Hoi...

ik heb een vraag over de Ground in een monitor

heeft iemand ooit gehoord van
de gnd_a zie link https://i.postimg.cc/Nfyr4d13/Ground.png

wat is dit voor ground

de gnd_a en de gewone ground liggen deze elektrische los van elkaar

want ik heb namelijk sluiting op mijn voeding en dit wordt veroorzaakt door dat gnd_a en de gewone ground
met elkaar verbonden zijn ( met 0 Ohm )

de steker 12 polig op het paneel, daar zit zowel GND_A als GND
ik heb de 12 polig steker en de soldeer kant goed bekeken, en ziet er goed uit en ik zie daar niks raars/vreemds aan
er liggen daar ook SMD componenten aan de soldeer kant goed bekeken, en ziet er goed uit en ik zie daar niks raars/vreemds aan ( in de buurt van de 12 polig steker )

https://postimg.cc/BX06Zc7p

Alvast bedankt

Het verschil kun je alleen uit het volledige schema opmaken. Misschien heb je een linkje?

De kans is groot dat je op een zijspoor (rode haring) zit en beide massa's bijvoorbeeld op een sterpunt aanelkaar liggen. Wat doet het apparaat precies en wat heb je verder al gemeten?

EDIT: de kans is inderdaad 99% dat de masa's direct of met een ferrietkraaltje aanelkaar liggen.

Dus even een paar stappen terug en je observaties en foutzoekstappen posten.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (25%)]

GndA is normaliter de analoge ground...

Ja, alleen lijkt hij hier aan meer dan alleen de VGA te hangen, dus ik ben gestopt met zoeken. Ik twijfel er eigenlijk niet aan of de massa's hangen gewoon aan elkaar. Vandaar mijn opmerking dat de TS het elders zal moeten zoeken.

Zo dus:

Edit: tekst weggevallen. De genoemde GBNs hangen aan elkaar via de kabel tussen power board CN951 en main board CN701.

Groeten, Ron.

[Bericht gewijzigd door Rontronix op (60%)]

Hoi....

De genoemde GBNs hangen aan elkaar via de kabel tussen power board CN951 en main board CN701.

dit klopt wat Rontronix zegt
op deze kabel zit ook de voedings spanning 12V en 5V en nog wat meer

ik zal wel eens veder gaan kijken met deze informatie

ik jullie op de hoogte

Op de hoogte houden is altijd goed, maar je bent niet bij het begin begonnen. Wat doet het ding?

Hoi
Ik heb een probleem in de voeding van de monitor, de 5V lijkt goed te zijn maar de 12V heb ik een short over de condensator die op de 12V lijn zijn aangesloten, ik heb het mainbord losgekoppeld en heb nog steeds sluiting op de 12V lijn.

En waar ook sprake van is zie onderstaande :
de gnd_a en de gewone ground liggen deze elektrische los van elkaar

want ik heb namelijk sluiting op mijn voeding en dit wordt veroorzaakt door dat gnd_a en de gewone ground

Dus ik heb een probleem in mijn voedingsprint zitten

Dus zolang er sluiting zit op mijn 12V lijn, wil ik deze niet aan de spanning hangen, omdat er dan een kans aanwezig is dat ik meer opblaas. Ik wil eerst de sluiting uit de 12V lijn hebben.

Ik ben er nog niet uit waar het precies aanligt.

Alvast bedankt voor de moeite.

Dit is hooguit een gevolg en geen oorzaak. Op enige plaats in de monitor horen die lijnen gewoon verbonden te zijn.

Je moet zoeken naar een onderdeel in de voeding zelf op de 12V lijn dat in sluiting ligt. Zonder schema te zien zou ik zeggen: diode of ceramische condensator.

Elektuur heeft ooit een simpel ontwerpje gepubliceerd voor een kortsluitings-opspoorder. Het werkte op basis van een cassette-recorder leeskopje en een klein simpel toongeneratortje. De toongenerator sluit je aan op de twee voedingslijnen waarop kortsluiting is, en met de cassette-recorder kop kun je het geluid volgen, tot het plots weg is. Waar het geluid ophoudt loopt geen stroom meer, en dan ben je dus 'voorbij' de kortsluiting. Indien u een functiegenerator heeft moet het daarmee ook wel lukken, dan blijft alleen nog het cassette-recorder kopje over, met klein audioversterkertje. Wel opletten dat het signaalniveau niet te groot is voor de moderne, gevoelige electronica, i.v.m. risico van beschadiging.

Een luxe-variant hiervan heb ik zelf ooit gebouwd en dat werkt prima; eigenlijk is mijn apparaat een 1:1 kopie van de Polar ToneOhm 580 geworden, maar het Elektuur-'ontwerp' (ontwerp is een grote naam voor een dergelijke schakeling) is de bare-bones versie daarvan, en zo in elkaar gefröbeld. Mijn cassette-recorder probe zit ingebouwd in een stukje koperen pijp, met daaromheen wat witte krimpkous ter isolatie.

Evt. een thermische camera van iemand lenen kan ook helpen om te kijken of het kortgesloten onderdeel warm wordt. De botte-bijl methode is om een flinke voeding aan te sluiten en te kijken wel onderdeel warm wordt en begint te roken.... Niet aanbevelenswaardig, tenzij als 'method of last resort', voordat het apparaat in de kliko verdwijnt.

Leuk apparaatje, en net als een thermische camera absoluut nuttig. Maar alleen als je die hebt. In dit geval heb je meer aan het elektuur-apparaatje denk ik, want een hard kortgesloten onderdeel wordt niet zo warm als de beveiligingsschakeling zijn werk goed doet.

Maar ik zou zelf eerst even de diode lossolderen en met de diodestand van de multimeter meten, is meestal een goeie eerste gok.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (16%)]

Hoi,

Ik heb hier een schema getekend van de voeding, Dit is ook de voeding waar ik over spreek.

Uit uw vorige post maakte ik op dat er een kortsluiting in het mainboard zat, maar blijkbaar zit er een kortsluiting in de +12V-lijn in de voeding zelf?

In dat geval zijn de twee elco's hoofdverdachte, gevolgd door de twee parallelle diodes.

Snelste lijkt me om telkens één elco te desolderen en te kijken of de kortsluiting dan verdwenen is. Deze elco's, indien defect, vervangen door low-ESR exemplaren van goede kwaliteit. Ze leiden een behoorlijk zwaar leven in dergelijke voedingen (ripple current).

Ook de diodes even doormeten met een DMM in de diodestand. In de ene richting moet de doorlaatspanning 'oneindig' zijn, in de andere ca. 0.6V (tenzij Schottky-diodes, dan ca. 0.2-0.3V). [Edit: het doormeten van de diodes is precies wat MaartenBakker u eerder ook al geadviseerd heeft.]

Foto van de voeding plaatsen zou mensen hier ook kunnen helpen.

Hoi,

De 2 condensators van 1000uF heb ik al gecontroleerd.
Ik heb ze gecontroleerd door de 2 condensators eruit te solderen
Het onderdeel waar de rode cirkel omheen staat ( met 3 aansluitingen) meet ik tussen nummer 1 en 2 > 2,6 Ohm.
De 2,6 Ohm is volgens mij de transformator spoel
En wat ik ook niet goed kan volgen, Dat ik geen diode overgang meet tussen nummer 1 en 2.
Zie ik misschien een meetroute over het hoofd, dat die 2.6 Ohm die ik meet over nummers 1en2 wel klopt.

Als ik dit onderdeel eruit wil solderen lees ik in de datasheet onderstaande

• Solder bath temperature 275 °C maximum, 10 s, per
JESD 22-B106 (for TO-220AB and ITO-220AB package)

Ik ben bang dat ik met solderen het onderdeel beschadig.

Het belangrijkste is de diode controleren. Elco's gaan veel minder makkelijk in sluiting.

Tussen 3-2 en 1-2 zou u vrijwel dezelfde waardes moeten meten. Indien niet, dan is in elk geval minimaal één van de diodes defect.

Ze horen in de ene richting (forward) ca. 0.3V (zeg, 0.2-0.4V), in de andere richting 'oneindig' te meten.

Het feit dat u 2.6 ohm meet, is erg verdacht. Verdacht genoeg om de diode te desolderen en los door te meten (in theorie zouden er ook andere onderdelen dan de diode of elco kapot kunnen zijn, maar ik acht de snubber (C en R die over de diodes staan) onwaarschijnlijk.

Over de max. temperatuur in de datasheet zou ik me geen zorgen maken. Gewoon netjes, pin voor pin, soldeertin verwijderen (met tinzuiger en/of desoldeerlitze), waarna de diode al bijna van de print hoort te vallen. Sowieso kunnen dergelijke diodes wel wát hebben. Niet minutenlang staan bakken en braden, uiteraard, maar het zijn nu ook weer geen 'kruidjes-roer-me-niet'....

Hoi..

Het was inderdaad de twee paralellen diodes.
Wat nonius en maartenbakker al aangaven.
Nu heb ik de 12V lijn nagemeten en de sluiting is weg.
Ik moet nog wel het nieuwe onderdeel plaatsen. Maar tot zo ver ziet de 12V lijn er goed uit.

Hoi

Ik ben met deze reparatie begonnen en in het begin van de reparatie heb ik er 3 onderdelen uitgehaald die defect waren. Dit waren er 3 : mosfet Q901, diode D919 RGP10D, weerstand 9R1510Ohm deze weerstand was hoog ohmig maar niet verbrand.
Nu is te zien in de afbeelding dat er tussen IC.. TEA1532 pootje 7 en mosfet Q901 componenten aanwezig zijn, diode D18, weerstand R19, weerstand R915

Ik heb op de print gezien dat D18 en R918 niet zijn geplaatst op de print. Dus er is een rechtstreekse verbinding tussen IC.. TEA1532 en Q901 het enige wat daar tussen ligt is weerstand 915 van 10Ohm. Aangezien Q901 defect was zou dit dan schade kunnen veroorzaken aan pen7 IC.. TEA1532 ?
Aangezien D18 en R918 niet zijn geplaatst.

Kan ik metingen uitvoeren op IC.. TEA1532 zodat ik weet dat de IC voornamelijk pen 7 in orde is.

Ik heb er Q901 was defect omdat er een stuk uit het onderdeel was geslagen en ik denk dat er spanning is overgeslagen naar D19.

Ik weet niet of er via de GATE van Q901 iets gebeurd is dat het IC.. TEA1532 kan beschadigen.

Alvast bedankt voor de moeite

Hoi,

Hier is te zien dat de componenten waar ik het over heb, niet geplaatst zijn.

Zie link

https://i.postimg.cc/L50SrRvF/1000000294.jpg

https://postimg.cc/ctYPnpVF

Hiervoor is volgens mij een SMD weerstand geplaatst.

Zie in de afbeelding de SMD weerstand met de 0 er op geplaatst/afgebeeld.