Hallo,
Ik zoek een Schema/Schakeling van een Radiogestuurde/DCF77 6-DIGIT en LED/7-segments Display Clock met roterende 60-LED's Seconden Rand.
Met
?? Lay-out
?? Schema
?? Schakeling
?? Printplaten
?? Beschrijving
Jeever
Golden Member
Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
Heeft u hier wat aan?
https://archive.org/details/Chinese-producten-manuals/EC1838B_Electron…
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Goedkoper als alles zelf bij elkaar sprokkelen: https://www.hobbyelectronica.nl/product/digitale-roterende-klok-kit/
echtepino
Word lid van de Benelux DX Club
Op woensdag 2 oktober 2024 16:25:26 schreef Arco:
Goedkoper als alles zelf bij elkaar sprokkelen: https://www.hobbyelectronica.nl/product/digitale-roterende-klok-kit/
Ik ken deze wel, voor minder dan €10 op Banggood, maar ik betwijfel of het een DCF klokje is.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Ik zou geen DCF77 (meer) nemen. GPS of NTP gestuurd of een RTC DS3231. De 60 leds vervangen door WS2813 of WS2812. Met een ESP32 heb je volgens mij genoeg IO om het te realiseren.
Met een MAX7219 kan je een 6 digit display perfect aansturen via I2C.
[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op (17%)]
Wat een leuk pakketje, en dat voor dat geld.
Maar die beschrijving... een triode en digitle buis?
Zal we een slechte vertaling zijn 
Maar voor dat geld wist ik het wel.
buckfast_beekeeper
Op woensdag 2 oktober 2024 18:28:46 schreef Leo-Bolier:
Het is zeker geen dcf dingetje. Als je wat verder zoekt haalt hij zijn tijd uit een smartwatch !
Smartwatch? Als ik het artikel van Jeever lees is er keuze uit RTC DS1302 en DS3231. Waar de laatste geen extern kristal heeft en veel accurater is dan de DS1302.
Als je de ad van Hobbyelectronica opzoekt staat ergens naar onder een 'instructie link' Aanklikken vertelt je dat het een blue-tooth interface is.
RAAF12
Golden Member
Zou wel raar zijn dat de klok altijd een smartfone/watch nodig had om te werken die BT verbinding is optioneel voor wat extra's. Maar de klok haalt zijn tijd uit het RTC IC.
buckfast_beekeeper
Inderdaad. Waarschijnlijk kan je via BT en een app bepaalde zaken zoals uur en wekuur instellen.
edit: de BT interface maakt het mogelijk een webpagina te tonen met wat mogelijkheden. Zie foto https://www.instructables.com/Bluetooth-Clock/
@TS: schema:https://content.instructables.com/FX1/YWBP/ILWL8RJ4/FX1YWBPILWL8RJ4.pd…
[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op (57%)]
Voor de echte die-hard :
https://www.pi4raz.nl/index.php/2011/09/04/dcf-gestuurde-utc-shack-klo…
Of, wat ik zelf een hele gave vind :
https://www.circuitsonline.net/forum/view/132267
Ik heb zo'n bouwpakketje bij deze leverancier besteld, vond het wel een geinig klokje en kon me er geen buil van € 10 aan vallen. Een zondagmiddag knutselwerk om alle onderdelen te monteren en solderen, daarna alles m.b.v. een loepje en multimeter controleren, en vervolgens voor de 1e keer spanning erop zetten. Resultaat: teleurstelling...
De klok lijkt op zich goed te lopen, de blauwe leds in de cirkel gaan in secondentakt aan/uit zoals de grote wijzer de seconden aangeeft, en ik kan ook de diverse animatie opties kiezen. Maar de rode leds die de uren aangeven branden allen continu, terwijl die alleen het actuele uur moeten aangeven. En in het cijferdisplay branden alle segmenten eveneens continu, terwijl daar eigenlijk temp. en jaar zou moeten worden weergegeven. Alle soldeerverbindingen en componenten nog eens gecheckt, en helaas geen fout gevonden. Het klokje trekt in bedrijf iets van 40 mA, precies zoals de bouwbeschrijving aangeeft, dus er lijkt nergens kortsluiting te zitten. Begrijp er helemaal niets van. Balen.
Ik heb tijdens de bouw de LDR en NTC moeten uitsolderen, die had ik door onoplettendheid onderling verwisseld. Maar dat had ik al ontdekt en gecorrigeerd voordat ik de klok voor de 1e keer heb opgestart. Ik kan me niet voorstellen dat bij dat uit-/hersolderen iets is misgegaan, ik werk altijd heel secuur en doublecheck alles. De doormetalliseringen in de print zijn niet beschadigd, de NTC meet nadien de correcte waarde (10k) en de LDR lijkt te werken. De leds branden nl. iets minder fel als ik hem met mijn vinger tegen lichtinval afdek. Bij gebrek aan een passend lithiumbatterijtje voor backup datum/tijd (was niet meegeleverd in het bouwpakket) heb ik deze voorlopig even achterwege gelaten. Dat zou echter geen invloed mogen hebben op de goede werking van het klokje.
Heeft iemand wellicht soortgelijke ervaringen bij de bouw van dit klokje opgedaan, en waar zat de fout?
P.S: om evt. onduidelijkheid weg te nemen, i.t.t. de info in de instructie link op de bestelpagina van dit klokje, bevat het GEEN Bluetooth interface. Datum/tijd wordt bijgehouden in een DS1302
Edit: tiepvautje gecorrigeerd (DS1302 i.p.v. DS3102)
Op dinsdag 22 oktober 2024 23:34:42 schreef re-atari:
[...]
Ik heb zo'n bouwpakketje bij deze leverancier besteld, vond het wel een geinig klokje en kon me er geen buil van € 10 aan vallen. Een zondagmiddag knutselwerk om alle onderdelen te monteren en solderen, daarna alles m.b.v. een loepje en multimeter controleren, en vervolgens voor de 1e keer spanning erop zetten. Resultaat: teleurstelling...De klok lijkt op zich goed te lopen, de blauwe leds in de cirkel gaan in secondentakt aan/uit zoals de grote wijzer de seconden aangeeft, en ik kan ook de diverse animatie opties kiezen. Maar de rode leds die de uren aangeven branden allen continu, terwijl die alleen het actuele uur moeten aangeven. En in het cijferdisplay branden alle segmenten eveneens continu, terwijl daar eigenlijk temp. en jaar zou moeten worden weergegeven. Alle soldeerverbindingen en componenten nog eens gecheckt, en helaas geen fout gevonden. Het klokje trekt in bedrijf iets van 40 mA, precies zoals de bouwbeschrijving aangeeft, dus er lijkt nergens kortsluiting te zitten. Begrijp er helemaal niets van. Balen.
Ik heb tijdens de bouw de LDR en NTC moeten uitsolderen, die had ik door onoplettendheid onderling verwisseld. Maar dat had ik al ontdekt en gecorrigeerd voordat ik de klok voor de 1e keer heb opgestart. Ik kan me niet voorstellen dat bij dat uit-/hersolderen iets is misgegaan, ik werk altijd heel secuur en doublecheck alles. De doormetalliseringen in de print zijn niet beschadigd, de NTC meet nadien de correcte waarde (10k) en de LDR lijkt te werken. De leds branden nl. iets minder fel als ik hem met mijn vinger tegen lichtinval afdek. Bij gebrek aan een passend lithiumbatterijtje voor backup datum/tijd (was niet meegeleverd in het bouwpakket) heb ik deze voorlopig even achterwege gelaten. Dat zou echter geen invloed mogen hebben op de goede werking van het klokje.
Heeft iemand wellicht soortgelijke ervaringen bij de bouw van dit klokje opgedaan, en waar zat de fout?
P.S: om evt. onduidelijkheid weg te nemen, i.t.t. de info in de instructie link op de bestelpagina van dit klokje, bevat het GEEN Bluetooth interface. Datum/tijd wordt bijgehouden in een DS1302
Edit: tiepvautje gecorrigeerd (DS1302 i.p.v. DS3102)
Als ik dit plaatje bekijk lijkt dat ook zo te horen :
https://www.hobbyelectronica.nl/product/digitale-roterende-klok-kit/
Weet je zeker dat die rode leds de actuele uren aan moeten geven en niet gewoon "de uren" ?
Jeever
Golden Member
Op dinsdag 22 oktober 2024 23:34:42 schreef re-atari:
Ik heb zo'n bouwpakketje bij deze leverancier besteld, vond het wel een geinig klokje en kon me er geen buil van € 10 aan vallen. Een zondagmiddag knutselwerk om alle onderdelen te monteren en solderen, daarna alles m.b.v. een loepje en multimeter controleren, en vervolgens voor de 1e keer spanning erop zetten. Resultaat: teleurstelling...
Die heb ik zelf ook gebouwd, wordt binnenkort besproken op mijn blog. Bij mij geen problemen, de klok werkt zoals het hoort. Ook ik heb geen backup-celletje in gebruik.
Op deze video ziet u de tien verschillende weergave-opties van de roterende LED's.
Op dinsdag 22 oktober 2024 23:44:29 schreef bprosman:
[...]Als ik dit plaatje bekijk lijkt dat ook zo te horen :
https://www.hobbyelectronica.nl/product/digitale-roterende-klok-kit/Weet je zeker dat die rode leds de actuele uren aan moeten geven en niet gewoon "de uren" ?
[bijlage]
Ik heb er geen twijfel aan, dat er iets in mijn klokje niet in orde is. In elk van de weergave opties branden alle rode leds tegelijk, en is op het cijferdisplay continu 88:88 te zien. Dat display zou afwisselend temp., datum en tijd moeten weergeven. Dat is in de YT video die Jos in de vorige post heeft gelinkt, ook duidelijk te zien.
Ik heb het klokje maar terzijde gelegd, kom er niet uit. Misschien is de microcontroller niet goed geprogrammeerd, of is de DS1302 defect. Maar dan zouden de roterende leds in de cirkel de animaties van de verschillende weergave opties ook niet moeten weergeven, en dat doen ze dus wel...
Btw: dit is het schema van het klokje. Ik heb het gedownload van een link van een YT video over de bouw van zo'n klokje. Het schema dat in de bouwbeschrijving bij mijn bouwpakket was opgenomen, was te onduidelijk/onscherp om te attachen.
Het schema van mijn klokje wijkt iets af: C1 en C2 zijn afwezig, de 20k weerstanden zijn 10k, en de 470R weerstanden zijn 330R.
Edit: schema aan post toegevoegd
Grappig klokje zoas ik al eerder zei, ik heb er net zelf een besteld, die zal ik eens in elkaar solderen.
Resultaat laat ik weten uiteraard.
RAAF12
Golden Member
Op woensdag 23 oktober 2024 22:53:46 schreef re-atari:
[...]
Ik heb er geen twijfel aan, dat er iets in mijn klokje niet in orde is. In elk van de weergave opties branden alle rode leds tegelijk, en is op het cijferdisplay continu 88:88 te zien. Dat display zou afwisselend temp., datum en tijd moeten weergeven. Dat is in de YT video die Jos in de vorige post heeft gelinkt, ook duidelijk te zien.
Ik heb het klokje maar terzijde gelegd, kom er niet uit. Misschien is de microcontroller niet goed geprogrammeerd, of is de DS1302 defect. Maar dan zouden de roterende leds in de cirkel de animaties van de verschillende weergave opties ook niet moeten weergeven, en dat doen ze dus wel...Btw: dit is het schema van het klokje. Ik heb het gedownload van een link van een YT video over de bouw van zo'n klokje. Het schema dat in de bouwbeschrijving bij mijn bouwpakket was opgenomen, was te onduidelijk/onscherp om te attachen.
Het schema van mijn klokje wijkt iets af: C1 en C2 zijn afwezig, de 20k weerstanden zijn 10k, en de 470R weerstanden zijn 330R.Edit: schema aan post toegevoegd
Kan natuurlijk dat er een onderdeel defect is geraakt waardoor de sturing niet goed werkt. Was de soldeerbout geaard tijdens de werkzaamheden? ESD veilig solderen is wel een dingetje met dit soort spul. Met meten kan je uitvogelen wat er kapot is gegaan.
Ik heb het klokje m.b.v. mijn KSGER temp. geregeld soldeerstation in elkaar gezet.
Afgezien van de transistor is de DS1302 de enige halfgeleider die ik rechtstreeks op de print heb gesoldeerd (want smd onderdeel). De microcontroller zit in een IC-voetje, is als allerlaatste gemonteerd. De rest was allemaal passieve componenten. Ik pas altijd goed op voor ESD bij het installeren van halfgeleiders, vanaf het prille begin er een gewoonte van gemaakt om IC's nooit bij de pinnetjes vast te pakken. Ongeacht of het CMOS, TTL, lineair of wat dan ook is.
Ik zag gisteravond na het uploaden van het schema trouwens nog wat kleine verschillen met mijn klokje. De NTC en LDR hebben in het geuploade schema nl. een andere waarde. Bij mijn klokje hebben ze conform bouwbeschrijving elk een weerstand van 10k. Vlg. mijn multimeter klopt dat ook wel: de NTC meet 7k bij kamertemp., en de LDR meet 10k bij daglicht en 2k als hem met mijn vinger afdek.
Ik moet eigenlijk de (dubbelzijdige, godzijdank geen multilayer) print nog een keer doormeten, en nu met name de doormetalliseringen checken. Er zal ongetwijfeld iets heel onbenulligs aan de hand zijn, 'staring me in the face', waarvan je je achteraf afvraagt hoe je eroverheen hebt kunnen kijken.
Ik heb echter nog een ander tijdrovend (reparatie) karweitje voor me liggen, te weten de defecte Marantz PM8000 versterker van de overbuurman weer op poten zien te krijgen.
Wat een drama apparaat, werkt me op alle mogelijke manieren tegen. Koude soldeerverbindingen, af fabriek slecht/half gesoldeerde componenten, slecht printmateriaal (fenol), bij hersolderen loslatende kopersporen of sporen waar soldeertin simpelweg niet aan wil hechten, eerdere door iemand anders uitgevoerde prutsreparaties, een defecte eindtor (uiteraard niet/slecht leverbaar), etc, etc. 
En dat alles onder de noemer 'vriendendienst'. Maar ik dwaal af 
Ik ga mogelijk op een later moment t.b.v reparatie advies voor dit apparaat een topic openen in de rubriek Audio.
RAAF12
Golden Member
Dat zal wel een late Marantz zijn ik had met de oudere types prima ervaring. Mooie trafo's, nette printen ect. Wel dik bruin pertinax geen epoxy. Nog spijt van dat ik die laatste pre-amp en end-amp verpatst heb! Maar niet getreurd je vind de fout het vast wel, Edison zei het al: 1% inspiratie en 99% transpiratie 
Vlg. mij is de Marantz iets van 20-25 jaar oud. Het is een klasse A/AB versterker. De fout zit in de eindversterkermodule, dezelfde module werd ook in de PM7000 en de voorganger PM89 (beide geen klasse A) gebruikt. Dat is in het servicemanual ook duidelijk te zien.
De klacht van overbuurman was dat af en toe het rechterkanaal uitviel. Na openen zag ik pas dat er al in was gerommeld; her en der elco's vervangen, onderbroken printsporen provisorisch met stukjes draad overbrugd, bias en DC potmetertjes stonden op 1e zicht op onlogische instellingen. Eigenlijk had ik het apparaat daarna willen retourneren met de opmerking de storing door de eerdere reparateur te laten fixen, maar overbuurman vertelde dat die met dat reparatiewerk zou zijn gestopt. Nou ja, vooruit dan maar, ik kijk er wel naar. Heb er nu echter wel spijt van dat ik ermee heb ingestemd het apparaat onder handen te nemen 
Ik heb vanavond een 10 pag. lange thread op Diyaudio over een PM89 met soortgelijke storing gelezen, ook die versterker verzette zich hevig tegen reparatiepogingen. Uiteindelijk schijnt het wel te zijn gelukt. Laten we hopen dat het hier ook zover komt 
Ik zal binnenkort een thread over mijn beslommeringen met dit apparaat in de rubriek Audio starten, wil deze thread over het ledklokje niet hijacken 
Jeever
Golden Member
Op woensdag 23 oktober 2024 08:26:54 schreef Jeever:
Die heb ik zelf ook gebouwd, wordt binnenkort besproken op mijn blog. Bij mij geen problemen, de klok werkt zoals het hoort. Ook ik heb geen backup-celletje in gebruik.
Vanaf vandaag staat de bespreking van deze bouwkit on-line:
https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/roterende-led-klok.html