De bijgesloten images bestaan uit één defecte en 1 nieuwe printplaat. Op een hoek is een vreemde verkleuring te zien.
Op sommige plekken lijkt het me overduidelijk sporen van sproeien een hoogspannings overslag maar de rest is mijn onduidelijk.
Wat kenmerken over de functie:
- de print wordt (oa) gebruikt voor het openen van een gasklep en het verzorgen van een ventilator en de ontsteking spanning van een gasbrander
- werkt op 12v auto accu, werkplanning moet tussen 11 en 14.4 v liggen
- rust stroom: 50mA
- werk stroom: 1.4A
- piekstroom: 4A
Is bedoeld te werken in vochtige omgeving.
De verkleuring is voornamelijk op een gebied waar geen koper zit. De (vermoedelijke) vonk overslag zit vooramelijk aan de rand van de verkleuring
Ik denk dat bij het ontwerp de print onvoldoende aandacht gekregen heeft bij het design, de leverancier zegt dat het te vochtig was.
Wat zeggen jullie? Of welke informatie heb je nog nodig.
Dank!
Henk H.
Golden Member
Heb je een foto van de componentenzijde? Gezien de grote eilanden zal daar iets groots/zwaars op zitten?
Die verkleuring lijkt me door warmte te komen, maar wat me opvalt is een lichter gebiedje rond een soldering (linksonder het onderste grote eiland). Dat lijkt meer op een soort (roet)aanslag waarbij het lichtere gebiedje in de luwte lag en daar de damp niet neer is geslagen. Coating lijkt op het donkere gedeelte ook wat bobbelig, ook door warmte?
Is er iets dat hoogspanning kan voeren in de buurt, of is de bliksem ingeslagen? Is er verder nog schade in/aan de rest van het ding waar deze printplaat in zit?
hoelang heeft die print dienst gedaan?
Mij lijkt het dat er wat lucht langs de print heen strijkt en de delen waar wat hogere spanning over staat trekken dan stofdeeltjes/roet aan wat dan neerslaat. Maar das een proces van langere termijn, vandaar de vraag hoelang.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De foto van de componentzijde hoop ik morgen te krijgen. Het lijkt me duidelijk dat dat een 'zwaar' component zit ik vermoed de hoogspanningstrafo van de ontsteking. Als je dat 'in de luwte' bepaald door de snijpunten van de richting g van die luwte ligt dat vrijwel zeker net buiten de driehoek van die zware soldeerpunten. En daar moet dan de print behoorlijk ingebrand zijn.
Waar lijken de brandsporen op 1uur en 9uu tov het midden op?
Voor de volledigheid, de printplaat is afkomstig van een Cindrella Travel Incineration toilet