Is deze frontplaat zelf te maken? Al veel pogingen mislukt...

Mijn project lijkt te struikelen over de frontplaat...

Alles werkt, de code, de elektronica maar notabene de frontplaat blijkt het struikelblok.
Al 350 euro besteedt aan huren van een lasercutter, om de frontplaats in Acryl te maken maar ik liep tegen ontelbare problemen aan dus dat was helaas pindakaas.

Daarna bezig geweest om een tekening te maken om het paneel te bestellen bij schaeffer.de tot ik ontdekte dat er een speling op gaten is van 0,2mm en dat is echt teveel. (ik wil nl. dat de 118 stuks 2mm LED's zonder speling in de gaten zitten dus vandaar dat schaeffer afviel. Overigens kwam de plaat dan op zo'n 300 euro...

Het formaat is 28x25 cm dus een laserfolie gebruiken gaat niet.

Mijn laatste poging was om de tekst op dibond plaat te laten bedrukken en dan de gaten uit te frezen maar de websites waar je een foto op aluminium kunt bestellen vergroten de foto vaak ongevraagd dus dat ging ook mis.

hellup... iemand een beter idee? Ik wil het liefst geëloxeerd aluminium gebruiken met de tekst niet gegraveerd maar bedrukt op het aluminium.

[Bericht gewijzigd door WWJD op dinsdag 31 mei 2016 18:43:14 (14%)

Zorgen dat je tekening een vector tekening is, en je houden aan de ontwerp specificaties. Bij bijvoorbeeld drukwerk deal kun je een reclamebord bestellen met gaten en figuur gefreesd.

of die nauwkeurig genoeg kunnen weet ik niet.

eventueel bij een metaal bewerker laten laser snijden en dan een vinyl sticker erover

[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op dinsdag 31 mei 2016 18:46:19 (28%)

Shiptronic

Overleden

Valt me tegen van Schaeffer, dat zou mijn eerste gedacht zijn voor dit project

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 31 mei 2016 18:49:48 schreef Shiptronic:
Valt me tegen van Schaeffer, dat zou mijn eerste gedacht zijn voor dit project

Gezien de prijs wat ik ook teleurgesteld...

Maar ik lees het toch goed? gaten hebben een tolerantie van 0,2 mm?

Wie groß sind die Fertigungstoleranzen?
Während die Positioniergenauigkeit der Bearbeitungsmaschinen bei 0,02 mm liegt, muss aufgrund von Werkzeugverschleiss etc. im allgemeinen mit Fertigungstoleranzen von 0,05 bis zu 0,10 mm gerechnet werden.
Wenn Sie z.B. eine Bohrung für einen runden Stecker angegeben möchten, sollten Sie auf den Durchmesser des Gewindes 0,2mm (bei einer D-Bohrung 0,3mm) draufrechnen und dies als Durchmesser für die Bohrung angeben damit es sicher zusammen passt.
Weiter Informationen zu diesem Thema finden Sie in unserer Onlinehilfe.

@Jan Klaasen: ik ga eens kijken bij drukwerk deal... bedankt!

Maar is zoiets zelf te doen of toch beter uitbesteden?

What are the manufacturing tolerances?

Whereas the positioning accuracy of the machine tools is 0.02 mm, manufacturing tolerances of 0.05 up to 0.10 mm can generally be expected due to tool wear etc.
If you want to specify a drilled hole for a round connector for example, you should add 0.2 mm (0.3 mm for a D-hole) to the diameter of the thread and specify this as the diameter of the drilled hole so that it fits well.

Maximaal 0,10 mm dus. Maar ik denk dat ieder bedrijf dit heeft. De ledjes zijn ook niet allemaal precies even groot en zitten op dezelfde plek.

edit: ze geven aan dat je gaten 0,2 mm groter moet maken om zeker te zijn dat het past. Je "speling" is dan 0,1 mm.

Ik had die speling inderdaad bij een lasersnijder. maar 10% groter (tov 2mm) is best veel, echt geen mooi gezicht. Als ik zelf boor met een 2mm boor dan past het als een huis, waarom kan zo'n frontplaten bedrijf dat niet of doen ze alles met freesjes?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 31 mei 2016 19:34:08 (42%)

buckfast_beekeeper

Golden Member

De frontplaat die ik heb laten maken bij schaeffer paste perfect. Ik heb gewoon de datasheet maten gebruikt zonder extra toleranties.

Op de achterzijde waren er ook 4 stuts voorzien voor het display. Ook deze pasten perfect.

Ik zou het ontwerp eens naar schaeffer sturen en vragen dat ze in staat zijn dit te maken. Ik zou de gatjes voor de leds precies 2mm maken. Niet groter.

300€ vind je veel geld. Dat is het ook. Maar je geeft zelf al aan dat je al meer kwijt was met experimenteren met een laser cutter.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
bprosman

Golden Member

Voor zover ik kan lezen met mijn kennis van het Duits zijn de toleranties tussen de 0.05 en 0.1, en voor de gaten raden ze aan 0.2 groter "aan te geven" niet dat ze het groter boren/frezen.

//Edit, wat RedTiger dus ook zegt.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 31 mei 2016 19:17:35 schreef buckfast_beekeeper:
De frontplaat die ik heb laten maken bij schaeffer paste perfect. Ik heb gewoon de datasheet maten gebruikt zonder extra toleranties.

Op de achterzijde waren er ook 4 stuts voorzien voor het display. Ook deze pasten perfect.

Ik zou het ontwerp eens naar schaeffer sturen en vragen dat ze in staat zijn dit te maken. Ik zou de gatjes voor de leds precies 2mm maken. Niet groter.

300€ vind je veel geld. Dat is het ook. Maar je geeft zelf al aan dat je al meer kwijt was met experimenteren met een laser cutter.

Kijk dit is hoopgevend... ik heb er zeker 300 euro alsnog voor over nu ik lees dat de toleranties niet zo enorm zijn als ik eerst dacht. ga er mee aan de slag...

Bedankt iedereen...

PS: het wordt/is een open source project. Op de flickr pagina zet ik straks alle info en verwijzing naar de github pagina voor de nieuwe klok versie.

Als ik dit soort bewerking nodig heb laat ik bij de drukker een polycarbonaat film maken in alle kleuren die je hebben wil ;)
Het plaatmateriaal kan je dan zelf bewerken gaten boren enz omdat de film er overheen geplakt wordt komt de nauwkeurigheid van het boren ruimen niet zo krap.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Het formaat is 28x25 cm dus een laserfolie gebruiken gaat niet.

Wel eens gehoord van A3 printers en A3 folie? ;)

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
rob040

Golden Member

Ik vind het een erg leuk project en het ziet er mooi uit. Fideel dat het open source/publiek gezet wordt.
Misschien is er wel meer belangstelling en bij voldoende aantallen van de frontplaat is het wellicht interessant qua prijs.
300 euro voor een mooie frontplaat is voor mij teveel van het goede.

Als je het design aanlevert en zegt in welke kleur en hoe dik acryl je het wil hebben dan kan ik vragen aan een vriendje wat ie er voor wil hebben als ie het voor je maakt. Coreldraw is het makkelijste, maar dxf kunnen we importeren. Gaat in 1x goed (als in: precies zoals je ontwerp, ontwerp je het verkeerd, dan gaat het natuurlijk in 1x fout). Maar ik geef je op een briefje dat het minder dan 350 euro kost.

Als je ervaring hebt met "ongewenst schalen" dan moet je even een maat opgeven van wat je denkt dat die moet worden.... (bijvoorbeeld: "De twee grote gaten zijn 1x5 cm").

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik gebruik losse lensjes.

Print met ledjes ca 15mm los van het front en je kan de leds altijd bijstellen.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
elmowww

Golden Member

Ik heb zelf goede ervaringen met graveertechniek (punt nl). Kunnen heel snel zijn. Ook goede ervaring met Schaeffer maar daar zit je met hoge prijzen, en je zit aan hun tekenpakket vast. Nogo voor mij.

Veel bedrijven rekenen een tolerantie, maar leveren daar vaak onder. Als je zegt dat bepaalde maten kritisch zijn kunnen ze dat ook vaak wel regelen (gebruiken ze een nieuw freesje, of ze meten extra na). Bij zo`n front als dit zou ik niet moeilijk doen en ik zou geen maten aangeven als kritisch.

Gedrukte tekst is trouwens in enkelstuks serie niet leuk. Je kunt beter graveren en inleggen. Anders moeten er zeven gemaakt gaan worden wat weer extra werk is.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Voor een projekt als dit zou ik overigens een Raspberry Pi met TFT-scherm genomen hebben. Is nog goedkoper ook, als je al 300 euro voor de frontplaat moet neerleggen.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Twee opties die me te binnen schieten:
Aluminium plaat watersnijden, met daarvoor bedrukt transparant folie. Plaat kan ook van bijv. acrylaat gemaakt worden op een lasersnijder, zal een stuk goedkoper zijn.

Volledige frontplaat op de lasersnijder maken moet toch ook kunnen lijkt me. Alle tekst / indicatoren etc. graveer je dan, en de raampjes kun je snijden.

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

Heb geruime tijd voor een graveerbedrijf gewerkt, dit kan je heel mooi realiseren in geanodiseerd aluminium. Banen en tekst graveren, zelf inlakken en schoonwassen. Enige wat echt van belang is is een goede dxf/dwg. Kan ik je wel bij helpen als je wil.

Grtzz

Kazt

Damn, soms voel ik me echt een armoedige prutser. Heb je serieus 600+ euro's over om een frontje te perfectioneren.... wow.

Heb je al naar zeefdrukken gekeken?

"If a rocket goes up, who cares where it comes down." - Wernher von Braun
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ja, maar wij drinken dan weer meer. :)
Ik vind het een geweldig mooi apparaat. Heel 'Back to the future'.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Shiptronic

Overleden

'Back to the future' ? Volgens mij toch meer om juist het Heden aan te tonen ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Had ik maar eerder hier om advies gevraagd, wat een tof forum :)

Ja wat een geld om uit te geven aan een klok maar ik ben helemaal gek van radio gestuurde klokken en er 1 helemaal zelf te ontwerpen was echt een super leuke uitdaging. Mijn eerste Arduino project moest wat 'nuttigs' worden dus vandaar. Na 1 jaar werk wil ik het ook echt mooi af maken.

Ja een TFT display zou veel makkelijker zijn maar ik ben stapel op de 'ouderwetse' LED's en 7 seg displays dus dat moest het perse worden! ;)

Uiteraard moest het ook een open source project worden dus staan de schema's en pcb ontwerpjes van de eerste versie klok op m'n github pagina maar ik had gehoopt wat betreft de frontplaat het de mensen ook gemakkelijk te maken met een tekening die ze redelijk simpel konden gebruiken om er zelf een te maken. Dat lijkt niet echt te lukken.

Maar er zijn een aantal mensen die hun eigen kast en frontplaat gemaakt hebben (zie foto's) en dat is leuk om te zien dus het hoeft geen kapitaal te kosten.

Super bedankt voor alle tips en aangeboden hulp, ik ga het morgen nog even allemaal doornemen en kijken wat ik het beste kan doen. Geanodiseerd aluminium zou ik echt heel mooi vinden!

edit: url toegevoegd, typo's

Vraagje: hoe is het je gelukt om zoveel ledjes op een arduino aan te sluiten? Wat voor arduino? Ik tel er rond de 280 totaal....

Edit: Oh. Ik kan natuurlijk op github gaan kijken. [edit, veel later] Heb ik natuurlijk gedaan en gezien dat er een zwik max chipjes gebruikt worden zoals activeHouse ook al aangeeft. ]

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 8 juni 2016 10:52:28 (27%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

MAX7219 of MAX7221.

64 LEDs per IC, slecht een paar I/O lijnen nodig, en je kan die dingen doorlussen. Heb zelf ooit eens met een PIC16F887A een display van 128x64 LEDs gebouwd, en kon er makkelijk tegen 30FPS animaties op afspelen :-)

https://www.digitalplayground.be - Where fun meets technology ...