Gisteren heb ik mijn Datentechnik Austria IG-73-2 bouwjaar rond 1985 (afkomstig van Telekom Austria) welk ik kocht op Friedrischshafen 2024 volledig gerepareerd en gemeten.

Het was een koopje en ik had hem eigenlijk gekocht om te slopen voor de mooie kast en kwaliteit schakelmateriaal. Hij is heel mooi gemaakt en bevat een kwik relais (die heel snel geruisloos kan schakelen).

Het is een kristal geklokte (im)puls generator maar in plaats van een 50Ω uitgang heeft deze diverse uitgangen waaronder:

• Logisch (5V en 12V schakelbaar)
  • Open collector (bipolair met NPN en PNP) driver
  • Elektromechanisch Relais DPDT (met en zonder filter (zie "mit FL" / "ohne FL" op front)
  • Kwik relais uitgangen (zie "Hg-Rel" op front)

De maximale puls is 9990s dus dat is (ongeveer) 0.0001Hz = 0.1mHz en de minimale puls is 0.01ms dus dat is 100KHz. Je kan een enkele puls en een puls trein instellen. Ook zit er een kleine 60V voeding in en is het mogelijk om extern te starten en te stoppen (zie "F.St" op front).

Alle fouten die uiteindelijk zijn opgelost:

1. Kortsluiting "ergens"
  2. Fout op hoogste digit "Impuls" schakelaar in stand "5" en "3"
  3. Kapotte schaalverdeling ring voor knop "Zwischenwahlzeit" hoogste digit
  4. Missend rubber in voet aan de onderkant

Fout 1 kwam aan het licht door een 7815 in de voeding die kokend heet werd en koel bleef als de verbinding voeding-moederboard werd verbroken. Er was een harde sluiting op het moederboard veroorzaakt door een kapotte tantaal (merk Thomson) het was de meest linker tantaal die stuk was, maar ik heb al deze tantalen vervangen voor 10uF 35V Low Esr elco's. Ook heb ik de 7815 van wat koelpasta voorzien. Hierna starte het apparaat weer op.

Fout 2 kwam door een probleem dat stand 5 (en later bleek ook stand 3) van de meest linker rode "impuls" schakelaar niet werkte en gelijk was aan stand 0 (en aan 2 voor stand 3). De schakelaar was wel goed en omdat het alleen stand 5 en 3 waren vermoedde ik dat het niet het moederboard was omdat de BCD signalen naar de CD4522 BCD counters lopen via verbindingen met pull-downs weerstanden en de codering dus op de schakelprint gebeurt. Het bleek een diode-matrix probleem te zijn op basis van een (aantal) Diode Array(s) CA3141E van RCA. Aangezien een oproep voor een vervangend exemplaar in het "zoek" topic niks opleverde heb ik het met losse 1N4148 diodes opgelost.

Fout 3 met lijmen opgelost en daarna wat meten om de knop met de schaalverdeling weer op de juiste positie vast te zetten.

Fout 4 werd gefixt door een stukje rubber op maat te snijden en in de loze positie van de voet te steken.

Het kwik relais is een CP Clare HGS 55131T00 (Made in Belgium) waar ik helaas (nog) geen datasheet van heb kunnen vinden. Dit type relais kan heel snel schakelen (maximale frequentie hieronder te vinden), het traditionele electromechanische relais dat er ook in zit laat het veel sneller afweten. Een soortgelijk kwik relais lijkt (is niet hetzelfde) is hier.

Meting instelling voor eerste meting hieronder op 50% 1 sec aan 1 sec uit (links) en 50% 0.1 sec aan 0.1 sec uit (rechts)

De eerste meting heb ik gedaan aan de Logische uitgang (5V en 12V).

50% blok, 1 sec aan en 1 sec uit.

50% blok, 0.1 sec aan en 0.1 sec uit.

Ingezoomed

Ingezoomed met parameter metingen

Rise time meting

De tweede meting heb ik gedaan om de maximale schakel frequentie op de kwik relais uitgangen (zie "Hg-Rel" op front) te kunnen bepalen met het filter ("mit FL") aan.

De derde meting heb ik gedaan om de uiterste maximale schakel frequentie op de kwik relais uitgangen (zie "Hg-Rel" op front) te kunnen bepalen met het filter ("ohne FL") uit. Dat was een stuk sneller als filter-aan!

Best rap voor deze CP Clare HGS 55131T00 ongeveer 350Hz hoewel niet helemaal meer op 50% duty cycle.

Al met al een geslaagde reparatie en leuke metingen. Slopen ga ik nu zeker niet meer doen en ik hoop dat deze Datentechnik Austria IG-73-2 nog eens van pas komt.

Als iemand toch nog een Diode Array CA3141E van RCA of Harris tegenkomt, dan hou ik me aanbevolen. (link van user Zonnepaneeltje gezien met een winkel)

Ha flash2b,

Leuk apparaat weet je wat de toepassing is/was ?
Ik heb een soort gelijk apparaat ander merk maar ik denk voor dezelfde toepassing die van mij,
werd gebruikt is de telecom voor het testen van de relais.

Ik kan de CA3141E laten mee komen voor € 4,80 uit Italië dat scheelt weer verzendkosten maar als je hen zelf,
besteld dat kan ook laat maar weten.

Groet,
Henk.

Hoi Bart,

Heb je hier wat aan? Het model lijkt er op, maar heeft net niet het goede numer.

Ha flash2b,

Mooi apparaat, en netjes gerepareerd!
Slopen zou inderdaad jammer zijn. (Maar wel mooie onderdelen opleveren :-)).

Blokken zien er goed uit, alleen in je laatste plaatje wat contactdender?

Bbrrr.... Een relais dat 350x per seconde staat te schakelen....
Dat geeft de Life Expectancy specificatie in het document van 575 een nieuwe dimensie :o .

Dus maar niet langer doen dan nodig is.
Gelukkig heeft je Datentechnik daarom ook transistor geschakelde uitgangen voor hogere schakelfrequenties :-)

groet! Gertjan.