cm en zet zet een cm of vijf van elkaar af. En dan met de afgeknipte staartjes omhoog.

Een vogel kan dan niet lekker meer zitten omdat er altijd wel iets in hun kontje prikt. De vogels moesten eerst even wennen. Maar sinds ik tyraps geplaatst heb zitten ze niet meer in de antennes. De antennes zien er wel uit als stekelvarkens. Dat dan weer wel. Geen dierenleed en en geen vogels op een enkele niet zo snugger exemplaar na die dan alleen een beetje in zijn kont wordt geprikt.

Onderstaande dingen kun je bij ome ali kopen. Geen van alle vond ik ze echt bruikbaar om op een antenne te monteren. De eerste is van metaal en heel erg gemeen. Ik heb bij een buurman die dit op zijn schutting heeft er wel eens een merel op gespietst zien zitten. Niet zo leuk. De andere zijn denk ik niet echt handig. En zo kwam ik op het tyrap idee. En blijkt en vogelvriendelijk en werkbaar en heeft een goed resultaat.

[bijlage]

[bijlage]

[bijlage]

Ik had reeds gfeschreven daar waar ik kon ik al vogelpinnen in gebruik heb. maar ik kan ze niet overal plaatsen

Die vogelpinnen zijn ook niet geheel ongevaarlijk: ik heb hier een duif gehad die een oog is kwijtgeraakt...

Op maandag 16 september 2024 12:48:20 schreef Arco:
Die vogelpinnen zijn ook niet geheel ongevaarlijk: ik heb hier een duif gehad die een oog is kwijtgeraakt...

Blijven toch de stukjes plastic buis over. De vogels kunnen op een stok zitten door de pootjes daar om heen te klemmen . Met losse stukjes buis kunnen ze dat ook, maar doordat de buisjes kunnen draaien zal de vogel niet in evenwicht kunnen blijven en wellicht een ander plaatsje zoeken.

Hier heeft een amateur succes met ty-raps.
De zwarte exemplaren zijn het meest UV bestendig.
https://www.veron.nl/nieuws/vogels-op-de-antenne/

Who are you gonna call ?

Chinese Ali zooi voor buiten lijkt me een korte termijn oplossing. ;)

Deze week een van mijn vader ge-orven "kraaien verjager" gevonden.
Iets met een lange buis, een doosje loden dingen en CO2 patronen :+

De gevraag ging over het gebruik van een webcam, het detecteren van vogels en het uitsturen van een geluid.

Niet over vogelpinnen, die heb ik al deels in gebruik, niet over loodjes, die beestjes moeten niet dood enkel weg uit de mast en de antennes.

Maar bon ik dacht dat dit een ernstig forum was, lijken ze het hier voor een lolletje te zien.

Om je vraag te beantwoorden:

Webcam= no go
Ipcam met PoE= ja

Men neme éne Framboos, de Pi4 bv.
Daar installeer je Frigate op. https://frigate.video/
Frigate stel je in op vogels.

Uitvoer naar believen, bv een slimme speaker, relay, ...

Op woensdag 18 september 2024 07:33:15 schreef bordje:
Om je vraag te beantwoorden:

Webcam= no go
Ipcam met PoE= ja

Men neme éne Framboos, de Pi4 bv.
Daar installeer je Frigate op. https://frigate.video/
Frigate stel je in op vogels.

Uitvoer naar believen, bv een slimme speaker, relay, ...

Bedankt, eindelijk een deftige reactie!

Op vrijdag 20 september 2024 02:58:39 schreef HFspeurder:
[...]

Bedankt, eindelijk een deftige reactie!

Minder deftig dat je alle andere antwoorden blijkbaar niet deftig(?!) vindt.